Paard met erg droge hoeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chiaraa_

Paard met erg droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:50

Hoi,
Zoals de titel het al zegt, mijn paard heeft last van erg droge hoeven.
De hoefsmid moet regelmatig komen , niet omdat zijn hoeven lang zijn, maar vanbinnen zo droog zijn, dat er een stukje afmoet.

Heeft iemand een tip? of zelfgemaakt receptje?
Alvast bedankt!

Trennie

Re: Paard met erg droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:55

het mooiste is je paard dagelijks een half uurtje op spoelschoenen gevuld met water zetten en daarna in vetten.

puissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:57

met groene zeep invetten wil ook wel helpen

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:02

Trennie schreef:
het mooiste is je paard dagelijks een half uurtje op spoelschoenen gevuld met water zetten en daarna in vetten.

Spoelschoenen? wat is dat? :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:05

Ik zet de paarden hun hoeven in teiltjes water +- 20 minuten...
Daarna terwijl ze drijfnat zijn, lekker invetten!

Als je paard dat niet durft, kan je eventueel het putje van de spoelplaats dichtmaken en je paard in een laagje water laten staan.

Of een modderpoel maken bij de drinkplaatsen op de wei of in de paddock...

Succes!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:07

doei schreef:
Ik zet de paarden hun hoeven in teiltjes water +- 20 minuten...
Daarna terwijl ze drijfnat zijn, lekker invetten!

Als je paard dat niet durft, kan je eventueel het putje van de spoelplaats dichtmaken en je paard in een laagje water laten staan.

Of een modderpoel maken bij de drinkplaatsen op de wei of in de paddock...

Succes!

dank je wel !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:08

Ik heb hetzelfde probleem en geen mogelijkheid tot een modderpoel of plas maken.
Ik smeer ze nu in met Rainmaker van de Paardendrogist. Niet elke dag, maar om de 2/3 dagen en dat lijkt te werken :j

Ook een paar minuten per hoef afspuiten en dan invetten/oliën helpt ook.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:10

Amanda schreef:
Ik heb hetzelfde probleem en geen mogelijkheid tot een modderpoel of plas maken.
Ik smeer ze nu in met Rainmaker van de Paardendrogist. Niet elke dag, maar om de 2/3 dagen en dat lijkt te werken :j

Ook een paar minuten per hoef afspuiten en dan invetten/oliën helpt ook.

Ja ik kan dat ook niet zo een modderpoel maken, maar zijn hoeven gaat wel elke dag.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:12

Dan is afspuiten en daarna invetten wel een goed idee. Die tip kreeg ik van mijn smid.

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:16

Amanda schreef:
Dan is afspuiten en daarna invetten wel een goed idee. Die tip kreeg ik van mijn smid.

Oké, dank je ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:17

ik gebruik uiercreme. eerst afspuiten uiteraard en als de hoeven droog zijn dan insmeren met uiercreme. werkt bij mij perfect. ook behandel ze ik 2 keer per week met laurierzalf. van vet ben ik niet zo'n voorstander in de zomer. het sluit de hoef nogal af waardoor er geen vocht meer naar binnen kan. dan kun je beter een mengeling van zonnebloemolie en azijn erop doen. en invetten terwijl de hoef zeiknat is heeft niet zo veel nut. je moet de hoef dan eerst laten drogen. succes ermee!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:20

lianne125 schreef:
ik gebruik uiercreme. eerst afspuiten uiteraard en als de hoeven droog zijn dan insmeren met uiercreme. werkt bij mij perfect. ook behandel ze ik 2 keer per week met laurierzalf. van vet ben ik niet zo'n voorstander in de zomer. het sluit de hoef nogal af waardoor er geen vocht meer naar binnen kan. dan kun je beter een mengeling van zonnebloemolie en azijn erop doen. en invetten terwijl de hoef zeiknat is heeft niet zo veel nut. je moet de hoef dan eerst laten drogen. succes ermee!

Oké, is azijn samen met die zonnebloemolie niet erg vies? of schadelijk? want azijn lijkt me zo vreemd.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:20

Hallo,

zoals hierboven beschreven:
Droge hoeven kan je alleen maar minder droogmaken door ze vochtig te maken. En hoe: daar zijn vele oplossingen voor.
Emmer water waar je de hoef een tijd in laat weken, gaan wandelen/rijden in een net beregende rijbak, tijdens een buitenrit in een plas stil gaan staan, gewoon heel lang afspoelen met de waterslang, hoefzak vullen met water en je paard zijn hoef daar in laten weken etc etc.

