Probleem SI gewricht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Probleem SI gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:36

Hallo alwijze bokkers :)

Ik sta voor een gigantisch dilemma waar ik het einde nog even niet van zie.
Ik heb een Haflinger van ongeveer 15 jaar, mijn grootste vriendje, maar met de nodige mankementen helaas. Na een lange geschiedenis van spierbevangenheid, hoefbevangenheid en andere kwaaltjes zijn we uiteindelijk op iets gestuit wat niet zo makkelijk te genezen is, denk ik.

Hij loopt al jaren een beetje 'raar', zeg maar met een slag in de wiel. Het linkerachterbeen kwam altijd niet echt goed mee, als je hem er niet actief onder reed, liet hij hem in draf gerust hangen. Dit doet hij al zo lang als ik hem ken; zo'n negen jaar.
Dat was nooit zo'n probleem, ik wist het, probeerde er wat aan te doen, maar het zat er.

In mei begon hij plotseling vreemder te lopen. Gewoon vreemd, niet kreupel, maar raar; je voelde wel wat maar er was weinig te zien. Na rotngenfoto's te hebben gemaakt van het beruchte linkerbeen kwam de diagnose lichte artrose in beide achterbenen eruit in sprong en knie. Maar daar moest ik gewoon even rustig aan mee doen, niet springen, en zou het kalmeren en kon ik weer rijden.

Van de zomer hebben we vele buitenritjes gemaakt, met af en toe een beetje dressuur. Het werd wel duidelijk dat hij de dressuur die ik wilde doen niet meer trok, maar met liefde reed ik buiten met hem. We hadden dikke pret met soms ritten van 3 uur. Niks aan het handje.
Tot rond augustus. Ik voelde weer wat 'vreemds', hij wilde niet meer zo, dus langzaamaan ging ik stappen met hem. Rustig aan, wachten tot er iets concreets uit kwam. Bart is een bikkel, en laat nooit wat zien, tot er echt wat is. Omdat we veel buiten reden liet ik er ijzers onder slaan, met de gedachte dat zijn hoeven te snel sleten.

Helaas was er echt wat. Zeven weken terug liep hij plotseling, uit niks, echt zwaar kreupel. Ik ging gewoon rijden, de vorige dag een buitenrit gemaakt, en ik ging draven en voelde zijn halve achterhand zo'n beetje doorzakken. Ik sprong er meteen af, liet hem aan de longe lopen, en zag tot mijn schrik dat hij echt zwaar bagger liep.
Ik dacht aan spierbevangenheid, misschien toch artrose, en lette die week heel goed op. Meestal had hij wel een minder dagje, maar daarna was er niks meer aan de hand. Maar één week ging voorbij, twee weken gingen voorbij, en hij bleef even constant slecht lopen.
Heel apart, het begon voor in draf op de longe, en je zag hem zo kreupel worden op alle vier de benen, met nadruk op linksachter.

Dierenarts kwam erbij, liet hem lopen, en dacht aan zware artrose. Hij kreeg meteen 10 dagen buut, maar het pakte niets uit. Helemaal geen verbetering, hij liep nog even slecht. Weliswaar met oortjes naar voren, maar slecht.
Hij wilde de foto's zien van mij, was bang voor zware artrose, maar toen ik gisteren belde was hij erg verbaasd; wat hij op de foto's zag aan 'artrose' staafde totaal niet met hoe hij Bart zag lopen.
Hij was bang dat het in de weke delen zat, en dat hij daar niks aan kon doen. Ik vroeg door, en zo kwam hij wijfelend op het si-gewricht uit; heel moeilijk te onderzoeken, praktisch niet in te spuiten. Hij kon wel systematisch gaan verdoven zodat we wisten waar het zat, maar eigenlijk zag hij daar het nut niet van in; dit ging toch niet meer goed komen.

Dus ik ben een beetje in shock. Mijn liefste maatje zo pats boem, van de ene op de andere maand 'onbruikbaar', ongeneeslijk kapot, niets meer aan te doen. Ik moest zelf maar kijken wat ik er mee wilde, en dat was alles wat ik te horen kreeg.

Kan ik er niks meer aan doen? Moet ik misschien een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts, in de hoop dat er iets concreters uitkomt? Hoe kom ik er achter of hij veel pijn heeft? Of dat het idd in het si-gewricht zit? Kan hij de wei op, of doe ik hem daar geen plezier meer mee?

