Pony na 6 weken nog licht kreupel na hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Pony na 6 weken nog licht kreupel na hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:53

Mijn pony heeft vaak na de hoefsmid last van gevoelige zolen. Ook al halen we er echt miniem af.
Op het harde loopt ze dan achter echt beroerd, niet echt kreupel, maar fijn is het niet.
Op het zachte niks aan de hand.

Nou is 6 weken terug de hoefsmid weer geweest, bijna niks afgegaan en ja hoor... weer kreupel.
Hoefsmid de dag er na weer langs geweest voor controle. Toch weer gevoelige zolen.

Na een week is toen de dierenarts langds geweest, die kwam enten, dus meteen laten kijken.
Zelfde conclusie als de hoefsmid. Gevoelige zolen. Iets anders kon hij niet vinden. Ook aangezien ze op het zachte gewoon prima loopt.

Meestal is dit na een week of 2 wel weer over, maar nu na 6 weken loopt ze met 1 achterbeentje toch nog niet helemaal fijn.

Wat zou dit volgens jullie kunnen zijn?
Moet erbij zeggen dat mn pony drachtig is en nu op het laatst van de dracht loopt.
Dus misschien kan het iets met hormonen te maken hebben? En misschien speelt het gewicht ook wel wat mee nu?

Morgen ga ik voor de zekerheid toch de dierenarts weer bellen, maar wilde ook even jullie idee hierover horen.

Pally

Re: Pony na 6 weken nog licht kreupel na hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:56

Zeker weten dat er geen steentje oid in de hoef zit?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:57

Honderd procent zeker.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:42

Nog niemand anders een idee?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:47

AngelsDitch schreef:
Moet erbij zeggen dat mn pony drachtig is en nu op het laatst van de dracht loopt.

Zijn de hoeven ook "breder" van vorm geworden, lijkende op plathoeven?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 19:04

Nee de hoeven zien er gewoon hartstikke goed uit. De hoefsmid snapt er ook niks van.
Voorheen heeft ze ook nooit last gehad, pas toen ze drachtig was is het gekomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:28

Mijn vraag omdat mijn persoonlijke ervaring is dat de hoeven tijdelijk veranderen door de dracht, met name aan het einde van de dracht. Gewicht neemt toch toe en de beweging veranderd en daar ben ik niet de enige mee.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:16

Hmm dus het zou heel goed kunnen dat ze nu zo gevoelig is vanwege de hormonen tijdens de dracht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:22

FaberSmid schreef:
Mijn vraag omdat mijn persoonlijke ervaring is dat de hoeven tijdelijk veranderen door de dracht, met name aan het einde van de dracht. Gewicht neemt toch toe en de beweging veranderd en daar ben ik niet de enige mee.

Van hormonen had ik niet geschreven, is dat wat uw dierenarts verklaard? Stofwisseling kan wel veranderen of dat mede met hormonen te maken heeft?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:29

Nee dat gok ik zelf over de hormonen.

Ik las net inderdaad dat de stofwisseling aan het einde van de dracht kan veranderen. Dat daardoor de kans op hoefbevangenheid groter kan worden.
En heb ook gelezen dat op het einde van de dracht het veulen veel afvalstoffen afscheidt die de merrie niet goed kwijt kan.

Toch morgen maar voor de zekerheid de DA bellen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:48

Klopt dat is het geen ik mede op doel en de verandering van de hoeven door de toename van gewicht en de gewichtsverdeling.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:49

Aan de andere kant lees ik dat hoefbevangenheid aan de achterbenen nauwelijks voor komt...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:02

Wil niet zeggen dat het niet voor komt, of dat het dat is.
Overleg met uw dierenarts en hoefsmid en vraag aan uw hoefsmid, of de hoeven niet iets van vorm veranderd zijn door de dracht.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:20

Mijn hoefsmid heb ik er al naar gevraagd, maar ze vind dat de hoeven er prefect uit ziet.
Ook de witte lijn ziet er super uit.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:56

Ik ken wel een merrie die tijdens haar dracht opeens last kreeg van bekkeninstabiliteit? Die kon ook niet meer bereden worden, omdat die dan dus ook kreupel liep.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:02

Mijn merrie heeft dit ook gehad. Standaar 6-8 weken kreupel na het bekappen.
Elk klein steentje was een groot probleem.

