[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:36

Jeetje Zarena, wat verschrikkelijk. Wat een super nare situatie.
Ik wens je heel veel sterkte toe en ik hoop dat ze toch nog heel erg gaat opknappen.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 10:27

Zarena, wat heftig zeg! Veel sterke en hopen dat ze toch nog mag opknappen, ook voor het veulen! Veel sterke! :(:)

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:22

Inderdaad, het veulen is haar nodig!!! Hoe is jullie ervaring met hoefkanteling? Treed dat in de meeste gevallen op en gaat net zo lang door tot het te laat is in deze gevallen?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:23

@ Zarena : via zoek functie kun je al mijn berichten/ervaringen hierover en -mee lezen. Als er überhaupt al herstel mogelijk is (en ondanks alle afmaak adviezen richting mij en mijn paard was dat bij ons blijkbaar wel degelijk het geval !) dan is het nu adequaat handelen een vereiste ..
Ga hier nu niet wederom weer álles herhalen, maar Noah bleek bij 2e x röntgenfoto's tweezijdig ernstige hoefbeenkanteling, sincker & zoolbreuk te hebben .. in het laatste geval is een opgevulde zooltje een ABSOLUTE NO-GO omdat dat nóg meer pijnlijke druk op de zool geeft, deze moet juist van elke druk ontlast worden.
Overigens : een omgekeerd ijzer wordt door velen al langer als pure mishandeling gezien ..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:40

Zarena schreef:
Inderdaad, het veulen is haar nodig!!! Hoe is jullie ervaring met hoefkanteling? Treed dat in de meeste gevallen op en gaat net zo lang door tot het te laat is in deze gevallen?


Pff ik denk dat dat lastig te zeggen is.. alle gevallen van hb zijn anders zo te lezen!!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:10

Zarena schreef:
Inderdaad, het veulen is haar nodig!!! Hoe is jullie ervaring met hoefkanteling? Treed dat in de meeste gevallen op en gaat net zo lang door tot het te laat is in deze gevallen?


Dat verschilt heel erg per geval. Het is wel van groot belang snel te starten met behandelen. Direct van het gras af, hooi weken, magnesnium geven en aan de Ascal en Tranquigel. Het valt me op dat sommige dierenartsen alleen pijnstillers voorschrijven.

Mijn vorige paard kreeg HB na een koliekoperatie en kreeg ook direct tranquigel en zijn hoeven werden gekoeld met ijszakken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:07

Waarom tranquigel?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:21

Tranquigel werkt vloedvatverwijdend en de Ascal bloedverdunnend. En je wilt bij HB zo snel mogelijk het ontstekingsproces stoppen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:28

Nooit geweten..dacht dat tranquigel was om ze rustig te houden!
Maar denk dat gemiddelde DA daar niet mee komt?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:46

Ik geloof dat er ook wel andere middeltjes worden voorgeschreven die bloedvatverwijdend werken. Maar mijn eigen dierenarts en die in Emmenloord schreven tranquigel voor. Samen met de Ascal.

Er staat in de openingspost ook wat over tranquigel.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:44

Tranquigel had ik ook niet verwacht, ga het ff vragen aan Mn dierenarts. Heb nog wel spuitjes liggen die ik haar moet geven die dienen als vochtafdrijvers. En dus 4 zakjes butagran. Ze ligt veel, echt veel. Opstaan is ook zeer pijnlijk. Pfff het is slopend.

Mijn hoefsmid heeft ook twee paarden met zoolbreuk er weer bovenop gekregen, ik vertrouw dat het ijzer goed is? Mijn dierenarts reageerde daar ook zeer positief op...?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:05

Zarena schreef:
Tranquigel had ik ook niet verwacht, ga het ff vragen aan Mn dierenarts. Heb nog wel spuitjes liggen die ik haar moet geven die dienen als vochtafdrijvers. En dus 4 zakjes butagran. Ze ligt veel, echt veel. Opstaan is ook zeer pijnlijk. Pfff het is slopend.

Mijn hoefsmid heeft ook twee paarden met zoolbreuk er weer bovenop gekregen, ik vertrouw dat het ijzer goed is? Mijn dierenarts reageerde daar ook zeer positief op...?


