artrose in het hoefbeengewricht wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

artrose in het hoefbeengewricht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:24

Vorig jaar rond deze tijd begon mijn 4 jarige merrie iets onregelmatig te lopen.
dit was alleen rechtsom het geval linksom was er niets te zien.
Omdat ik nogal zuinig ben op mijn paarden heb ik de dierenarts er naar laten kijken en die heeft een peesscan gemaakt en daaruit bleek dat ze een lichte peesblessure had.
Op advies veel rust koelen en stappen.
Na een poos leek het weer goed te gaan en hebben we langzaam het werk weer opgepakt.
Dit ging even goed tot ze helaas weer slecht ging lopen.
Weer terug naar de veearts en daar besloten foto`s te maken.
Op de foto`s wat iets irritatie van het hoefbeen zichtbaar en in overleg met de dierenarts is toen besloten om het hoefbeengewricht in te laten spuiten.
De merrie was ook net drachtig dus we hebben haar op rust gezet en besloten om haar na het veulenen weer op te pakken en te kijken hoe het dan zou gaan.
Begin vorige maand is ze bevallen van een super mooi veulen.
Helaas ging dit ook niet goed want de merrie wide niets van het veulen weten.
Ze wist gewoonweg niet wat ze er mee moest.
Na het een aantal dagen aangekeken te hebben hebben we moeten besluiten om het veuelen bij de merrei weg te halen anders had ze hem dood gemaakt.
Gelukkig staat het veulen nu bij een geweldige pleegmerrie maar daar gaat het in dit verhaal niet over.
langzaamaan ben ik mijn merrie weer wat gaan longeren en ik heb er ook weer een paar keer opgezeten maar van de week haalde ik haar toch weer onregelmatig uit stal.
Weer hetzelfde been als vorig jaar dus ik was al bang dat het mis was.
Vandaag weer bij de veearts geweest en foto`s laten maken en ja hoor nu was er duidelijk artrose op het hoefbeen gewricht te zien....
conclusie merrie is afgekeurd.
Omdat ik het toch niet zomaar op wil geven en echt het idee wil hebben dat ik alles voor mijn merrie heb gedaan plaats ik hier mijn noodoproep...
wie heeft er voor mij nog een idee?
Alles is welkom zolang het maar paardwaardig is.
Mijn merrie mag eeuwig bij me blijven zolang ze pijnvrij en gelukkig is maar als dit echt onmogelijk is zal ik voor haar de zware keuze moeten maken en voordat ik die maak wil ik alles geprobeert hebben.

Katja

Re: artrose in het hoefbeengewricht wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:40

Verplaatst van MD naar BEH.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:51

ik zou niet te snel conclusies trekken, een 5 jarige merrie die nu al is afgekeurd door artrose in het hoefgewricht vindt ik discutabel. Het kan ook heel goied zijn dat er op de Rx foto een zgn schaduw te zien is. Ik weet dat bij veel paarden de problemen uit de rug komen, zou hier ook wel eens het geval kunnen zijn. Thermografisch onderzoek zou je in dergelijke situaties heel veel duidelijkheid en antwoorden kunnen geven. Daarmee toon je artrose in de hoeven aan maar ook andere problemen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:51

sheraton bedankt voor je reactie.

Zelf heb ik de foto`s van vorig jaar en dit jaar ook gezien en er is duidelijk een soort haakje te zien waar vorig jaar alleen nog maar een lichte afwijking (waas) zichtbaar was dus er zit zeker wel iets.
Zelf vind ik het alleen moeilijk te accepteren dat het hier ook daadwerkelijk op houd voor dit paard.
Het is echt een geweldig dier met een wereld karakter dat super kan bewegen en de grootste lol heeft in de wei met haar grote vriend
Ze loopt niet in de weg en als ze verder pijnvrij is mag ze blijven zolang ik het idee heb dat ze het echt naar dr zin heeft.
Ik ga zeker ook eens verder zoeken naar thermografisch onderzoek bedankt voor de tip.
Het gekke vind ik ook dat ze echt niet stokkreupel is.
Ze is alleen rechtsom op de kleine volte duidelijk kreupel maar rechtuit en linksom is er zo goed als niets te zien

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:07

Mijn paard heeft zware artrose in zijn nekwervels en is ook afgekeurd, moest zelfs ingeslapen worden.
Nu ben ik dankzij het homeopatische medicijn Proflex (paardendrogist.nl) alweer 3 jaar verder en geniet mijn paard gelukkig en bijna pijnloos van zijn paardenleventje (pensioen).

