het is niet zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

het is niet zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 21:09

Voor de liefhebbers van wetenschappelijk onderzoek. Ik kreeg de link van Kathy Watts

Wild horse foot may not be good benchmark

http://www.horsetalk.co.nz/news/2011/06/062.shtml

De link beschrijft een vrij langdurig onderzoek naar hoeven en 'wilde paarden' door Brian Hampson. Hampson undertook his research as a member of the Australian Brumby Research Unit within the School of Veterinary Science at the University of Queensland.

De hele research en hoe ze het deden is via de website van o,a, Chris Pollit te volgen, heel leuk om te zien wat ze deden. http://www.wildhorseresearch.com/

Het is goed te zien dat er ook wetenschappelijk onderzoek gaande is naar hoeven zonder klakkeloos een methode na te praten, maar te kijken naar de paarden en de pootjes van de paarden en leefomstandigheden zoals bodem voeding etc.

Het is in principe een nieuwsbericht, vandaag gepubliceerd, hoe krijg je dit op de voorpagina?

NickAltena

Re: het is niet zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:29

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:42

Misschien kunnen we die wilde paardjes dan maar beter gaan vangen en op ijzertjes zetten ;-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:46

Arabesk schreef:
Misschien kunnen we die wilde paardjes dan maar beter gaan vangen en op ijzertjes zetten ;-)

Wat een vreemde reactie Arabesk. Maar ga je gang ga al die paardjes maar vangen en beslaan. Doe ze ook gelijk wat oogkleppen op en negeer wat dit onderzoek zegt. Dit onderzoek gaat helemaal niet over een methode over wel of niet natuurlijk bekappen als je dat misschien onverhoopt hebt gedacht, het onderzoek geeft enkel maar aan dat er nuance is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:04

Natuurlijk is er nuance, zelfst in hele statistische dingen zoals wolkenkrabbers/bruggen/kastelen/auto's zijn er nuances. dan zal er toch in de niet statistische dingen zoals mensen/paarden/honden nog veel meer nuance moeten zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:08

Er staat in het artikel dat wilde paarden op zachte ondergrond veel hoefproblemen hebben. *doh* dat is nou net wat natuurlijk bekappen probeert te vertellen; als de hoeven van paarden niet genoeg slijten op de ondergrond krijg je problemen.

Doordat paarden op harde ondergrond bijna geen hoefziektes kenden is het hele natuurlijk bekappen op gang gekomen. Hoefsmeden die deze hoeven bestudeerden kwamen tot die conclusie dat te weinig slijtage, verkeerde huisvesting en voeding leidt tot hoefproblemen, maar dat omgekeerd ook geld dat aanpassing van huisvesting, voeding en slijtage (bekapping) leid tot genezing van vele hoefproblemen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:13

hoe zit dat dan met een camarque? Die leven als (semi)wilde paarden op moerasgrond?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:14

Arabesk schreef:
verkeerde huisvesting en voeding leidt tot hoefproblemen, maar dat omgekeerd ook geld dat aanpassing van huisvesting, voeding en slijtage (bekapping) leid tot genezing van vele hoefproblemen.

Nee niet goed gelezen, aanpassing van huisvesting is hier niet aan de orde,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:14

tjoppie schreef:
hoe zit dat dan met een camarque? Die leven als (semi)wilde paarden op moerasgrond?

Geen idee, waarschijnlijk ook zo.

Hier in de duinen lopen pony's waar hoefbevangen exemplaren of eendensnavelvoeten tussen zitten; de hoeven slijten niet genoeg en bovendien zijn er ook stukken in de duinen waar teveel engels raaigras groeit wat niet goed voor ze is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:19

Arabesk schreef:
Hier in de duinen lopen pony's waar hoefbevangen exemplaren of eendensnavelvoeten tussen zitten; de hoeven slijten niet genoeg en bovendien zijn er ook stukken in de duinen waar teveel engels raaigras groeit wat niet goed voor ze is.

