Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:39

is t ook :D maar je leert ermee omgaan. de eerste keren spring je verschrikt van je paard bij elk pasje dat vreemd lijkt en controleer je de benen 12 keer tijdens en 30 keer na het rijden (oke oke lichteijk overdreven :o ) maar je leert ermee omgaan. je leert voelen en opbouwen en aanpassen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 23:02

pff ja dat geloof ik graag :D. Gisteren was ik met m aan de wandel en toen gooide een kind opeens net naast ons een emmer water over de trampoline, men hij schrok, en maakte een rare beweging, dacht gelijk HELP!

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:14

heel herkenbaar en echt heel normaal. in t begin ben je eerder te voorzichtig dan te ruig en bij elke keer dat ze schrikken of een bokje geven of een keertje struikelen zie je meteen weer een maandenlange revalidatie voor je en de ergste doemscenario's. dat heb ik ook hoor. en nog steeds. als mijn paard even niet lekker loopt ben ik meteen bang dat er weer iets mis is met de pezen.

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:43

Succes vandaag!! Hopelijk valt de diagnose mee.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:08

Dankjewel!!! Moet nog tot 17u wachten... Duurt nog zo lang :-D

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:43

Qizz en MontyRulezz: zo herkenbaar, dat je iedere keer schrikt als paard een vreemde beweging maakt! Gisteren tijdens het wandelen aan de hand gleed hij een keer iets weg met het linkervoorbeen (ijzer zit er pas paar weken op, maar hij glijdt wel vaker uit, ook met nieuwe ijzers) en onmiddellijk schiet mijn hart in mijn keel. Ik zie bij wijze van spreken de pees van binnen verder stuk gaan. Gelukkig is hij meestal erg rustig, het is wel een beetje 'dooie-dodo'.

MontyRulezz: mss. ga ik idd. ook een coolpack aanschaffen of coolinggel, m.n. omdat paard tijdens het afspuiten vaak uit ongeduld gaat schrapen of kappen. En dat wil ik natuurlijk niet, al helemaal niet met het (kapotte) linkerbeen. Wat vond jij onprettig aan 2x per dag afspuiten met water? Ging het puur om de tijd, of vond je het water an sich vervelend op den duur? (Kan me bijv. voorstellen dat het tot een weke huid leidt ofzo?).

Andere vraag: ik hoor steeds over Traumeergel, terwijl ik van de DA Tromba Complex heb gekregen (arnica complex met symphytum, bellis perennis en rhus toxicodendron - zo zegt het label). Wat zijn de voor-/nadelen van deze beide gellen? Is de één meer of minder geschikt voor peesblessures? Mss. weet iemand dat zo.

Qizz: irritant he, dat wachten. Word je zenuwachtig van. Sterkte.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:03

Qizz schreef:
Dankjewel!!! Moet nog tot 17u wachten... Duurt nog zo lang :-D

succes vandaag!!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:58

Allemaal bedankt voor jullie steun!

EstherW ik zal vanavond eens kijken wat ik heb gekregen, want dat rhus toxicodendron/arnica komt mij ook bekend voor, ik heb druppels, een mix.
Traumeel hoor ik ook dat veel mensen gebruiken (zowel voor mens als paard).
Mijne glijdt ook altijd zo met zn ijzers,.. echt eng nu.

Ik wil ook graag een coolpack maar heb nu (al 4 maand geen werk) geen geld voor een duur ding dus wou van zo'n beschermer wat maken,... heb zo'n zachte met klitteband, als ik daar nou aan de binnenkant een washandje in maak en daar een koelelementje/coolpack indoe, denk ik dat het ook wel even houdt,..
alleen even een klein koeldingetje zien te vinden die in die washand past,..

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:26

ik heb bij mijn paard gewoon een coolpack voor mensen en dan in een theedoek en om t been bandageren.

_mezelf_
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:35

Je kan beter toch niet meteen panikeren, je schrikt je wel even rot. Maar als je in paniek slaat zal het paard denken, wat heeft ie nou?
Doe gewoon wat de dierenarts je zegt, en kijk even af.
Het helpt ook vaak als je 3x per dag zijn benen afspoelt met warm water gedurende 5-10Min.
Was het been vervolgens af met warm water en soda. het ontspant.
En wandelen, niet rijden vanwege jou lichaamsgewicht en het gewicht van het zadel, maar dagelijks een halfuur wandelen kan geen kwaad. Ook een drukverband help soms.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:44

Qizz: gouden tip: bij de blokker hebben ze wijnkoelers, een sport coolpacks en dan gestoffeerd en met klittenband. Deze kosten ongeveer 5 euro en kunnen in de vriezer en makkelijk om een paardenbeen! Ik gebruik deze ook, hartstikke makkelijk!

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:45

Sport moet zijn soort! Kan alleen niet editten op telefoon!

