Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:00

Kasty schreef:
Kasty schreef:
Helaas helaas ook ik moet me melden hier met een peesblessure..
Voor mij allemaal nieuw, want mijn paard (fries)heeft in 11 jaar nog niks gehad...
We rijden Z1 en trainen zo'n 4 keer in de week, afgewisseld met wat zwaarder en lichtere trainingen.

Tijdens de training ging het super en op een gegeven moment zag ik iemand lopen en die riep ik om even proefje te oefenen.. ik begin het proefje en paard is vervolgens stijf en loopt niet lekker door het lijf.. ja hoor licht kreupel..
Ander halve week stil gezet en gewandeld en gekoeld.. toen was het over en iets te enthousiast weer begonnen..en oliebol weer hetzelfde.. toen weer andere halve week gekoeld en gewandeld op het harde.
Toevallig moest de da ook komen om te enten, dus die heeft gelijk ook naar haar voorbeen gekeken.

Waarschijnlijk peesblessure, al wel weer aan de beterende hand , 6 weken dagelijks wandelen op het harde en 2 maal daags compacgel op de pees. Daarna weer langzaam aan beginnen.
We hebben niet gescand want het oordeel met wandelen en rust zou toch hetzelfde zijn volgens de da. Mocht ze nou na die 6 weken toch weer onregelmatig gaan lopen dan gaan we wel scannen.

Wandelen gaat top, smorgens is de pees zeer lichtelijk beetje overvuld en beetje warm na de nacht binnen. Overdag gaat ze naar buiten, gewoon met de groep in de buitenbak en dan is naderhand de pees niet overvuld en niet warm.. na het wandelen en koelen zijn ze gewoon net als het andere been.. Ze loopt niet kreupel aan de hand in stap en de kleine stukjes draf (20 mtr) aan de hand.

Ik heb het idee dat het de goede kant dus op gaat..spannend vind ik het wel om straks weer te beginnen langzaam aan.. Dinsdag komt ze op ijzers, dat laat ik ook maar gewoon door gaan, want het wandelen op het harde doet de hoeven ook niet echt goed..

Mijn compacgel is bijna op.. ik weet niet zo goed of ik nu een nieuwe tube moet halen..of dat dat niet zo heel veel zin meer heeft na 3 weken.. ik kreeg ook als tip de Leovet Celcius gel voor op natte benen? Iemand daar ervaring mee of tips voor ons herstel?



We zijn gisteren wezen scannen en gelukkig viel alles reuze mee!
We moesten stappen en draven rechtuit op het harde en daarna op de volte .. Niks te zien, ook bij het voelen door de da weinig bijzonderheden..

Daarna scannen, alle pezen waren prima in orde, maar er zat littekenweefsel bij de plaat die de pezen op zn plek houdt.. hij had het ook nog over de sesambandjes? Het was voor ome dokter een beetje moeilijk uitleggen in Jip en Janneke taal.. 60 tot 70% van de oudere paarden had dit en het kwam door verstuiking.
Ik heb er zelf maar van gemaakt dat het net zoiets is als je enkel verstuiken en dat je banden oprekken...
Het was dus niet erg, veel positiever als een peesblessure.. We hoeven niet meer te wandelen op het harde, en ook de gel kunnen we achterwege laten. Onbeperkt onder het zadel stappen in een vlakke bak of op het harde...en langzaam aan weer opbouwen naar gewone training. Zo mocht niet in de wei met de groep, maar toen ik vertelde dat ze dat al 6 weken staat en soms ook flink idioot doet en dat ik dit niet merk in haar been.. was de conclusie van hem dat ze ver heen genezen was en dus ook gewoon naar buiten kon.
Mocht het been warm en overvuld blijven dan bellen en komt er een spuit in en mocht het in de toekomst weer gebeuren, dan gelijk koelen met ijs..

Dus al met al, zijn we erg blij en heb ik vandaag alweer lekker onder de man 20 minuten gestapt en gerekt en gestrekt in de binnenbak :-)


Fijn nieuws zeg!! Lekker rustig aan doen en goed dat je een scan hebt gemaakt verhelpt toch een hoop onzekerheid.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:22

fijn dat het helemaal goed is gekomen met je paard!
Alleen in zo los mogelijk zand, waarom is dat goed? Dat wordt vaak toch juist afgeraden.

