Wanneer heeft een paard hoefijzers nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wanneer heeft een paard hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 05:44

Ik vraag me af wanneer je voor hoefijzers gaat? Is dit standaard al als je buiten gaat rijden? Of heeft dit een andere reden?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:08

Klijntjuh schreef:
Ik vraag me af wanneer je voor hoefijzers gaat? Is dit standaard al als je buiten gaat rijden? Of heeft dit een andere reden?

- als de hoeven sneller slijten dan aangroeien
- orthopedische redenen
- bepaalde correcties
- grip
- cosmetische redenen
- bescherming
- enz

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:13

Als het niet noodzakelijk is komen er bij mijn paarden absoluut geen ijzers onder.
Mijn Arabier kruising zal er nooit mee te maken krijgen als alles zo blijft gaan zoals nu.
Dat was ook de insteek bij mijn Fjord.
Helaas liep het bij hem anders. Hoeven sleten enkel af en groeide geen mm.
Met als gevolg dat zijn hoeven dus veel te kort werden en het problemen zou gaan geven als ik hiermee bleef rijden (rijd enkel buiten met hem).
Dus bij hem kon ik er helaas niet onderuit, wat ik nog altijd heel erg vind. En daarnaast ook zonde van het geld.
Maarja, het welzijn staat voorop natuurlijk.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:13

Mijn paard staat rondom op ijzers heb een keer geprobeerd zonder zo'n 2 maanden maar door het vele buiten rijden moesten ze er helaas weer onder ze sleten te snel af me paard wou toen op een begeven moment niet meer op het asfalt lopen dus helaas dan maar ijzers.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:10

Een paard met gezonde hoeven kan prima meerdere keren per week een buitenrit maken op blote voeten. En ieder paard kan gezonde hoeven hebben/krijgen waardoor ijzers niet nodig zijn, mits het paard op een gezonde manier gehuisvest (etc.) wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:11

Silence schreef:

In dat geval waren hoefschoenen een betere optie geweest.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:54

Ik heb gehoord dat hoefijzers juist slecht zijn voor het paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:56

elysepaard schreef:

Er kleven idd nogal wat nadelen aan :list:

Schadelijke effecten van hoefijzers

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

Het hoefijzer is een lapmiddel uit de Middeleeuwen om de slechte hoefkwaliteit ontstaan door slechte levensomstandigheden te maskeren en het paard toch nog bruikbaar te maken. Het wegnemen van slechte levensomstandigheden kan hoefproblemen voorkomen en zelfs kan bijdragen tot genezing van veel hoef- en been problemen.

Alexander de Grote met zijn cavalerie en moderne nomadenstammen zijn in staat geweest enorme afstanden af te leggen zonder hoefijzers over ruige ondergrond.

Het zijn niet alleen maar die natuurlijk bekappers die het roepen, ook hoefsmeden onderkennen de nadelen:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

En voor veel op de weg rijden heb je echt geen ijzers nodig en zelfs geen hoefschoenen. Hoefschoenen zijn voor de uitzonderingen die in de overgangsfase naar ijzerloos wat moeite hebben en tóch bereden worden. Het overgrote deel van de paarden kan prima zonder ijzers grote stukken over het harde :j

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:01

Dniez schreef:
Mijn paard staat rondom op ijzers heb een keer geprobeerd zonder zo'n 2 maanden maar door het vele buiten rijden moesten ze er helaas weer onder ze sleten te snel af me paard wou toen op een begeven moment niet meer op het asfalt lopen dus helaas dan maar ijzers.

Het duurt ook een stuk langer dan 2 maanden om je paard weer te laten wennen om zondr ijzers te lopen, de mijne staat nu ruim een jaar zonder ijzers(heeft daarvoor 10 jaar ijzers gehad) en ik kan pas zeggen dat hij weer helemaal goed loopt ook op asfalt en steentjes, heeft dus een heel jaar gevoelig gelopen op harde ondergrond.....

Tja je wordt heel inventief in het vinden van de juiste wegen buiten waarbij je paard niet al te veel over harde wegen moet.....

Maar heb er nog geen moment spijt van gehad hoor! Buiten het feit dat het een stuk minder kost, staat mijn paardje nu op keiharde hoeven, die een stuk minder brokkelen als met ijzers

oh ja, ik vergeet te vertellen, dat ik eigenlijk ook alleen maar buiten rij....dus het kan wel hoor!

