Poreuze hoefwand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Poreuze hoefwand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:09

Ik heb iets opmerkelijks gezien aan een van de hoeven van een paard dat hier staat.
Hij heeft een slechte hoef rechtsvoor, hij loopt er dan ook niet goed mee waardoor hij alleen kan stappen. De oorzaak is mij niet bekend, ik kan het natuurlijk nog eens vragen maar mijn Spaans is niet dermate goed dat ik het altijd begrijp. Wat mij opviel aan de hoef waren een aantal gaatjes, alsof de hoefwand poreus is. Deze gaatjes zitten aan de voorkant van de hoef en zien er niet uit alsof ze zijn gemaakt door de smid. Het paard staat op een break-over beslag. Wat bij me opkwam is white-line disease, maar vind het beeldmateriaal van deze aandoening niet helemaal vergelijkbaar.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Hier foto's van de hoef:
Vooraanzicht met de gaatjes RV zichtbaar.
Afbeelding
Zijaanzicht, hier zie je dat de hoef een afwijkende vorm heeft.
Afbeelding

petitparis

Re: Poreuze hoefwand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:13

mij lijkt het alsof dit paard een stuk hoef heeft "afgetrapt/gestoten" en dat dit met een soort klei is bijgewerkt/gevuld en dat de gaatjes het gevolg zijn van ergens tegen te stoten toen het nog niet volledig uitgehard was ofzo...
Bij mijn paard is zo eens kunsthars gebruikt, maar dit was snel hard dus zaten nooit gaatjes of streepjes in...

De hoefkwaliteit ziet er ook niet echt goed uit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:32

Bij mijn weten is dit gewoon de hoefwand van het paard zelf en geen klei of hars. Ik heb wel de indruk dat er aan de hoef is geveild aan de voorkant, vandaar misschien de afwijkende kleur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:18

Het ziet er niet veel anders uit dan het bij mijn paard eruit heeft gezien. Mijn paard heeft een ontstoken hoefbeen, dat is hoefbevangen geraakt en het hoefbeen gekanteld. De lamellen zijn los gescheurd en afgestorven. Erboven groeien weer goede lamellen en hoefwand. INmiddels is de hoefwand volledig hersteld en het hoefbeen minder ver gekanteld.
dit is het verhaal van mijn paard.http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:21

ook ik denk aan hoefbevangenheid.
mogelijk is het paard hoefbevangen (geweest).
Een hoef doet er een jaar over om zichzelf te vernieuwen. vandaar de afwijkende stand.
Die gaatjes zegen mij niets. Misschien heeft de smid deze gaatjes gemaakt toen dit gedeelte nog bovenin zat. (zou alleen niet weten waarom)...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:20

Hoefbevangenheid is zeker een mogelijkheid, komt hier helaas vaker voor. Wat ik echter opvallend vind aan deze hoef is dat hij eerder bol is dan hol, wat je meestal ziet. En natuurlijk de gaatjes.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:28

dit is een leuke hoef om te laten beoordelen door Scoxxx , Hephaistos,Jackie en FaberSmid :)
Ik zie toch wel een nare hoef hoor, erge flares, een rare bolling in de hoefwand en een vreemde knik aan de achterkant. Volgens mij is er binnenin van alles gaande (maar ik ben geen expert en geen prof).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:10

En CherokeeChum niet te vergeten.
Kelly Ann, zal ik je vraag linken naar het topic "vergelijk beslagen en onbeslagen hoeven" ??

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:39

Als je wilt, ben wel benieuwd wat kenners ervan zeggen :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:42

scoxxx schreef:
Eerste wat bij mij opkomt is holle hoefwand, die verwijderd/bijgewerkt is door de lokale smid.

Oorzaken holle hoefwand? Hoefbevangenheid, maar bij dit paard is het slechts 1 hoef... dus wat minder waarschijnlijk.
Andere vorm van ontsteking wellicht en hard (teveel) werken over verharde ondergrond... maar dit paardje werkt niet naar ik begrijp? Of werkt niet meer, maar heeft het wel gedaan?
De verticale lijnen: ik denk wat onderliggend weefsel.