Succes ermee!

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:21

ik ben het helemaal met lianne eens, de hoef invetten sluit de boel alleen maar af!
mijn hoefsmid adviseert spoelen of modderbadje en desgewenst een paar keer per week lichtjes insmeren met vaseline

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:26

cupcake_x schreef:
lianne125 schreef:

Oké, is azijn samen met die zonnebloemolie niet erg vies? of schadelijk? want azijn lijkt me zo vreemd.

nee hoor absoluut niet. werkt perfect en houd de hoef soepel. maar omdat zonnebloemolie vet is gebruik ik het in de zomer vrijwel niet.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:28

Dit probleempje heb ik op het moment ook,dat de hoeven te droog zijn en de onderkant te hard,en aangezien ze niet op hoefijzers loopt ben ik hier extra allert op dat de hoeven niet gaan scheuren en brokkelen.

4x per week zet ik ze nu in het water en vet de onder en bovenkant in,heb tevens een hoevenvijl van mijn hoefsmid gekregen zodat ik ze zelf ook wat kan bijvijlen mocht het nodig zijn.

D'r hoeven zien er keurig netjes uit en geen scheurtje of afbrokkelplekje te bekennen,terwijl ik er toch meerdere malen per week mee over straat ga en ze loopt iedere dag op de wei die ook hard is.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:36

je kunt ook kijken voor waterboots ;
http://cotswoldsport.co.uk/shop/index.p ... 19ca72c7df
Ik weet dat ze ze in nederland hebben bij Atorka.
Bedoeling is om ze even in het water te gooien, ze nemen een grote hoeveelheid water op, je doet ze om en ze geven langzaam water af...

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:45

Rainmaker erop doen of de voeten in water zetten.
Geen vet gebruiken want maakt het alleen maar waterafstotend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:07

wat bedoel je met: dat de hoeven van binnen zo droog zijn?

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:10

Kinke schreef:
wat bedoel je met: dat de hoeven van binnen zo droog zijn?

Ja vanbinnen heel erg, maar vanbuiten ook wel.. maar niet zo fel..
Vanbinnen brokkelen ze af bijna zeg maar en is het echt niet vochtig..

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:52

hallo,

nou dat probleem heb ik ook met onze paardjes...de tinker en de fries van mijn zusje hebben er last van dat er steeds beetje afbrokkelt de schet van ons heeft ook wel droge hoeven maar geen last van brokkelhoefjes..het komt door de hitte ..ik spuit ook met een slang op de hoeven of ik zet de hoeven steeds om en om in een emmer en dan laten weken in het water ca 20 min maar dat is wel een karwijtje zeg..daarna inderdaad smeer ik ze ook in met speciaal summer gel hoefvet (orangje gel hoefvet) erg fijn en dat 2 keer per week doe ik dat en dat gaat goed...of als het een keer geregend heeft in een plas water staan als de paarden daar zin in hebben.

gr
nicole

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:05

Ik doe er zonnebloem olie op.. :) Worden ze een stuk sterker van. Maar goed, voor de binnenkant helpt dat misschien niet echt. Misschien kun je het in een teiltje doen en daar de hoeven van je paard in zetten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:12

Ja als de buitenbak net is gesproeid, ga er dan in rijden en of longeer m daarin, doe ik ook.

en vooral met de tuinslang de hoeven nat spuiten, dat doe ik regelmatig, zijn hoeven zijn van uitstekende kwaliteit.

Voor brokkelhoeven zou ik veel meer doen: maak de hoeven lekker nat en maak als je paard savonds binnenstaat de stal ook beetje vochtig met de tuinslang, dat is niet zo erg als je de stal dagelijks uitmest en schoonhoud.

En neem een emmertje en spons, als je toch staat te poetsen, maak de hoeven eens nat met de spons en dit dan herhalen, scheelt ook in tijd als je 20 minuten staat af te spuiten met de tuinslang.

en vet het dan in, dat houdt het vocht vast.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:14

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:33

Dank je wel voor de tips!
Heb het daarnet gedaan en aangezien ze mij graag aan het werk zien, ook foto natuurlijk gemaakt! aagh, wat ben ik toch goed :P
maar: altijd serieus werk verrichten! :+

Afbeelding