Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sappolz
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Culemborg

Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:59

Op paardnatuurlijk.nl heb ik een hoop gelezen over het natuurlijk bekappen bij onder andere paarden met een hoefkatrolontsteking. Mijn paardje is er zo één. Toen zij nog manegepony was heeft zij hoefkatrolontsteking opgelopen. Zij is een aantal maanden op rust geweest, zij werd toen beslagen waarmee haar stand gecorrigeerd werd (zo'n stukje rubber ertussen). Na een tijdje hoefde dat stukje rubber niet meer en werd zij alleen nog beslagen. Zonder die ijzers liep zij kreupel. Na die periode heb ik haar gekocht. Het was een probleempaard met een flink verleden. Ik heb gelukkig haar vertrouwen al een heel stuk kunnen winnen. Dus de problemen zijn al voor een grotendeels minder.

Vandaag de dag wordt zij nog steeds netjes elke 7 weken beslagen. Na het lezen van het natuurlijk bekappen heeft dat mijn interesse gewekt. Ik ben alleen ontzettend bang om haar zonder ijzers te zetten! bang dat dat weer problemen oplevert en dat we weer terug bij af zijn of misschien wel onherstelbare blessures!

Zijn er mensen met ervaringen met voornamelijk paarden met hoefkatrolontsteking?
Hebben hier mensen ervaringen met zeer goede en erkende NB'ers? (en hebben jullie daar de gegevens van?)

Vind het namelijk een grote stap en hoop op jullie reacties! :D

Edit: ik woon in het midden van Nederland. Dus een Natuurlijke Bekapper uit Groningen zal niet graag hierheen komen denk ik :+

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:12

Loopt ze nu goed? waarom zou je dat veranderen?

Mijn paard heeft hoefkatrolachtige symptomen en als zij er een ijzer onderweg trapt moet daar binnen 2 dagen een nieuwe onder want anders loopt ze niet meer.

Ik zeg altijd maar zo, iets wat goed functioneert niet veranderen. Grote kans dat je weer bij 0 moet beginnen.

doske

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Sint-Philipsland

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:31

Nou ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar goede natuurlijke bekappers, ik heb toevallig van de week ook op paardnatuurlijk zitten lezen en mijn interesse zeer gewekt...

sappolz
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:38

ze loopt goed. maar ik ben op zoek naar verbetering. Struikeld wel, loopt voorzichtjes op harde ondergrond. Ik heb inderdaad ook allerlei stukken op paardnatuurlijk zitten lezen en ik denk dat het voor het dier een stuk beter is. wij benauwden onze paarden denk ik teveel met ijzers, dekens noem maar op. maargoed, dat is een heel ander discussiepuntje uiteraard het gaat nu over bekappen :)

doske

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Sint-Philipsland

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:44

Nou toevallig ben ik deze winter voor het eerst zonder deken aan het proberen, ik heb hem nog maar twee en half jaar maar vorige winters had ik deken op en nu had ik zoiets van nee,ga het niet doen...maar idd dat is een ander punt.
Maar ik wil zonder ijzers gaan proberen alleen vraag ik me af om ze gewoon alleen te laten bekappen en geen ijzers meer of echt natuurlijk bekappen want dat is toch weer heel iets anders, en volgens die site kan je dan makkelijk op de weg en alles omdat ze in de natuur ook vanalles onderweg tegenkomen...

sappolz
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 15:50

Ben ik toch benieuwd, hoe dat werkt zonder de dekens? heb toevallig net 2 nieuwe gekocht regen en een winter. naast mijn collectie van al 8 dekens. maar goed. volgens mij als je vanaf de herfst al dekens oplegt "vervang" je de vacht die ze dan niet aan gaan maken.

Dat is inderdaad de vraag die ik mezelf ook stel en nu ook dus jullie stel :) ik ben er al wel uit dat natuurlijk bekappen heel anders is dan "gewoon" bekappen. Er zal misschien een opmerking komen van "paardrijden is ook niet natuurlijk" maar dan moet je het onderste stukje hiervan is lezen de veelgestelde vragen http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/

Zolang je je paard zoveel als mogelijk is een natuurlijk omgeving geeft kom je ook al aardig in de richting. Maar helaas kunnen wij hier in NL daar nooit volledig aan voldoen, maar we kunnen wel ons best doen :)

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:53

Wilawander schreef:
Loopt ze nu goed? waarom zou je dat veranderen?