Aah het Engels raaigras groeit in de duinen, weer wat geleerd! In de duinen zullen er dus koeienweides zijn voor de melkproductie? Of horen er geen paarden te wonen?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:21

Arabesk schreef:
Doordat paarden op harde ondergrond bijna geen hoefziektes kenden is het hele natuurlijk bekappen op gang gekomen.

Ik denk dat je de linken toch nog maar eens door moet lezen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:25

Arabesk schreef:
Er staat in het artikel dat wilde paarden op zachte ondergrond veel hoefproblemen hebben. *doh* dat is nou net wat natuurlijk bekappen probeert te vertellen; als de hoeven van paarden niet genoeg slijten op de ondergrond krijg je problemen.

Doordat paarden op harde ondergrond bijna geen hoefziektes kenden is het hele natuurlijk bekappen op gang gekomen. Hoefsmeden die deze hoeven bestudeerden kwamen tot die conclusie dat te weinig slijtage, verkeerde huisvesting en voeding leidt tot hoefproblemen, maar dat omgekeerd ook geld dat aanpassing van huisvesting, voeding en slijtage (bekapping) leid tot genezing van vele hoefproblemen.

Er staat in het artikel ook deze zin "A combination of high travel and hard substrate was associated with the more serious foot pathologies observed.". Staat ergens richting het eind heb je het hele artikel wel gelezen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:57

Vraagje aan een mod, kan de titel iets aangepast worden? Ik kan dat zelf niet veranderen, maar er staat nu als titel "het is niet zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn" Het zou beter zijn als er staat ;
het is niet altijd zo dat wilde paardenhoeven gezond zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:31

Je moet niet naar wilde hoeven kijken om te zien hoe je moet bekappen, je moet naar gezonde wilde hoeven kijken en daaruit afleiden wat goed bekappen is. Dus dit artikel voegt daar eigenlijk niks aan toe.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:41

Een wild paard vergelijken met het hedendaagse paard is hetzelfde als een wolf met een chihuahua vergelijken. Een gezonde hoef en dito vorm is toch wat elke smid als doel heeft , daar heeft hij toch opleiding voor genoten?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:49

Voegt niks toe ?
Het is niet je gewoonte Arabesk, maar dat is echt flauwe kul :+ .

Integendeel, dit is een buitengewoon belangrijk onderzoek voor iedereen
die met de discussie rondom 'natuurlijk' bekappen begaan is,
zowel voor- als tegenstanders.

Bij mijn weten is het de eerste keer dat bij 'wilde' paarden uitgebreid,
systematisch onderzoek werd verricht naar de vorm en kwaliteit van de hoeven.
Belangrijk, daarbij ging het niet om één, maar wel om meerdere groepen paarden,
die telkens onder verschillende omstandigheden leven.

En wat zijn de nuchtere, objectieve vaststellingen ?

(1) De unieke, ideale natuurlijke hoefvorm bestaat niet.
In het wild levende paarden hebben sterk uitéénlopende hoefvormen,
afhankelijk van de ondergrond, en de afstand die ze dagelijks afleggen om aan water en voedsel te komen.

(2) De hoefkwaliteit bij in het wild levende paarden is verre van optimaal.
Bij een zeer groot aantal paarden werden gebreken en defecten vastgesteld.

(3) Bij een bepaalde groep paarden (Kaimanawa horses) kwam laminitis bijna chronisch voor (80 procent).

Met die gegevens, denk ik dan, moet je wel concluderen dat het een vergissing is
om de hoefvorm van 'wilde' paarden als ideaal model voor te stellen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:01

Wat het onderzoek zegt is dat ook wilde paarden (hoef) problemen kunnen krijgen
Dat lijkt me vrij logisch want niet elk wild dier is per definitie gezond
Heel jammer dat ze alleen 100 linker voorvoeten hebben onderzocht
Waarom niet 50 linker en 50 rechtervoeten
De meeste paarden zijn nl over het algemeen links gebogen..

