Onregelmatig lopen bij losrijden *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tweety_be

Onregelmatig lopen bij losrijden *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:10

Soms loopt mijn paard tijdens de eerste minuten van het losrijden onregelmatig. Is dit normaal?

Kreupel zou ik het niet noemen, maar zuiver is het ook niet. Ze heeft dit enkel in draf bij cirkels, dus niet op rechte stukken en niet in stap. En ik geloof dat het ook maar pas duidelijk wordt als ik van hand verander, dan voel ik haar even onregelmatig lopen, maar na een paar passen is dat weer over. Het is enkel tijdens het losrijden, en gebeurt ook niet altijd.

Zou dit kunnen omdat mijn paard stijf is? We zijn pas sinds kort echt bezig met intensief rijden (wekelijks les en bijna dagelijks rijden). We rijden op de wei omdat de piste veel te zwaar ligt momenteel (schelpenzand zonder andere laag er overheen). Paard is nu 7 jaar en staat 24/24 buiten en dus nooit op stal.

Ik vind het gewoon bizar... Mijn lesgeefster zegt niks te zien als ik er mee rijd, maar ik voel het wel. Ze zegt dat dit kan komen omdat mijn paard nog koude spieren heeft en door het trainen wel wat stijf kan zijn, waardoor ze dus gevoeliger reageert de eerste paar minuten bij het losrijden. Het is ook enkel op cirkels en duurt niet lang. Maar ik ben liever voorzichtig en vraag het even. Tenslotte vind ik haar gezondheid wel heel belangrijk, zeker als het om zoiets als haar benen gaat!

Wie heeft dit ook al meegemaakt? En wat kan ik nu best doen?

_Marianne

Re: Onregelmatig lopen bij losrijden *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:11

En wat gebeurd er als je wat langer instapt?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:14

Hoelang stap je in?
Ik moet mijn paard in de winter wel een 20 a 30 minuten stappen voor dat ik ga rijden.
En in de zomer 10 minuten voordat hij warm is anders loopt hij ook stijf/onregelmatig

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:16

Paard eens laten masseren door eimand van happy athlete. Zou heel goed een spierprobleem kunnen zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:19

pak je paard eens aan de longe op het harde en zachte beoordeel dan of ie goed is ja of nee.
En anders Mertens bellen en laten kijken (belgische dierenarts)!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:57

Bedankt voor de antwoorden en tips!

Ik stap ongeveer 10 minuutjes in en dan begin ik met loswerken in stap.

Heb contact gehad met iemand van Happy Athlete, helaas zit er niet meteen iemand bij mij in de buurt, het concept spreekt me namelijk zeker en vast aan. Zou mijn paard wel ten goede komen, lijkt me.

Ik ga het goed opvolgen en als ik geen verbetering merk, dan ga ik toch echt wel hulp van DA of fysio inroepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:01

Laat er eens een DA naar kijken, helaas hebben paarden met hoefkatrol ook hetzelfde en kreupel lopen omdat de spieren nog niet warm zijn geloof ik niet in, dan is er wat anders aan de hand.
Struikelt je paard ook wel eens met rijden?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:01

hou maar goed in de gaten, zo begon het ook met mijn jonge paard, die had spat. Bij twijffel DA raadplegen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:07

Bij mijn paard kreeg ik dit op een gegeven moment ook. In het begin iets onregelmatig, maar al snel weer regelmatig na korte tijd losrijden. Dit bleek helaas het begin van artrose te zijn. Persoonlijk zou ik er een DA naar laten kijken voor alle zekerheid.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 20:15

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 20:52

Bedankt weer voor de antwoorden. Ik stel dat zeer op prijs.

Struikelen heb ik nog niet opgemerkt. Allé ja, dat gebeurt wel eens, als madam haar benen niet opheft (ze durft wel eens slenteren en de wei ligt niet vlak), maar dat gebeurt niet op regelmatige basis ofzo.

Zal donderdag eens contact opnemen met mijn DA (morgen is het hier een feestdag, anders deed ik het dan al) en horen wat die er over te zeggen heeft.

