[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:37

Zie een mooie hoef die misschien alleen een paar kleine bijwerk nodig heeft zie geen bijzonderheden zo.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:42

Ze is afgelopen donderdag bekapt. Daarna is ze opnieuw gevoelig gaan lopen. Die lijnen bij de teen had ze toen nog niet, je voelt ze ook duidelijk zitten (puilen beetje uit).

Ik ben gewoon heel bang voor het allerergste en ik heb het idee dat het het hoefbeen is dat op de zool druk. Mijn bekapper kan straks pas reageren hij is nu niet aanwezig.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:47

O die lijnen kan ook dat je hoefsmid iets te veel weg gesneden heeft waardoor je paard nu gevoelig is. Als die van mij door de hoefsmid gedaan word is hij ook wat gevoeliger. Daarom hou ik tegenwoordig zelf bij en haal ik kleine beetje eraf geen paard meer die gevoelig is.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:55

Er is niet in de zool gesneden. Heb een NB, alleen straal is bijgewerkt.

Is allemaal in april begonnen 3 bekappingen geleden. Toen was ze licht gevoelig, trok na een weekje weg. Op de kiezels wat langer gevoelig gebleven maar is ook weggetrokken. Na 9 weken weer bekapt, heeft mijn hoefsmid een kneuzing gevonden in de linker voorhoef in de witte lijn. Ik later tijdens het koelen ook in de rechter voorhoef en achterhoeven. Dus gelijk van het gras en pijnstillers/ontstekingsremmers voor 7 dagen. Daarna niks meer aan de hand en ook rad op het asfalt in draf etc. Maar op kiezels echt nog gevoelig. Heeft aangehouden.

Afgelopen donderdag is een NB geweest, heel mooi bijwerkt vond ik. Wel weer opnieuw gevoelig maar minder erg. Op het gras niets te zien bijv. En nu ontdek ik dus die lijnen bij de teen (de halve maantjes zegmaar). Puilen ook wat uit die lijnen. En omdat het gewoon niet duidelijk was of ze hoefbevangen is ja of nee, maak ik me nu extra veel zorgen..

Als ik hierna kijk lijkt dit voor mij het hoefbeen dat door de zool wil drukken.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:02

Ben niet zo van dat NB bekappen al doe ik zelf een combi van NB en traditioneel gewoon dat wat het beste bij mijn paard past. Maar als ik de zool laat overgroeien dan heb ik een pony die op steentjes stokkreupel is.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:07

Marcella schreef:
Ben niet zo van dat NB bekappen al doe ik zelf een combi van NB en traditioneel gewoon dat wat het beste bij mijn paard past. Maar als ik de zool laat overgroeien dan heb ik een pony die op steentjes stokkreupel is.



Heb ook altijd tradi gehad tot dus de gevoeligheid begon, wilde het vanuit een andere invalshoek bekijken. Mijn bekapper zegt dat het resten zijn van overgroeid steunsel en dus normaal is. Wist niet dat steunsels tot zover bij de teen kunnen groeien..

Ben gewoon bang voor het ergste, omdat ik een hoefbevangen shetje gehad heb en ik dat liever niet weer wil doormaken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:31

Waarom laat je geen foto maken nandos?? Geeft je miss wat geruststelling!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:38

pol1 schreef:
Waarom laat je geen foto maken nandos?? Geeft je miss wat geruststelling!


Ja, ga ik ook zsm doen. Heb er al contact over gehad. Die onzekerheid maakt je gek ..
Wil ook laten testen op ppid

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:48

Nandos schreef:
pol1 schreef:
Waarom laat je geen foto maken nandos?? Geeft je miss wat geruststelling!


Ja, ga ik ook zsm doen. Heb er al contact over gehad. Die onzekerheid maakt je gek ..
Wil ook laten testen op ppid


Gewoon doen!!!
Ook ik dacht een hb paard te hebben..dat is achteraf een foute diagnose!! Heb er weliswaar niks leuks voor terug gekregen.. atrose in de hoefgewrichten..in matige mate! Ook zeker geen feest..maar weet nu tenminste wat er speelt!

Laat even weten hoe de foto was!!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:12

Ja ik houd jullie zeker op de hoogte.
Twijfel ook aan ppid omdat ze al wat ouder is (24). Ze valt wel af, maar niet zo snel als ik gehoopt had. Dierenarts zei dat de testen nu want onduidelijk kunnen zijn en wil er twee doen, of rond oktober (zouden de levels duidelijker zijn + het is gratis). Dus hopelijk heb ik daar binnenkort dan ook meer duidelijkheid over.

Agja t blijkt maar weer : wie paarden wil komt vroeg of laat met zorgen te dealen :x

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:51

Dat is zeker waar..en bijna niemand wordt overgeslagen!!

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:14

Zolang je paard pijn heeft zou ik niet testen op cushing kan je een verkeerd beeld van krijgen.

Babyyentje

Berichten: 170
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 15:03

Marcella schreef:
Zolang je paard pijn heeft zou ik niet testen op cushing kan je een verkeerd beeld van krijgen.


Is dat zo ?
Nu twijfel ik bij die van ons niet dat ze ppid heeft
Maar ze is getest in juni toen ze bevangen was haar waarde was 121
Dus dat kan ook vd pijn zijn geweest ?

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:10

Ja door de pijn kan het ook hoger zijn, maar hoef niet dat is het lastige vaak.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:34

Babyventje. Je kan ook opnieuw testen. Ik test normaal in oktober (shet had 2 jaar lang een hele lichte verhoging). Totdat hij dit jaar tot twee keer tegen bevangenheid aan zat, hij dik in het haar kwam in de zomer. Drie weken geleden heb ik hem weer laten testen en nu zat hij op 150. Hij krijgt nu prascent. In oktober laat ik hem weer testen om te kijken of de medicijnen aanslaan

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:38

Nandos schreef:
Ja ik houd jullie zeker op de hoogte.
Twijfel ook aan ppid omdat ze al wat ouder is (24). Ze valt wel af, maar niet zo snel als ik gehoopt had. Dierenarts zei dat de testen nu want onduidelijk kunnen zijn en wil er twee doen, of rond oktober (zouden de levels duidelijker zijn + het is gratis). Dus hopelijk heb ik daar binnenkort dan ook meer duidelijkheid over.

Agja t blijkt maar weer : wie paarden wil komt vroeg of laat met zorgen te dealen :x


Hebben die zwarte vlekken ook met bevangenheid te maken?
Ik weet wel dat t iets met verstoorde doorbloeding, maar is t ook altijd kenmerken voor hb?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:48

Jotoma schreef:
Nandos schreef:
Ja ik houd jullie zeker op de hoogte.
Twijfel ook aan ppid omdat ze al wat ouder is (24). Ze valt wel af, maar niet zo snel als ik gehoopt had. Dierenarts zei dat de testen nu want onduidelijk kunnen zijn en wil er twee doen, of rond oktober (zouden de levels duidelijker zijn + het is gratis). Dus hopelijk heb ik daar binnenkort dan ook meer duidelijkheid over.

Agja t blijkt maar weer : wie paarden wil komt vroeg of laat met zorgen te dealen :x


Hebben die zwarte vlekken ook met bevangenheid te maken?
Ik weet wel dat t iets met verstoorde doorbloeding, maar is t ook altijd kenmerken voor hb?



Volgens mij is dit gewoon haar pigment

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:32

Hoi ik kom hier even binnenvallen met een vraag: waar kun je ruwvoeranalyse laten uitvoeren?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:44


nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:57

Dankjewel, is besteld!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:27

Nandos schreef:
[ [url=m/ZWB3Np.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dudG3r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is aan beide voorhoeven. Ik ben bang dat er sprake is van een Zoolperforatie..


