hoefsmid vraagt teren aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bonavista

hoefsmid vraagt teren aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 19:23

Hoi ik ben een halfpension ruiter en hang vast aan de vaste hoefsmid van de eigenaar.
Heb nooit de hoefsmid vertrouwt en deze mening wordt gedeeld door anderen.
Deze zijn erbij weg gegaan probeer dat ook bij haar klaar te krijgen.
Wat zijn de functies, voor en nadelen van teren.
Zoek argumenten

Wesco

Re: hoefsmid vraagt teren aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:26

Nadeel: je sluit de hoef af. En als er bacterien inzitten kunnen die er niet uit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:37

idd niet, er zin veel betere alternatieven te verkrijgen.

bonavista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 18:19

HI BEDANKT VOOR DE GOEDE RAAD

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:00

kan niet echt een voordeel bedenken, misschien is het voordeel (voor de smid) dat de hoefsmid zo het probleem verlegd naar jou? Hoe is het werk wat geleverd wordt? Heb zelf nog nooit een pony gehad waarbij teren nodig was en ze staan ier soms echt flink in de blub. Wel dat mensen zeiden dat er vanalles aan de hand was maar naar bezoek van smid viel het dan allemaal wel weer mee.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:10

Maar, als jij niet wilt teren doe je dat toch niet. Het is en blijft jouw paard en jij neemt de beslissingen hierover. Niet een hoefsmid. Of begrijp ik iets niet?

bonavista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 14:18

het is mijn paard niet, maar een halfpension.
Waarbij ik de enigste ruiter ben (raar geval)
Blijkbaar toch wel goede reden beginnende rotstraal aan achterhoef.
Volgens de eigenaresse

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:22

Dan moet je helemaal niet gaan teren!
Dan sluit je de bacterie (rotstraal) in de hoef op.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:24

Ik snap niet zoveel van je post, maar als ik het goed begrijp dan ben jij niet zo tevreden over de hoefsmid en moet je gaan teren?

Bij beginnende rotstraal juist niet teren, dan sluit je inderdaad de hoef af waardoor de bacterie in de hoef zit opgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:27

bonavista schreef:
het is mijn paard niet, maar een halfpension.
Waarbij ik de enigste ruiter ben (raar geval)
Blijkbaar toch wel goede reden beginnende rotstraal aan achterhoef.
Volgens de eigenaresse

Zorgen dat hij een droge en schone stal heeft is beter dan teren. Teren is volgens mij een oud gebruik, heeft geen voordelen..laat de hoeven met rust, zorg gewoon voor een goede schone stalbedekking, zodra de paarden buiten komen, lopen ze hun hoeven leeg en dat is voldoende, uitkrabben, teren, vetten en al die ongein is niks voor de voeten, die kunnen zichzelf verzorgen..

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:59

ik teer dus wel,1 keer per week in de herfst en in de wintermaanden.
paarden lopen buiten met inloopstal.
Ik weet dat er veel tegenstanders zijn,maar mij bevalt het goed.
Groetjes...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:01

Idd niet gaan teren. Is helemaal niet goed, sluit de hoef af en zou de rotstraal dus erger worden. Ik doe het al jaren niet meer en de hoeven zijn er een stuk van verbeterd. Als je paard rotstaal heeft kan je dettol gaan spuiten. 1x per dag, help heel goed.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:31

Ik ben het wel en niet eens met mijn voorgaande reacties. Ja, het klopt dat je de hoef afsluit, maar of dat zo erg is...? De bacterie die rotstraal veroorzaakt, leeft op vochtige ondergrond. Als je door teren kunt voorkomen dat er vocht bij de bacterie komt, is dat dan toch alleen maar goed? Dan kan de bacterie zich niet voeden en sterft hij af. Het helpt dan niet als je maar 1 keer per week teert. Dat moet je dan dus vaker doen en inderdaad ook je stal goed droog houden...