Mijn pony over twee dagen van de ontstekingremmers af. Stress wel een beetje over hoe het dan zal gaan. Hij is een stuk opgeknapt de laatste dagen in ieder geval. Zijn been is veranderd, maar weet niet of het positief is. Hij had eerst aan beide kanten twee keiharde dikke bulten. Ze zijn nu zacht geworden. Dinsdag overleg met DA.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:20

finnens schreef:
fijn dat het helemaal goed is gekomen met je paard!
Alleen in zo los mogelijk zand, waarom is dat goed? Dat wordt vaak toch juist afgeraden.
.

De reden hiervan is,banden en pezen rekken,door alleen op de harde ondergrond te laten lopen "verstijven"die als 't ware. Dus als je dan eens in mul zand oid tercht komt is de kans veel groter dat er een blessure terug komt omdat ze geen rek hebben opgebouwd.

Dus eerlijk...als die "goede bodems" is eigenlijk nog helemaal niet zo goed voor de paardenbenen.......
agterberg en Meulendijks bodems...oa..

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 11:46

Afgelopen maandag een scan laten maken. Valt gelukkig allemaal mee. Geen beschadiging aan de vezels van de pees. Wel een verreking en kneuzing. Heb nu gel gekregen om op te smeren en moet zes weken lang maximaal een kwartier draven per dag. Als het goed is komt het dus in orde.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:54

xEline schreef:
Afgelopen maandag een scan laten maken. Valt gelukkig allemaal mee. Geen beschadiging aan de vezels van de pees. Wel een verreking en kneuzing. Heb nu gel gekregen om op te smeren en moet zes weken lang maximaal een kwartier draven per dag. Als het goed is komt het dus in orde.


Wat goed dat je nu duidelijkheid hebt en wat fijn dat het mee valt en je er waarschijnlijk op tijd bij bent! Doe maar mooi een tijdje rustig aan!

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:55

vivana schreef:
finnens schreef:
fijn dat het helemaal goed is gekomen met je paard!
Alleen in zo los mogelijk zand, waarom is dat goed? Dat wordt vaak toch juist afgeraden.
.

De reden hiervan is,banden en pezen rekken,door alleen op de harde ondergrond te laten lopen "verstijven"die als 't ware. Dus als je dan eens in mul zand oid tercht komt is de kans veel groter dat er een blessure terug komt omdat ze geen rek hebben opgebouwd.

Dus eerlijk...als die "goede bodems" is eigenlijk nog helemaal niet zo goed voor de paardenbenen.......
agterberg en Meulendijks bodems...oa..


Mijn dierenarts legde ook uit dat al die prachtige bodems helemaal niet zo goed zijn inderdaad. Soms heb je het even nodig bij het herstellen van blessures maar over het algemeen worden paarden benen (spieren en pezen) sterker van een net iets minder strakke bodem en veel afwisseling in bodems!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:20

Wat fijn dat het allemaal meeviel Eline!

In dat geval sta ik goed haha, stukje stenen, een zandpaddock, en weiland. Paard mag kiezen waar die loopt. Het gaat echt veel beter na 10 dagen Novacam, erg blij om!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:49

Mijn pony is vorige week weer helemaal goedgekeurd en we kunnen weer verder met opbouwen.

Wat ik mij nog afvroeg, wat is jullie mening over beenbescherming en peesblessures? Mij is aangeraden om geen peesbeschermers te gebruiken i.v.m. de warmte. Ik heb wel al eens gekeken voor die van Back on Track, maar die vind ik nog erg prijzig. Wat gebruiken jullie verder voor bescherming?

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:04

wat fijn!

Ik gebruik nooit beenbescherming. Als een paard niet aantikt zie ik het nut er niet van in.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:39

Die van mij tik aan en haar benen stuk zonder beschermers. Ik heb gewoon strijkkappen voor achter en pijpkousen voor de voorbenen. De BoT beschermers heb ik als stalbeschermers gedaan in de eerste 18 weken, daarna niets meer om gehad.
Ik heb niet het advies gekregen om geen beschermers te gebruiken, maar kan me ook niet indenken dat het met 1 uurtje meteen schade toe brengt. Ik heb nu de Airflow pijpkousen van HH en de benen van mijn paard komen er altijd droog en koel onder vandaan. Ook na een wat intensievere rit.