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:48

Focussed schreef:
Qizz: gouden tip: bij de blokker hebben ze wijnkoelers, een sport coolpacks en dan gestoffeerd en met klittenband. Deze kosten ongeveer 5 euro en kunnen in de vriezer en makkelijk om een paardenbeen! Ik gebruik deze ook, hartstikke makkelijk!

haha hoe handig!

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:11

carolalisa schreef:
Focussed schreef:
Qizz: gouden tip: bij de blokker hebben ze wijnkoelers, een sport coolpacks en dan gestoffeerd en met klittenband. Deze kosten ongeveer 5 euro en kunnen in de vriezer en makkelijk om een paardenbeen! Ik gebruik deze ook, hartstikke makkelijk!

haha hoe handig!


Ideaal zeg! De tip was dan wel voor Qizz, maar ik ga er zeker gebruik van maken!
En Qizz, wat zei de DA vanmiddag? What's the verdict...???

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 00:22

Hallo allemaal... Kon even niet eerder reageren.... Ben best geschrokken.

Hij heeft een complexe ruptuur aan het checkligament. Moest er rekening mee houden dat het springen wel eens over kon zijn. Over 6 weken weer een echo en dan kon ie het definitief zeggen. De stand van zijn been/hoef was ook nog nadelig in deze, vooral met springen. Ongelijke voet, 1 wat groter dan de ander en wat achterover...

Drong pas in de auto terug tot me door dat het toch wel behoorlijk erg was.

Hij vond t ook bijzonder dat ie ook met de buigproef totaal niet onregelmatig was.

Superaardige en rustige man. Echt een aanrader. Heel fijn.

Hey bedankt voor de tip van de Blokker. Ga morgen gelijk kijken!!! Toppie.

Ga verder met koelen, stappen a.d hand, druppels en heparin zalf. En hoop stiekem dat het deze 6 weken toch heel veel verbetert.. Klonk niet hoopvol. Blijf toch maar hopen op een wonder.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:47

Weet trouwens ook niet of dressuur er nog in zit...

Zo rot. Je paard heeft geen pijn. Loopt als een kievit. Is opstandig omdat ie gewoon wat wil doen. Hij staat niet graag stil, dat was altijd al zo. Die begrijpt er natuurlijk ook niks van.
Ben natuurlijk wel blij dat ie geen pijn heeft... Maar t is zo dubbel.

Ik hoop zo dat ze je op het ergste voorbereiden en dat het dan over 6 weken meevalt... Maar ja... Moet wel realistisch blijven.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:06

jeetje wat een rot nieuws zeg!vervelend. ik snap echt je gevoel. je staat nu zo machteloos en het is echt even een klap, maar probeer positief te blijven. springen is natuurlijk een hele andere belesting voor de benen dan dressuur.

je bent alvast goed op weg met stappen en koelen. veel meer dan dat kun je echt niet doen.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:45

Ach... wat naar!!

Ik kan me zo goed verplaatsen in je, kreeg immers nog maar 6 dagen geleden soortgelijk nieuws, ook checkligament. Je bent idd., zoals carolalisa zegt, machteloos. Bij mij idd. ook over 6 weken weer een scan, omdat ze dan kunnen zien of het genezingsproces op gang komt.

Mijn ruin toont ook geen pijn (maar krijgt nog Metacam, dus vertekent mss. een beetje). Is nog niet zo opstandig, loopt nog braaf aan de hand mee bij de 2x-daagse wandeling, staat stil op de spuitplaats etc., maar hij gebruikt zijn stal inmiddels wel asl 'sla centrifuge', je ziet hoe hij continu rondjes draait. Dat kan ook niet goed zijn voor het been (en zijn geest...).

Veel sterkte, succes met de routine van stappen en koelen. Herstel vraagt veel tijd, maar jij hebt ook ff tijd nodig om dit te verwerken...! En hou de moed erin, je moet rekening houden met het ergste, maar uitgaan van het beste!!!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:52

dank jullie,..
inderdaad de DA zei ok al: je wilt zo graag wat doen voor je paard, maar vaak wil je teveel doen,..

inderdaad Esther ook de jouwe aan het checkligament,..
schijnen erg lastige blessures te zijn.

heb je mooi gezegd: rekening houden met het ergste, uitgaan van het beste!
Kan inderdaad niet veel meer doen dan HOPEN dat het goed hersteld en meevalt achteraf,..

Ben blij dat ie in de wei mag, maar toch bang voor renpartijen,.. maar voor de wat oudere paarden vond hij het beter dat ze beweging hielden, ook omdat ie dat gewend is en net als de jouwe heel veel draait in de stal en onrustig is alleen op stal.

Springen is idd een andere belasting,.. wie weet mogen we dan nog wel dressuren...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:57

sterkte, balen zeg, zeker als ze gewoon rad lopen. mijn paard heeft ook wat ongelijke hoeven en staat ook gauw wat achterover. toch iets om in de gaten te houden...

fijn dat hij de wei in mag, zou je hem anders, als het over 6 weken nog wat tegenvalt niet gewoon voor een langere periode op de wei zetten. dat zou ik in nood doen, jaartje op het land en daarna weer zien.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:50

Javayo: inderdaad... Zou er goed op letten... Ik heb er de afgelopen 9 jaren met hem nooit zo over nagedacht... Maar had ik dat maar wel gedaan. Wist gewoon niet hoeveel invloed dat had...

Ja daar denk ik inderdaad wel over... Lekker dag en nacht in de wei. Ben al een beetje aan het kijken voor andere stallingsadressen. Alleen heb ik nu een heel fijn adres.. Misschien eens overleggen of ie wat van de prijs kan doen als ik m m tijd op de wei doe. Maar ja dan ben ik straks mn stal kwijt vrees ik.. heb ook geen idee wat men vraagt voor alleen weidegang... Denk dat t wel veel scheelt.

Maar het is zeker een optie als t over 6 weken tegenvalt. Het is alleen niet echt een paard om niks mee te doen. Hij heeft echt aandacht nodig. En werkt graag voor je. Hij verveelt zich nu lijkt t wel en hij wordt ondeugend. En hij kwijnt snel weg als je weinig met m doet. Dan maar veel borstelen en knuffelen...

Wandelen buiten het erf was geen succes. Zal blij zijn als ik er OP mag stappen over 6 weken. Gaat stukken beter ;-)

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:46

Ik ben dus idd. wel op zoek naar een adresje waar Ino fijn een jaar kan revalideren. En als het dan toch niet goed blijkt te genezen, is dat de aanloop naar zijn 'vervroegd pensioen'...

Maar Qizz, mag je er over 6 weken alweer opstappen?

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:26

Qizz aldoende leert men :(:) ik ook hoor en ik kan er nog een heleboel opnoemen waarbij het ook zo is gegaan. mijn merrie heeft toevallig ook verschillende voorvoeten en een wat wekere kootstand waardoor ze ook sneller die pezen overbelast. is gewoon iets om rekening mee te houden. mulle paden en zachte bodem gewoon zo veel mogelijk mijden.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 00:36

Esther; ja als het goed is mag ik na 6 weken op hem stappen. Moest veel kilometers maken. Hij wilde de pezen na een tijdje wel triggeren. Dat was nodig om ze sterker te maken. Toch n stapje verder gaan om te kijken hoe ie daarop reageert.

Carolalisa; ja dat is zeker zo... Ik wist wel van zn stand maar heb nooit bewust rekening gehouden met zijn stand.

Wij hebben op stal echt een hele slechte zware bak. Rij er weinig in en ook altijd maar zo.n 20 minuutjes als ik er al in rij, maar het heeft vast meegespeeld bij deze blessure. Dat rottige mulle zand. De eigenaar vond t maar onzin. Prima bak. Weet je wanneer ie er wat aan deed? Inderdaad. Gisteravond. Normaal weigerde ie altijd er maar iets aan te doen omdat ie het maar onzin vond. Grrr.

Oh ja over de coolpacks vd Blokker. Mijne had ze niet. Niet met stof en klitteband helaas. Heb wel koelstrips nu. 3,19 voor 3 stuks. Kan ik ook wel wat mee. Eerst theedoek dan stripven bandage. Maar als iemand die anderen wel bij zijn blokker heeft graag een voorbeeldfoto :-D:-D:-D

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:17

Damn Qizz, wat een vervelende diagnose. Ik was er al een beetje bang voor, met een checkligamentblessure zie je vaak bijna niks. Tegen mij zeiden ze dat deze blessure heel lang duurde, maar dat je met het checkligament wel de meeste kans had dat het goed zou komen. Ik ben er na 3 maanden weer op gaan zitten met stappen. Hij heeft dan het gevoel dat hij weer wat doet, is goed voor het koppie. Gewoon weer opzadelen en mee de weg op gaan, alles beter dan gewoon aan de hand stappen.

Ik heb gewoon een coolpack gekocht bij Agradi : http://www.agradi.nl/zoeken?query=Indra hot/cool pack per stuk en daar heb ik een doekje omheen gedaan, dat om het been en bandage erom. Voordeel is dat je hem zo 20 minuten kunt laten staan en in die tijd wat anders kunt doen. Ik vond afspuiten op een gegeven en tijdrovend, en was ik bang voor mok enz.

Oh enne gewoon blijven hopen dat het goed komt hoor, je moet iets hebben om naartoe te 'werken' !!

En als je hem op de wei doet, gewoon rustig aan opbouwen stukje bij stukje. Dat hebben ze op die stal waar ik hem naartoe gebracht heb ook gedaan. Eerst een stukje afgezet en een uurtje of 5 naar buiten zodat de pees ook wat rust krijgt tussendoor. Als hij naar binnen ging zetten ze er een paard bij zodat hij niet alleen stond. Nu na 2 maanden staat hij al 3 weken op de hele wei de hele dag. Voor mij een hele geruststelling om het zo te doen omdat ik het een eng idee vond om hem gewoon de hele tijd op de hele wei te gooien. Nu is het rustig aan onder begeleiding opgebouwd en is alles goed blijven gaan.