Vervolg kreupelheid na ongelukje met de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Vervolg kreupelheid na ongelukje met de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 07:35

Omdat de vorige titel inmiddels niets meer te maken had met het verloop van het topic, begin ik hierbij op verzoek van het moderatorteam een nieuw topic, het vervolg van "Bijna kaakletsel door de stijgbeugel"
Het verloop van de kreupelheid van Nuance nadat ze in een stijgbeugel vast kwam te zitten.

Hier kun je de geschiedenis teruglezen:
[OPG] Bijna kaakletsel door de stijgbeugel
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 03-02-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link vorige topic toegevoegd

_Sammy_

Re: Vervolg kreupelheid na ongelukje met de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:07

Kreupel? owjeeh van het draaien of vast komen te zitten?

Sterkte

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:14

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 14:30

Ik zal een korte samenvatting van het vorige topic maken zodat je daar niet persé helemaal doorheen hoeft.

Een paar maanden geleden wilde ik mijn paard Nuance aansingelen. De stijgbeugels had ik al naar beneden getrokken (stom, stom, stom) en toen hapte ze in de stijgbeugel. Ze raakte in paniek met haar onderkaak in de beugel en ging tekeer in de box.
Afbeelding
Ik was toen vooral bang voor haar kaak.

Nou heb ik al van jongs af aan paarden gehad, zoiets was me nog nooit overkomen. Daarom ben ik dat vorige topic gestart. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar misschien hielp het voor een ander om zoiets te voorkomen.

Een paar dagen na dat stijgbeugelongeluk liep Nuance erg kreupel.
In eerste instantie dacht ik dat het met een beetje rust wel over zou gaan, maar dat was helaas niet het geval. Na de hoefsmid, en dierenarts zijn we naar Utrecht geweest, daar bleek dat ze haar griffelbeentje had gebroken (waarschijnlijk al voor het stijgbeugel ongeluk). Door die paniekactie in de box is waarschijnlijk haar diepe buigpees beschadigd.
Vervolgens moest Nuance boxrust houden en daarna stappen aan de hand.

Ik heb toch besloten Nuance wel in de paddoc te laten zodat ze iets meer zag dan de stal. Het stappen werd verder niets meer door de sneeuw en de gladheid.
Afbeelding
Begin dit jaar zijn we weer terug naar Utrecht geweest. Daar bleek ze er boven verwachting een stuk beter te zijn. Ze liep niet meer kreupel, het griffelbeentje is goed geheeld en zelfs het peesletsel ziet er veel beter uit.
Afbeelding Afbeelding

Nu mogen we weer stappen onder het zadel.
We staan in de startblokken, maar met dit weer is de bak telkens bevroren en durf ik het nog niet aan.
Laatst bijgewerkt door Myca op 03-02-10 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:34

ieeuw dit zijn toch stomme pech ongelukjes met grote gevolgen he? ik heb ook zo een merriemuts die als het even kan de stijgbeugel grijpt bij het aansingelen...en als ik dit dan lees; ik houd ze dus voortaan maar opgestoken!
succes met opbouwen!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:35

Jeetje zeg dat is ook wat :(:) Dan schik je je natuurlijk helemaal rot.
Zelf doe ik eigenlijk ook altijd stijgbeugels naar beneden en dan aansingelen (in de bak) nu hapt die van mij niet maar jeetje het zal maar eens gebeuren!

Wat onzettend fijn dat ze zo goed hersteld is.
Ik zou wachten tot de bak goed is en het ook goed blijft. Anders kan je misschien 1 of 2 keer stappen onder het zadel en staat ze dan weer stil.
Zorg dat je op een goede bodem kan opbouwen, en misschien na het rijden even lekker uitstappen op het harde, goed voor de pezen om deze sterk te maken.
Gewoon lekker rustig aan doen en de tijd nemen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:38

Jeetje, dat is schrikken. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje.
Goed dat je er even een topic van gemaakt hebt. Dit zijn echt dingen waar je niet over nadenkt en die toch vervelende gevolgen kunnen hebben.
Ik singel ook wel eens aan met de beugels naar beneden en mijn paard wil ook wel eens happen.....