Een beetje een lang verhaal, maar ik ben even het spoor bijster. Ik weet even niet meer wat ik hiermee moet; een oplossing vinden, is er een oplossing? Of is het einde verhaal?

Ik hoop op reacties :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:56

Mijn paard heeft ook een probleem in het SI-gewricht. En het kan ingespoten worden alleen is succes niet gegarandeerd helaas. Mijn paard belast ik op het moment niet, hij loopt gewoon buiten en dat gaat goed. Hij is op het moment ook niet kreupel maar het is een vervelend probleem en zodra je hem overbelast dan loopt ie weer slecht. Ik ben wel weer van plan om er weer eens een zadel op te leggen wanneer ik wat meer tijd heb. Maar bakwerk is eigenlijk geen optie meer. Rustig aan buitenritjes wel.

Min paard is pas 7 jaar en we liepen tegen het probleem aan toen wij hem begonnen te beleren en hij onder het zadel kwam. Alles bij elkaar heb ik nog geen jaar kunnen rijden met hem. Ik heb wel het idee dat wanneer je eenmaal in die medische molen terecht komt dat het dan alleen maar slechter wordt.

Ik ben met mijn paard bij Eric Laarakker geweest, daar is ie echt veel slechter van terug gekomen. Mijn regulier DA heeft ons veel beter geholpen en is ook veel holistischer te werk gegaan vind ik. Via hem ben ik uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die mbv een echo-apparaat en een enge lange naald het SI gewricht aan beide zijden heeft ingespoten. Of het veel geholpen heeft kan ik je niet zeggen. Ik heb hem daarna eigenlijk nooit meer onder het zadel gehad. Hij loopt wel rad maar nog steeds vanachter vrij kort.

Ik heb vorig jaar een merrie erbij gekocht die ik nu aan het rijden ben en volgend voorjaar ga ik eens kijken hoe mijn probleempaard dan loopt. Hi heeft als gevolg van dat SI gewricht ook spat (soort artrose in het spronggewricht) maar is daar voor behandeld en lijkt daar eigenlijk nooit meer problemen mee te hebben. Wanneer ik volgend voorjaar weer met dit paard aan de slag ga dan heeft hij 2 jaar "stil gestaan". Nou ja, hij loopt altijd buiten maar is niet meer bereden. Ik ben heel benieuwd. Ik heb me erbij neergelegd dat het nooit meer 100% wordt maar hij mag lekker blijven zolang hij geen pijn heeft. Ik heb geen haast, heb immers mijn merrie ook nog om te rijden. Ik zou het wel leuk vinden om hem straks ook weer onder het zadel te hebben maar het blijft afwachten...voor hetzelfde geld gaat het 3 weken goed en zijn we daarna terug bij af.

Si-problemen zijn gewoon heel lastig....sterkte met jouw Bartje :(:)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 20:04

Dankjewel voor je reactie :) die van jou loopt nu gewoon in de wei? Heeft hij dan geen last als in pijn? (vind ik zo moeilijk te zien, hij loopt ook in de wei slecht)

En die behandeling met een enge lange naald; is deze duur? En gevaarlijk?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:34

Roane schreef:
Dankjewel voor je reactie :) die van jou loopt nu gewoon in de wei? Heeft hij dan geen last als in pijn? (vind ik zo moeilijk te zien, hij loopt ook in de wei slecht)

En die behandeling met een enge lange naald; is deze duur? En gevaarlijk?

Hij loopt in de wei en doet gewoon gek met de rest, geen last dus :D

Behandeling met enge naald was rond de 200 euro. Maar naast alle kreupelheidsonderzoeken, het "onderzoek" bij Laarakker en het Tildreninfuus voor zijn spat was dat een schijntje.

Als je de naam van mijn DA en kliniek wil hebben dan stuur maar een pb. Ik woon in Noord Brabant. Mijn DA is afgestudeerd in rugproblemen. Als jij genoegen neemt met bosritjes dan weet ik zeker dat hij jouw Bartje kan helpen :j

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:49

Een tijdje geleden heb ik een artikel gelezen in volgens mij de Bit (weet niet zeker) waarin (in grote lijnen) stond dat problemen in het SI-gewricht altijd op te lossen zijn.
Ik heb laatst ook al eens gezocht naar het artikel maar niet meer kunnen vinden, misschien is op bokt iemand die het ook heeft gelezen.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:25

Mijn paard had ook een probleem met zijn SI-gewricht. De dierenartsen (en fysiotherapeut) konden er niets meer aan doen.
Hij is toen naar een hele goede paardenhomeopaat gegaan en hij is helemaal beter! :D

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:34

Wat voor een probleem heeft je paard in het SI-gewricht?