Op bokt heb ik toen foto's gezet van net na het bekappen. Gezien het commentaar heb ik meteen een andere smid laten komen.

Nu vijl ik zelf regelmatig bij (heeft de smid me uitgelegd). Het gaat nu super, ze kan gewoon over steentjes lopen en voor het ruige gebied hier heb ik hoefschoenen.

Mijn eerste smid zij ook altijd dat ze super goede hoeven had. Hij is ook aangesloten bij een organisatie.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:07

Probleem is dat ik dus al 4 verschillende erbij heb gehad.
En ik heb veel vertrouwen in de hoefsmid die ik nu heb...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 15:11

heb een afspraak om morgen een foto te maken.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 17:31

Eventueel eens hoefschoenen proberen op de harde bodem? Heeft ze vroeger nog ijzers gehad? Als het echt enkel en alleen gevoelige zolen zijn, kan het helpen om er een ijzertje onder te laten zetten. Als je paard natuurlijk zelden of nooit op een harde bodem komt is dat niet nodig, maar als je regelmatig gaat wandelen op de harde, dan kan het helpen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 17:37

Ze heeft de vorige keer toen dit gebeurde een ijzertje er onder gekregen, ging wel iets beter, maar bleef alsnog wat gevoelig.
Maar nu de bevalling dichterbij komt, wil ik haar liever niet op ijzers hebben.

Daarbij als het alleen gevoelige zolen zijn, zou het na 1 of 2 weken wel over moeten zijn, maar nu na 6 weken loopt ze nog niet goed....

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:48

Ja dat snap ik dat je bij de bevalling liever geen ijzers eronder wil :) Ik veronderstel dat ze dan ook niet zo vaak op de harde gaat moeten lopen?
Maar als ze gevoelig blijft, ook met ijzertje, dan denk ik inderdaad ook dat je verder moet gaan zoeken dan gewoon gevoelige zolen. Ik vind 1 à 2 weken trouwens al lang duren. Ik zou zeggen een dag of 2 en het moet over zijn. Langer is toch niet echt normaal meer.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:31

Net terug van de dierenarts.
Rechtsvoor liep ze onregelmatig en linksachter was de hoef warm.
Daar zijn foto's van gemaakt.
Op beide foto's niet iets ernstigs te zien.
Gedacht werd aan mogelijk hoefbevangenheid, maar dit was gelukkig niet het geval.
Wel kon hij zien dat het hoefbeen erg laag ligt en dat daarom de gevoeligheid op de zolen ontstaat. Een ijzertje zou dit mogelijk kunnen verhelpen.
Verder laten we het nu even zo, aangezien ze niet in actief werk staat (ze is immers over anderhalve week uitgerekend om te bevallen).
Dus eerst het veulentje laten komen en als we daarna weer echt aan het werk gaan en het is dan als nog niet goed, dan gaan we verder kijken.
Ik moet overigens wel uitkijken voor hoefbevangenheid. Aangezien het hoefbeen zo laag ligt, heeft ze wel sneller kans op hoefbevangenheid.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:35

Ik denk dat dat het beste is. Even afwachten tot na de bevalling, dan loopt ze toch vooral op zachte ondergrond denk ik en dan had ze geen last zei je?
Misschien is het voor haar hoeven ook wel goed dat ze nog even rust krijgen. En dan voor je weer aan het werk gaat eventueel eerst een ijzertje eronder dat haar hoeven nog wat extra tijd krijgen om te herstellen.
Als je een goeie hoefsmid hebt, kan die de voet zo corrigeren dat het hoefbeen weer op de juiste positie komt.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:38

Het is niet zo dat het hoefbeen niet op een verkeerde plek zit ofzo. Alleen het gene wat tussen het hoefbeen en de zool zit (ben de naam even kwijt) daar heeft ze niet zoveel van.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:42

Ha, dan zal de oplossing inderdaad gewoon tijd geven zijn. Dat alles weer kan groeien en herstellen.