Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:05

Hoi!

Mijn paard staat rondom met ijzers, maar hij knalt er voor steeds een ijzer af. Nu moet ik steeds weer de smid bellen, en we worden het allebij een beetje zat..

Ik rijd 5/6 keer per week, 3 keer per week minstens op het veld naast stal, daar rijd ik dan op gras en slijten zijn hoeven niet.
Verder rijd ik nu best wel veel buiten en moet ik voor mijn les, een keer per week, over de weg stappen, 20 min. heen en 20 min. terug.

Zit naar het bos gaan er dan wel in? Ik denk het niet toch? Zijn er hier bokkers die veel buitenrijden op blote voeten en dat het goed gaat? Hoe doe je dat dan?

Groetjes, Denice

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:08

Ik rij altijd op blote voeten (een fjord en een andalusiër) en ik heb er nog nooit last mee gehad, de afstanden die je vermeld zouden normaal geen probleem mogen zijn, maar je moet het natuurlijk wel wat in de gaten houden. De fjord heeft nooit ijzers gehad, de andalusiër wel (enkel vooraan). Bij hem laat ik ze er ook af omdat hij ze er steeds af trapt.
(Draven slijt trouwens veel meer dan stappen op harde ondergrond, dus als ze wat korter komen stap je best enkel op harde ondergrond)
In het begin lopen ze op steentjes allemaal wel wat gevoeliger en kunnen ze weleens een blijn hebben, maar op termijn hebben ze daar helemaal geen last meer van.

De hoeven van de fjord (mijn andalusiër loopt nog maar iets langer dan een maand volledig zonder, achter nooit last mee gehad, altijd proper gestaan) worden overigens ongeveer 1x per jaar in orde gezet door de hoefsmid ... verder slijt ze ze zelf wel.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 20-09-10 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:10

het kan wel maar in het begin zeker zullen zijn hoeven snel slijten.

De gaten waar de nagels gezeten hebben splijten in het begin. Je zal vaak zeggen dat je spijt heb omdat het er niet uitziet.

Maar dit moet je gewoon volhouden en wat vaker de hoefsmit zn hoeven laten bijhouden.

Na ongeveer een jaar zijn de hoeven weer helemaal hersteld van de ijzers (dan is de hoef helemaal uitgegroeid zeg maar)
In het begin moet je echt voorzichtig zijn en je paard best wel sparen met het op de weg laten lopen maar als de hoeven er netter uitzien en harder zijn kun je rustig aan opbouwen met op de weg laten lopen. Dan wennen de hoeven eraan en krijg je keiharde hoeven.

MarliesV

Re: Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:12

Ik rijdt ook veel buiten en stap regelmatig op het harde.
Nooit ijzers gehad en gelukkig ook niet nodig. Paardje staat prima op de hoeven.

Als alternatief wanneer je het idee hebt dat de hoeven erg hard slijten op het harde kan je je paard hoefschoenen om doen. Alleen voor de stapstukken bv. Dan met de les er afhalen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:14

Sowieso kan je hoefsmid dat het beste bepalen. De smid kent de kwaliteit van de hoeven. Verlies je zowel voor als achter? En sta je op vlas?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:14

Mijn vroegere verzorgpaarden staan zonder ijzers. :)
Van een van de drie heb ik ook meegemaakt dat zijn ijzers eraf gingen. Hij heeft ongeveer 2 maanden "op zijn tenen" gelopen, toen waren zijn hoeven nog erg gevoelig, maar daarna maakten we zonder problemen gewoon buitenritten! :j
In de tussentijd hebben we het gevoelig lopen verholpen met hoefschoenen. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:18

Hij staat nu op matten in zijn stal, verder zoveel mogelijk op zand. Ik heb geen bak bij mijn stal en moet voor waar ik normaal train 3 min. stappen over het asvalt, verder ziten we in de randstad en moet ik dus gewoon veel over de weg stappen.

Ik heb mijn hoefsmid net weer gebeld := en hij komt woensdagochtend, dan ga ik het er met hem over hebben. Hoefschoenen vind ik niet ideaal, ik heb liever blote voeten dan.