MaNdiii

Re: Wanneer heeft een paard hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:06

Bij mij gaan ze eronder als ik veel buiten ga rijden. Zijn hoeven slijten alleen maar en ik vind niet alle bermen hier in de buurt even veilig vandaar dat ze eronder gaan. (Zijn hoeven groeien net als zijn staart erg slecht)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 11:06

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben in 1 klap een heel stuk wijzer!
Ik had er gewoon nooit zo over nagedacht, en bedacht me dat mijn eigen paardje straks komt, en ik hier gewoon niets van wist! (hoefsmit zal heus meeadviseren mocht er iets nodig gaan zijn, maar altijd fijn om van te voren zelf een standpunt te hebben!)
Ik hou haar gewoon ijzerloos zover mogelijk! Ik ben van plan veel buiten te rijden, maar daarbij nouwelijks op verhard, dus ik denk dat ook dat dus niet voor problemen gaat zorgen ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:13

Het zal Arabesk niet zijn met haar kruistocht tegen hoefijzers.................... goed passende ijzers, ondergelegd door een goede smid en op tijd verlegd, hoeven helemaal geen schade toe te brengen aan de hoeven.
Onze paarden staan al ruim 40 jaar op ijzers (wisselende paarden uiteraard) en we hebben nog nooit een hoefzweer, smalle hoef, verbeende hoefkraakbeenderen of wat voor ellende dan ook gehad. En dan heb ik het toch over minstens een paard of 20.
Het paard van een vriendin verderop is nu 25, loopt lange buitenritten en staat al jaren op ijzers. Geen enkel probleem, nooit gehad ook...............
Wat heel belangrijk is, is een goede opzet in het ijzer. En hoeft het niet, dan niet maar voel je absoluut niet schuldig t.o.v. je pony om ze er wel onder te laten zetten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:53

linky schreef:
Het zal Arabesk niet zijn met haar kruistocht tegen hoefijzers.................... goed passende ijzers, ondergelegd door een goede smid en op tijd verlegd, hoeven helemaal geen schade toe te brengen aan de hoeven.

Nogmaals, zelfs de hoefsmidgoeroe's Van Nassau zeggen het, dus niet alleen maar die naturals. Elke goed opgeleid hoefsmid zal toegeven dat ijzers hoe dan ook nadelen hebben.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:41

Als je gewoon recreatief buitenrijdt, heb je geen ijzers nodig. Mits er geen sprake is van hoefproblemen. Zelf rijd ik 2 tot 6 dagen buiten in de week en mijn paard staat gewoon blootsvoets. Daarbij draaf ik ook gerust stukken over het asfalt.
Rijden over het harde moet je wel opbouwen, niet in een keer een uur lang. Ik zou pas aan ijzers gaan denken als je het idee hebt dat je paard het blootsvoets echt niet aankan. Maar als je het rustig aan opbouwt, dan zal er waarschijnlijk niets aan de hand zijn.
Zelf heb ik liever geen ijzers onder de hoeven van mijn paard, maar als het noodzakelijk is omdat hij anders niet zonder pijn kan lopen, dan gaan ze eronder.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 12:54

Arabesk schreef:
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

En dit is precies de rede waarom mijn pony wel op ijzers staat :)
Wat in 4 jaar tijd met NB niet lukte om te corrigeren is nu met ijzers in 2 maanden al flink verbeterd.

Al die regeltjes zijn leuk en kloppen ook zeker wel maar gaan wel alleen op voor paarden met correcte stand. Mijn pony zou in de natuur al lang dood geweest zijn door zijn afwijking, bij zo'n dier werkt de natuurlijke aanpak gewoon echt niet, en ik heb het (te lang) geprobeerd.
Dankzij de ijzers staat hij al bijna in de correcte stand, wordt zijn hoef juist breder gemaakt (na een paar keer kon hij al een grotere maat ijzer onder), zijn zooltjes waren juist door blootvoets erg gekneusd en die kunnen nu met de ijzers rustig genezen en helen en ook daar al flinke verbetering te zien.
Ja er zijn nadelen aan ijzers maar die wegen niet op tegen de voordelen die mijn pony ervan ondervind. Zonder ijzers had ook voordelen maar voor hem veel meer nadelen. Ligt verder ook absoluut niet aan de kwaliteit van de hoeven, die is vrijwel perfect.