Mijn paard heeft hoefkatrolachtige symptomen en als zij er een ijzer onderweg trapt moet daar binnen 2 dagen een nieuwe onder want anders loopt ze niet meer.

Ik zeg altijd maar zo, iets wat goed functioneert niet veranderen. Grote kans dat je weer bij 0 moet beginnen.


Hier ben ik het helemaal mee eens
Liever op ijzers laten staan dan je paard bloot zetten en laten aansukkelen

sappolz
Berichten: 51
Geregistreerd: 14-09-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:31

shilady schreef:
Wilawander schreef:
Loopt ze nu goed? waarom zou je dat veranderen?

Mijn paard heeft hoefkatrolachtige symptomen en als zij er een ijzer onderweg trapt moet daar binnen 2 dagen een nieuwe onder want anders loopt ze niet meer.

Ik zeg altijd maar zo, iets wat goed functioneert niet veranderen. Grote kans dat je weer bij 0 moet beginnen.


Hier ben ik het helemaal mee eens
Liever op ijzers laten staan dan je paard bloot zetten en laten aansukkelen


ijzers brengen meer schade aan dan wij denken. mijn paard staat nu ook op ijzers hoor, en altijd gehad maar ben zeer benieuwd naar jullie reacties en meningen :) als je een goede bekapper/hoefsmid hebt hoef je je paard absoluut niet te laten aansukkelen! zo kan je ook inspelen op wat het paard je aangeeft. wanneer het kreupelt, gevoelig is etc.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:59

Sommige paarden kunnen niet zonder ijzers daarom heet het ook speciaal of orthopedisch beslag. Wat zal natuurlijk bekappen daaraan bijdragen? Als paarden in de natuur zoiets krijgen dan wordt het prooien voor andere wilde dieren. Of te wel ze komen door de natuurlijke hoven niet meer verder.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:40

Wilawander schreef:
Sommige paarden kunnen niet zonder ijzers daarom heet het ook speciaal of orthopedisch beslag. Wat zal natuurlijk bekappen daaraan bijdragen? Als paarden in de natuur zoiets krijgen dan wordt het prooien voor andere wilde dieren. Of te wel ze komen door de natuurlijke hoven niet meer verder.


WW; helemaal met je eens. Ik vind de vergelijking naar paarden in de natuur of miljarden jaren geleden altijd zo'n lachtertje. Wij mensen vergelijken ons toch ook niet meer met de oermens? De paarden die in de natuur leven en de paarden die wij houden, daar worden zulke andere eisen aangesteld. In de eerste plaats zit er al niemand op.

Iets dat goed is, hoeft niet veranderd te worden en TS ga anders in overleg met je hoefsmid. Wellicht dat hij bijv. een Zwitserse opzet in het ijzer kan smeden zodat je paard de beweging beter af kan rollen. Hij kent de voeten en de beweging van je paard.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:10

Wilawander schreef:
Sommige paarden kunnen niet zonder ijzers daarom heet het ook speciaal of orthopedisch beslag. Wat zal natuurlijk bekappen daaraan bijdragen? Als paarden in de natuur zoiets krijgen dan wordt het prooien voor andere wilde dieren. Of te wel ze komen door de natuurlijke hoven niet meer verder.


Wat is orthopedisch beslag precies en hóe draagt dat bij aan een verbetering van het hoefmechanisme en doorbloeding :?

Een ijzer heeft altijd als nadeel dat het hoefmechanisme beperkt wordt in meer of mindere mate en daarmee de doorbloeding. Doorbloeding is nou nét datgene wat je nodig hebt bij genezing van hoefproblemen, dus vanuit dat oogpunt is een ijzer geen goed idee.

Paarden in de natuur krijgen nooit hoefkatrolontsteking, omdat zijn gewoonweg niet bloot worden gesteld aan de veroorzakers van HKO; verkeerde huisvesting, ijzers, verkeerde bekapping, verkeerde houding tijdens het bewegen.

Een hoefsmid die de hoeven van huistuinenkeukenpaarden die opnieuw verwilderd zijn (Engels 'feral horses' want wilde paarden bestaan niet meer! Alles wat vrij rondloopt zijn HTKpaarden die losgebroken zijn en kuddes hebben gevormd), kwam tot de conclusie dat de hoeven van vrij rondlopende paarden er heel anders uitzien dan van onze rijpaarden. Hij ontdekte ook dat geen enkel kadaver (lees dus de dode en zwakke paarden) aan wat voor hoefziekte dan ook leden. HKO kwam niet voor bij dode paarden noch bij levende vrij rondlopende paarden.