Omdat mijn paard last van zijn rug had en scheef stond ben ik hem laten onderzoeken. De fysiotherapeut stuurde me door naar de dierenarts. Deze heeft een inwendige echo gemaakt zodat ze alles daar in de buurt konden bekijken. Hij bleek artrose te hebben in zijn SI-gewricht, dit waarschijnlijk door een val of ongeluk in het verleden.
Hij heeft nu spat-beslag waardoor hij makkelijker kan afwikkelen. Dit gaat erg goed.
Daarnaast heb ik les om zijn rugspieren te versterken en weet ik wat hij wel en wat hij niet kan.
De artrose zal nooit weggaan maar waarschijnlijk ook niet verder uitbreiden. Een probleem om mee te leren omgaan dus.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Probleem SI gewricht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:09

Gezien dit met het bewegingsstelsel te maken heeft zal ik verplaatsen van MD naar BEH.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 11:27

Nou, het staat dus niet vast dat het in zijn SI gewricht zit. Ik heb met veel pijn en moeite íets uit die dierenarts weten te krijgen waar ik houvast aan kon hebben, en hij opperde SI. Aangezien het toch iets is wilde ik daar meer over weten.

En prik mij maar lek, maar ik kan echt zweren dat hij gisteren beter liep, alleen wanneer hij niet actief draafde liep hij nog kreupel.

Ik snap dat beest niet meer, echt niet := :\

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:40

haal er eens een happy atlete osteopaat bij,die checken en behandelen gewrichten ,maar ook spieren!!!

kosten zijn onder 100€ en je weet zoveel meer over je pony...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:41

Oeh, ik krijg steeds meer tips :) ben ik heel blij mee, heb ik toch nog een beetje houvast.

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:43

Na 2 jaar rare verschijnselen te hebben met me paard,iedere keer weer een soort van onregelmatig,oefeningen niet willen doen en veel staken. op advies van de dierenarts,Is er een kraker bij hem geweest,hij heeft m behandeld maar mocht niet baten.Laatst is er een osteopaat bijgeweest en die zei dat hij last heeft van zijn si gewricht.
Hij heeft m wel behandeld,maar ik verwacht er niet veel van en ben bang dat ik dus binnenkort naar de kliniek moet met hem.Hij heeft me dat ook wel aangeraden.
Ben bang dat het foute boel is,want meneer heeft 3 jaar geleden een sprong gemaakt die hij niet redde en toen over de kop sloeg,waardoor hij letterlijk op zijn kont belandde.Ben dus wel beetje bang dat hij nu artrose heeft in/bij zijn si gewricht.Omdat hij zijn rechterkant heel slecht beweegt en buigt.rechtuit gaat goed,maar oefeningen op de rechterhand gaat na verloop van een week steeds moeizamer en gat dan ook kreupelen en staken.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:27

Jeetje Anouk, dat is wel wat zeg, arme Bart. Maar neem eens contact op met Ellen Kral, die heeft al vele paarden met succes behandeld, osteopathe, da en accupuncturiste in 1... ik hoop dat hij snel opknapt.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 02:13

Mag ik jullie vragen of dit een beetje dezelfde symptonen zijn als bij kogelartrose ?

Kan ik de problemen die mijn zusjes paard daaraan gaat krijgen een beetje hieraan koppelen ?

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:19

de symptomen bij mijn paard (artrose si-gewricht):

- scheef staande rug, duidelijk te zien van de achterkant
- moeilijk wendbaar
- gevoelige rug
- kan moeilijk bekken kantelen
- loopt 'slonsig' met de achterbenen

De osteopaat durfde hem in eerste instantie niet te behandelen, omdat ze vermoedde dat er iets was met het si-gewricht maar niet wist wat. Bij een behandeling zou dan ook iets verkeerd kunnen schieten dacht ze. Gelukkig heeft ze dit goed gezien want in de kliniek beek inderdaad artrose bij het si-gewricht en had de reguliere behandeling geen of nadelig effect gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:25

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:36

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!!! :) die gooi ik heel dankbaar in mijn rugzak!

En nou word ik echt gek 8)7 omdat ik een dagje weg zou blijven longeerde ik hem rustigjes aan gister in de buitenbak... en afgezien van een moeizaam startje, liep hij nagenoeg 100% goed. :=
Wel een beetje onregelmatig, ik wilde dus eigenlijk mijn ogen niet geloven, maar hij liep nog beter dan zaterdag.

