Hoefsmid is een vrij beroep en daarom vind ik het lastig te bepalen wanneer een hoefsmid goed is. Hoe bepalen jullie dat? Moeten ze een opleiding hebben bij van Nassau of lid zijn van de vereniging van hoefsmeden, een bepaalde andere opleiding gehad hebben of stellen jullie bepaalde vragen? Ik oordeel liever niet alleen naar of hij vriendelijk is, hij moet vooral kundig zijn, maar hoe merk je dat?
ik stel meestal vragen hoe hij over bepaalde dingen denkt. Kijk hoe mijn paard op z'n hoeven staat als hij klaar is, kijk hoe hij met mijn paard omgaat. Als ik iets niet begrijp waarom hij een bepaald iets op die manier aanpakt vraag ik ernaar. En ik vraag altijd rond in de buurt wie welke hoefsmid heeft en hoe die bevalt
lnda_
Geplaatst: 13-01-11 13:56
Tuurlijk sommige papiertjes zeggen wel iets. Maar denk dat het vooral op jou gevoel aankomt. En hoe de smid met de paarden omgaat.
Hoe ie op bepaalde dingen reageerd etc.
Gewoon een hoefsmid uitnodigen, praat mee maken. Kijken hoe die met je paard omgaat en uiteindelijk is het eindresultaat ook belangrijk.
nine1987
Geplaatst: 13-01-11 13:58
ik vind mijn hoefsmid goed omdat hij het paard altijd voorop zet.. Hij slaat er ook geen ijzers onder tenzij echt nodig.. Hij neemt de tijd bij mijn paarden.. Vooral met mijn veulen omdat die een nare ervaring heeft met een HS.. Hij kan dan gerust 2 uur bezig zijn met douwe.. Tevens vaagt hij geen idiote prijzen en houdt hij zich netjes aan de afspraken.. En als hij door omstandigheden wat later is dan belt hij altijd netjes.. En mocht ik geen tijd hebben om erbij te zijn kan ik altijd vooraf of achteraf betalen.. Kortom: goede hoefsmid vind ik zelf
marleen_usar
Geplaatst: 13-01-11 14:03
Moeilijk,ik heb er een paar gehad.Waarvan 1 duidelijk geen verstand van zaken had, en 1 die al jaren overal te laat komt.Van Nassau zegt niet zo veel, papieren ook niet.Ik heb er nu 1 en die houd van gewoon simpel,heeft ook erg veel verstand van paarden, rijd zelf op een hoog niveau.Ik heb een goed gevoel bij hem,je merkt gewoon dat hij zijn vak verstaat.
Mijn smid is goed omdat hij mijn pony perfect op zijn benen zet, hij gaat niet zitten haasten, gaat er rustig mee om en denkt over dingen hetzelfde als ik
Ik heb hem overgenomen van de vorige eigenaar, die had hem ook al. Hij doet de hoeven van mijn pony al jaren en heb nog nooit problemen gehad. Pony heeft nog nooit iets gemankeerd.
Ik betaal misschien wel iets meer dan stalgenoten, maar als ik kijk hoe sommige paarden daar beslagen worden, daar gaan mijn nekharen van overeind staan..
Belangrijk vindt ik. Goed in zijn werk, weten wat hij doet, geen onzin dingen, op tijd komen, afspraken nakomen enz.
Heb nu een fijne smid van Van nassau. Zeer nauwkeurig in zijn werk, legt alles uit. Komt afspraken zeer netjes na. Komt snel als er wat is. Pakt door op het juiste moment maar kan ook alle geduld opbrengen. Kortom ben erg tevreden.
ik vind een goede opleiding wel belangrijk , en daarbuiten moet hij in alle rust een goede omgang hebben met mijn paarden. aan een opleiding hecht ik mij wel waarde , mochten mijn paarden iets hebben waar de nodige kennis bij komt kijken op medisch vlak, is een daarvoor geleerd iemand erg belangrijk. dan red je het niet alleen met rust en lief zijn voor een paard.
een goede smid kan je pas beoordelen als het werk klaar is.
echter wanneer degene zijn papieren heeft mag je er vanuit gaan dat er een grote basiskennis aanwezig is!
Omdat iedereen anders is zeggen papieren niet altijd wat. Mijn broer is gediplomeerd hoefsmid en heeft daarvoor dus ook een erkende opleiding van een aantal jaren gevolgd.
je hebt ook wel eens beunhazen die een paar weken een cursus volgen en dan dus denken dat ze alles kunnen.
mijn hoefsmid vind ik goed omdat hij de paarden altijd netjes neerzet. hij kan speciaal beslag aanleggen en zal mijn paarden niet op ijzers zetten als dit niet nodig is. Als hij komt voor 1 van mijn paarden kijkt hij de anderen altijd na en is dan eerlijk als een andere nog niet hoeft. Hij is gediplmeerd hoefsmid, maar dit vind ik niet alles zeggen. iemand zonder diploma's kan soms beter werk afleveren als iemand met diploma's.
_Reneee
Geplaatst: 17-01-11 00:12
Chantaloves schreef:
hoe duur is een hoefsmid eigenlijk ongeveer ? Ik heb niet echt een reactie op jouw vraag, ik zoek hier zelf ook een beetje naar antwoorden. Succes !
Ik kijk hoe mijn paard na afloop op de hoeven staat en vooral hoe ze loopt. Verder vind ik het heel belangrijk dat een hoefsmid rustig en met respect met mijn paard omgaat.
Wat voor mij belangrijk is bij de hoefsmid: hij kijkt verder dan alleen de voeten, hij moet kijken hoe het paard loopt, hoe de stand van de benen is ten op zicht van de rest van het lijf. Dat hij vraagt wat je met het paard wilt doen (dressuur/springen/mennen/veel over de weg rijden) om zo een inzicht te krijgen wat en hoe. Tevens mag hij mijn paard corrigeren als hij dat nodig vindt. Hij moet vriendelijk zijn naar het paard en zoals al eerder gezegd wel uitleg kunnen geven hoe of wat.
