Wat voor bescherming om in het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Wat voor bescherming om in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:55

En ja ik weet dat zonder bescherming preferabel is ;)

Het is zo dat mijn handige pony laatst met zijn achterbeen een vrij diep wondje heeft geslagen in z'n voorbeen. Een wondje van zo'n kleine 2 cm maar wel echt de huid door. Z'n kogel is ook vrij warm, een stalgenoot en haar vriend (beiden dierenarts) hebben aangeraden zolang tot het wondje open is om bescherming aan dat been te doen, want nogmaals een klap ertegen zou verre van goed zijn. Daarbij kan er dan makkelijk viezigheid bij. Eigenlijk had het ook gehecht moeten worden.. maar daar heb ik kennelijk weinig oog voor :Y)

Ik heb peesbeschermers ter gebruik, maar ook wikkelbescherming. Heeft iemand misschien ervaring met bescherming op het land? Maakt het veel uit welke van de twee ik kies? Misschien nog andere opties? Het is in elk geval voor 24/7 en kan het nog wel even duren voor het wondje goed genezen is, het moet dus geschikt zijn voor langdurig dragen!

En verder: op aanraden van de dierenarts staat hij nu enkele dagen op de antibiotica en zit er ten alle tijden een gaasje met acederm tussen de bescherming en z'n been, en wordt z'n kogel twee maal per dag afgespoten.

gabyfedde

Re: Wat voor bescherming om in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:59

Wat bedoel je met wikkelbescherming? Bandages? 3-in-1-beschermers?
Persoonlijk zou ik voor peesbeschermers gaan. Goed opletten dat alle haren glad liggen onder het elastiek. Zorg dat het been eronder goed schoon blijft, dus haal ze er regelmatig af.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 16:02

Ik ben er de komende week elke dag twee keer dus ze komen er wel paar keer per dag af voor een tijdje. Met wikkelbescherming bedoel ik 3-1 (heb die van Anky). Hij staat nu met een pees om maar paar stalgenoten kwamen gelijk met horrorverhalen aan, vandaar dat ik ben gaan twijfelen..

Bedankt voor je reactie!

asmeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:29

Misschien dan toch een peesbeschermer maar als je zo'n lange tijd een beschermer om het been doet wordt het erg warm daaronder en dat is weer slecht voor de pees.

Is inderdaad wel moeilijk kiezen.

Bandages lijkt me sneller los te kunnen gaan zitten of te bewegen en dat lijkt me niet goed voor het wondje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:35

De harde schalen van peesbeschermers zijn er juist om klappen op te vangen en ze zijn wat koeler dan 3 in 1 beschermers.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:45

Ik ben net wezen kijken, de warmte viel erg mee :) 3 in 1 leek me ook te veel afsluitend. Ik spuit het elke dag twee keer 10 minuten af met koud water. Nadeel was wel dat z'n haren geschuurd waren door het elastiek dus heb een stukje laken ertussen gedaan.
Bedankt voor de reacties weer, ik denk dat ik toch bij het peesje blijf :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

Juist die "koele" peesjes zijn zeer gevaarlijk om 24 uur per dag om te houden. Niet de warmte is funest, maar de afknelling door het elastiek! Aangezien het hier niet om een peesklap oid gaat maar simpele bescherming voor een wondje zou ik voor een dun strijklapje gaan. Liever een keer een strijklap kwijt in het land dan afgeknelde benen met een evt. botvliesonsteking van het knellende elastiek van de peesbeschermers. :=

Moet je maar eens opletten hoeveel paarden er witte strepen op hun voorbenen hebben... allemaal littekens van afknellende elastieken van peesbeschermers... :x

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:57

Strijkjes voor de voorbenen? Heb ik nog nooit gezien en heb ze dus ook niet..
Bij mijn paard ga ik die witte strepen niet kunnen zien.. als je een linkje hebt voor dergelijke beschermers voor de voorbenen dan graag natuurlijk!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:00

ik heb op stal stal bandages om bij de paarden van mijn ouders en op de weide hebben ze of 3 in 1 of gewoon de stal bandages om

Hier doen we elk paard wat bandages op stal om hebben de bandages 3 keer perdag 15 minutjes af

Verder hebben ze ook spring schoenen om

Ik zal wel weer naar mijn hoofd geslingert krijgen dat het niet goed is voor de benen blablabla

Kun je wel zeggen in trek me er niets van aan en we weten wel wat goed is

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:03

Myour schreef:
Strijkjes voor de voorbenen? Heb ik nog nooit gezien en heb ze dus ook niet..
Bij mijn paard ga ik die witte strepen niet kunnen zien.. als je een linkje hebt voor dergelijke beschermers voor de voorbenen dan graag natuurlijk!

Ik heb je een pb gestuurd met een link. Ik zou mijn paard geen hele nacht met die harde peesbeschermers laten staan hoor! Dan nog liever goed aangelegde bandages met goede onderlappen, als je paard niet aan het werk gaat wordt dat heus niet te extreem warm.

nina444

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:20

Geen of peesbeschermers (niet te strak) met eventueel springschoenen. Licht er ook aan hoe vaak je paard het weiland op gaat.
en hoe die dan is.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:26

Mijn paard staat 24/7 op het land, hij staat op zich wel vrij rustig maar hij kan ook wel eens gek doen..
Springschoenen raak ik sowieso aan, aan hetzelfde voorbeen is ie in tien dagen tijd al drie keer ijzer kwijtgeraakt, schiet lekker op dus :Y)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:28

Sprintje schreef:
Juist die "koele" peesjes zijn zeer gevaarlijk om 24 uur per dag om te houden. Niet de warmte is funest, maar de afknelling door het elastiek! Aangezien het hier niet om een peesklap oid gaat maar simpele bescherming voor een wondje zou ik voor een dun strijklapje gaan. Liever een keer een strijklap kwijt in het land dan afgeknelde benen met een evt. botvliesonsteking van het knellende elastiek van de peesbeschermers. :=

Moet je maar eens opletten hoeveel paarden er witte strepen op hun voorbenen hebben... allemaal littekens van afknellende elastieken van peesbeschermers... :x

helemaal mee eens, peesbeschermers zijn juist heel slecht om te lang om te laten!
ik zou denk ik 3 in 1 beschermer er om doen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:51

Ben er inmiddels achter, geen peesjes omlaten in het land!! Ik haalde Kas de ochtend erna eruit met een opgezet onderbeen, de DA is er al bij geweest en heeft lichte lympheatitis vastgesteld. Gelukkig in lichte mate maar voor mij ook nooit meer peesjes omlaten!!
Hij staat nu mooi ingepakt in verband.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:34

Ai dat is wel erg balen zeg. Jammer dat je er zo achter moet komen. Een goede leer voor andere mensen dus. Beterschap hoor!