Als ze ook een onderzoek zouden doen naar hetzelfde aantal paarden die grotendeels op stal staan
dan vermoed ik dat die groep er qua (hoef) gebreken heel wat slechter uitkomt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:07

Niemand zegt dat de wilde hoef HET model is bij naturlijk bekappen. Dat is een misverstand dat als een broodje aap in de rondte gaat. Vanuit bestudering van wilde hoeven zijn wel conclusies getrokken; een paard hoort op de straal te lopen, de hoefwand is geen draagrand etc

Xanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:53

Arabesk schreef:
Er staat in het artikel dat wilde paarden op zachte ondergrond veel hoefproblemen hebben. *doh* dat is nou net wat natuurlijk bekappen probeert te vertellen; als de hoeven van paarden niet genoeg slijten op de ondergrond krijg je problemen..

Dat dat nu bevestigd wordt in een onderzoek is toch prima? Mag er geen onderzoek meer naar gedaan worden omdat jij en ik er al van overtuigd zijn? Ik snap het *doh* echt helemaal niet. Er lijkt wat geldingsdrang uit te spreken: ik wist het al ik wist het al ik wist het al!!!!!

Arabesk schreef:
Doordat paarden op harde ondergrond bijna geen hoefziektes kenden is het hele natuurlijk bekappen op gang gekomen. .

In dit artikel wordt dus juist beweerd dat er ook ernstige hoefpathologie is aangetroffen bij wilde paarden die lange afstanden op harde ondergrond afleggen. Ik zou weleens willen weten wat voor patholgie dat dan is, dat staat helaas niet in de synopsis (en ik ga de volledige thesis niet bestellen).

Xanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:58

Arabesk schreef:
tjoppie schreef:

Geen idee, waarschijnlijk ook zo.

Verschil is dat de paarden in de camargue daar al liepen voordat de mens er kwam en de paarden in de duinen daar recentelijk zijn uitgezet. Evolutie van zo'n 30.000 jaar zou toch paarden moeten hebben opgeleverd die geen problemen ondervinden van de bodem waarop ze leven.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:13

Dit onderzoek is inderdaad al even bezig. Ik quote mezelf even uit een ander topic (31-3):

SpikyBlue schreef:
Het is zeker een zeer goede zaak dat er vanuit de NB-hoek onderzoeken zijn gedaan naar wilde paardenhoeven. Zo zijn we toch meer te weten gekomen.
Er zijn paarden onderzocht die hoeven hadden zoals het voorbeeldje op de PN-site: het model van de 'mustanghoef'.

De mustanghoef is klein, hard en compact. Het paard loopt op de zool en de straal. Kwartierboogjes en een mustangroll zijn ingesleten in de hoef. Dit model is volgens Pete Ramey en Jaime Jackson (1997) en ook Natural Balance-man Gene Ovnicek (2004) het ideale hoefmodel, en kan verkregen worden door de manier van bekappen en door de voeding en huisvesting zodanig aan te passen dat het zo veel mogelijk lijkt op het 'leven' van een wilde mustang. Deze mannen vinden dat dit type hoefmodel van de Noord-Amerikaanse mustang aangenomen moet worden als de enige echte wilde paardenhoef.

Het enige addertje onder het gras... Is dat er paarden uit één bepaald gebied onderzocht zijn.
Wilde paarden leven echter niet allemaal in éénzelfde gebied. Er zijn verschillende grondsoorten. En dús ook verschillende hoefmodellen!

Recentelijk is er een onderzoek wat betreft de wilde Brumby's in Australië (1,2 miljoen paarden), variërend van hooggebergten, woestijnen tot tropische kuststreken. De studie gaat uit van de hypothese dat de paardenvoet verschillend wordt beïnvloed door door de bodem waarop het paard leeft en de afstand die de paarden af moeten leggen om aan water en voeding te kunnen komen.

Ik zal niet teveel uitweiden over de studie, maar er werden inderdaad meerdere types hoeven aangetroffen, afhankelijk van de ondergrond. Lange afstand/harde ondergrond type, middellange afstand/zachte ondergrond type en ga zo door. De hoefvormen van de verschillende groepen paarden varieerden van zachte, in onze ogen veel te lange, uitgezakte, geflarede hoeven tot het zogenaamde mustangmodel (woestijntype). Het woestijntype komt voor op sterker schurende, droge ondergrond, waar paarden langere afstanden af moeten leggen. De mustangroll werd alleen waargenomen bij de harde ondergrond-types, en voornamelijk bij paarden zich die over ruw, oneffen, bergachtig terrein begeven. Door het constant stoten van de toonwand slijt hij af. Er waren significant veel aandoeningen aangetroffen in deze hoeven, zoals traumatische laminitis ofwel mechanische hoefbevangenheid en verbeende hoefkraakbeenderen.

Bij de groepen die veel gras tot hun beschikking hadden zonder ver te hoeven lopen en op een zachte, natte ondergrond leefden zag je verbrede witte lijnen van een cm of 10 (hoefbevangen).

Nou, ik kan hier nog wel even over doorgaan, maar dat schiet ook niet op. Het enige wat ik hiermee wil aangeven is dat ieder voor zichzelf nadenkt, zich verdiept en zich niet mee laat slepen door mooie praatjes (op bepaalde websites) en om zich heen kijkt.

Wij leven hier in een zompig, regenachtig, grasrijk kikkerlandje. Dat moet je ook in je hoofd houden.

*Arabesk haar paard heeft bijvoorbeeld prachtig natuurlijk bekapte hoeven, die ook echt in de buurt komen van het 'woestijnmodel'. En zij rijdt daar ook gewoon lange buitenritten mee over het harde.
*Mijn eigen paard heeft bijna zijn hele leven op ijzers gestaan (wordt nu 23, laatste 6 jaar ?schat ik? staat hij zonder ijzers), galoppeert als het even kan schuin door de bocht door het grind zonder ijzers, paard van een traditioneel hoefsmid, maar heeft wel een TOTAAL ander hoefmodel dan het paard van Arabesk.

Echt, per paard is het anders. Per paard, per gebied (kleigrond? veengrond? zandgrond?), per eigenaar (discipline? verwachtingen?)... En ga zo maar door.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:37

Nou.. sinds Arabesk niet meer op beton + zand staat maar op weiland zijn z'n hoeven ook meer weiland-zuignap geworden hoor :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 21:38

Arabesk past zich gewoon razendsnel aan aan de 'nieuwe' leefomstandigheden en kweekt gauw flippers! :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:46

Paarden in de Camargue lopen op ZILTE bodem, de Rhone delta komt in zee uit en het water is dus brak. Dit heeft ongetwijfeld een invloed op de hoeven. Daarbij zijn ze natuurlijk genetisch aangepast aan de bodem daar ze daar inheems zijn.

Waar het om gaat is dat er best een heleboel sites /bekappers zijn die "de wilde paarden hoef" als voorbeeld nemen terwijl "de" wilde paarden hoef dus niet bestaat en je gewoon niet de natuur als voorbeeld moet nemen bij geomesticeerde dieren. (Wat ik al roep sinds het begin van allerlei hypes).
Je kunt bepaalde dingen als leidraad gebruiken, maar je moet altijd aanpassen naar de omstandigheden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:58

Arabesk schreef:
Nou.. sinds Arabesk niet meer op beton + zand staat maar op weiland zijn z'n hoeven ook meer weiland-zuignap geworden hoor :D

Als die hoeven daadwerkelijk zo veranderen staan ze dus ook al een poosje op zachte ondergrond ?
Mag ik je vragen waarom je arabesk niet meer op die combinatie beton + zand hebt staan en wat het doel hiervan is ? (ik lees geen PN meer namelijk en hier ook maar zelden)