Voor mij is het heel belangerijk dat die rustig en de tijd neemt voor de paarden. Destijds zat ik zonder hoefsmid en was ik druk opzoek naar een hoefsmid. Veel hoefsmeden hadden geen tijd voor 2 paarden achteraf. Op marktplaats ben ik mijn huidige hoefsmid tegengekomen. Ik kende hem toevallig al, omdat ik bij hem destijd heb stage gelopen. Ik heb wel gevraagt of die nu papieren had, toch een klein beetje zekerheid. Ik kan alles aan hem vragen en weet overal antwoordt op. Ze zien er altijd daarna weer netjes uit. Ik betaal voor bekappen €30,- per paard. IJzers vonden ik en hij niet nodig, omdat die van zichzelf erg goede hoeven heeft.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 17-01-11 18:20
Ik heb een aardige hoefsmid, maar daar heb ik hem niet voor . Hij gaat goed en rustig met de paarden om, neemt de tijd, beslaat en bekapt goed. Hij zet mijn paard altijd goed op haar voeten, ik kan met hem overleggen of het alweer tijd wordt voor nieuwe ijzers of bekappen of dat het nog een paar weekjes kan wachten. Als ik niet direkt geld heb, geeft dat niet. Hij weet wel dat het goed komt. Het enige minpuntje is dat hij niet altijd op het afgesproken tijdstip er is. tuurlijk zijn werk kan ook uitlopen, maar hij komt wel eens later dan afgesproken. Das minder. Hij vraagt ook niet teveel, levert goed werk. kortom ik ben wel tevreden over mijn smid.
anyw1
Geplaatst: 17-01-11 18:26
Goede vraag! Je kunt het ook omdraaien: waaraan herken je een slechte smid? Naast de dingen die al genoemd zijn zou ik toch zeker vragen waar hij zijn opleiding heeft gedaan (sommige opleidingen duren 3 jaar, andere 6 weken). Ook stel ik vragen over bepaalde dingen van de hoef, komt daar een goede heldere uitleg uit krijg ik er al meer vertrouwen in. Daarnaast kijk ik naar hoe hij bekapt, gaat dat vloeiend en alsof er automatisme in zit of niet. Komt hij zijn afspraken niet (op tijd) na, zou het bij mij ook snel over zijn. En ik vind het belangrijk dat hij op een zachte manier met mijn paarden werkt, niet schreeuwt of slaat maar geduldig is. Gelukkig woon ik samen met mijn hoefsmid die toevallig ook nog mijn vriendje is (of was het andersom... ) dus ik heb wel veel geluk. En daardoor leer ik zelf ook best veel en dus ook waar je een slechte smid aan herkent (scheve voeten/niet mooi bekappen of beslaan, niet prettig omgaan met paard of klant, geen heldere antwoorden kunnen geven etc).
Letsdunit
Geplaatst: 17-01-11 18:28
Ik heb een rijksgediplomeerde hoefsmid, ze is rustig en gaat goed met mijn paarden om. Doordat ze rijksgediplomeerd is moet ze ook iedere zoveel tijd bijscholen en dat vind ik erg belangrijk. Hier in de buurt kunnen mensen via een cursus ook hoefsmid worden, ik hoor helaas veel slechte verhalen over dit soort smeden vandaar dat ik voorzichtig ben met wie er bij mijn paarden komt.
Beestje
Geplaatst: 30-01-11 20:41
Ik vind het belangrijk om een hoefsmit met ervaring te hebben. Het moet een persoon zijn waar jij en je paard/pony je goed bij voelen.
Ik heb bewust een hoefsmit gekozen die het vak van zijn vader heeft geleerd en die weer van zijn vader enz..
Een goede hoefsmit is ook aangesloten bij een een of ander vereniging (moet je even nakijken op internet).
Maar nogmaals de hoefsmit kan nog zo goed zijn, maar als het niet klik met paard/pony houd het ook op.
ik heb eigenlijk rondgevraagd naar welke hoefsmid mensen ervaring mee hebben en eentje sprong er uit en kreeg lovende aanbevelingen. dus die heb ik toen gebeld en ik ben er dik tevreden over. hij gaat perfect om met mijn paard, is niet al te duur en last but not least: paardje komt er prima vandaan. geen klachten! en het is weleens voorgekomen dat ik 's ochtends belde dat mijn paard een ijzer verloren was en dat hij na een paar uur al langs kon komen. dat was ook wel een hele fijne ervaring. niet dat ik dat specifiek van een hoefsmid verwacht, maar toch superluxe!
keona
Geplaatst: 01-02-11 07:47
het belangrijkste is ,zorgen dat je er zelf het een en ander van af weet.dan kun je zelf kijken wat je van zijn werk vind en beoordelen.ik zit echt op een lijn met mijn smit
unofficial79
Geplaatst: 01-02-11 10:19
Weet niet of ik dit in dit topic mag vragen, maar hoe denken jullie over de stand waarin de voeten van je paard of pony worden bekapt? Is dat zoals een paard/pony wil staan of zoals een paard/ pony zou moeten staan? Een voorbeeld: paard/pony loopt scheef op de achterhoef, dus binenkant is korter dan buitenkant. Wordt dit dan terug gezet naar de rechte stand of wordt het iets gecorrigeerd en blijft je paard/pony eigenlijk scheef op de hoef staan? De reden dat ik dat vraag is dat wij een hoefsmid hebben die een paard bekapt zoals het paard wil staan. Zou graag willen weten hoe jullie hierover denken.