Ik raad je dan ook aan om Proflex uit te proberen. In het begin moet je een hoge dosis geven om het aan te slaan, je ziet dus niet direct resultaat. Maar na lange tijd werkt het perfect!
velen zijn mij al gevolgd met dit medicijn.

flora05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:14

Lees net je onderwerp, heb net zelf ongeveer dezelfde gestart.
Ik kan je niet echt helpen maar wel mijn ervaring delen.

Bij mijn paard is afgelopen vrijdag ook arthrose geconstateerd. Zij is een 9 jarige merrie en het probleem is: ik heb al één met arthrose op rust staan. Voor mij is de optie om haar te houden dus eigenlijk niet aanwezig als ik mijn sport nog wil blijven uitoefenen..

De 'haakjes' waar ik jou over hoor en de echo en foto's waren bij mij precies hetzelfde. De foto's van februari (eeste keer kreupel) zijn vergeleken met die van vorige week en ik zag ook duidelijk verschil.

Weet ook echt niet meer wat ik moet doen. Behandelen vind ik geen optie meer omdat het geld er niet meer voor is na alle onderzoeken en behandelingen afgelopen tijd. Inspuiten heeft ze al meerdere keren gehad maar werkt ook niet meer. In de wei heeft ze ook geen pijn maar rijden zal niet meer lukken.

Misschien een reactie waar je niet zoveel mee kunt maar wel eenzelfde ervaring.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:42

Is er eigenlijk ook verteld hoe deze artrose is ontstaan (verkeerde beenstand of iets??) Lijkt me ook wel interresant om te weten.
Artrose kan in rap tempo erger worden en vraag me dan af of het evt gecorrigeerd kan worden met speciaal beslag!?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:54

@Flora,
Ik begrijp je inderdaad helemaal.
Heel veel sterkte alvast met wat nog komen gaat.
zelf heb ik ook nog een 11 jarige ruin staan met artrose in beide voorbenen.
Deze hebben ze ook ingespoten gehad ivm een onsteking in het gewricht maar daarbij is toen zijn gewricht geraakt en is helaas een onomkeerbare schade ontstaan.
Dit is voor mij dus ook al de 2de.
We gaan donderdag nog voor een second opinion naar Emmeloord en daar gaat van Muiswinkel haar ook nog helemaal na kijken.
Ik vertrouw volledig op mijn eigen veearts maar om een besluit over leven of dood te maken heb ik toch echt de bevestiging van een 2de arts nodig.
@ Rapido,
Het probleem bij deze merrie is begin vorig jaar ontstaan na het oplopen van een peesblessure in de opfok.
Ik heb de merrie een jaar eerder zadelmak gemaakt en heb haar een poos doorgereden maar omdat ze snel groeide en alles heel snel oppakte heb ik er voor gekozen haar nog een seizoen in de opfok te plaatsen.
Ik heb haar na dat seizoen weer opgepakt en helaas bleek al snel dat ze niet helemaal zuiver liep.
na uitgebreid onderzoek bleek dat ze dus een lichte peesblessure had en daarbij had ze een lichte irritatie in het hoefbeengewricht.
Omdat ik erg zuinig ben op mijn paarden heb ik in overleg met de dierenarts besloten om het gewricht in te laten spuiten en daarna een lange rust periode in te lassen.
Ze was ook drachtig in die periode en ik heb haar tot de geboorte van het veulen in conditie gehouden door lekker buiten te stappen en wat te bewegen aan de longe.
Het zag er allemaal goed uit en ze liep eigenlijk super.
Door omstandigheden is het veulen begin Juli dit jaar 4 dagen na de geboorte van de merrie afgehaald en naar een pleegmerrie gegaan omdat de merrie het veulen niet wilde accepteren.
3 weken terug ben ik weer rustig met de merrie aan de slag gegaan en na een week was het weer mis.
volgende dag naar de dierenarts en toen was er ineens duidelijk artrose zichtbaar op de plek waar vorig jaar de irritatie te zien was.
De merrie staat op een afgerond ijzer en daar deed ze het ook super op dus het is me echt een raadsel waar en wanneer het nou ineens zo snel mis gegaan is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:50

De meningen zijn verdeeld over al dan niet erfelijk zijn van artrose. Wordt onderzoek naar gedaan.
Je merrie zou óf door verkeerd belasten ivm de peesblessure artrose ontwikkeld kunnen hebben maar dan zouden er heel veel paaren door een peesblessure artrose moeten ontwikkelen....óf het is toch een erfelijk iets en heeft ze het meegekregen van een van de ouders / voorouders.... of ze heeft gewoon asanleg ervoor...
Waarheid ligt ergens in het midden denk ik maar daar heb je geen moer aan...

