Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:21

Ik zal het even toelichten. Ik heb mijn pony sinds juni dit jaar. De 1e keer dat de hoefsmid kwam was ze zoo braaf en viel ze bijna in slaap. De tweede keer was ze ook heel braaf totdat hij bij der achterbeen wou komen; ze werd helemaal bang en boos en ze ging ook trappen. Dit was vandaag ook weer zo het geval, maar nu heeft hij 1 achterhoef kunnen doen maar de andere wou echt niet zo. Nu moet hij weer komen (kost mij verder niks extra dat is wel aardig) en dan moet ik haar verdovingspasta geven van te voren.

Ik zou graag van jullie willen weten of er iemand is waarvan zijn/haar paardje ook zo vervelend of bang is en die dan ook verdovingspasta moet hebben voordat de smid komt.
Ik vind het namelijk zo rot en voel me zo radeloos op het moment . . .

Wél kan ik als mogelijke reden noemen dat toen ze een aantal maanden geleden wat rugproblemen had, ik er een vee arts bij heb laten komen. Die heeft toen de buigproef achter gedaan wat haar waarschijnlijk op dat moment zeer heeft gedaan. Later is er een fysio bij geweest en die heeft haar weer helemaal los gemaakt en dat is nu ook wel helemaal in orde. Maar ik denk dus doordat de veearts de buigproef met haar deed terwijl ze nog last had, dit haar een nare ervaring heeft gegeven waardoor ze nu zo panisch is als de hoefsmid haar achterbeen wil doen. Want toen werd ze ook ineens heel boos namelijk op de veearts dus ik denk dat ze daardoor nu zo bang is.

Maar goed ik zit nu wel even met de gebakken peren zeg maar en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet, graag hoor ik wat ervaringen van jullie die hetzelfde meemaken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:26

Ik had ook een extreem bange pony, was echt een probleem.Ik had pasta daar werd hij rustig van maar het nam de angst niet weg,later kreeg ik een hele goede smit en dat werkte wel.

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:27

Ik zou wel gewoon de volgende keer wat verdovingspasta geven van te voren. Zo kan de smid zijn werk doen en houd je pony er misschien weer een goede ervaring aan over.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:28

misschien een andere smid proberen, kan veel verschil maken zeker gezien het feit je pony ook boos wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:29

Kan je zelf het achterbeen wel optillen met hoeven uitkrabben?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:29

Mijn pony is ook vrij angstig voor de smid. De geluiden vind ze gewoon eng van de rasp. Ik heb hem de vorige keer gesedeerd en de laatste keer een praam op gedaan. Ik vond de praam nog de beste manier. :)
Maar het is bij ieder ander paard natuurlijk verschillend.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:32

Mijn hoefsmid is heel aardig en wordt totaal niet boos, hij stelt haar gerust en beloont haar ook als ze braaf is. Gewoon voetjes geven voor het uitkrabben is geen probleem.

Ow ja en de vorige keer hebben we het met een praam geprobeerd maar dat hielp niet echt helaas slechts een beetje maar niet genoeg :-(

petitparis

Re: Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:39

je hoefsmid hoeft ook niet echt gemeen te zijn ofzo. probeer eens of iemand anders dan jij haar achterbenen goed kan oppakken en uitkrabben?
Als meerdere mensen dit kunnen dan heeft jou pony toch iets tegen die hoefsmid, kan heel misschien door de geur van andere paarden of verbrande lucht van warm beslag komen.
Mijn eerste smid was in mijn ogen ook niet bruut of luidruchtig, begreep het ook best dat als hij bijna tot moes geslagen werd, wel een keertje riep. Maar hij had in het verleden blijkbaar mijn paard "pijn" gedaan en dit heeft ze hem dus niet vergeven. elke bekapbeurt werd gevaarlijker. Nu heb ik een andere smid en ze is een voorbeeld voor anderen.
Dus misschien heeft jou hoefsmid ten tijde van de rugproblemen je pony pijn gedaan en assosieert ze de hogere beenhouding die een hoefsmid meestal vraagt om goed te kunnen bekappen met die buigproef

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:51

Toevallig had ik deze keer een andere want mijn hoefsmid die de laatste keer was die had het te druk. Verder is ze eigenlijk zo mak als een lammetje als hij bij der voorhoeven komt, ook met beslaan enzo dat doet haar helemaal niks; oortjes naar voren en vrolijk. Maar inderdaad ze assosieert het denk ik met de buigproef wat ze zo vervelend vond.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:57

Weetje zeker dat ze er op dit moment geen last van heeft ? zijn die rug klachten al over ?