Die goede bodems ben ik niet zo'n gelover in. Ik denk idd dat een pees veel beter hersteld als de bodem een keer niet perfect is. Ook zeker 1 of 2 keer in de week een keertje naar het bos of een drafje over het harde meepakken is denk ik goed voor de hardheid van de pees.

Mijn paard is nooit kreupel geweest bij de peesblessures die ze heeft gehad. Zelfs met haar achterbeen tot de knie in het verband liep ze niet kreupel of gevoelig. Alleen de hoefkatrol waar ze vorig jaar last van kreeg was een reden om met 1 been wat korter te lopen, maar dat is nu met een ijzer met zooltje en goede training weer helemaal over.

Ik ga vrijdag weer scannen, hopelijk voor de laatste keer. We doen eigenlijk alles wel weer en de pees speelt eigenlijk niet meer zo vaak op. Af en toe als we heel intensief hebben gewerkt, maar afgelopen weekend voor het eerst naar het bos geweest voor echt weer een stevig rondje doorrijden en dat gaf geen problemen en de pees was gewoon koud de dag erna. Ik hoop dat we er nu van af zijn.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:30

Naath86 schreef:
Mijn pony is vorige week weer helemaal goedgekeurd en we kunnen weer verder met opbouwen.

Wat ik mij nog afvroeg, wat is jullie mening over beenbescherming en peesblessures? Mij is aangeraden om geen peesbeschermers te gebruiken i.v.m. de warmte. Ik heb wel al eens gekeken voor die van Back on Track, maar die vind ik nog erg prijzig. Wat gebruiken jullie verder voor bescherming?


Mijn dierenarts zei dat het niet uitmaakte. Ze adviseerde mij wel geen bandages te gebruiken, dat wordt alleen maar warm en beschermt bijna niet. Verder kon ik gewoon peesbeschermers blijven gebruiken. Ik heb voor na zijn blessure de Le mieux snugg boots gekocht, die ventileren echt heel goed dus daarbij had ik net een beter gevoel dan bij gewone beschermers!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:35

Pfff.. hier ging net alles weer goed, wil ik gisteren een bosritje maken, paard kreupel...
Ze loopt duidelijk kreupel, terwijl dat met haar vorige twee peesblessures echt minimaal was..

Hier een filmpje.

https://youtu.be/0TMVppxbFbk

Ik zie niks aan het been, niet warm ofzo.. hoef al nagekeken en gevoeld. Snap er niks van.
Iemand een idee? Morgen sowieso de da maar weer bellen.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:43

Balen dat ze kreupel loopt je ziet het ook duidelijk in het filmpje
Wel positief dat het been niet dik of warm is dus misschien heeft ze zich wel verstap in de wei

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:45

Vervelend.. maar kan van alles zijn, moeilijk beoordelen van een filmpje. Da laten komen is idd slim! Hopelijk valt het mee.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:50

Even een vraagje
Hoelang liepen jullie paardjes kreupel na peesblessuren ?
Wij zijn nu 9 weken verder en 2 weken bezig met stappen maar pees blijft dik en hij loopt nog steeds moeilijk.
En normaal is hij niet schrikkerig maar nu hoeft er maar iets te gebeuren en staat hij te stuiteren waarna hij even heel slecht loopt maar als we doorlopen gaat het weer beter
Ook klein weitje afgezet maar dit gaat goed zolang het rustig is want als er maar iets gebeurd reageert hij ook heftig dus dit is ook geen succes
Het is om wanhopig te worden

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:56

Weet niet of een peesontsteking er ook onder valt.. Mijne vanaf november nog steeds kreupel in draf maar wel al een stuk minder. vanaf april is hij in stap niet kreupel en zie je er niks aan. Soms na lang stilstaan als die weg stapt. Bij mijn paard is het chronisch, dus helemaal goed zal het niet meer worden. Soms is het goed soms speelt het weer op.

Lastig dat je paard zich niet rustig houdt.. Dat is niet bevorderlijk helaas. Staat hij alleen? En op een drukke plek?

