High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 19:19

Voor en na het afnemen van de ijzers, na het afnemen van de ijzers is er ook nog wat bekapt, niet veel, want het paard stond pas een week op ijzers. Er kon nog wel het eea van de hielen af, deze waren omgeklapt en geplet op het ijzer, met rottingsverschijnselen daaronder.



Hoewel de hoef net iets buiten beeld valt, is wel te zien hoe de massa van het ijzer de beweging van de ondervoet beïnvloedt. De hoef zwaait als het ware uit, komt met de achterkant op de grond en klapt dan van achter naar voor op de grond.. Ook is hier nog een derde effect goed te zien; het wegglijden van de voet door het gladde ijzer, bij het neerkomen, maar ook bij de afzet, wat een ruk aan de pezen geeft. Op drie manieren dus bijzonder belastend voor pezen en gewrichten in de voet en het onderbeen.

In stap zonder ijzers



De hoef 'klapt' niet als de hoef op de grond komt, glijdt niet en landt ook keurig recht. Ook bij de afzet is geen spraken van wegglijden.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-10-14 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8117
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:20

Helaas doen de filmpjes het niet. vind het wel interessant!

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:24

Ik kan ze wel zien

gwennndolyn
Berichten: 406
Geregistreerd: 11-07-11
Woonplaats: overijssel

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:34

ziet er heel interessant uit!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:52

Hier doen de filmpjes het ook, en dat is inderdaad wel heeeeel interessant!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:07

Ik zou er maar eens een goede hoefsmid bij halen en dan nog eens filmpjes maken!

Op filmpje 1 is erg weinig te zien, dat moet beter gefilmt maar wat ik zie is een zeer beroerd beslag daar loopt geen enkel paard lekker op.

Vervolgens filmpje 2 waar dan wel de ijzers af zijn maar de hoef nog steeds veels te lang in de teen is, paard kan totaal niet over de teen weg komen, dus beestje loopt nog steeds met overrekte pezen.

Geen idee wat het nut van deze filmpjes is, hoe beroerd loopt een paard voordat er een fatsoenlijke smid bij geweest is :?

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:09

Natuurlijk bekappen, ik heb het geprobeerd. Ik heb de cursus zelf gedaan (incl. de diepvrieshoef op me schoot) maar ik heb het altijd laten doen door een "natuurlijk bekapper" omdat ik het oog er niet voor heb wanneer ik nu recht vijl en wanneer nu scheef. Toch ben ik een paar maanden geleden overgestapt naar terug een gewone hoefsmit.
De natuurlijk bekapper had altijd binnen de 2 dagen tijd om wanneer ik wou hoe laat ik wou bij mij aan huis te komen (klinkt toch niet alsof er nog meer mensen enthousiast zijn over je werk)
Altijd meer dan 2 uur werk aan 1 paard, met het nodige uur blablabla tussendoor.
Ik heb het gevoel dat mijn paard (en hij loopt nu ook blootvoets maar traditioneel) ruimer loopt bij HS2 dan bij HS 1.
De straal van mijn paard groeit klaarblijkelijk niet, of je er nu in snijdt of niet. Dan heb ik liever een gezond ogende (gesneden) straal zonder functie dan een straal waar alle vuil in achter blijft (the natural way) en ook geen functie.
En om dan elke 4 a 6 weken 30 a 40 euro kwijt te zijn plus een halve dag naar de vaantjes, met Jan-Pier-Klaas op de deur die zich NB'er noemt. Nee dan geef me maar een normale hoefsmit.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 23:52

De teen kan niet korter, de hoefwand is daar al flinterdun

DestinyJoy

Berichten: 633
Geregistreerd: 25-03-11

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:57

wat interessant om zo te zien zeg! je ziet zeker een groot verschil :oo

Spenk
Berichten: 21843
Geregistreerd: 30-08-05

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:15

Tja wat is hier precies het doel van? Laten zien hoe een slecht beslagen en slecht bekapte hoef eruit ziet? Ik zie een beslag dat er absoluut niet goed onder zit. Daar zou geen enkel paard goed op lopen :n

Vervolgens zonder ijzers zie ik nog steeds een paard dat beroerd loopt en een ruk aan de pezen krijgt omdat het niet goed op de voeten staat.

Ik zou het interessanter vinden om een filmpje te zien van een een paard die beslagen is door een goede kundige smid met een juiste passend beslag en dan ook een fimpje zonder ijzers van te zien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:22

Het zegt mij ook weinig.
Je post dit soort filmpjes vaker, en dat is vast een leuke hobby, maar verder dan beweren dat de beslagen paarden zoveel slechter lopen en daardoor allerlei hoefproblemen krijgen kom je niet.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:27

Jemig, welke beunhaas heeft die ijzers eronder gejast.
Veel te klein en geen enkel garnituur.