Daarnaast lijkt het me een soort knolhoef. Bij dit paard veroorzaakt door slecht hoefonderhoud, vermoed ik.

Op verzoek mijn reactie ook in dit topic geplaatst ;-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:45

Bedankt Scoxxx :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 00:10

Ik vermoed dat dit paard wel ooit heeft gewerkt, maar inmiddels is stapmolen (zand) het enige wat hij nog doet.

Om een beeld te geven van het leven van de paarden hier:
De paarden staan hier op jonge leeftijd in een kudde in een kraal met stro-ondergrond en harde (grind/zand) achtige ondergrond. De kudde gaat in bepaalde perioden enkele uren per dag op wei. Bij 2,5/3 gaan ze op stal en hoewel de stallen hier groot zijn (5x10) is het heel gebruikelijk dat ze dagen of weken in stal doorbrengen. De paarden die 'werken' doen dit voornamelijk in de bak ofwel op zand.
Het voer bestaat uit haver met stro als ruwvoer en in enkele gevallen luzernehooi.

Hoefonderhoud is minimaal, jonge paarden en merries worden zelf bekapt, voor de oudere paarden komt een smid. Paard staat denk ik een week of 10/12 op zijn hoeven.
Betreffend paard staat nu op voor de smid, als ik hem zie zal ik eens navragen hoe en wat met deze hoef volgens hem.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:32

het hoefbeen is gekanteld. de smid heeft de toonwand van de hoef weggevijld tot in de uitgerekte witte lijn om de hoef normaler te laten lijken. paard is hoefbevangen (geweest). het smidwerk is om te janken. de hielen zijn veel te hoog.

op de profielfoto zie je dat er een knik in de wand zit, de kroonrand is horizontaal en loopt naar de toon toe zelfs nog naar beneden.

wil je foto's plaatsen wanneer hij weer opnieuw beslagen is?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:53

Kelly_ann schreef:
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Hier foto's van de hoef:
Vooraanzicht met de gaatjes RV zichtbaar.
Afbeelding

*Ik heb het idee dat hier een bijzonder sneue poging tot het corrigeren van een bokhoef/graasvoet is gedaan.
Als je de linker en de rechter hoef vergelijkt zie je dat vanuit het paard gerekend de rechtervoet veel smaller in omtrek is, en hoger.
Tevens is het paard op dat been steiler gekoot.
I.p.v de voet eerst te openen aan de hielzijde lijkt het erop dat er een dwangpoging ondernomen is om de voet middels een ijzer in de ,,juiste'' positie te forceren.
If so, krijg je dit soort voeten. *

Zijaanzicht, hier zie je dat de hoef een afwijkende vorm heeft.
Afbeelding

Waarschijnlijk om cosmetische redenen is de toon teruggevijld.
Het bekapwerk en het beslag gaat werkelijk nergens over.
Er is een grote kans dat de inwendige structuren in de voet beschadigd zijn hierdoor.
Het is door een vakman/vrouw echter wel op te knappen.
Ik zou graag foto's zien van de onderzijde minus het ijzer.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:57

foto's waren weg, nu zijn ze er weer 8-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:15

CherokeeChum schreef:

De wondere magische wereld van de Bokt-goochelaar ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:33

CherokeeChum schreef:

niet alleen om cosmetische redenen word dit gedaan....ook om het hoefbeen weer goed te laten lopen met de hoefwand.
(de stand van het hoefbeen verandert uiteraard niet....maar jij bent toch hoefsmid?heb je dit soort voeten nog noit meegemaakt dan?....)

Het vermoeden dat er veel aan de hand is in de hoef is juist....verdiep je maar eens in hoefbevangenheid met kanteling van het hoefbeen...dan ga je deze hoef 'begijpen'.