Voorlopig doe ik het even rustig aan dan maar...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:02

Even een update.
DA is daarstraks geweest...
Moest mijn paard rechts- en linksom even aan de longe nemen op de wei. Eerst rechtsom, daar liep ze zuiver. Dan linksom... Ze mankt dus wel degelijk linksom op de cirkel ;(
DA denkt dat het aan de hoeven ligt, zit scheurtje in op het moment en ze deinen nogal uit. Hoefsmid komt sowieso woensdag en ik moest ook hem op de hoogte stellen zodat hij er rekening mee kon houden. Zodra de hoefsmid mijn paard heeft behandeld, moet ik kijken of ze nog mankt linksom. Zo ja, dan moet er verder onderzoek gebeuren met uitdoven en foto's nemen.
Heb er niet echt een goed oog op, want dat scheurtje zit er nog maar pas en dat onregelmatig lopen dat heb ik al eerder opgemerkt, dus ja. Al was het nog nooit zo overduidelijk als vandaag aan de longe... Was er echt even niet goed van.
Maar ja, we zullen wel zien nadat de hoefsmid is geweest. Voorlopig mag ik dus niet trainen, al was ik dat sowieso niet van plan hoor!
Gelukkig zijn er nog 1001 andere dingen die je met een paard kan doen, dus laat maar komen die poetsbeurtjes ;)

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:06

kan ook een vorm van artrose zijn of spat. Kan me niet voorstellen dat ze op een scheurtje in de hoeven kreupelt, zeker niet wanneer het in het hoorn is..... Iig sterkte met je paard

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 18:33

Bedankt somokkele.

Ik vond het zelf ook beetje bizar dat het aan de hoeven zou liggen. Nu heeft ze idd wel hoeven die wijd lopen (en dat had ze vroeger niet), maar toch...

Het is echt vreemd om te zien hoor, rechtsom loopt ze zo netjes en linksom loopt ze gewoon licht kreupel. Na paar rondjes is dit wel bijna verdwenen. DA zei dat dit een goed teken was. Hmmm, een paard dat kreupelt lijkt me nooit een goed teken.

DA sprak wel over 'pulsatie' in het been. Wat dat wil zeggen, geen idee, maar het lijkt me niet veel goeds :? Heb er toen niet achter gevraagd, maar nu ik er aan denk, had dat misschien beter wel gedaan.

Ik heb ook dingen aangehaald zoals artrose, spat en HKO, maar ze zei dat ik het allemaal zo ver niet moest gaan zoeken. Ze denkt dat het iets kleins is, en wil daarom beginnen bij de hoeven. Ze vroeg wel hoe lang dit al gaande was en ze zei ook dat dit niet mag blijven duren natuurlijk. Maar ze zei dat ik me nog niet te veel zorgen moest maken.

Ze sprak over hoefijzers ook, en dat dit veel problemen zou kunnen oplossen in haar geval. Weet niet goed wat ik daar van moet denken, ga even raad vragen aan hoefsmid.

Ik weet nu echt even niet meer wat ik moet geloven... Ik wacht dus gewoon even het bezoek van de hoefsmid af en geef haar een weekje rust op de wei. Dan neem ik haar nog eens aan de longe. Loopt ze dan nog mank linksom, dan maak ik afspraak voor verder onderzoek.

Verder is mijn paard de vrolijkheid zelve en loopt ze als een gek door de wei. Na bezoek van de DA, zette ik haar op de wei en ging ze er als een speer vandoor (niks onregelmatigheid dan hoor!) en dan maar rondspringen en gek doen. Ik wist niet dat mijn paard pirouettes kon maken := Gek ding is het ook!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:12

Pulsatie in kootholte? En hoeven die waaieren... Is ze niet bevangen geweest? Of aan het worden? Heeft ze verhoogde leverwaarden?
Bij mij gaan nu de alarmbellen nl wel degelijk rinkelen.... Maar goed, ik heb je paard niet gezien of zien lopen en ik ben zeker geen veearts.
Pulsatie wil zeggen dat de hartslag te voelen is, duid vaak op een ontsteking. Vaak gaat dit samen met bevangenheid. Een paard in het voorstadium van bevangenheid kreupelt af en toe en kan ook zo weer goed lopen. Niet om je bang te maken, maar let er wel op!!