Wel raar dat ze met uitkrabben niks doet....
Er is verder niks gebeurd ?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 18:59

Met hoeven uitkrabben is er niks aan de hand, en last van der rug heeft ze ook niet meer. Ze loopt nu lekker los enzo. En verder is er niks gebeurd de vorige keer met de smid, ik was er zelf bij. Ik stond er ook versteld van dat ze zo tekeer ging :-(

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:00

Er moet een reden voor zijn.
Dit keer was het een andere smid dan de vorige keer toch ?
Misschien vertrouwd ze hem niet genoeg, juist omdat met die buigproef pijn heeft gehad, bij die vorige smid weet ze dat het goed zit....

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:00

Ik kende ook een paard dat erg bang was voor de hoefsmit! Dit is (na een tijdje) opgehouden toen er een nieuwe hoefsmit kwam! Dus misschien is dat een oplossing..
Ik weet niet waardoor het paardje toen niet meer bang was..!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:01

mijn 3,5 jarige reus vond hoefsmid ook vreselijk..

3 keer telkens met pasta geprobeerd en het werkte niet!!!.. nu andere hoefsmid geprobeerd en ze staat zowat los aan me hand beetje hooi te eten!!... 9 van de 10 keer ligt het aan de hoefsmit. die zelf al angstig is of een agresieve drang over zich heen heeft!

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:01

Bij de vorige smid deed ze het juist ook de laatste keer. De 1e keer bij die smid was ze heel braaf maar toen kende ze de buigproef nog niet. Ik kan alleen maar denken dat het daar aan moet liggen eigenijk. Óf ze is gewoon oer vervelend maar daar lijkt het niet op, het is geen klieren in mijn ogen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:02

Ik begrijp het gewoon niet, deze smid was super vriendelijk en rustig en ging haar eerst even kroelen voordat hij begon dus aan de persoon kan het haast niet liggen denk ik

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:03

Ben jij haar 1e eigenaar ? zo niet... heeft ze iets meegemaakt bij haar andere eigenaar ?
Als het aan de buigproef ligt, moet ze het ook doen als je de hoeven uit krabt lijkt mij

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:04

Ik ben niet de 1e eigenaar, ik heb toevallig nog wel contact met diegene. En die vind het ook vreemd althans dat zegt ze. En ja indd WinSel dat is wel een punt; maar ja met hoeven krabben is ze weer normaal.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:05

Ook hier een paard wat behoorlijk link kan doen richting welke smid dan ook. Ze is gewoon écht heel bang, wat door een vorige smid niet begrepen is en haar dus steeds een knal met de hamer opleverde als ze haar voet wegtrok. Deze smid daarna per direct de laan uitgestuurd.
Gevolg is wel dat deze merrie nu dus nog véél banger is dan voorheen, wat ze, na aanvaring met de vorige, nu dus niet meer uit in alleen wegtrekken, maar in gericht slaan.
Inmiddels hebben we een smid gevonden wie haar wil beslaan en waarmee ook het paard eigenlijk best door één deur kan (zolang hij niet aan de achtervoeten komt :D)
Enige wat bij deze merrie werkt is zelf aanwezig zijn, liefst met twee personen. Eén om bij haar hoofd te staan en haar gerust te stellen, de ander om de achtervoeten op te tillen en aan de smid te geven.
Als hij ze zelf probeert te pakken, wil ze af en toe nog wel eens uithalen. Als wij het doen is er niets aan de hand, ook niet bij overgeven. Nu gaat het langzaam steeds beter, ooit zal ze haar voeten misschien ook wel laten optillen door deze smid. Voorbenen is verder geen probleem meer.
Met deze aanpak gaat het heel, heel langzaam vooruit. Gelukkig hebben we een smid met veel geduld en doorzettingsvermogen.
En zeker niet onbelangrijk: Met het nodige lef, want geloof mij, zo lief was ze niet...