En dit paard staat al 12(!!!) weken op dit beslag,en dan krijgt deze hoefsmid de schuld?
Niet helemaal eerlijk lijkt mij.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:03

Dit paard is niet bevangen....
Mijn zienswijze staat tussen*tussen de foto's ik ben niet zo handig met quoten... wel weer met hoeven 8-)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:07

geerke schreef:
CherokeeChum schreef:

niet alleen om cosmetische redenen word dit gedaan....ook om het hoefbeen weer goed te laten lopen met de hoefwand.
(de stand van het hoefbeen verandert uiteraard niet....maar jij bent toch hoefsmid?heb je dit soort voeten nog noit meegemaakt dan?....)

Het vermoeden dat er veel aan de hand is in de hoef is juist....verdiep je maar eens in hoefbevangenheid met kanteling van het hoefbeen...dan ga je deze hoef 'begijpen'.

En dit paard staat al 12(!!!) weken op dit beslag,en dan krijgt deze hoefsmid de schuld?

Hoefbevangenheid is mijn specialiteit,ik denk dat ik er meer van begrijp dan je denkt....
Dit paard is dus gewoon niet bevangen maar heeft wel een ernstig misvormde voet.
Het waarom heb ik al uit gelegd.
De ijzers passen niet en hebben dit ook nooit gedaan,kijk maar naar de lengte van de tak.
Het rechterijzer steekt uit aan de toonzijde,dit wordf gedaan om de toon van een bokhoef te verleggen,het dier wil niet zo staan en duwt een knik in de wand,daar er teveel druk in het toongebied is. Dit zie je terug in de koot.
Een bevangen paard gaat achter op zijn voet lopen.
IK HEB DIT AL ZO VAAK GEZIEN!
Dit is 1 van de redenen dat ik niet met ijzers werk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:16

Hoefsmid is er helaas een met een veel te volle agenda en slechte planning. Spaanse "Manana manana" gaat hier wel enigzins op.

Ik weet niet of ik de kans krijg de blote voet op de foto te zetten, maar ga wel een poging doen de smid eens te vragen wat er met deze hoef is.

Kunnen de kanaaltjes in de hoefwand ook worden verklaard door de bokhoef problemen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:18

De kanaaltjes die jij ziet zijn de lamellen van de witte lijn.
De toon is zover terug gevijlt,dat ze zichtbaar zijn geworden.
Door de ernstige vervorming van de hoef,de knik, heb je een stuk hoef wat over het ijzer steekt. Dit is teruggevijlt en dan kan er dit ontstaan.
Met een paar goede bekapbeurten kun je dit beeld sterk verbeteren. Hopelijk zijn de inwendige structuren van de hoef niet te sterk aangetast.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:29

Klinkt logisch, de toon ziet er inderdaad teruggevijld uit. Die Kanaaltjes zijn dus eigenlijk niet afwijkend, maar horen niet blootgelegd te zijn?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:33

Correct!
Soms moet wel zoveel aan een voet verbouwen om de juiste proporties weer terug te krijgen.
Dit is echter zeker niet standaard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:39

CherokeeChum schreef:
geerke schreef:

Hoefbevangenheid is mijn specialiteit,ik denk dat ik er meer van begrijp dan je denkt....
Dit paard is dus gewoon niet bevangen maar heeft wel een ernstig misvormde voet.
.

Oeps... foutje Geerke... ;-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:54

janouk schreef:
Het ziet er niet veel anders uit dan het bij mijn paard eruit heeft gezien. Mijn paard heeft een ontstoken hoefbeen, dat is hoefbevangen geraakt en het hoefbeen gekanteld. De lamellen zijn los gescheurd en afgestorven. Erboven groeien weer goede lamellen en hoefwand. INmiddels is de hoefwand volledig hersteld en het hoefbeen minder ver gekanteld.
dit is het verhaal van mijn paard.http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

tja...dat zeg ik ook....nou ja, dan hebben we het allebei fout ...
met het bewijs in de stal....alleen bij mijn paard is het jammergenoeg niet hersteld....die methode bestond 15 jaar geleden(hier)nog niet