Natuurlijk bekappen is niks anders dan het aanbrengen van slijtage die normaal gesproken zou zijn opgetreden bij voldoende beweging over harde ondergrond. Niks meer niks minder. Als je je paard natuurlijk gaat bekappen maar je verandert niks aan de huisvesting en voeding ben je terug bij af en is het zinloos.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:44

Orthopedisch beslag is speciaal beslag ;) Oftwel voor paarden die problemen hebben.

Paarden kunnen ook Hoefkatrolproblemen krijgen door andere oorzaken. Bij die van mij door een onsteking, naar aanleiding van een zware baarmoederonsteking naar een zware gecomplicieerde geboorte. iets wat in het wild ook hadt kunnen gebeuren.

En vindt het ook grote onzin, we hebben geen wilde paarden in NL, dus moeten we dat ook niet op dat gebied willen nabootsen. Paard van TS heeft HKO dus is volgens jou geen wild paard, dus waarom qua voeten zo behandelen?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:51

Nogmaals WILDE PAARDEN BESTAAN NIET (meer), de przwalski is nog de enige. De rest zijn 'vrij rondlopende paarden' denk dat dat de beste vertaling is van 'feral horses'. Je leest mijn post niet en je hebt je niet verdiept in wat ´wilde paarden zijn´, hoe kan ik zo fantsoenlijk een discussie aangaan ^)

Van oorsprong komen in de VS niet eens paarden voor, dus alles wat daar buiten hekjes rondloopt is direct van mensen afkomstig; losgebroken, gedumpt etc

Wat dóet orthopedisch beslag dan precies met de hoeven, wát bevordert wát? Als je het veearsten en hoefsmeden vraagt krijg je altijd wazige antwoorden, niemand kan precies vertellen welk beslag wát doen en hoe het inwerkt op de hoef. Zelfs in het boek 'hoefproblemen' van de van nassau's komt geen eenduidig duidelijk logisch onderbouwd verhaal naar voren over de verschillende ijzers.

Het deel over HKO in dat boek is echt om te janken, eigenlijk staat er kort samengevat dat je maar een beetje moet proberen welk ijzer het beste resultaat geeft.

Citaat:
Over hoefkatrolontsteking wordt geschreven: "Het blijkt dat een gestoorde bloedtoevoer van en naar de hoef een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van hoefkatrolonsteking.". Vervolgens wordt de conclusie getrokken dat hoefijzers niet zo goed helpen: "Wiggen: In de praktijk al lang achterhaald. Hoefijzer met vaste keilen: Een ellende voor elke paardenhoef. Eggbars: vergelijkbaar met het lopen op skischoenen. Balkijzer: tot nog toe beste beslag... om de beweging uit het ijzer te halen.". Dat laatste begrijpen we niet helemaal, want het lijkt ons sterk dat er veel beweging zit in een hoefijzer zonder balk, en hoe een verdere beperking van de beweging de genezing zou moeten bevorderen wordt ook niet uitgelegd. Maar de uiteindelijke conclusie luidt: "Het ene paard functioneert beter op een balkbeslag, het andere op beslag met hoofpad.". Dé grote misser is dat na bespreking van al die ijzers er niet gewoon eens is gekeken wat er gebeurt... zónder hoefijzer. Zeker wanneer je al zo ver bent dat je erkent dat hoefkatrolonsteking wordt veroorzaakt door een gestoorde bloedtoevoer hoeft het geen al te grote mentale toer te zijn om in te zien dat je dát eens uit moet proberen... Jammer dat ook hier weer de oogkleppen een belemmering zijn om ook maar iets te willen opsteken van wat onder natuurlijk bekappers al lang een heldere zaak is.

doske

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Sint-Philipsland

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:16

@Arabesk, bedankt voor je uitleg!!!!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:21

Als jij goed leest hadt je ook gelezen dat ik ook zeg dat er geen wilde paarden meer bestaan :+ Zijn we op dat punt het eens.

Niet elke HKO is hetzelfde, en het ene paard heeft baat bij een beslag van van nassau en een ander bij een ander beslag.

