Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

elysepaard schreef:Ik heb gehoord dat hoefijzers juist slecht zijn voor het paard?

Dniez schreef:Mijn paard staat rondom op ijzers heb een keer geprobeerd zonder zo'n 2 maanden maar door het vele buiten rijden moesten ze er helaas weer onder ze sleten te snel af me paard wou toen op een begeven moment niet meer op het asfalt lopen dus helaas dan maar ijzers.
linky schreef:Het zal Arabesk niet zijn met haar kruistocht tegen hoefijzers.................... goed passende ijzers, ondergelegd door een goede smid en op tijd verlegd, hoeven helemaal geen schade toe te brengen aan de hoeven.
Arabesk schreef:- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
, maar ken wel paarden die er niet eens normaal over konden stappen zonder uit te glijden, vermoed dat een goede smid daar ook verschil in kan maken.
). Arabesk schreef:En voor veel op de weg rijden heb je echt geen ijzers nodig en zelfs geen hoefschoenen. Hoefschoenen zijn voor de uitzonderingen die in de overgangsfase naar ijzerloos wat moeite hebben en tóch bereden worden. Het overgrote deel van de paarden kan prima zonder ijzers grote stukken over het harde
Denk dat we dan hele bloederige toestanden krijgen.
Zou het dus gewoon even aankijken per paard, slijten ze echt teveel dan zal je er wel iets onder moeten zetten, als het meevalt en het paard loopt gewoon goed op het harde gewoon zo laten. Arabesk schreef:Nogmaals, zelfs de hoefsmidgoeroe's Van Nassau zeggen het, dus niet alleen maar die naturals. Elke goed opgeleid hoefsmid zal toegeven dat ijzers hoe dan ook nadelen hebben.
eamyl20 schreef:als je buiten conceurs gaat rijden en het gras is nat kan je pony uitglijden daar kan je pony maanden last van hebben als je hoefijzers hebt kun je er nobben eraandraaien
elysepaard schreef:Ik heb gehoord dat hoefijzers juist slecht zijn voor het paard?

Dani_ schreef:Silence schreef:Maarja, het welzijn staat voorop natuurlijk.
In dat geval waren hoefschoenen een betere optie geweest.