Nogmaals beterschap voor je paardje!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:15

Mijn paard had dit ook, ben er heel lang gewoon mee doorgereden onder het motto 'stijfheid', omdat het na een paar minuutjes weer weg was.
Bleek uiteindelijk hoefkatrol te zijn..

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:28

Als een paard een hoefzweer heeft is er ook een verhoogde pulsatie. Dat is het eerste waar ik altijd naar kijk als ik een (beginnende) hoefzweer vermoed.
Pulsatie hoeft echt niet meteen levensbedreigend te zijn. Het betekend een verhoogde doorbloeding, om wat voor reden dan ook. Meer niet.
Laat een kundige veearts goed kijken. Denk niet meteen het ergste, maar blijf op je hoede omdat je het al zolang merkt.

Succes.

Anne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:38

Ik herken je verhaal. Mijn paardje liep 2 jaar geleden ook ineens kreupel en na een tijdje loswerken niet meer.. maar het werdt op een gegeven moment steeds erger.. dus dierenarts erbij gehaald. hij moest op de volte lopen (harde ondergrond, en zachte ondergrond) allemaal testjes gedaan, verdoving spuiten steeds hoger, foto's gemaakt.. er kwam hoefkatrol uit.. ze hebben toen eerst wat ingespoten in zijn benen en daarna gelpads en speciale ijzers onder gedaan. naar 2 maanden moesten de gelpads eronder weg en moest hij het proberen op de alleen de ijzers.. ik mocht alleen maar rechte stukken rijden, niet galloperen en vooral geen bochten rijden.. na ongeveer dit een maand te hebben gedaan gingen we terug voor controle hij bleek een heel stuk verbeterd te zijn! Ik kreeg de toestemming van me DA om het rijden weer op te bouwen inmiddels rijden we weer wedstrijden.. L2. De DA zei nog wel dat ik niet verder dan M1 zouden komen omdat je hier kleine voltes enzo moet maken maar ik merk er vrij weinig van behalve dat hij met indraven nog een beetje onregelmatig loopt maar dit is na 5 min ongeveer weer weg.

Het kan hoefkatrol zijn, maar ook wat anders. IJzers lossen in ieder geval een heleboel op!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:54

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Even een update over hoe het nu is.

Donderdag is de hoefsmid geweest en heeft mijn paardje weer netjes gezet. Daarna kwam zadelpasser en moest ik wel even opzadelen en enkele rondjes rijden om te kijken of het zadel ook mij beviel. Zowel in stap als draf, rechts- en linksom liep ze zuiver.

Gisteren heb ik haar dan gelongeerd in de wei, om te kijken hoe ze liep. Ze had er duidelijk zin in, want ze schoot er meteen vandoor :x Probeerde haar wel eerst rustig te laten stappen, maar dat lukte niet echt :o Ik heb dus niet echt 'warm' kunnen stappen. Eerst rechtsom gelongeerd, liep ze perfect zuiver. Dan linksom, ook hier liep ze gewoon netjes. Ik heb ook even de voltes wat kleiner gemaakt en ik heb niks onregelmatigheid kunnen opmerken.

Vandaag heb ik dan even gereden om te 'voelen' hoe ze liep. Ik heb niks kunnen opmerken... Vriendin van me was er ook bij om foto's te maken en ze zag ook helemaal niks. Het enige wat wel opviel is dat ze linksom gewoon erg stijf is en moeilijk inbuigt. Vriendin is ook even op paard gestapt en die vertelde hetzelfde.

Ik ga eens contact opnemen met dierenfysio en kijken of ze misschien ergens 'vast' zit ofzo. Dat zou de stijfheid en het af en toe onregelmatig lopen wel kunnen verklaren. Kan natuurlijk ook een spierprobleem zijn. We waren toch wel vrij intensief aan het rijden en ik heb het trainen dan even stopgezet en tijdje niet gereden. Dit had duidelijk effect, want ze liep weer gewoon zuiver.