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:02

Denk dat het heel erg verschilt hoe lang ze kreupel lopen. Die van mij heeft een flinke blessure en heeft maar een paar dagen kreupel gelopen. Sommige lopen helemaal niet kreupel en andere weer wel.

Die van mij loopt nu op het land en na 2 maanden is zn been weer bijna net zo dun als zn andere. Begin juli gaan we weer scannen.

Vervelend naath dat ze kreupel is, hopen dat het niks ergs is.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:08

Hij staat niet alleen want ik heb ook een shetlander die om hem heen kan grazen .
Normaal staan ze samen maar omdat ze nogal erg met elkaar kunnen spelen of achterelkaar gaan rennen staan ze nu apart

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:53

maresie schreef:
Even een vraagje
Hoelang liepen jullie paardjes kreupel na peesblessuren ?
Wij zijn nu 9 weken verder en 2 weken bezig met stappen maar pees blijft dik en hij loopt nog steeds moeilijk.
En normaal is hij niet schrikkerig maar nu hoeft er maar iets te gebeuren en staat hij te stuiteren waarna hij even heel slecht loopt maar als we doorlopen gaat het weer beter
Ook klein weitje afgezet maar dit gaat goed zolang het rustig is want als er maar iets gebeurd reageert hij ook heftig dus dit is ook geen succes
Het is om wanhopig te worden


Ik heb hier een pony die twee keer een peesblessure heeft gehad (gaat nu gelukkig weer goed), maar eigenlijk liep hij bij beide peesblessures al heel snel niet meer kreupel! Maar doordat ik dus niet met hem kon rijden, en alleen aan de hand mocht stappen werd mijn pony ook heel druk omdat hij energie over had. Heb tijdens het stappen meerdere malen de onderkant van zijn hoefjes gezien omdat hij het grappig vond om even in de lucht te springen... Maar toen we weer wat mochten opbouwen werd hij al heel snel weer rustig, ook in de wei heeft hij eigenlijk nooit gek gedaan. Dus ik hoop dat het bij jou paardje ook snel beter gaat!

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:44

Helemaal niet gek dat je paard schrikachtig is, een paard is een vluchtdier en een kreupel dier is kwetsbaar. Ze voelen zich dus eerder bedreigd! Verder lastig te zeggen, hangt van zoveel af! Bijvoorbeeld welke pees, hoe ernstig etc.

Wat balen Naath! Ik hoop voor je dat het meevalt!

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:09

Ik heb ook niet gezegd dat ik het gek vind dat hij nu overal van schrikt en begrijpt dit ook wel na zolang op stal te hebben gestaan .
Maar zijn blessure is nogal ernstig want zijn buitenste pees is kapot ..gelukkig is dit nu aan het genezen maar als hij een onverwachtse draai maakt zijn we terug bij af .

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:28

Ik hoop morgen nog bij de dierenarts terecht te kunnen. Heb er echt buikpijn van, zo slecht heb ik haar in de afgelopen 18 jaar nog nooit zien lopen.. hoop stiekem dat het een onschuldige hoefzweer is, maar zo makkelijk zal het wel weer niet zijn..

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 19:41

maresie schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat ik het gek vind dat hij nu overal van schrikt en begrijpt dit ook wel na zolang op stal te hebben gestaan .
Maar zijn blessure is nogal ernstig want zijn buitenste pees is kapot ..gelukkig is dit nu aan het genezen maar als hij een onverwachtse draai maakt zijn we terug bij af .


Ik weet er helaas alles van, die van mij staat er na een jaar nog steeds mee (wel andere blessure). Misschien kan je met een concord leader om gaan wandelen? Daar hoor ik wel goede verhalen over.

Sterkte Naath86! Hopelijk kan je morgen terecht!

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:51

Gisteren bij de dierenarts geweest en gelukkig viel het mee! Het bleek een hoefzweer te zijn, is er nu uitgesneden, dus ze zal snel weer de oude zijn!

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:05

Naath86 schreef:
Gisteren bij de dierenarts geweest en gelukkig viel het mee! Het bleek een hoefzweer te zijn, is er nu uitgesneden, dus ze zal snel weer de oude zijn!


Dat zal wel een opluchting voor je zijn geweest