Bij natuurlijk bekappen wil je de hoef zo bekappen als in het wild, je zegt zelf dat er geen wilde paarden meer zijn. Waarom zou je dat dan willen?
Daar krijg ik nooit geen antwoord op.

Hier staat een pony die natuurlijk bekapt werdt. Liep slecht, rug probleem enz. Nu netjes bekapt door een smid van Hoofcare en de pny loopt weer en heeft nergens geen last meer van. Maar heeft niks te maken met HKO maar is even mijn ervaring met NB.

Ik snap soweiso TS niet dat ze iets wat goed is wil veranderen. Ben juist dolblij dat mijn paard met haar breakover beslag weer loopt als vanouds. Zou het niet in mijn hoofd halen hier mee te gaan experimenteren.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:52

En de mustangs in amerika ???? Zijn dat geen wilde paarden???????

;)

Ben het echt met wilawander eens dat je met iets wat goed gaat niet moet expirimenteren

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:18

Citaat:
En de mustangs in amerika ???? Zijn dat geen wilde paarden???????




Nee ^) zie mijn eerdere post, dat zijn vrijlopende paarden, het zijn paarden zoals jij en ik hebben, maar dan zonder hekje eromheen, maar ze zijn genetisch gezien EXACT hetzelfde als onze knollies.

Soms heb ik het gevoel dat ik een mp3 speler ben die op repeat staat. 8)7

Citaat:
Bij natuurlijk bekappen wil je de hoef zo bekappen als in het wild, je zegt zelf dat er geen wilde paarden meer zijn. Waarom zou je dat dan willen?
Daar krijg ik nooit geen antwoord op.


Je weet dus niet eens waar natuurlijk bekappen vandaan komt en hoe het ontstaan is. Heb ik ook al eerder beschreven. Het is dus niet zo dat we een wilde hoef als voorbeeld nemen en van onze eigen paarden eenzelfde hoef beeldhouwen 8)7. Ik vind het prima als je deelneemt aan een onderbouwde discussie, maar als je telkens hetzelfde blijft roeptoeteren en je niet verdiept en alleen maar dingen recycled die je op je eigen stal gezien of van de smid gehoord hebt, dan ben ik er een beetje klaar mee. -O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:34

shilady schreef:
Ben het echt met wilawander eens dat je met iets wat goed gaat niet moet expirimenteren


Nee vooruitgang kan nooit goed zijn, er zijn bevolkingsgroepen die elk nieuw inzicht afwezen, die verplaatsen zich nog steeds met paard en wagen en lezen 's avonds bij lampolie-licht. (De Amish) Dat gaat prima, ze hebben geen mobieltjes en computers nodig, dus waarom zou je er uberhaupt mee gaan experimenteren? Heerlijk geen computer, geen bokt, geen nieuwe inzichten :+

Deze projectie op iets anders om mijn punt even duidelijk te maken.

Natuurlijk bekappen is geen rituele dans verzonnen door geitenwollensokken die slechts brandnetelthee drinken. Natuurlijk bekappen is ontwikkeld door een smid die voordat hij nieuwe inzichten kreeg, zelf ook gewoon nog ijzers ondersloeg etc.

http://www.jaimejackson.com/page3.html

anyw1

Berichten: 513
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:42

wat op paardnatuurlijk staat geschreven is heel goede en nuttige informatie. pas alleen wel op dat je je niet gaat blindstaren op een bepaalde methode. in het ideale geval houd je je paard 24 uur per dag buiten, heeft hij geen ijzers onder en loopt toch als een zonnetje. helaas willen wij soms dingen doen met paarden die vereisen dat we ze een bepaalde behandeling geven die niet zo natuurlijk is als we goed zouden willen. veel over de verharde weg rijden en je paard wel op stal houden EN zonder ijzers willen rijden maar niet een jaar de tijd willen nemen om die harde hoeven te kweken (lees: niet/weinig rijden) gaan nou eenmaal zelden samen.
als je het zo kunt realiseren is dat natuurlijk heel mooi.

bij natuurlijk bekappen blijf je van de straal af, een traditioneel smid snijdt weleens wat van de straal weg omdat daar rommel tussen kan zitten.
een goed traditioneel bekapper bekapt bijna precies hetzelfde als een natuurlijk bekapper. uiteindelijk wil je namelijk hetzelfde: een gezonde hoef. maar een gezonde hoef hangt niet alleen samen met deze of die methode, maar ook met de manier van houden en gebruiken van het paard.

