[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:10

Citaat:
Erger nog, mijn paard stond scheef. Ik kan niet zeggen dat de schuld origineel lag bij mijn vorige hoefsmid, maar mijn paard was fout bekapt en blijven bekappen, en de dierenarts die kwam voor de artrose maakte de opmerking dat hij niet recht op zen hoeven stond. Hij heeft toen een andere hoefsmid aangeraden waar hij met samenwerkte, en die kwam tot de conclusie dat mijn paard scheef stond en scheef liep, waardoor mijn paard foute belasting heeft gekregen op de gewrichten, en hierdoor waarschijnlijk dus de artrose ook gekregen heeft.
o wat voelt dat altijd zonde zeg, maargoed jij wist niet beter, heb ik ook zo gehad, leren we alleen maar van toch :) super dat dit hem zo helpt :)

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:59

Ja kheb mezelf echt voor men kop geslagen. Maar het was niet echt zichtbaar op het eerste zicht, enkel wanneer we begonnen met de platen enzo en het bestuderen viel het op. Gelukkig heeft hij nu een goede smid en is het allemaal correct :)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:27

het is echt dramatisch gesteld met de kwaliteit van de hoefsmeden helaas. als je ene geode gevonden hebt zou je hem bijna een contract onder de neus duwen voor de rest van zijn leven.

voordat ik er 1 gevonden had was ik jaren verder. de rest is allemala brandhout. het is niet normal als een ijzer er binnen 3 weken af is. het is niet normal als een paard sloft of op de hak dan wel teen land. een paard moet recht op de hoeven landen en dan over de teen afrollen. schijn toch heel moeilijk te zijn.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:14

ik heb mijn paard 1 jr geleden van de ijzers af gehaald en hij loopt nu beter dan ooit
heeft jaren aangepast beslag gehad
een balk ijzer, breakover ijzer, en breakover met leertje en siliconen

helaas ondergeschoven hielen daardoor gekregen en paard wilde niet meer lopen
knoop doorgehakt en word nu sinds 23 okt 2015 PN bekapt en niet meer door een hoefsmid en zijn voeten zijn super! en nog mooier.....hij is NIET toontreder meer!!!

voor mijn paard nooit meer ijzers!!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:22

En voor mij precies andersom...
Na jaren prutsen eindelijk natuurlijk bekappen.
Maar van binnen al stuk en nu op ijzers.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:25

Mijn paard staat ook op ijzers, en hij komt er niet meer af denk ik. Hij moest verplicht op ijzers, omdat hij door de scheve stand een foute manier van lopen had, wanneer de hoeven juist bekapt werden ging hij na een tijdje terug fout lopen, omdat de hoeven zo sleten. Met de ijzers kan hij dat niet, en loopt hij nu terug correct recht. De hoefsmid heeft wel gezegd dat we ze er na een jaartje terug konden afhalen en zien of hij terug recht liep zoals een paard moet lopen. Maar eerlijk, hij doet het zo super goed en loopt correct, hij wordt er niet jonger op. Ik weet niet of ik het nog wil proberen

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:22

Anoniem schreef:
En voor mij precies andersom...
Na jaren prutsen eindelijk natuurlijk bekappen.
Maar van binnen al stuk en nu op ijzers.


hier ook, nooit meer een natuurlijke bekapper eraan. nu op ijzewrs en het beest heft nog nooit zo ene lange en sterke hoeven gehad (hij stond altijd veel te kort)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:40

Nou ik was echt wel overtuigd van Nb en geloof er op zich best in.
Maar het hielp voor de mijne niet ( meer)

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:48

naar mijn mening zijn er van de natuurlijk bekappers nog meer die in een dagcursusje hoefsmid denken te kunnen worden. Denk dat het best ok kan zijn, maar zie maar een goede te vinden. Dat is met traditioneel misschien iets makkelijker.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:04

mystery1980 schreef:
naar mijn mening zijn er van de natuurlijk bekappers nog meer die in een dagcursusje hoefsmid denken te kunnen worden. Denk dat het best ok kan zijn, maar zie maar een goede te vinden. Dat is met traditioneel misschien iets makkelijker.


misschien wel , maar ik heb nu een vrouwtje die het al 12jr doet en mijn paard is helemaal opgeknapt
zijn voeten zien er weer super uit

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:52

mirgino schreef:
mystery1980 schreef:
naar mijn mening zijn er van de natuurlijk bekappers nog meer die in een dagcursusje hoefsmid denken te kunnen worden. Denk dat het best ok kan zijn, maar zie maar een goede te vinden. Dat is met traditioneel misschien iets makkelijker.


misschien wel , maar ik heb nu een vrouwtje die het al 12jr doet en mijn paard is helemaal opgeknapt
zijn voeten zien er weer super uit


Dan heb je denk ik een lot uit de loterij, wees er zuinig op!

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:05

Vind een goede NB'er en je wilt niemand anders meer ;) Ik ben erg blij met de mijne. Zij bekapt mijn artrose ventje naar behoefte. Door ouderdom staan zijn voetjes wat naar buiten. Zij bekapt hem zodanig dat zijn stand weer helemaal oké is en zijn gewrichten ontlast worden.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:11

Leuk om te lezen dat het bij iedereen zo verschillend is.