Ik wil zijn afwisseling blijven bieden en graag blijven buitenrijden, maar dan rijd ik dus erg veel over het harde!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:19

Krips schreef:
Sowieso kan je hoefsmid dat het beste bepalen. De smid kent de kwaliteit van de hoeven. Verlies je zowel voor als achter? En sta je op vlas?

Hij staat nu rondom ja. En op matten met een klein laagje vlas.

Misschien probeer ik het nog een keer met ijzers, hij gaat nu niet meer het land op en dat zal wel een hoop schelen..

Ik ben wel blij om zulke verhalen te lezen, het is dus mogelijk!

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:24

hmmm ja lastige situatie...
Ik heb een paardje gekocht, staat nu al 4 jaar zonder ijzers en daar doet ze het prima mee, ook buiten. In ze zomer brokkelen ze wat meer af dan een hoef met hoefijzers, maar denk dat dit normaal is. Als je 20 min door moet stappen over verharde weg en weer 20 min terug zou ik inderdaad even overleggen met hoefsmid. Mijn paard hoeft geen ijzers omdat ik er niet iedere week wandelingen mee ga doen en voornamelijk in de piste rij met haar...
Ieder paard is ook anders.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:26

Precies, ik heb geen bak naast stal, en dat maakt het lastiger.

Ik heb ook een welsje staan die nooit ijzers heeft gehad en keiharde hoeven, maar zover is mijn paard natuurlijk nog lang niet als ik ze eraf laat halen..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:27

Mijn pony heeft altijd op ijzers gestaan en die heb ik er een half jaar geleden geprobeerd af te halen. Dat was helaas een drama. Mijn pony staat op vlas en zonder ijzers kreeg ze daar erge hoefzweren van omdat de vlas deeltjes in kleine gaatjes in de hoef gaan zitten en daar gaan irriteren. Dat hoeft natuurlijk bij jou paard niet zo te zijn. Maar het is wel handig om te weten natuurlijk dat het wel voor problemen kan zorgen.

Achter heeft ze daar geen problemen mee. En achter kun je ook veel makkelijker de ijzers eraf halen omdat de hoeven achter veel minder hard slijten.

Je kan het natuurlijk altijd proberen! Als het niet werkt kun je de ijzers er altijd weer onder laten zetten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:29

denice schreef:
Hoi!

Mijn paard staat rondom met ijzers, maar hij knalt er voor steeds een ijzer af. Nu moet ik steeds weer de smid bellen, en we worden het allebij een beetje zat..

Ik rijd 5/6 keer per week, 3 keer per week minstens op het veld naast stal, daar rijd ik dan op gras en slijten zijn hoeven niet.
Verder rijd ik nu best wel veel buiten en moet ik voor mijn les, een keer per week, over de weg stappen, 20 min. heen en 20 min. terug.

Zit naar het bos gaan er dan wel in? Ik denk het niet toch? Zijn er hier bokkers die veel buitenrijden op blote voeten en dat het goed gaat? Hoe doe je dat dan?

Groetjes, Denice

Tuurlijk is het mogelijk. Je komt idd. alleen met een overgansperiode te zitten waarin de oude nagelgaten moeten uitgroeien. De hoefwand is daar verzwakt dus dat zal bladderen en splinteren. Kwestie van goed bijhouden. De wand steeds netjes rond laten maken en je kunt gewoon rijden hoor.
Ik rij hier blootvoets, en ook nog in volle galop als het moet, over keiharde stenige ondergronden.
Asfalt is hier ook wel, maar het ligt vol met steentjes. Je krijgt voeten van schokbeton als je dit gaat doen.
Niet gelijk... er gaat tijd overheen. Kan wel een jaar duren. En je paardje kán gevoelig lopen in het begin.... dan moet je 'm een beetje ontzien.