Verder vind ik teer ook wel goed werken als je paard last heeft van te natte hoeven, die dus teveel vocht bevatten. Door de zolen te teren, kan er geen vocht meer opgenomen worden door de hoef. Dus niet nog natter worden...

bonavista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 20:39

merci voor de uitlopende antwoorden. Teren ga k niet doen, maar die dettol wel.
Iemand anders heeft dit ook al aangeraden en deze persoon heeft ook vrij goede bronnen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:55

kleinvosje schreef:
Ik ben het wel en niet eens met mijn voorgaande reacties. Ja, het klopt dat je de hoef afsluit, maar of dat zo erg is...? De bacterie die rotstraal veroorzaakt, leeft op vochtige ondergrond. Als je door teren kunt voorkomen dat er vocht bij de bacterie komt, is dat dan toch alleen maar goed? Dan kan de bacterie zich niet voeden en sterft hij af. Het helpt dan niet als je maar 1 keer per week teert. Dat moet je dan dus vaker doen en inderdaad ook je stal goed droog houden...

Verder vind ik teer ook wel goed werken als je paard last heeft van te natte hoeven, die dus teveel vocht bevatten. Door de zolen te teren, kan er geen vocht meer opgenomen worden door de hoef. Dus niet nog natter worden...

vocht komt er wel bij. heb je wel eens een paard met droge hoeven dat zweet op een betonnen pad gezet en 5 min later voeten opgetilt. Dan is heel duidelijk te zien dat ze zweten via hun hoeven en van binnenuit komt er dus wel vocht bij die bacterie, al is het niet zoveel als van buitenaf, misschien toch genoeg om die bacterie te voeden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:58

heb je wel eens een paard met droge hoeven dat zweet op een betonnen pad gezet

Bedoel je hiermee een paard dat door werken gezweten heeft? Is het dan niet gewoon afgedropen vocht, van zijn lichaam afkomstig bedoel ik?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:02

Dat komt mij ook raar voor, zweten door de hoeven heen?!

Ik teer nooit, alleen vorig jaar raadde mijn hoefsmid het ook aan omdat ze echt te nat stonden en zwakke (zachte) stralen kregen.

Je least het paard dus begrijp ik?
Dan is de eigenaar toch echt degene die bepaalt welke smid erbij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:02

Ja hoor, paarden hebben ook zweetvoeten....voeten zijn immers levend weefsel..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:25

Jawel, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook kan zweten... Klein voorbeeld: een hond bestaat volgens mij helemaal uit levend weefsel, maar die kunnen niet over hun hele lichaam zweten...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:27

Na het werk zie je het sneller maar ook op een warme dag kun je hele afdrukken krijgen. sommige maken een heel spoor als ze lopen :P Natuurlijk is het anders en waarschijnlijk ook minder als bij ons, maar toch komt er vocht van binnenuit en ik vraag me af of dat niet genoeg zou zijn om de bacterieën levend te houden...

edit Ik heb dit van verschillende mensen omdat ik mij afvroeg waar die afdrukken vandaan kwamen en zij vertelde me dit. Misschien kunnen we er eens verder naar gaan zoeken?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:29

ja, is misschien een idee. Ik heb aardig wat ervaring met een paard met slechte hoeven, rotstraal op 4 hoeven, en die heb ik ook behandeld met teer, daarnaast ook met dry feet van Cavalor. Teer werkte daarbij prima, alleen duurt het langer voordat het echt weg is...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:32

Teren kan wel, is mijn ervaring...
maar momenteel gebruik ik egyptische zalf.
Werkt ook goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:40

Ik heb een heel erg uitgebreid boek over hoeven en onderbenen maar alles is engels maar zal eens kijken of ik er wat in terug kan vinden. Staan veel scans en röntgenfoto's in.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:47

rotstraal kun je beter eerst met betadine shampoo de hoeven uit schrobben laten drogen en vervolgens teren. door de betadine heb je het ontsmet zodat je ook geen bacterien opsluit.
teren sluit het af zodat er ook van buiten af niets bij komt en natuurlijk een schone droge stal.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:49

Armani, natuurlijk heb ik dat gedaan! TS vraagt of het zin heeft, goed is, ik ben van mening van wel. Dat heb ik aangegeven, ga ervan uit dat TS dan ook wel de nodige uitleg krijgt/heeft gekregen van hoefsmid over het hoe en waarom!