Mijn paard staat heeft idd op speciaal beslag gestaan ivm een peesblessure en zijn artrose. Nu staat hij echter op gewoon beslag en loopt prima.

Feit is echter: artrose wordt niet beter, alleen erger. Bij de een sneller dan bij de ander en bij de een heftiger dan bij de ander.

Wat deed ik: Mijn paard kreeg Joinmt Supplement van Joint Saver, kun je kopen bij Emmeloord . Dit was het ENIGE supplement wat bij hem hielp. Dat verschilt per paard ook nogal ( Primeval, Groene Os, etc hielp niet bij hem)

Verder in slechte periodes een zakje Bute. Dat was een onderhoudsdosis i.o.m. de DAc en dat ging prima.
Hij stond echter op stal en liep 3 uurtjes in de paddock en ik reed hem elke dag.

Nu is hij 22, artrose is erger maar hij loopt 24/7 buiten met een ander. Hij is van de Bute én de supplementen af en loopt prima. Ik rij hem nog steeds.

Dus ik denk, overleg met je DA wat je kunt geven en zet haar op de wei. Als ruimte geen probleem is en ze is happy daar kan ze eventueel zelfs met een pijnstiller prima verder. Dat moet je zelf bedenken of je dat wilt.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:57

EEN UPDATE!!
vandaag is tijdens de second opinion een hele andere blessure naar voren gekomen.
op de röntgen was van de artrose niets te zien dus we hebben besloten een MRI uit te laten voeren.
Hierop was duidelijk zichtbaar dat de banden van het hoefbeen opgerekt waren en omdat er litteken weefsel zichtbaar was konden ze constateren dat dit om een oude blessure ging.
na overleg met de dierenarts is besloten om te starten met het zgn IRAPsysteem, wordt 50cc bloed steriel van het te behandelen paard afgenomen. Het bloed wordt gedurende 24 uur geincubeerd waarbij er een toename plaatsvindt van ontstekingsremmende stoffen(zoals anti-interleukienen). Daarna wordt het steriel verwerkt tot een 6-8 gewrichtsinjecties.
De behandelend arts is zeer positief over de kans op volledig herstel en hij gaf duidelijk aan dat het nu niet gaat om de vraag OF het paard herstelt maar de vraag HOE LANG DUURT HET voor het paard is herstelt.
Ik ben natuurlijk enorm opgelucht maar wel nog voorzichtig in mijn blijdschap.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:10

Had even een stipje gezet bij dit topic.
Wat een goed nieuws TS!

Misschien eye-opener voor anderen met jong paard waarbij diagnose Arthrose luidt? (hoewel niet iedereen hoop moet krijgen nu natuurlijk..)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:12

graag wil ik een update plaatsen in het topic van mijn paard dat behandeld wordt met IRP

Morgen is de 2de behandeling en tot dusver loopt mijn merrie redelijk.
Ik kan natuurlijk ook niet verwachten dat ze na 1 behandeling ineens goed loopt dus dat doen we dan ook niet.
We zijn erg benieuwd wat Dr van Muiswinkel er morgen weer van zegt.
Ik ben erg blij dat hij de behandelingen van mijn merrie nog wil doen ondanks zijn pensioen ik heb erg veel vertrouwen in deze arts dus laten we er het beste van hopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:55

spannend !!!! je zal een van de weinigen zijn die hij nog behandelt....geniet ervan. Sterkte met je paard

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:00

*D jij blij dat je een second opinion aangevraagd heb. Succes met de revalidatie.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:51

update....
Vandaag heeft mijn merrie haar 2de orthokin behandeling gehad en Dr van muiswinkel vond haar toch al een stuk beter dan de vorige keer.
Naar verwachting heeft ze nu nog 2 behandelingen met tussen poses van 3 a 4 weken nodig en zijn verwachting is dat ze dan toch goed herstelt zal zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:52

geweldig om te lezen dit topic.
Heerlijk dat het toch nog goed komt.
Heel veel succes met de revalidatie, ik wens je alle geluk

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:53

Ik hoop dat de IRAP behandeling bij je paard goed aanslaat. Ik heb er hele goede ervaringen mee. Mijn merrie had een flinke blessure aan de collaterale bandjes en dit is heel goed aan het herstellen dankzij de IRAP. Heel veel beterschap..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 20:22

heel erg bedankt allemaal