Je denkt idd. dat het snel slijt over asfalt. En in het begin zijn die voeten nog vrij zacht, dus dan slijt het ook snel.
Maar later niet meer, de slijtage zal gelijk zijn met groei. Iets wat je zelf heel goed kunt zien.
Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:31

Bedankt voor je tip krips, dat is zeker iets om op te gaan letten dan.

Ik moet het zeker een half jaar proberen natuurlijk, anders weet ik nog niet of het werkt. Maar altijd nadenken over of ik wel of niet naar het bos kan (en dat is een flinke rit over het harde) lijkt me ook weinig aan..

Ik ga het maar voorleggen aan de smid, misschien kan hij zorgen dat die takken van de ijzers minder uitsteken?

countrygirl, wow dat klinkt dan wel weer aantrekkelijk! Dus jij denkt, dat ookal rijdt ik 3 keer per week een uur ofer het asvalt, dat uiteindelijk geen probleem vormt?

Groetjes!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:35

Mijn fries heeft altijd rondom op ijzers gestaan nu heb ik 3 jaar geleden haar ijzers eraf gehaald dat ging in het begin heel goed natuurlijk wel brokkelen enzo. maar een half jaar geleden waren ze zo kort geworden dat ik noodgedwongen ijzers op haar voorhoeven moest doen het kon gewoon niet anders! Ik heb haar nu voorhoefijzers en voor lange buitenritten heb ik achter hoefschoenen en achter gaat het tot nu toe wel goed maar ze brokkelen en worden snel korter. Ik wacht het af!

(Ik moet altijd 4 min. over de weg lopen voor ik bij de bak ben, en ga 1x i.d. 2 weken 20 min. totaal over de weg om bij les te komen. Verder rijdt ik alleen in de berm)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:37

Okey, bij jou is het dus niets geworden?

Ik kan het natuurlijk altijd gewoon proberen, maar ik houd zo van buiten rijden :+

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:46

Anne_mieke88 schreef:
Mijn fries heeft altijd rondom op ijzers gestaan nu heb ik 3 jaar geleden haar ijzers eraf gehaald dat ging in het begin heel goed natuurlijk wel brokkelen enzo. maar een half jaar geleden waren ze zo kort geworden dat ik noodgedwongen ijzers op haar voorhoeven moest doen het kon gewoon niet anders! Ik heb haar nu voorhoefijzers en voor lange buitenritten heb ik achter hoefschoenen en achter gaat het tot nu toe wel goed maar ze brokkelen en worden snel korter. Ik wacht het af!

(Ik moet altijd 4 min. over de weg lopen voor ik bij de bak ben, en ga 1x i.d. 2 weken 20 min. totaal over de weg om bij les te komen. Verder rijdt ik alleen in de berm)

Ik denk dat jij dan wel een van die uitzonderingen hebt met van nature uit gewoon echt slechte hoeven :+ .
Bij mijn paarden brokkelen de hoeven enkel en alleen als ze te lang zijn, anders blijven ze gewoon zoals ze horen, geen perfect ronde teen enzo natuurlijk, maar meer dan goed genoeg, verder worden ze pas na een paar dagen achter elkaar stevig buitenritten rijden (de hele dag/halve dag weg) mét draven op harde ondergrond & galopperen op verhardde ondergrond gevoelig kort, daarna kan ik nog steeds buiten rijden maar kan ik enkel nog stappen op harde ondergrond en probeer ik zoveel mogelijk in de bermen te rijden. Komt er zo'n beetje op neer dat de hoeven zowat even hard zijn geworden als ijzers.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:48

Hij staat trouwens pas een half jaar op ijzers, en hij is nog jong dus misschien helpt dat ook mee?

