Paard wordt steeds lastiger met beslaan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raya

Paard wordt steeds lastiger met beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 18:18

Mijn IJslander is nooit lastig geweest met bekappen. Ging altijd erg makkelijk en er was niets aan de hand.
Ze is nu drie keer beslagen waarvan de eerste keer nog wel ging. Ze was we wat mopperig met nagelen maar niet overdreven. De tweede keer was het al een stuk lastiger. Ze begon te draaien en zodra de smid (dit keer een andere) begon met nagelen was het fout. Nu is ze van de week voor de derde keer beslagen en het was echt een ramp. Ze kwam omhoog, was erg boos en stampte erg met haar voeten.

Het is inmiddels zo erg dat ik haar hoeven ook niet meer uit kan krabben zonder dat ze staat te stampen e.d. In de omgang is het een makkelijk merrie en zoals ik
al zei is ze nooit lastig geweest met haar voeten. Ze is niet hoog genageld en ze loopt niet kreupel. Als je tegen de hoef aan tikt is het geen probleem maar zodra je dat bij de onderkant doet wordt ze weer boos. Ze heeft het met alle vier haar hoeven. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik ben bijna geneigd haar weer op blote voeten te zetten want ik vind het helemaal niets op deze manier.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:03

Ik zou toch denken dat het nagelen dan pijnlijk is.
Kun je geen hoefschoenen proberen?

Arabesk

Re: Paard wordt steeds lastiger met beslaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:20

Waarom is je paard beslagen? Als hij gezond gehuisvest staat (24/7 buiten) is het nergens voor nodig en zullen de hoeven gezond genoeg worden zodat het paard zonder ijzers kan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:43

Paardje zal vast niet zonder reden zo reageren, ik denk ook dat het pijnlijk is voor haar.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:27

Arabesk schreef:
Waarom is je paard beslagen? Als hij gezond gehuisvest staat (24/7 buiten) is het nergens voor nodig en zullen de hoeven gezond genoeg worden zodat het paard zonder ijzers kan.

Ze staat op een pensionstal. Ze heeft een stal met uitloop en overdag gaan ze in groepjes naar buiten. Maar het intölten doe ik voor een deel op de weg en dan gaat het hard met de hoeven.

Ik ben nu naar hoefschoenen aan het kijken, misschien is dat een goed alternatief.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:43

Mijn paard is ook een tijdje moeilijk geweest, maar dan enkel bij het beslaan van haar achterhoeven. Ze had toen last van haar rug. Na een bezoek van de osteopaat was ze de volgende keer zo braaf bij de hoefsmid dat hij vroeg of ik haar iets kalmerends gegeven had

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:13

Mijn hoefsmid gaf pas aan dat een groot deel van de paarden dat lastig is bij de hoefsmid ergens last van hebben, en dan met name in de rug...

Misschien heeft je paard vastgelegen, of iets verrekt ofzo wat je verder niet merk...

Ik zou 'm eens na laten kijken voor de zekerheid, je weet nooit...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 23:26

Dank voor jullie meedenken! Ik ga een thermografie van Lygna laten maken. Zo kan haar hele lichaam in één keer bekeken worden. Aan de hand daarvan gaan we verder kijken hoe of wat. Ik heb ook een afspraak staan met een osteopaat/fysiotherapeut/DA om haar helemaal na te laten kijken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:49

@Raya.. Ergens zegt mij; hoe hoog nagelt jouw smid? Is het een ervaren smid of één die 'net komt kijken?'

Mijn merrie werd echt link bij mijn vorige smid, omdat hij gewoon bagger nagelde.. nu heb ik een smid, die heel netjes kan nagelen en er supernetjes beslag onder zet en sindsdien geeft ze zelf al de voetjes aan de smid ;) .. Echt een grote ommekeer.

Het kan zeker geen kwaad om haar helemaal na te laten kijken, maar als een paard zo kwaad wordt met het nagelen (wat ik heel herkenbaar vind), dan doet dit haar gewoon zeer.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 19:18

WolinLotte schreef:
@Raya.. Ergens zegt mij; hoe hoog nagelt jouw smid? Is het een ervaren smid of één die 'net komt kijken?'

Ik heb hem voor mijn vorige ijslander gehad (ongeveer 6 jaar) en dat ging altijd prima. Hij zit trouwens al erg lang in het vak. Hij heeft haar expres laag genageld. Als veulen en jong paard heeft hij haar ook altijd bekapt.