Veel beterschap voor je paard.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:48

ik heb het een keer zien gebeuren op een wedwstrijd, deze vrouw liep met haar paard aan de hand toen deze hapte naar een vlieg en zo vast kwam te zitten in de niet opgestoken stijgbeugel.
eigenaresse in paniek en paard maar rondjes draaien want hij kon geen kant meer op.
uiteindelijk ben ik er naartoe gerend en heb ik de singel losgemaakt zodat het zadel eraf gleed en de stijgbeugel loskwam waardoor het paard weer loskwam.

het gebeurd dus niet alleen met aansingelen, ik heb het ook al een paar keer op een poetsplaats zien gebeuren dat een paard met zijn kaak vast zat aan de lijn waarmee hij vaststond en door de druk krijg je de sluiting niet los en ook niet uit zijn mond.

dus het zijn dingen die zomaar kunnen gebeuren, maar door deze ervaringen te delen mss wel te voorkomen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 15:47

In dat vorige topic zie je nog meer soortgelijke ervaringen.
Een paard hapte zich vast in zijn dek, één in een teugel en weer een ander kwam aan de rail van de boxdeur te hangen. Echt van die dingen waar je spontaan gewoon niet aan denkt. Gelukkig zijn de meeste zonder grote gevolgen, maar soms loopt het wat minder gunstig af.

Ons geval had natuurlijk simpel voorkomen kunnen worden door de stijgbeugels opgestoken te houden tot het laatste moment. Gelukkig gaat het nu goed, maar het is ook nog een lange weg te gaan voordat we er weer helemaal bovenop zijn.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:05

het is wel een slimpie he, eerst in je beugel bijten, en daar krijg je dan een zeer been van... wel zielig! hopen dat jullie weer snel normaal kunnen rijden :D knuffel hem maar helemaal plat zou ik zeggen :(:)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 16:15

Eindelijk sinds een paar maanden hebben we weer onder het zadel gereden.
Nou ja, gereden... Gestapt dus. Maar na zo'n lange tijd was dat toch wel weer erg fijn.

Nuance vond het ook leuk, oortjes naar voren, zelfs schuim op haar mond.
Want we hebben toch ook een paar zijgangetjes enzo gedaan.

En... helemaal rad.

Nou had ik al een singel met aan twee kanten elastiek, daaronder had ik nu ook nog zo'n lamsvacht tegen de singelnijd.
Maar ik denk dat het echt een stereotyp gedrag is. Ze probeerde toch weer opzij te happen, alleen zaten de stijgbeugels nu dus nog opgestoken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 22:05

Nuance loopt nog steeds helemaal goed, dat stappen lukt telkens niet door de bevroren ondergrond. Maar het toplaagje is wel los dus ik durf haar wel los te laten lopen:

View My Video

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:09

Ik heb niet meer het idee dat dit topic gelezen wordt, dus ik hou er mee op om het actief bij te houden.
Maar als jullie benieuwd zijn naar het verloop kan je natuurlijk altijd vragen.

Tot nu toe gaat het erg goed met Nuance, we bouwen heel langzaam op (mede gedwongen door het weer). Ze is heel vrolijk, vindt het duidelijk leuk dat we weer wat doen en ze loopt nog steeds helemaal zuiver.

Al met al denk ik wel dat de eerste diagnose in Utrecht wat negatiever was dan de werkelijkheid. Ze gaven het zelf al aan dat eerst uitverdoven en daarna een echoscopie niet optimaal is. De verdovingsvloeistof kan dan een vals negatief beeld op de echo geven. Het was toen mede mijn keus om de echo toch meteen te laten doen omdat Nuance niet verzekerd is. Een nachtje overblijven en weer een dag vrij vragen van mijn werk leek op dat moment zo'n gedoe. Achteraf hadden we dat misschien wel moeten doen.
Maar achteraf is altijd makkelijk praten.

