wat kun je zelf doen aan een hoefscheur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jac

wat kun je zelf doen aan een hoefscheur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:08

Mijn 12-jarige ap heeft al wat broze voetjes, maar sinds de vorige x bekappen zijn er 2 hoefscheuren ontwikkeld vanaf het midden van de toon, zo'n 2 cm van onder naar boven. Inmiddels zijn we wat weken verder en de scheuren worden langer en de wand klapt om. Het zijn geen diepe scheuren, maar ik ben bang dat de scheuren zo dadelijk doorgaan tot de kroonrand, en dan zijn we verder van huis...Ik heb nu de smid maar gebeld om dit na te kijken, en wat actie te ondernemen, maar ik vraag me af; kan ik in de tussentijd zelf wat doen? Mag ik wat bijvijlen bv? Ik las hier wat over honing...tis allemaal te proberen natuurlijk.
Ik heb Dreamer nu wel op de biotine en een medicinaal smeelsel staan.

Oja, Dreamer heeft blote voetjes, en dit wil ik graag zo houden.

wie weet raad?

hotchocolat

Re: wat kun je zelf doen aan een hoefscheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:10

Overleggen met je hoefsmid.

Honig is geen plakmiddel wat alles weer netjes aan elkaar lijmt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:11

Mijn paard heeft ook een scheur(tje) in zijn voorhoef. Ik moet van mijn hoefsmid regelmatig jodium in het scheurtje laten lopen. Het zou een bacterie zijn die de scheur in stand houdt. En als het wel verder doorscheurt naar boven moet ik bellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:20

Zorg dat de hoef goed nat blijft, dat houdt hem soepel en voorkomt verder scheuren.
En verder zou je de wand een beetje rond kunnen vijlen. Dan komt er wat minder druk op en scheurt het ook minder snel verder.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:20

Als je smid dus zegt dat er een bacterie inzit dan zal hij deze eruit moeten snijden.
Shera wat ik begrijp is dat jou paard wld in de hoef heeft.
Die van mij heeft dat ook gehad, deze is er door de smid helemaal (was een beetje aan het bloeden) uitgesneden.
Op advies vande smid moest ik toen tee tree olie mengen met honing en dit elke dag erop smeren.

een ander paar op mijn oude stal was inees kreupel. Daar zijn ze mee naar de klinik gegaan om foto's te maken. Het paard had uiteindelijk een losse hoefwand dankzij deze schimmel.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:25

boven de scheur een inkeping maken zodat deze niet omhoog kan scheuren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:14

keona schreef:
boven de scheur een inkeping maken zodat deze niet omhoog kan scheuren.

Dit zou ik niet doen. Hier verzwak je de hoefwand mee.

Mocht er wld in zitten (dit ziet je smid) laat het eruit snijden zodat de hoef weer netjes kan aangroeien.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:27

Honing is inderdaad geen plakmiddel, maar schijnt wel een genezende werking te hebben en niet alleen bij de hoeven van paarden. Het kan iedergeval geen kwaad om te proberen aangezien het een natuurlijk middel is.
Een dwars sneetje net boven de scheur kan ook helpen, maar zou ik wel door de smid laten doen.
Voor blootsvoets houden zonder teveel slijtage kun je misschien aan de hoefschoen.

XxMandyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:52

Overleggen met je hoefsmid. En idd nat houden, zodat het spoepel blijft

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:19

Heey,

Ik zat even wat info te zoeken oveer hoefscheuren kwam toen deze topic tegen. Misschien is dit een leuke tip;
Mijn kwpnertje van 2 jaar en 10 maanden heeft 2 flinke hoefscheuren achter en 1 haarscheurtje voor. Ik heb haar nu een half jaartje,de scheuren begonnen vanaf de kroonrand.
Ze is van oktober tot tot eind november (zeg 7 weken) bijna wekelijks behandeld door natuurlijk bekapper om de druk van de scheuren te houden.
verder heb ik haar rappo biotine bijgevoerd en en spuit ik haar hoeven om de dag in met Silvetrasol, dit is echt een wonder middel, helpt tegen onwijs veel hoef problemen een echte aanrader is niet duur. Ik ben vanaf december zelf 1 keer de 2 weken gaan veilen met een ridersrasp heb hier uitleg van gekregen maar je hoeft alleen maar 2 maal de hoef netjes rond te veilen en de opening van de scheur mooi glad houden zodat dit nergens aan blijft hangen. Na 5 maanden is de scheur nu nog maar 3 cm inplaats van dat het de hele hoef (verticaal) in beslag nam haar achter hoeven zijn bijna zo goed als heel.
Misschien een goede tip om Silvetrasol te gebruiken het verstevigt de hoef en helpt tegen schimmels en meerdere hoefklachten ik ben er heel erg tevreden over en super mee geholpen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:25

mijn paardje heeft dit pasgeleden ook gehad, hoefsmid heeft een heel kleine inkeping vlak boven het scheurtje gemaakt tegen doorscheuren, en is een paar extra keer gekomen om alleen dat stukje iets bij te vijlen. Nu is het scheurtje er volledig uitgegroeid *\o/*
wat ik tussendoor gedaan heb is regelmatig nat maken en daarna oliën/smeren (met een of ander speciaal winter-hoeven middel, dat de hoeven niet uitdroogt) om soepel te houden.

als het wel verder zou scheuren zou er een klein metalen plaatje opgeschroefd worden, die de hoef bij elkaar zou houden, en zo zou de scheur ook uit kunnen groeien.