(dit stukje is mede mogelijk gemaakt door www.hoefsmederijtimmer.com ;)

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:52

Ik steun Arabesk haha :P
Als ik het goed begrepen heb hebben die ijzers nog steeds niet geholpen om haar voeten te genezen want ze kreupelt zonder.
Ik zou zeker WEL 'experimenteren' en iets zoeken wat u paard ECHT geneest! ipv te blijven sukkelen...
Ik ken niemand in u buurt die natuurlijk bekapt, maar ook mijn paardje staat blootsvoets. Geen problemen hier :P

Evitah
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:45

Wilawander schreef:
Loopt ze nu goed? waarom zou je dat veranderen?

Mijn paard heeft hoefkatrolachtige symptomen en als zij er een ijzer onderweg trapt moet daar binnen 2 dagen een nieuwe onder want anders loopt ze niet meer.

Ik zeg altijd maar zo, iets wat goed functioneert niet veranderen. Grote kans dat je weer bij 0 moet beginnen.



Maar.. het funtioneert dus niet goed, het paard heeft HKO, ondanks de mooie glimmende ijzertjes. En bij 0 beginnen, ik denk dat je bij een paard met HKO al op -5 zit en juist moet gaan zoeken naar een oplossing.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:59

Mijn ervaringen zijn goed, alleen is er imo te weinig aandacht voor een belangrijk punt, namelijk schimmelbestrijding.

Op buitenlandse sites over natuurlijk bekappen lees je veel meer daarover, en vooral ook dat als je paard in een nat klimaat leeft, je hier eigenlijk atijd wel wat aan moet doen. Vooral wat Pete Ramey erover zegt is heel interessant.

Ik ben daar meer aan gaan doen en het scheelt een slok op een borrel wat betreft flares.

Als je paard veel in een schone, droge stal staat zal hij er minder last van hebben, maar dat wordt nu weer afgeraden om andere redenen.

EDIT: Ben het er dus ook mee eens dat je je niet moet blindstaren op een methode, maar altijd kritsch moet blijven en op zoek moet gaan naar mogelijke verbeteringen.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:46

Tsja, ik wil allemaal maar zeggen, ga er gewoon voor! Mijn ervaringen zijn goed, al heb ik geen paard met HKO, maar een gezond paard.

De beste NB'er voor je paard ben jij zelf trouwens. Dus begin gewoon met het aanschaffen van het lespakket en geef je op voor de cursus. Ook als je van plan bent het bekappen uit te besteden (in het begin) is het verstandig de cursus te doen want dan weet je zelf ook waar je het over hebt en kun je in de gaten houden wat de bekapper doet. Mijns inziens zou iedereen zich een beetje in hoeven moeten verdiepen zodat je niet als een dom blondje naast de hoefsmid hoeft te staan...

Één ding is zeker: de hoefijzers eraf halen is ALTIJD een goed idee en in het voordeel van je paard.

Hoeftniet
Berichten: 293
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:16

Arabesk schreef:
Wilawander schreef:
Sommige paarden kunnen niet zonder ijzers daarom heet het ook speciaal of orthopedisch beslag. Wat zal natuurlijk bekappen daaraan bijdragen? Als paarden in de natuur zoiets krijgen dan wordt het prooien voor andere wilde dieren. Of te wel ze komen door de natuurlijke hoven niet meer verder.


a.) Wat is orthopedisch beslag precies en hóe draagt dat bij aan een verbetering van het hoefmechanisme en doorbloeding :?

c.) Een ijzer heeft altijd als nadeel dat het hoefmechanisme beperkt wordt in meer of mindere mate en daarmee de doorbloeding. Doorbloeding is nou nét datgene wat je nodig hebt bij genezing van hoefproblemen, dus vanuit dat oogpunt is een ijzer geen goed idee.

d.) Paarden in de natuur krijgen nooit hoefkatrolontsteking, omdat zijn gewoonweg niet bloot worden gesteld aan de veroorzakers van HKO; verkeerde huisvesting, ijzers, verkeerde bekapping, verkeerde houding tijdens het bewegen.