Grip valt trouwens ook reuze mee, ponylief gaat zonder probleem in volle galop over asfalt en betonplaten :+ , maar ken wel paarden die er niet eens normaal over konden stappen zonder uit te glijden, vermoed dat een goede smid daar ook verschil in kan maken.
Wat betreft de nagelgaten is dat vooral bij paarden die de hele dag op stal staan en daarbij in hun eigen mest en urine, grote bron van bacteriën, 24/7 buiten heb je daar al veel minder kans op (mijn smid vult overigens ook de gaatjes).
Ik hoop wel dat mijn pony er over een tijdje weer vanaf kan maar niet voordat de hele hoef is 'uitgegroeid' in de juiste stand dus dat duurt nog zeker een jaar.

Maar goed wanneer ijzers? Alleen als paard het echt niet zonder red vanuit medisch opzicht. Je moet het ook per paard bekijken, de een is de ander niet en er spelen altijd meerdere factoren mee waar je ook naar moet kijken. Dus voor je er een ijzer onder laat slaan kijk dan ook verder dan enkel de hoeven.

Daarbij vind ik het ook een belangrijk punt om erop te letten dat je je paard op een zelfde ondergrond houd als waar je op rijd, dus als je veel over het harde gaat rijden zorg dan dat je paard de hele dag over harde ondergrond kan lopen (met nadruk op lopen, stilstaan in een stal helpt niets), daarmee wordt de juiste snelheid van de hoefgroei gestimuleerd en zul je te snel slijten kunnen voorkomen. Hoeven zijn gemaakt om veel op te lopen dus die kunnen dat echt wel aan (mits paard medisch in orde is natuurlijk ;) ).

eamyl20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:00

als je buiten conceurs gaat rijden en het gras is nat kan je pony uitglijden daar kan je pony maanden last van hebben als je hoefijzers hebt kun je er nobben eraandraaien

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:15

Arabesk schreef:
En voor veel op de weg rijden heb je echt geen ijzers nodig en zelfs geen hoefschoenen. Hoefschoenen zijn voor de uitzonderingen die in de overgangsfase naar ijzerloos wat moeite hebben en tóch bereden worden. Het overgrote deel van de paarden kan prima zonder ijzers grote stukken over het harde :j

Mijn voormalige pony had haar ijzers flinterdun afgesleten na een klasse 2 endurance (onstwedde dus veel over de weg), zelfs als de hoeven van ijzer zijn had ik dat niet goed zien komen. :o Denk dat we dan hele bloederige toestanden krijgen.

En ja hoefschoenen.. Zijn die vaak niet zwaarder dan ijzers? Vaak gaan ze toch ook schuren en afvallen (degenen die niet kunnen schuren zoals die plakdingen) Ik vermoed ook dat er geen maat gaat bestaan voor mijn huidige paard met platvoeten (en hoe meer je dat probeert te corrigeren hoe korter en kreupeler hij loopt) dus ik weet niet of dat em gaat worden.
Denk dat er uiteindelijk toch ijzers onder gaan, of kunststof.

Trouwens wel een leuk alternatief vind ik, kunststof ijzers. :j Zou het dus gewoon even aankijken per paard, slijten ze echt teveel dan zal je er wel iets onder moeten zetten, als het meevalt en het paard loopt gewoon goed op het harde gewoon zo laten.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:18

Als je vaak buitenrijdt;
als een paard niet al te sterke hoeven heeft;
om een verkeerde stand te corrigeren;
om medische redenen bijv. hoefzweer

zo'n dingen ;)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:53

Arabesk schreef:
Nogmaals, zelfs de hoefsmidgoeroe's Van Nassau zeggen het, dus niet alleen maar die naturals. Elke goed opgeleid hoefsmid zal toegeven dat ijzers hoe dan ook nadelen hebben.

Helaas zegt dit dus meer over de naturals dan over welke vorm van hoefbeslag dan ook.

De traditionele smid die zijn vak serieus neemt ziet achter elk voordeel een nadeel en andersom. De gemiddelde natural blijft kortzichtig en ziet enkel maar voordelen in hetgeen hij/zij doet; natuurlijk bekappen zou geen enekele nadelen hebben volgens hun....