Mijn artrose haffie heeft altijd op blote voeten gelopen. Totdat hij meer last kreeg van de artrose. Toen een jaar goed gelopen op break over beslag, daarna weer slecht, siliconen en rubber geprobeerd. Toen was ik alle ellende zat en ijzers er weer af laten gooien.

Vervolgens de voorkant netjes rond gevijld en dit blijven doen en nu loopt hij alweer jaren blootvoets.
1x per 2 jaar komt de hoefsmid om hem te bekappen maar veel gaat er nooit af. Ik houd het tegenwoordig iedere maand zelf bij met de vijl en verder doet de natuurlijk groei en slijtage zijn werk. Hoefsmid zegt ook iedere keer weer: tot over 2 jaar! :D
Volgens hem gaat het super goed, paardje creëert een mooie natuurlijke afrol in zijn hoeven en met het vijlen help ik hem daar iets bij.
Super blij dat het zo kan en dat dit werkt voor hem :)

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:41

Echt balen ik gebruik voor mijn pony aniforte duivelsklauw&gember. Doet ze het daar goed op is het uit de handel. Balen :(

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:48

Sjafrane schreef:
Echt balen ik gebruik voor mijn pony aniforte duivelsklauw&gember. Doet ze het daar goed op is het uit de handel. Balen :(


Misschien moet je proberen beide producten apart te geven dan?

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:40

Sjafrane schreef:
Echt balen ik gebruik voor mijn pony aniforte duivelsklauw&gember. Doet ze het daar goed op is het uit de handel. Balen :(


Ojee is het eruit?
Mijn haflinger krijgt dit ook al geruime tijd.

Ik zal eens even speuren, vaak kan je het in Duitsland ook nog wel bestellen.
Makana.de heeft in ieder geval goede duivelsklauw. Misschien dat je daar ook wel wat kan vinden met gember erbij.

Edit: gevonden.
Ze verkopen het wel los als in een pakket:
http://www.makana.eu/horse/products-a-z ... 1kg?c=1375

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:32

Ik heb ze mailt ze hebben een nieuwe variant. Gekregen.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:27

Gisteren was de eerste dag sinds lang dat paard nog eens stijf was. Het was ontzettend guur weer gisteren bij ons, geen enkel paard wou buiten zijn, en sinds weides bij ons geen schuilstal hebben, paardjes op binnenstal gebleven. Ik ben savonds met hem gaan wandelen alvorens te rijden, maar ik voelde toch dat hij niet helemaal lekker in zijn lijf zat. Hij was niet kreupel, maar hij liet merken dat hij niet helemaal zo los in zen lijf was al anders. Hebben we het gewoon rustig aan gedaan. Ga toch terug starten met de smooth locomotion denk ik, omdat het zo'n vreemd en vochtig weer is

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:52

Hier ook een stijver paard...
Met dit natte weer blijven ze liever binnen staan, ook al kunnen ze 24u/24u buiten.

Ik merkte ook aan zijn achterbenen dat hij meer last had van stalbenen...

Vreselijk zo een weer...

Dan beter droog en licht vriezen, kunnen ze tenminste lekker buiten...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:03

Ik kom mij ook melden. En val precies op tijd goeie moment binnen als ik het zo lees, want ik zit erover te denken m'n trekpaard van de ijzers af te halen en wilde vragen wat jullie mij daarin adviseren.
Wil 'm van de winter ijzerloos zetten ivm sneeuw en ijs en gladheid. Hij staat nu 24/7 buiten en vorig jaar vond ik t doodeng dat ie regelmatig een stukje gleed.
Als ik t zo lees zijn de ervaringen verdeeld?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:22

Heeft je paard ook artrose ? En waar dan ?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:09

De mijne staat niet op ijzers, hij wordt natuurlijk bekapt en de smid rondt zijn hoeven af zodat hij makkelijker afrolt vanvoor.
De mijne heeft zware artrose in zijn voorknie met een botwoekering....

Dit wordt een moeilijke tijd...Zo een vochtig weer...

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:32

Maris schreef:
Heeft je paard ook artrose ? En waar dan ?

Ja, linkervoorvoet.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:16

Ook benieuwd naar... Mijn paard staat op ijzers en voor nog met een zooltje door ernstige atrose voor maar hij wordt volgende week geopereerd aan een fragment wat bij zijn atrose zit. Nu heb ik zo iets haal die ijzers er lekker af voor de operatie en laat ze er lekker af want hij moet toch heel veel weken boxrust en daarna zien we wel weer verder. Wat is jullie mening?

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:49

Ijzer geeft wel meer rust aan de hoef misschien ?? Geen idee of dat moet erna, een ijzer. Mijn paard heeft ooit een scheurtje gehad in zijn hoefbeen en moest toen met ijzer en gips om de hoef zoveel mogelijk rust te geven.

Maar die rust is juist voor paarden met artrose misschien weer minder. Hoe meer beweging ( in de hoef ) hoe meer doorbloeding, hoe beter ivm artrose. Ik ken een paard wat in de winter vaak niet bereden kon worden ivm artrose in de hoeven. Na ijzerloos te zijn gegaan ging dit echt veel beter.