Ligt ze ook nog veel ondanks de 4 zakjes bute?

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:49

Ja helaas wel

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:57

Getverederie! Zou toch wat moeten opknappen nu! Hoe doet de kleine spruit het?

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:00

Kan niet wachten op verbetering!! Wat een kloten ziekte zeg, gatverdamme! Kleine doet het goed maar t is enorm saai voor haar natuurlijk.. Ze eet goed bij van podo start en pavo care... haar mooie tijden komen nog wel!!

Ik hoop Zo hard dat de hoef nog enigszins te herstellen is

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:09

Zarena schreef:
Kan niet wachten op verbetering!! Wat een kloten ziekte zeg, gatverdamme! Kleine doet het goed maar t is enorm saai voor haar natuurlijk.. Ze eet goed bij van podo start en pavo care... haar mooie tijden komen nog wel!!

Ik hoop Zo hard dat de hoef nog enigszins te herstellen is


Ik hoop het ook heel erg hard voor je!!
Tis zo'n ruk ziekte!! Maar goed je hoort ook vaak dat t wel goedkomt!!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:10

Ik wil er alles voor doen!!!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:13

Zarena schreef:
Ik wil er alles voor doen!!!


Ja natuurlijk!! Alleen soms heb je niet alles in de hand! Duim heel erg met je mee!!!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:22

Thanks :)!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:28

Ontzettend balen dat er nog geen verbetering is. Je merrie heeft toch wat lang met de nageboorte gestaan? Dan heb je kans dat de HB bij haar komt door de gifstoffen. Net als bij mijn paard na zijn koliekoperatie. Er had nu wel een verbetering moeten zijn. Is ze nu wel helemaal schoon?

Stijf lopen is ook een kenmerk van een baarmoederontsteking omdat die pas wordt opgemerkt als de merrie hoefbevangen is.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... -veulenen/

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:19

Wat super naar dat ze nog steeds zoveel last heeft.
Bute hielp mijn paard ook nauwelijks. Is novocam dan ook een optie?

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:04

Klopt nageboorte kwam niet vanzelf, maar is na 2 á 2,5 uur met de Zeddam techniek verwijderd. Volgende dag bleek de koorts en is ze veelvuldig gespoeld, dagen lang. Daarna is het ook beter gegaan. We verwachtten dat de terugslag nu door het gras komt. Dit is echt pure pech aldus mijn dierenarts, want normaal produceren ze nu volop melk, en zou het gras dus geen probleem moeten zijn. Vanmorgen leek ze iets capabeler. Ze wilde zelfs naar het voerbakje van t veulen strompelen. Maandag komt mijn dierenarts weer poolshoogte nemen, ik zal dan evt bespreken om een andere pijnstiller te gebruiken.. heb zelf nog een bijna volle fles metacam in de koelkast, maar weet niet of die nog goed is... we wachten rustig af :(

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:05

Baarmoeder is nu 100% schoon aldus de dierenarts, is ook een echo van gemaakt. De koorts is nu ook weer onder controle, hij dacht dat het een pijnkoorts was, of dat de hoeven de koorts konden geven..

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:16

Ik zou dan eerder denken aan een HB veroorzaakt door afvalstoffen.

Vraag even aan je dierenarts of je tranquigel mag geven en bv een pijnstiller met heparine of asprine. Die eerste verwijd de bloedvaten en die pijnstillers verdunnen het bloed. Metacam is een pijnstiller en ontstekingsremmer.Daar zou ik zelf dus niet voor kiezen.

Manadeluca

Berichten: 1124
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:53

Hier even een update, Twirre is stabiel gebleven.Hij krijgt nog steeds de magnesium chelaat van paardnatuurlijk, zijn manenkam is veel soepeler geworden en hij is heel wat kilo's lichter. Hij staat nu terug in de weide van 's morgens tot ongeveer 18:00 daarna staat hij in de paddock met hooi.

Hij krijgt twee handjes pre-active en 2 handjes herbs van Equifyt, hieronder meng ik de 25 gram magnesium en een koffielepel kurkuma.

Hopelijk blijft hij op deze manier stabiel, de fructaanindex wordt in de gaten gehouden en heel binnenkort krijgt hij terug een maatje op de weide zodat hij meer beweegt.