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:26

Wat ik van anderen begrijp is inderdaad dat je het het beste vet kan houden, door in te smeren. Hierdoor droogt de hoef ook niet uit. Als je de hoef juist vaak nat maakt droogt de hoef juist wel uit.
En bwt honing is dan wel een natuurlijk middel, maar dat betekend niet dat je het ongelimiteerd kunt gebruiken. Immers er zijn talloze natuurlijke gifstoffen...
Nou zal de giftigheid van honing niet zo hoog zijn, maar als er sprake is van baceriën zou ik die niet met honing voeden. Honing bevat namelijk veel suiker en veel bacteriestammen gebruiken dit als voeding. Met honing zou je dus juist de bacteriën tevreden houden...
Maar dit is mijn gezonde verstand dat spreekt, ik heb niet echt jaren lange ervarig met paarden ofzo.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:00

je moet de hoeven juist regelmatig nat houden en geen vet erop smeren. lekker door de modder banjeren is vele malen beter dan vet er op smeren, waar de hoef wel van uitdroogt.
lekker verwarrend zo, maar geregeld nat is beter

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:03

Natuurlijk bekappen misschien? "mijn" scheurtjes verdwenen en blijven weg. Anders kun je ook een klein stukje van de scheur afvijlen van de zijkant, zodat er geen druk op komt. Dan kan het herstellen. Dat deed ik altijd toen mijn ijsco nog wel scheurtjes had.
Hoeven zijn ook echt oersterk > kan er zonder aarzelen mee over het asfalt galopperen.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 14-03-11 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:04

daarnaast heeft truus1970 gelijk, sanne-marije niet. Een hoef goed houden doe je absoluut níet met vet, dat droogt juist uit. water of lekker moddersjokken is het beste.

1amazone1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:04

misschien kan je er wat foto's van maken en die dan hier op bokt plaatsen.
Zo kunnen mensen beter advies geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:11

Mijn paard heeft standaard al sedert al de jaren dat ik ze heb haarfijne verticale scheur tot bijne de kroonrand in de voorhoeven, in het midden.
komt de smid dan wordt deze steeds weggevijld, ze is ook gewoon oppervlakkig. Na een weekje is de scheur er weer.
Ze wordt niet breder naarmate de hoeven langer worden, ze scheurt ook niet verder dan tot bijna de kroonrand. Paard heeft er ook geen last van, hoeven zijn kerngezond (bevestigd door 2 DA's en 2 onafhakelijke smeden).

Enige wat helpt is wegvijlen en ijzer eronder. Jammer genoeg ben ik geen liefhebber van ijzers, helemaal niet omdat dit paard niet zodanig veel op harde ondergrond komt dat de hoeven te snel afslijten. En ik wil net de hoef stimuleren om zich als zodanig te ontwikkelen dat zelfs bij regelmaat op hardere/grovere ondergrond geen ijzers nodig zijn.

Ik zorg gewoon dat mijn paard met regelmaat in de modder kan banjeren of door water gaat. natte modder/nat zand laat ik zitten, ik haal het pas weg als het opgedroogd is. Zo kan het vocht in de hoef trekken. Invetten doe ik niet, enkel met olie en max. 1x/week. Meestal veel minder.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:54

Ik zou de hoef zeker niet te vaak in vetten.
In vetten heeft misschien wel wat voordelen maar het grootste nadeel is dat je de hoef afsluit,
op deze manier kan zuurstof en vocht de hoef niet indringen dit vergroot de kans op uitdrogende hoeven
en inwendige hoef problemen zoals schimmels. In een afgesloten hoef gaan schimmels zich ontwikkelen en dit kan er voor
zorgen dat het levend deel van de hoef aangetast wordt.
Pas dus altijd op met invetten en doe dit zeker niet te vaak.
Nat maken en modder helpt veel beter

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:49

Oh excuus, ik heb dit invetten van stal-genoten uitgelegd gekregen...
Lastig zo iets, veel middelen hebben natuurlijk voor en nadelen, hangt er ook vanaf wat precies het probleem is wat dan vervolgens het beste helpt, neem ik aan?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:53

sanne_marije schreef:
Oh excuus, ik heb dit invetten van stal-genoten uitgelegd gekregen...
Lastig zo iets, veel middelen hebben natuurlijk voor en nadelen, hangt er ook vanaf wat precies het probleem is wat dan vervolgens het beste helpt, neem ik aan?

Ja dat is waar alles heeft ze voor en nadelen.
En niet ieder merk vet heeft een zelfde werking hoor. Zolang je nooit iedere dag invet
en na een dag de hoef weer even nat maakt kan het geen kwaad hoor.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:25

een rare tip zul je denken, maar honing schijnt een scheur in de hoef ook te genezen.