Praam, verdovingspasta, bachdruppels en noem nog maar wat...
Het helpt allemaal niets. Enige wat helpt is rust, geduld en vertrouwen geven.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:11

@Patricia: dat is misschien ook nog wel een optie, om het zo samen te proberen. Maar ja de geduld is er ook wel maar ja als het na een paar keer uithalen niet beter wordt, wat moet je dan?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:12

hmm, ikzelf ben meer de optie van de 'harde' aanpak.

ik sta op een stal waar ze meer als 120 paarden hebben. en dan zitten er altijd een aantal dwarsliggers tussen. 1 heeft de naam draak. die wil der hoeven nooit geven. ook een hoop ruintjes zijn vervelend. zo erg dat ze er 2 sterke mannen voor nodig hebben en de hoefsmid dan. dat gebeurt dan ook niet op de allerliefste manier. als een paard trapt krijgt hij die net zo hard terug. 1e keer is niet leuk, maar daarna zijn ze nooit meer vervelend geweest en geven ze braaf de voeten. behalve de draak, blijft een maflinger en die zal nooit veranderen. maar alle ruintjes geven braaf de voetjes.. want een tang kan zeer doen..

en nee, ze zijn niet bang, het zijn vaak jonge dieren die hun grens willen verbreden. we hebbben geen bange pony's hier staan, ze zijn allemaal handmak. maar ontzettend flauw.

Ik persoonlijk zou als hoefsmid het niet pikken als een paard trapte. dan kwam de vijl toch erg hard aan in z'n buik.. :=

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:14

Ja met zo'n braam zou ook nog kunnen,
lukte bij mij pony ook.
Daarna nooit meer iets gedaan :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:17

Verdovingspasta om de scherpe kantjes er vanaf te halen is een optie, ik zou het gewoon proberen. Als het niet werkt dan weet je dat ook weer en is dat jammer.

Je zou ook kunnen oefenen met achterbenen hoger optillen idd. Hoefsmid vraagt het vaak toch in een andere houding dan wij voor het hoeven krabben... En als je er van overtuigd bent dat ze het associeert met de buigproef, dan hoeft het ook niet aan de hoefsmid te liggen hoor. Maar dt geloof ik ook niet want je zegt er geen slecht woord over :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 01-12-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:17

Jolandaa_ schreef:
hmm, ikzelf ben meer de optie van de 'harde' aanpak.

ik sta op een stal waar ze meer als 120 paarden hebben. en dan zitten er altijd een aantal dwarsliggers tussen. 1 heeft de naam draak. die wil der hoeven nooit geven. ook een hoop ruintjes zijn vervelend. zo erg dat ze er 2 sterke mannen voor nodig hebben en de hoefsmid dan. dat gebeurt dan ook niet op de allerliefste manier. als een paard trapt krijgt hij die net zo hard terug. 1e keer is niet leuk, maar daarna zijn ze nooit meer vervelend geweest en geven ze braaf de voeten. behalve de draak, blijft een maflinger en die zal nooit veranderen. maar alle ruintjes geven braaf de voetjes.. want een tang kan zeer doen..

en nee, ze zijn niet bang, het zijn vaak jonge dieren die hun grens willen verbreden. we hebbben geen bange pony's hier staan, ze zijn allemaal handmak. maar ontzettend flauw.

Ik persoonlijk zou als hoefsmid het niet pikken als een paard trapte. dan kwam de vijl toch erg hard aan in z'n buik.. :=

En zo moet dat dus maar bij ieder ander paard?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:18

Met die harde aanpak ben ik het niet helemaal eens, kijk als een paard gewoon trapt omdat ie vervelend is, dan mag die wel even op zn plaats worden gezet uiteraard, maar bij een paard dat angstig is zal het denk ik averechts werken.