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 08:26

Mijn verhaal komt grotendeels overeen met de jouwe.
Ik had een super paard, een sterk dingetje. Nooit een pas kreupel geweest, zelfs niet onregelmatig. Ze had nooit zwaar werk verricht ( L springen en L2 dressuur) en was altijd vrolijk en blij.

Tot aan die ene dag. Ik had heerlijk gereden, goed uitgestapt en nog even de beentjes afgespoten ter verkoeling. Niets aan de hand. De volgende dag wou ik opstappen, en ze zwalkte een beetje. Ik dacht er niet zoveel bij na, stapte gewoon voorwaarts door. In draf kon ze niet lekker meekomen, ze liet zich door de voltes vallen en was tegen de hand. Dit was absoluut niets voor haar, maar elk paard heeft zo'n zijn mindere dagen. Ik heb haar op stal gezet en ging de dag daarop gewoon weer verder. Nu voelde ik dat ze duidelijk onregelmatig liep, haar achterhand kwam niet mee en ze zette zich aan de voorkant compleet vast. Ze werd nukkig en het leek dat ze pijn in de rug kreeg. Ik schrok hiervan en belde mijn instructeur dat ze meteen moest komen kijken. Ook zij zag dat het niet pluis was, maar raadde me aan het nog een weekje aan te kijken. In die week zag ik haar met de dag achteruit gaan. Haar hele rug werd gevoelig, haar achterhand liet ze gewoon hangen, ze zette haar hals helemaal strak, het ging niet. Ik de dierenarts bellen natuurlijk, en we mochten gelijk de volgende dag komen. Hij zag dat het niet goed was maar kon zijn vinger er niet op leggen, vandaar dat hij haar doorstuurde naar de Lingehoeve. Daar hebben we haar direct naartoe gebracht, ik begon me echt zorgen te maken. Mijn merrie, mijn ijzersterke merrie had serieuze problemen! Ze heeft anderhalve week bij de Lingehoeve gestaan en daar hebben ze haar helemaal onderzocht. We hebben natuurlijk dagelijks gebeld, maar veel informatie kregen we niet. Na anderhalve week kwamen we langs. De dierenarts vertelde ons dat atrose in de bovenkant van haar hals had, wat haar enorm zeer deed, en dat ze enorm veel hotspots in haar SI-gewricht had, wat wij ook op de foto's zagen. Ook haar kogel en spronggewricht waren niet in orde. Dit was een klap. Een enorme klap. Ze liep hier al veel langer mee rond, maar die ene dag dat het zo lekker ging is er blijkbaar iets niet goed gegaan. Ze had enorm veel pijn. Wij hebben toen overlegd wat er allemaal mogelijk was. De arts zou haar gaan inspuiten op de betreffende plaatsen en ze kreeg een pijnstillend infuus. Ze mocht een week rust, en daarna langzaam opbouwen aan de longeerlijn. We kregen een zak mee met pijnstillers voor drie weken, die we twee keer daags door haar voer moesten mengen. Ze mocht 4 weken aan de longe, en daarna langzaam onder het zadel opbouwen. Na 8 weken moest ze weer normaal lopen, zo niet moesten we contact opnemen. In het begin liep ze redelijk, ik had hoop. Maar na 2 weken longe ging het erger, en na 3 weken nog erger, en na 4 liep ze verschrikkelijk. Ze had overduidelijk nog pijn, terwijl de pijnstillers op waren. Ik bellen met de dierenarts, maar hij zei dat we het voort moesten zetten. Natuurlijk deed ik wat hij zei, hij was immers de deskundige, maar dit ging tegen mijn gevoel in. Onder het zadel voelde je pas echt hoe slecht de situatie was. Alles zat vast, ze liet zich compleet door de wendingen vallen, liep constant onder me vandaan alsof ze voor de pijn probeerde weg te lopen. Je kon niet aan haar rug zitten, dat was te gevoelig. Wel werd ze enorm aanhankelijk, alsof ze troost zocht bij me. Er was niets meer over van wat ze ooit was geweest. De dierenarts kwam na 8 weken deze kant op en zag dat de situatie inderdaad nog tienmaal erger was dan voor ze ingespoten was, en zei dat dit niet meer te redden was.

Vorige week heb ik mijn allerliefste vriend laten inslapen.