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:33

eamyl20 schreef:
als je buiten conceurs gaat rijden en het gras is nat kan je pony uitglijden daar kan je pony maanden last van hebben als je hoefijzers hebt kun je er nobben eraandraaien

Zoals hierboven al uitgebreid aangegeven, kleven er voor het paard behoorlijk wat nadelen aan het hebben van ijzers en een paar hele belangrijke zijn oa de vermindering van het hoefmechanisme, de verstoring van schokabsorbtie en bijv de afwikkeling van de voet! Dat zijn maar drie voorbeelden maar er zijn er een heleboel meer en zelfs bij orthopedisch beslag kun je soms je vraagtekens zetten, hetgeen niet wegneemt dat er paarden zijn die daadwerkelijk een ijzertje ter correctie nodig hebben en vervolgens prima lopen.. maar zelfs dat wordt vaker toegepast dan nodig en lang niet altijd om de juiste redenen plus het zorgt niet altijd voor de gewenste verbetering (voor het paard). Daarnaast is het zo dat er nogal eens ijzers/zooltjes ter tijdelijke pijncompensatie of zelfs snelle symptoombestrijding worden aangebracht bij paarden die overduidelijke onherstelbare schade hebben en normaliter niet meer zouden kunnen werken.. maarja, de ruiter wil oh zo graag nog even wedstrijden blijven rijden! en na verloop van tijd komt het paard er lang niet altijd beter vanaf, maar worden voor het ruitergemak de ogen daarvoor gesloten. Dat betekent niet dat ik anti-ijzer ben, integendeel.. maar in veel gevallen is het ook overbodig en op termijn zelfs schadelijker dan wanneer je ze er niet onder had laten leggen.
Om nu hoefijzers onder je pony te laten slaan voor die enkele keer dat je op gras rijdt en het hard geregend heeft, vind ik echt onzin en ondoordacht, sorry maar dat is mijn mening.. Het paard moet er wel het hele seizoen mee rondlopen!
Ten eerste valt het uitschuif-risico bij een correct gereden paard best mee.. maar als je daar bang voor bent, hetgeen ik me goed kan voorstellen, kun je imo altijd nog beter afmelden bij gladheid of liever nog, wedstrijden inschrijven waar bijv op zand wordt gereden, want die zijn er in het zomerseizoen ook. Het heeft imo veel te veel nadelen en gevolgen om onder een gezond paard ijzers te leggen vanwege je wedstrijdambities! Dus ja, natuurlijk zijn er soms wel goede redenen om over te gaan op hoefijzers.. maar van deze reden vind ik dat persoonlijk niet.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:49

Mijn paard heeft gezonde hoeven en staat meer op het land dan op stal ,2 maanden zonder gestaan en zijn hoeven werden tekort en liep bijna kreupel dus dat vind toch ook niet paard waardig om hem zo door te laten lopen durfde dat niet aan al heb ik hem liever zonder.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:55

elysepaard schreef:

Dan moet je je er iets meer in gaan verdiepen!
Niet elk paard KAN zonder en niet elk paard HOEFT MET!
Als je paard zonder kan...heel fijn, maar heeft je paard een hoef probleem, dan kunnen ijzers juist helpen om hem of haar zonder pijn te laten lopen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:58

Dani_ schreef:
Silence schreef:

In dat geval waren hoefschoenen een betere optie geweest.

Dat is uiteraard besproken met de smid.
Maar niet altijd een oplossing, ondanks dat het wel mijn voorkeur had.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:04

Mijn paard staat in de zomer rondom op ijzers zodat hij kalkoenen/stiften onder kan voor de buitenwedstrijden op gras.
In de winter staat hij alleen voor op ijzers omdat hij een ontstoken hoefgewricht heeft gehad en dan krijg hij hoefijzers onder met een zooltje en daarin zit een soort gel zodat iedere stap gedempt wordt en de kans dat de ontsteking weer terug komt zo klein mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:10

Op asfalt lopen zonder ijzers lukt nog aardig vind ik, maar vanaf er veel kiezels en dikke stenen op het pad liggen, merk ik dat paarden toch gelukkiger zijn met ijzertjes.

Mijn staat alweer een jaartje blootvoets maar ik denk dat ik haar voor de zomerperiode weer even laat beslagen!