Het idee van de filmpjes is wel leuk indien het om fatsoenlijk beslagen/bekapte dieren zou gaan, maar probeer er dan ook wat cijfers aan te koppelen. Bewegingsuitslag, druk etc. Anders kun je enkel detecteren dat het anders is. Anders staat niet gelijk aan beter/slechter.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:46

Ik kan de filmpjes hier op m'n werk niet zien, maar ik ga vanavond zeker kijken

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:48

Arabesk schreef:
De teen kan niet korter, de hoefwand is daar al flinterdun


Tja, als je mijn zin al niet begrijpt dan vraag ik me helemaal af wat je met deze filmpjes wilt :?

Er moet niks van de onderkant af, er moet iets van de voorkant af, de hoef moet afgerond worden.

Mizora

Berichten: 18139
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:51

Dat zegt ze toch ook? ze zegt dat daar de hoefwand flinterdun is, niet dat het zeer kort is. Je kan moeilijk den zool gaan verraspen om een fatsoenlijke afrol te creëren.

Overigens vind ik het wel één van je mindere filmpjes, hoewel ze zeer mooi blijven om te zien.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:55

Afgezien van wel of niet goed beslagen is het niet gek dat het paard anders loopt na verwijdering van de ijzers. Hij was immers "gewend" aan meer gewicht en hoeft dat nu niet meer te dragen. Misschien interessant om dit eens te doen met meer tijd tussen de wel en niet beslagen hoef.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:56

Als die werkelijk flinterdun is, wat me stug lijkt, dan is er medisch een hoop aan de hand met dit paard en al helemaal geen handige dan om te gebruiken voor een 'standaard' filmpje.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 14:24

Als ik weer heen ga maak ik weer een opname. Het is ontzettend veel gedoe maar vooruit maar weer

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:30

Dan moet je het ook gewoon in 1x goed doen ;)

Mizora

Berichten: 18139
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:38

Jeeh, leuk!

Wat voor camera gebruikte je er ook al weer voor?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:39

Als die ijzers er maar zo kort onder zaten is het een erg beroerde hoefsmid!
Dus of dat of gewoon veel te lang gewacht (zoals veel vaker gebeurd dan er word gedacht).

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen natuurlijk bekappen en tradioneel? Laten we dan even het stukje ijzers achterwege. Dus puur en alleen bekappen.
Ik doe nu de opleiding tot hoefsmid en wat ik leer is dat als je hoef bekapt je let op stand van been en hoe het paard erop loopt. De hiel moet wel wat lager komen anders maak je een gigantisch stijle hoef en dat mag niet uiteraard. Dus dat gebeurt bij traditioneel ook. Mij word geleerd dat de straal de grond wel moet raken (er niet op lopen maar wél raken). Ook word er geleerd goed af te ronden om brokkelen te voorkomen en uiteraard om rekening te houden met de beweging van het paard.

Wat veel mensen niet weten is dat de voorijzers ook een ronding mee krijgen en dus niet recht zijn. Dit is omdat het paard anders erg moeilijk wegkomt.

Maar als je hoefsmid deze ijzers er zo onder heeft gezet vraag ik me af wat voor een onkundig iemand dit is. Duidelijk geen verstand ervan.
Of je hebt zelf te lang gewacht en geeft daar (zoals zovelen) de hoefsmid de schuld van.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:51

die ijzers zitten er inderdaad beroerd onder...ben benieuwd welke hoefsmid dat geweest is.
Ik ken paarden die geen stap verzetten zonder ijzers,de mijne.Misschien moet ik dat ook eens filmen.Hoewel....er valt niet veel te filmen als hij niet loopt :+

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: High speed opnames voor en na het afnemen van ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:57

Mijn brabander (met de nodige ellendige geschiedenis aan zijn hoeven) wordt al jaren natuurlijk bekapt maar hij laat zijn hoeven ook zo neerkomen als op het eerste filmpje? Nu hij heeft wel serieuze probleemhoeven moet ik erbij zeggen. Ze beginnen een beetje een normale vorm te krijgen nu

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:03

Geerke nouuuuu :D

ik heb er hier eentje met een dubbele gebroken voetas :P
zonder ijzers zal hij zeker kreupel gaan lopen omdat hij zijn hoef scheef afslijt
in de natuur was hij voedsel voor de leeuwen of wolven
door het aangepaste voorbeslag hebben de meeste mensen niet eens door dat hij niet helemaal goed gebouwd is

Melis0202
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Noord-Holland (west-Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:13

Op des betreffend beeld is mijn paard te zien.

Er zit een verhaal achter:
In augustus viel mij op de er een rand/ring in zijn hoef te zien was. Hij leek bevangen te zijn geweest maar heeft nergens last van gehad. Hier heb ik een topic over geopend. [MD] Hoefbevangen geweest maar niks gemerkt

Ik ben met hem op rontgen geweest en op advies van dierenarts is er speciaal beslag onder gegaan.

Dit vond ik allemaal niet werken, en ben verder gaan kijken..

Ik twijfel of ik mijn smid bij naam wil noemen, omdat ik dit niet netjes vind. Dit was wel een smid met zijn papieren.

Ik ben vandaag voor het eerst weer buiten gaan rijden, en hij loopt nu prima. Zijn hoef zal gerust nog kwa conditie verbeteren, maar dit is heeft natuurlijk tijd nodig.
Laatst bijgewerkt door Melis0202 op 14-10-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt