Maar het werd niet beter en in het weekend liep hij helemaal niet meer op het beentje.
Dus weer gebeld. Veearts zat midden in een keizersnee en kreeg daarna nog een spoedgeval. Om half 8 was hij bij mij. Hij keek meteen heel erg zorgelijk.
Er waren 2 opties. Of het is een abces of het is een gewrichtsontsteking. In het laatste geval was het einde verhaal. Dus overlegd hoe verder te gaan. We konden niet in het been kijken, dus we wisten niet wat het zou zijn. Veearts heeft gebeld met Utrecht. Die vertelden dat zij eerst een echo zouden maken om te kijken. Daarna moesten ze kijken of het gewricht nog goed was. Zo niet, dan was het einde. Zo ja, dan was het een abces en kon er behandeld worden. Temperatuur was 41 graden.
Sja en dan? Ga je naar Utrecht met een veulen dat amper kan staan? Met de grote kans dat ze er niets meer aan kunnen doen?
Uiteindelijk hebben we besloten om zelf met de echo te kijken wat we konden zien. En wat we zagen was pus. Heel veel pus. Weer overleg, wat nu? Toch naar Utrecht om het open te maken? Of de gok wagen en het thuis open maken?
Ik heb uiteindelijk besloten om thuis de gok te wagen.
Dus op hoop van zegen de scalpel erin gezet en er kwam zeker 2,5 liter pus uit. De veearts had nog nooit zoveel troep uit zo'n klein beentje zien komen. Alles helemaal uitgespoeld en toen gevoeld hoe het gewricht er aan toe was.
En het gewricht was goed! Het kapsel was helemaal heel en onaagetast. Dus heel goed nieuws.
Daarna 2 keer per dag met zout oplossing de wond uitspoelen en 2 maal per dag pijnstiller/ontstekings remmer en antibiotica. Gelijk nadat de troep eruit was ging hij alweer iets op het been staan.
Temperatuur zakte in het uur daarna netjes naar 38,3.
Inmiddels zijn we 2 weken verder en het wordt niet beter. Ik spoel de wond nog steeds elke dag en er blijft wat snot uit komen. Hij krijgt nu Sulfatrim en Quadrisol. Wond spoel ik met fysiologische zout oplossing.
De zwelling is helemaal weg. Maar er op staan gaat niet. We hebben in onze kliniek een foto gemaakt van de knie, maar daar is niets op te zien. De knie kraakt niet, geen schade aan te zien.
Vee arts heeft meerdere malen met Utrecht overlegd hoe we verder moesten. Zij gaven op basis van de symptomen dezelfde diagnose als wij zelf al dachten: spier schade door trauma (waarschijnlijk een klap van een andere pony).
De snee die we gemaakt hebben, geneest goed en ik moet het open houden om de troep eruit te krijgen.
De koorts is weg en hij is vrolijk, eet, drinkt, maar lopen kan hij niet.
Ik geef hem 2 keer per dag een massage van 15 minuten. Als de spieren goed soepel doe ik heel voorzichtg wat rek en strek oefeningen. Hij kan zijn beentje strekken naar voren toe (dus met de hoef naar de voorbenen. Dan zijn de bil- en bovenbeen spieren los. Buigen kan hij echter niet, zijn hak kan niet verder buigen dan 45 graden. De kogel kan wel alle kanten op buigen. Het been kan iets naar achteren, maar niet veel. Ook kan hij niet strekken naar achteren. Je voelt alle spieren hard worden in die houding.
Nu is dus de vraag, hoe gaan we verder? Uiteraard heeft hij pijn, anders zou hij het been wel gebruiken. Maar het rare is, dat hij verder alles goed doet, behalve lopen. Hij staat 's nachts in een ruime box, vanwege het natte weer. Ik wil dat hij droog kan liggen. Overdag staat hij in land. Zijn moeder heeft weinig geduld met hem en loopt rustig weg, dus staan ze op een klein stukje zodat hij kan drinken.
Als hij loopt, gaat het echt op 3 benen, hij gebruikt zijn been liever niet. Meestal moet ik hem naar binnen en buiten dragen.
Als ik hem op het slechte been zet, kreunt hij en zakt er doorheen.
Ik weet niet wat ik nu nog moet of kan doen. Vee arts weet het niet, Utrecht weet het niet. Ze zeggen dat ik geduld moet hebben. Mijn vee arts is echt top. Hij komt 3 keer per week kijken en we bellen elke dag. Hij houdt Utrecht ook op de hoogte en die denken ook mee. De hele staf van de kliniek is al komen kijken hoe het gaat.
Het is zo'n dapper en braaf mannetje, dat ik hem echt een kans wil geven. Maar het houdt een keer op. Hoelang kan het duren voor het spier weefsel hersteld is? Ik ben heel eerlijk tegen hem, als het te lang gaat duren, laat ik hem inslapen. Ik wil niet dat hij pijn lijdt en ik wil niet dat hij maanden op 3 benen moet hobbelen. Zijn linker been (goede been) wordt moe, dat zie je.
Hij krijgt nu alleen nog Sulfatrim (nog 2 dagen) en Quadrisol. Als dat op is, kijken we of de onsteking dan weg is. Zo niet, moet hij door behandeld worden met medicatie.
Dit is hoe hij meestal staat: (geen kleuren foto, was toevallig met zwart wit film in de weer)

Kan iemand iets nuttigs zeggen?
Even voor de goede orde, voor het een rel topic wordt:
- ik heb veel over voor mijn ponies, maar het moet wel eerlijk zijn voor ze. Daarnaast heeft mijn bankrekening ook een limiet.
- second opinion bij een andere kliniek heeft weinig zin, zij kunnen ook niet meer zien dan wij.
Daarnaast kan ik het veulen ook niet vervoeren, omdat hij niet kan staan. (röntgen foto is gemaakt in de kliniek bij mij in de buurt, was net te doen voor hem)
Wie heeft zoiets wel eens mee gemaakt met veulen of ouder paard?
Hoe lang heeft het herstel geduurt?
Zijn er ondersteunende medicijnen? (seleen en vit E wordt afgeraden door Utrcht en mijn arts, omdat een teveel daaraan schadelijk is)