Licht hoefbevangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Licht hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 18:10

Wil iemand kijken aub?
Paardje slentert op straat, ik vraag me af of ze pijn heeft en of ze mankt. Iemand meende dat het zou kunnen dat ze hoefbevangen aan het worden is.
Hoef, te kort?:http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZLEE8H3J.jpg
Filmpje thuis:
http://www.youtube.com/watch?v=mxUHRrWk3Ik
Filmpje op de openbare weg, je ziet dat ze gaat slenteren, ik vind dat ze de voetjes voorzichtjes neerzet, beetje op eitjes gaat lopen is m'n mening, vooral linksvoor:
http://www.youtube.com/watch?v=hsRYiJ1CJ6A&feature=youtu.be

matasja

Re: Licht hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:39

2de filmpje lastig tebeoordelen door het bewegende beeld, eerste filmpje zie ik nu geen hoefbevangen paard, maar ze loopt wel heel voorzichtig in bochten valt me op.
Mocht ze hoefbevangen zijn krijg je haar niet zo makkelijk aan het lopen, die paarden hebben ontzettend veel pijn en bewegen geen stap, het kan het begin zijn, dan kun je nu al ingrijpen.
Iedere dag een keer of 4 per dag koelen met water, geen brok of iets dergelijks bijvoeren alleen oud! Hooi
Kijken of er verbetering optreed.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:07

Niet de makkelijkste filmpjes om te beoordelen. Paard heeft redelijk wat knieactie (en ook iets verschillend tussen beide voorbenen) waardoor je soms een wat onduidelijk beeld krijgt. Om het beter te kunnen zien zou je ook beeld van direct van voor moeten hebben (recht naar camera draven) Ze is niet kreupel, dan zou je echt een knik in het hoofd zien. Maar ze is ook niet helemaal rad...
Ik zou RV in de gaten houden, paard lijkt iets op LV te vallen en voorzichtiger te zijn met RV.

Vind het geen bevangen beeld (dan zou ze die grote bok ook echt niet willen doen ;) ), dan staan ze veel meer op de rem. Eerder iets van korte voetjes of zoolkneuzing oid.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:27

Moragh, 1000x dank dat je wou kijken!!!
Verdorie, zou het toch.....er liggen enkele stenen aan de ingang van de weide en de veearts zei me twee maanden geleden dat ik ze allemaal moest weg doen omdat dat micro traumata veroorzaakte...ik heb maar een deel weg gedaan omdat ik het overdreven vond. Misschien ligt het toch aan de stenen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:29

matasja schreef:
2de filmpje lastig tebeoordelen door het bewegende beeld, eerste filmpje zie ik nu geen hoefbevangen paard, maar ze loopt wel heel voorzichtig in bochten valt me op.
Mocht ze hoefbevangen zijn krijg je haar niet zo makkelijk aan het lopen, die paarden hebben ontzettend veel pijn en bewegen geen stap, het kan het begin zijn, dan kun je nu al ingrijpen.
Iedere dag een keer of 4 per dag koelen met water, geen brok of iets dergelijks bijvoeren alleen oud! Hooi

Thx voor advies, gisteren waren beide voetjes warm, vandaag merkte ik een verschil van warmte, ene voorvoetje was warmer dan het andere. Vergeleken met andere paarden, maar al de andere hadden ook licht warme voeten, dus kon er geen staat uit opmaken...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:46

Cambiar schreef:
matasja schreef:

Thx voor advies, gisteren waren beide voetjes warm, vandaag merkte ik een verschil van warmte, ene voorvoetje was warmer dan het andere. Vergeleken met andere paarden, maar al de andere hadden ook licht warme voeten, dus kon er geen staat uit opmaken...

Welke voet was warmer? RV?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:56

zou best kunnen dat ze een scherp stuk steen in haar hoef heeft gehad wat nu gevoelig is, ook dan is koelen het beste wat je kan doen. Veeartsn kunnen overdrijven maar denk dat ze nu elijk hebben,Ga zelf maar eens op een grindpad lopen.. nu hebben paarden uiteraard stevigere voeten maar een steen met ee stevige scherpe punt kan al flink wat pijn veroorzaken,.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:02

Moragh schreef:

Welke voet was warmer? RV?[/quote]

Ik denk RV die warmer was. Ik ben beginnen tasten links en constateerde dat die minder warm aanvoelde dan de voorbije dagen. Kunnen paarden HB worden op 1 voet? Ik weet wel dat de fokker voor ik haar kocht me zei dat ze twee verschillende voetjes had. Misschien ook dat beetje wat we zien op de filmpjes...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:04

Cambiar schreef:
Moragh, 1000x dank dat je wou kijken!!!
Verdorie, zou het toch.....er liggen enkele stenen aan de ingang van de weide en de veearts zei me twee maanden geleden dat ik ze allemaal moest weg doen omdat dat micro traumata veroorzaakte...ik heb maar een deel weg gedaan omdat ik het overdreven vond. Misschien ligt het toch aan de stenen.

Kan, 1x een nare stap kan gewoon ff zeer doen. Aan de andere kant zijn ze niet van suiker hoor...
Mits voetjes niet te kort zijn (kan ik slecht beoordelen van onderkant zoals op je foto) denk ik aan kneuzingkje of misschien beginnend zweertje.
Als voetjes kort zijn gewoon gevoeligheid (maar dan zou ze duidelijk beter lopen op zacht dan op hard (overigens ook bij kneuzing en zweer hoor, maar minder extreem verschil)

Zie nu je volgende post. RV warmer zou kloppen met wat ik zie. Misschien begin hoefzweer dan... Of fikse kneuzing (wat soms over kan gaan in hoefzweer)
Niet teveel zorgen maken, gewoon in de gaten houden.
HB aan 1 voet kan, maar dan is die voet vaan heel anders dan de andere voet. Ik vind dit geen HB beeld, maar goed, blijft filmpje.
Bij HB voel je de ader in kootholte pulseren, maar ik heb dat bij een hoefzweer ook wel gevoeld dus niet 100%

Overigens kunnen ze vreselijk kreupel worden op hoefzweer, ziet er heel naar uit en zodra de druk eraf is zijn ze stukken beter. Dus soms ziet het er veel erger uit dan het is!
Laatst bijgewerkt door Moragh op 11-11-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:05

hoe draait ze op het harde?Zet ze haar achterbenen dan onder de massa?
Ik heb de filmpjes gegeken daar word ik niet echt veel wijzer van.
Voel je pulsatie?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:21

Ik heb heel lang proberen voelen, maar moet eerlijk zijn dat ik daar niet zo goed in ben. Ik heb geen pulsatie gevoeld op de voorbenen. Ook zie ik absoluut niet dat ze de benen onder de massa zet. Ik heb zo'n paardje die dit wél doet en dit paardje zet in geen geval de achterbenen onder de massa

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 01:04

Net nog eens gaan voelen, rechtervoet zit warm, net zoals beide achtervoeten, linkervoet zit voor het eerst helemaal koud, zeer groot verschil qua warmte.