Het kan ook zijn dat ze erg gevoelige hoefjes heeft. Hoefsmid zei dat ze erg weke zolen heeft en daardoor zou ze erg gevoelig kunnen lopen. Een harde, onregelmatige ondergrond (zoals de wei als die erg droog is) is dan geen pretje om op te lopen en daardoor zou ze wel eens onregelmatig kunnen gaan lopen. Dat is misschien ook wel de reden waarom DA hoefijzers aanraadde, omdat de zool dan wat ontzien wordt... Nu, ik heb liever geen hoefijzers tenzij het echt nodig is. Ik ga dus eens op zoek naar goede, passende hoefschoenen om buitenritjes te maken, zodat de zolen beschermd blijven. En verder ga ik de hoefsmid op regelmatige basis laten komen, zodat de hoefjes netjes bijgewerkt blijven.

Hoefsmid vertelde me ook nog dat het pas gevaarlijk wordt als ze ook op het zachte mankt, dat zou een indicatie van hoefkatrolontsteking kunnen zijn. Maar op het zachte loopt ze gewoon zuiver, tis enkel op het harde en bij kiezeltjes enzo dat ze wat onregelmatiger loopt (en dan ook niet altijd). Dit zou dan echt een probleem van gevoelige voeten zijn. Nu ik ga eens kijken of hoefschoenen dan helpen. Als die idd helpen, dan lijkt het me wel duidelijk een probleem van gevoelige voeten. Dat is dan zo opgelost natuurlijk.

Zelf ga ik nu met mijn paard vooral werken aan soepelheid en ontspanning. Mocht ik merken dat ze terug onregelmatig wordt, of niet lekker loopt, en de hoefschoenen helpen niet, dan ga ik haar verder laten onderzoeken. Maar nu heeft het weinig nut om DA erbij te halen, lijkt me, want ze loopt weer zuiver.

@ somokkele, toen de DA over pulsatie sprak, was ze in de buurt van het pijpbeen aan het voelen, niet in de kootholte dus.
Ik denk niet dat ze bevangen geweest is of aan het worden is, althans, er zijn geen symptomen van en zo erg zijn haar hoeven ook weer niet hoor. Ze lopen een beetje wijd aan de zijkanten als ze tijdje niet bekapt geweest zijn, maar met een goede bekapbeurt zie je daar (bijna) niks meer van.
Of ze verhoogde leverwaarden heeft, dat weet ik niet, heb geen bloedtest laten doen. De laatste bloedtest dateert van enkele jaren terug en toen had ze wel verhoogde leverwaarden, maar niks om me zorgen om te maken volgens DA.
Wou onlangs nog bloedtest laten doen, gewoon zomaar, maar DA vond het een beetje nutteloos omdat ze er goed uitziet enzo. Tja, ik volg het advies van de DA op en als die zegt dat het niet nodig is, dan zal dat wel zeker ;)

Mocht de situatie plots drastisch veranderen, dan post ik dat wel even hier. Maar ik denk, als ik het rustig aan doe, dierenfysio eens laat langskomen en goede hoefschoenen koop, dat ik al veel problemen kan oplossen. Ik hoop dat dit helpt, want een gezond en blij paard zonder pijn is toch wel zo fijn.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:26

Hee,

ik geef je de tip laat een DA foto;s maken,
dit heb ik meegemaakt met een vorig verzorgdpaard,

7 jaar, M dressuur, we hadden hem net 6 weken en toen begon die in het begin onregelmatig te lopen,
toen eens flink naar voren gereden en dan was het goed,

bleek al artrose te hebben, links al slijtage op de kogel |( ,

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:22

Bedankt voor de tip.

De DA is geweest en die zei dat ik eerst die hoefjes goed moest laten verzorgen. En dan even afwachten. Als ze dan nog onregelmatig liep, moest ik verder gaan. Maar DA sprak nog niet van foto's maken enzo, ik kreeg de indruk dat ze niets te ernstig verwachtte.

Uiteraard weet ik niet wat er zich vanbinnen allemaal afspeelt hè, maar ik ga toch advies van DA opvolgen en dus even afwachten. Komt het terug of merk ik dat ze toch niet helemaal lekker loopt, dan laat ik haar uiteraard verder onderzoeken. En dan zullen er waarschijnlijk wel foto's genomen moeten worden.

Ze loopt nu zuiver en dan kan een DA ook niet veel komen doen hè, dan kan hij niet uitdoven en zoeken waar de pijn juist zit om daar dan foto's van te laten nemen. En om nu overal foto's van te laten maken, dat lijkt me een nogal kostelijke affaire :o haha. Maar ik zal er eens naar informeren :)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:51

Ondertussen zijn we enkele maanden verder en ik wou hier toch even een update plaatsen.