e.) Een hoefsmid die de hoeven van huistuinenkeukenpaarden die opnieuw verwilderd zijn (Engels 'feral horses' want wilde paarden bestaan niet meer! Alles wat vrij rondloopt zijn HTKpaarden die losgebroken zijn en kuddes hebben gevormd), kwam tot de conclusie dat de hoeven van vrij rondlopende paarden er heel anders uitzien dan van onze rijpaarden. Hij ontdekte ook dat geen enkel kadaver (lees dus de dode en zwakke paarden) aan wat voor hoefziekte dan ook leden. HKO kwam niet voor bij dode paarden noch bij levende vrij rondlopende paarden.

f.) Natuurlijk bekappen is niks anders dan het aanbrengen van slijtage die normaal gesproken zou zijn opgetreden bij voldoende beweging over harde ondergrond. Niks meer niks minder. Als je je paard natuurlijk gaat bekappen maar je verandert niks aan de huisvesting en voeding ben je terug bij af en is het zinloos.



a.) In mijn belevingswereld bestaat er niets zoals orthopedisch beslag, iedere vorm beslag of bekappen is orthopedisch..zelfs jouw NB... Er wordt tenslotte iets aan de hoef veranderd wat er op dat moment niet is.
b.) Helaas zijn de meeste hoef/been gebreken niet te genezen met, alleen, betere doorbloeding van de hoef. Balans, "steun", druk verdeling/verplaatsing, bescherming, zijn slechts enkele voorbeelden die in sommige gevallen nodig zijn.
c.) Hoefbeslag kan een deel van het hoefmechanisme belemmeren, over het algemeen kan dit gecompenseerd worden met een ander deel van het hoefmechanisme. Beslagen hoeven groeien net zo hard als onbeslagen hoeven bij hetzelfde gebruik, je kan dus concluderen dat beide hoeven evenveel doorbloeding genieten. Bij paarden die enkel op een voorijzer staan is dit heel goed herkenbaar.
d.) belangrijkste veroorzaker van hoefkatrol is helaas erfelijkheid. Binnen het kwpn hebben ze dit de laatste jaren hard aangepakt, ervaring leert mij dat hoefkatrol ook steeds minder vaak voorkomt. Bij pony rassen komt het sporadisch voor en bij bepaalde rassen al helemaal niet, ondanks dat zij dezelfde behandeling genieten als de rijpaarden en hetzelfde gebruikt worden. De door jouw genoemde veroorzakers van hoefkatrol ontsteking zijn pertinent niet de veroorzakers!
e.) de voeten/paarden waar jij over praat waren bestudeerd in USA in het wild. Je zult zien dat ook de "gedomsticeerde" voeten van de USA paarden(rassen) zowiezo anders zijn als "onze" (ras)paarden
f.) en vooral gebruik van het paard moet gelijk blijven als de paarden waarop je NB gebaseerd is. Klimaat, luchtvochtigheid, bodemgesteldheid enz zijn minstens zo belangrijk

Hoeftniet
Berichten: 293
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:30

Arabesk schreef:
shilady schreef:
Ben het echt met wilawander eens dat je met iets wat goed gaat niet moet expirimenteren


a.) Nee vooruitgang kan nooit goed zijn, er zijn bevolkingsgroepen die elk nieuw inzicht afwezen, die verplaatsen zich nog steeds met paard en wagen en lezen 's avonds bij lampolie-licht. (De Amish) Dat gaat prima, ze hebben geen mobieltjes en computers nodig, dus waarom zou je er uberhaupt mee gaan experimenteren? Heerlijk geen computer, geen bokt, geen nieuwe inzichten :+

Deze projectie op iets anders om mijn punt even duidelijk te maken.

b.) Natuurlijk bekappen is geen rituele dans verzonnen door geitenwollensokken die slechts brandnetelthee drinken. Natuurlijk bekappen is ontwikkeld door een smid die voordat hij nieuwe inzichten kreeg, zelf ook gewoon nog ijzers ondersloeg etc.

http://www.jaimejackson.com/page3.html


a.) een "natuurlijke vorm hoef" hebben is geen vooruitgang maar een achteruitgang, het bestond lang voor welke vorm van hoefonderhoud dan ook. Je moet het dus zo zien dat je nu een GSM telefoon hebt maar omdat je in de bossen slecht bereik hebt gooi je het ding weg en koop je in plaats ervan een paar postduiven. Als je je erin verdiept kun je zelfs een boek schrijven over het feit dat postduiven veel gezonder zijn voor mens en omgeving dan de gsm telefoon.
b.) misschien zegt het meer over zijn kwaliteiten als hoefsmid...