Hoe dan ook, we zijn in ieder geval blij met de goede ontwikkelingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:18

mooi zo,ik dacht geen nieuws is goed nieuws! en wat het onderzoek betreft,je kan altijd maar beter van het ergste uitgaan dan kan het altijd nog meevallen? toch?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:20

Knollentuin, daar heb je ook gelijk in.
Beter een halfvol glas dan half leeg ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:40

En zo is dat!

Naadd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:31

Jeetje wat sneu wat er is gebeurt. zag het topic en dacht ga hem toch even lezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:49

ja ongelukjes zitten inderdaad in kleine hoekjes...

fijn dat het nu eindelijk beter gaat met je paard, heel veel sterkte nog verder!

de mijne hapte zich laatst vast in de borstsluiting van de zweetdeken, ook grote paniek natuurlijk, zat muur en muur vast, dat is echt schrikken zeg!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 11:05

@Nouvel, dat is inderdaad net zoiets, hopelijk had dat bij jou geen grote gevolgen?
@Naadd, dank voor je interesse. Toen ik aan dat vorige topic begon was mijn bedoeling ook, als meer mensen het lezen, hoeft zoiets niet bij een ander te gebeuren.

Het gaat nog steeds goed met Nuance. Gister hebben we weer voor het eerst een heel kort galopje gedaan.

Ik vind het wel lastig om goed op te bouwen na zo'n peesblessure.
Door de winter zijn we wel heel erg traag gestart, ik denk eigenlijk dat dat wel goed was.
Alleen nu is de grond niet meer bevroren en ik heb een heel enthousiast fris paard.
Als het aan Nuance ligt gaan we weer volop aan de gang. Maar dat durf ik nog niet aan.
Nu rijd ik max. 30 minuten per keer, hoofdzakelijk stappen met een drafje en een klein galopje.

Bellalover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:43

Oef.. dat is wel erg vervelend. Gewoon rustig opbouwen, komt vanzelf goed =)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 11:19

Gelukkig is de vorst nu helemaal uit de grond. Nu rijden we weer 3x per week ongeveer een half uur (tussen de plassen)
Afbeelding

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:35

Wat naar zeg! Zelf is mijn fries net hersteld van een peesschede ontstekking, 6 maanden stilstaan. Nu weer kwartiertje stappen per dag, bommetje! Maar hij gedraagd zich tot nu toe netjes.

Ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:35

Nou hebben we toch weer een tegenvaller...

Rotstraal %)

Nuance loopt er niet kreupel van, maar het is toch wel hevig.
De stal is altijd wel schoon, ik denk dat het komt omdat ik toch veel minder rijd en dus ook minder hoeven krab.

Nu maar weer elke dag goed schoonmaken, ik heb een flesje van de hoefsmid dat ik er elke dag moet op smeren.
Rijden kan gelukkig nog wel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:04

Met de rotstraal gaat het de goede kant op. We rijden iets meer en ik houd de hoeven elke dag bij met dat flesje onbekend spul van onze hoefsmid. Geen vieze luchtjes meer, maar ik moet het nog wel even bijhouden.

Ik heb wel gezien dat het een bekende valkuil is bij andere kreupelheden en boxrust. Het paard krijgt minder beweging, de voeten raken slechter doorbloed en dan in combinatie met minder hoeven krabben kan makkelijk rotstraal uitlokken.

Gelukkig is het redelijk eenvoudig te behandelen, maar ook dit had voorkomen kunnen worden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:12

Dat is ook wel het laatste waar je rekening mee houdt, je bent zo blij dat het met de benen goed gaat, dat je dit soort dingetjes over het hoofd ziet. Gelukkig gaat dat ook weer de goede kant op.