Het 'probleem' van onregelmatig lopen en soms zelfs manken komt enkel voor als we vaker gaan trainen en/of als de hoeven te lang staan. Bij het trainen stap ik goed in en uit. Verder zorg ik dat de hoeven steeds netjes bijgehouden worden.

De laatste weken loopt ze vrij zuiver, maar toch blijf ik die onregelmatigheid zien tijdens bvb. het longeren. En dan zat het in het begin precies vooraan en dan later leek het alsof het van achteren kwam. Dus DA er maar bijgeroepen omdat ik er een vervelend gevoel bleef bij hebben. DA die kwam, staat er om bekend dat hij een crack in het beenwerk van het paard is.

Nou, hij is dus deze middag geweest. Eerst was het algemene controle van het paard, ik denk de spieren (daar leek het toch op). Mijn paard reageerde er niet abnormaal op en de DA zei er verder niks over, dus ik veronderstel dat dit wel goed zat.

Dan laten draven op het harde (geasfalteerde fietsroute). DA kon niet meteen iets opmerken, dus buigproeven. Bij de buigproeven was er aan de voorbenen niks op te merken. Echter aan de achterbenen kwam naar voren dat ze linksachter toch onregelmatig is.
Dan nog eens aan de longe genomen in de wei. Ik vond dat ze best goed liep, alleen linksom precies beetje stijf. Ik zag helemaal niks aan het achterbeen. Dan nog eens in de (zware) piste laten draven, zelfde bevindingen hier. Daarna uitgebreid onderzoek van het linkerachterbeen. Hij vroeg of dit ooit eens dik heeft gestaan, niet dus. DA stond een beetje voor een raadsel, hij kon niet echt meteen iets vinden. Het onregelmatig lopen is zo miniem, en enkel bij de buigproef, dat hij niet wou beginnen met uitdoven omdat het volgens hem weinig verschil zou maken.

Hij kon me dus niet vertellen waar het precies zou kunnen zitten, maar hij vermoed in de sprong. Het is mogelijk dat mijn paard eens is uitgegleden in de wei en zich zo bezeerd heeft waardoor er een ontsteking is ontstaan die maar niet wegtrekt. Ofwel is het het begin van artrose.

Er waren een aantal opties, waaronder rust geven. Nu dit leek volgens DA beetje nutteloos omdat ik er al even mee sukkel en steeds maar rust geef als het weer opduikt. Dan kon ik ook nog ontstekingsremmers geven, maar omdat de DA zo niet meteen iets kon vinden, leek dit hem een beetje te gek.

Nu heeft de DA dus voorgesteld om écht met mijn paard aan de slag te gaan. Rustig opbouwen en steeds zwaarder maken. Als ze dan weer onregelmatig zou lopen of zou beginnen manken, moest ik meteen contact met hem opnemen. Dan kwam hij terug en zou hij het verder onderzoeken. Het kan dus goed zijn dat er helemaal niks aan de hand is en ze gewoon wat stijf is.

Het zit alvast niet in de voorbenen, dus daar moest ik me van de DA niet te veel zorgen om maken. Ik ga nu dus stilaan met mijn paardje beginnen trainen en zie wel wat dat geeft. Hopelijk is het gewoon niks en kunnen we eindelijk van een zorgeloze training genieten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:26

Lijkt me een heel verstandige DA, veel succes.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:06

Waarom laat je er geen fysiotherapeut bijkomen? Heeft bij ons geholpen toen een paard na een blessure een beetje bleef sukkelen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 13:13

Een bezoekje van de fysiotherapeut, die tevens ook ostepaat is, staat op de planning. Verder heb ik ook contact gehad met iemand van Happy Athlete.
Zal wel maar pas voor in het voorjaar zijn, of althans als de weersomstandigheden verbeteren, het rijden ligt nu toch even 'stil' en ook het budget moet het toelaten hè.
We maken nu wel eens een buitenritje, maar echt trainen doen we niet. Buitenritjes gaan trouwens erg goed, paard loopt netjes en zuiver :)