Ik ga het nu toch echt wel even serieus overwegen, zo kan hij tenminste ook nog lekker lang op de wei staan zonder dat gezeik van ijzers eraf!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:50

Nu krijg ik wel de volgende vraag in mijn hoofd; waarom hebben zoveel ruiters dan ijzers onder hun paarden als ze weinig buiten rijden? Ieder paard zou dan toch in principe zonder kunnen?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:53

Proberen kost in dit geval niets :+ .
Waarom al die ijzers vraag ik me zelf heeeel vaak af :+ sommigen omdat ze er dan kalkoenen in kunnen draaien als ze wedstrijd rijden op gras, een enkelling omdat ze been/hoefproblemen hebben (medische reden dus), maar de meesten? Een groot vraagteken :P nooit bij nagedacht zeker?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:57

Ik heb er ook ijzers onder laten slaan zodra ik hem had, zonder er echt bij na te denken, behalve dat ze snel sleten toen ik hem reed op de weg en ik dacht dat het daarom nodig was. Als ik had volgehouden toen, was het waarschijnlijk goedgekomen en had ik nu zonder ijzrs kunnen rijden?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:00

Mijn paard is/ was een ijzer aftrapper. Vorig jaar was i het zo zat dat ik elke 5 weken mijn smid moest bellen omdat ze weer een ijzer kwijt was. Ik rijd endurance met haar en aan het einde van het seizoen (want dan doet ze minder en kan ze wennen) wilde ik ze er af halen. De smid en mijn DA twijfelde maar aangezie ik ook geen bak heb (ja een paddock) en 24 uur buiten moet staan moesten ze er wel af ivm sneeuw en gladheid. Bij de laatste wedstrijd bleek ze niet goed te zijn en spat te hebben. DA ging accoord om ijzerloos te houden en mocht rustig blijven rijden. Ik heb gewoon meer bermen gepakt en ze doet het er super mee. Kon ook gewoon door de sneeuw rijden in het bos wat voorheen natuurlijk niet kon. Ze heeft wat probleem hoeven maar op deze manier gaat het wonderbaarlijk gezegd gewoon goed. Zelfs de DA en de smid staan paf. Practisch geen flares etc, het enige ze is en blijft een beetje evoelig op kleine steentjes maar dat ze er wel meer in de buurt hier op de paden. Om die reden komen er op termijn hoef schoenen voor als er met haar gemend gaat worden en meer op dat soort paden mot lopen. Ik ben blij in ieder geval. (daarbij scheelt het onwijs veel geld haha)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:04

ik zit ook met een dillema...

heb Gringo toen ik hem kocht op ijzers gezet vanwege het vele buitenrijden
hij had tot zijn 9jr nooit voorijzers gehad wel achter plates
nu zijn zijn ijzers eraf zo`n 3 mnd maar hij gaat steeds moeilijker lopen buiten
ik loop zoveel mogelijk in de berm maar helaas kan dat altijd
op de betonplaten loopt hij kort maar niet strompelen maar op het asvalt waar ook kleine steentjes liggen is het drama
ik wilde nooit meer ijzers bij hem ,maar ben bang dat het niet gaat lukken
hij heeft 3x beslag rondom gehad en dan in de kliniek speciaal beslag voor 7 weken
daarvoor 9 jr geen
hij heeft dikke zolen
maar toch lukt het niet,en doorzetten lijkt mij tegenover het paard niet eerlijk

ik ga de smid vanavond bellen voor toch weer voorijzers
Laatst bijgewerkt door mirgino op 20-09-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:05

Dat het geld scheelt is ook een enorm pluspunt ja!

Ik ga het toch maar gewoon proberen, en hopen dat de wei waar ik in rijd,welke van de gemeente is, gewoon blijft bestaan :+

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:14

Miepie1980 schreef:
Ik rijdt ook veel buiten en stap regelmatig op het harde.
Nooit ijzers gehad en gelukkig ook niet nodig. Paardje staat prima op de hoeven.

Idem hier, ook ik rijdt regelmatig gewoon stukjes over de weg richting het bos. Geen probleem met blote voeten.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:16

Gewoon proberen, zonder ijzers is alijd beter, Toen ik de ijzers van mijn friesje af had kon ik ook in de sneeuw lopen vollop leuk!
Nu weet ik al dat ik me friese veulen geen ijzers onder ga doen (Als ik ga beginnen met rijden). Hopenlijk heeft ze sterkere hoeven dan haar moeder. Want zonder hoefijzers is veel beter!