Ik vind het moeilijk te zien op de foto's, maar de zool lijkt iets te bollen. Klopt dat? Zoja, dan zou ik me zeker flink zorgen maken ;( . Heb je al een afspraak staan voor foto's?
En loopt ze nu ook heel moeilijk? Zoja, dan zou ik van piepschuim (of beter ander materiaal, maar weet niet meer wat het was) zolen maken en onder haar hoeven plakken. Anderen weten vast wel hoe het precies zit en anders moet je even terugzoeken in het topic.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:01

Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil even hier mijn vraag voorleggen. Doordat mijn pony de afgelopen 10 maanden al last geeft gehad van een blessure was de diagnose laat gesteld voor mijn pony. Hij heeft ongeveer 2 weken lang op het gras bevangen door gelopen en nu sinds 2 weken van het gras af. Hij staat op de helft minder pijnstilling maar loopt nog wel erg beroerd. Hij staat met hooi op de zand paddock en ik wil graag weten of ik nog iets kan doen om het makkelijker voor hem te maken. Ik krijg morgen ijslands zeewier binnen en zaterdag magnesium. Wie heeft er nog tips voor ons? 2 weken terug waren er ook foto's gemaakt en was er nog niks verzakt en zag het er goed uit.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:23

tirzasarah10 schreef:
Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil even hier mijn vraag voorleggen. Doordat mijn pony de afgelopen 10 maanden al last geeft gehad van een blessure was de diagnose laat gesteld voor mijn pony. Hij heeft ongeveer 2 weken lang op het gras bevangen door gelopen en nu sinds 2 weken van het gras af. Hij staat op de helft minder pijnstilling maar loopt nog wel erg beroerd. Hij staat met hooi op de zand paddock en ik wil graag weten of ik nog iets kan doen om het makkelijker voor hem te maken. Ik krijg morgen ijslands zeewier binnen en zaterdag magnesium. Wie heeft er nog tips voor ons? 2 weken terug waren er ook foto's gemaakt en was er nog niks verzakt en zag het er goed uit.


Vooral tijd en doorgaan zoals je nu doet (water, hooi, op zachte ondergrond, ruimte om wat te bewegen maar niet gedwongen worden en pijnstilling). Nog even een vraag over de pijnstilling: is het verstandig om die af afgebouwd te hebben aangezien je paard nog erg veel pijn heeft?
En verder: helaas kan het hoefbeen alsnog kantelen/zakken dus hou goed de symptomen in de gaten.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:12

GDG schreef:
Nandos schreef:
[ [url=m/ZWB3Np.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dudG3r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is aan beide voorhoeven. Ik ben bang dat er sprake is van een Zoolperforatie..


Ik vind het moeilijk te zien op de foto's, maar de zool lijkt iets te bollen. Klopt dat? Zoja, dan zou ik me zeker flink zorgen maken ;( . Heb je al een afspraak staan voor foto's?
En loopt ze nu ook heel moeilijk? Zoja, dan zou ik van piepschuim (of beter ander materiaal, maar weet niet meer wat het was) zolen maken en onder haar hoeven plakken. Anderen weten vast wel hoe het precies zit en anders moet je even terugzoeken in het topic.


Nee ze loopt juist weer goed.
Haar zolen zijn niet bol maar gewoon plat.
En ze is niet officieel hoefbevangen, al 3 x gevoelig na het bekappen (had eerst een hoefsmid). Ik ga ervan uit dat dit steunselresten zijn die los komen door haar bekapping van afgelopen donderdag. Dat zegt mijn NB. Waarschijnlijk is ze een paar x verkeerd bekapt door mijn smid (te hoge hielen en lange teen) waardoor er nu een herstelproces moet komen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:11

Ah, in dat geval is er niet zoveel aan de hand toch? Alhoewel ik niet tevreden zou zijn dan mijn paard na elke bekapping weer even gevoelig loopt, dan is de standverandering waarschijnlijk toch te groot en zou ik minder tijd tussen de bekappingen plannen.