[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:29

Ik heb momenteel een mix waar mijn paard het goed op doet:

1 schep glucosamine complex van HFS
1 schep souplesse mix van paardendrogist
35 ml omega olie paardendrogist.

Dat krijgt hij het hele jaar door, merk ik in de winter dat het wat moeilijker wordt geef ik nog de smooth locomotion tabletten als kuur. Maar dat krijgt hij enkel in de winter en enkel als ik merk dat hij het wat moeilijker heeft

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 22:49

Oké even uittesten wat werkt dus. Bedankt voor de tips!

Nog een vraagje. Hij houdt z'n been niet echt op rust maar wijst hem naar voren zonder er druk op te zetten. Hij houd z'n been een beetje stijf. Is dat iets wat bij artrose 'hoort'? Zit wel te twijfelen over foto's. Dan weet ik het zeker. Maar aan de andere kant heb ik er niet heel veel aan en rijd ik nauwelijks.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 08:29

Geen idee, maar de mijne heeft artrose in zijn achterste poot, en toen hij er last van had zette hij die achterste poot achter zijn lichaam (dus verder naar achter). Dus kan misschien inderdaad zoiets zijn.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:03

Goedemorgen, Zou graag eens jullie mening en ideeen horen wat betreft de artrose van mijn paard. Ik heb kortgeleden noodgedwongen mijn paard moeten verhuizen (verkoop stal) van een stal waar ze altijd buiten stonden naar een stal waar ze s nachts naar binnen gaan. Nu merk ik toch dat hij een half uurtje nodig heeft om niet meer stijf te lopen. Ook als ik overdag met hem ga rijden en hij dus al buiten stond. Zou dit toch van de verhuizing komen of zou dit een teken zijn dat de artrose toch verergerd? De artrose zit in zijn SI gewricht, ik heb er al een deken op liggen om het een beetje warm te houden. In de omgeving heb ik weinig mogelijkheid hem nog 24/7 buiten te krijgen. Pensioen stallen zijn ook lastig vanwege de vaak grote groepen en hij nog lastig geaccepteerd wordt door andere paarden. Hoe eerlijk is dit nog, ik kijk graag naar het belang van mijn paard, al wil ik hem zelf het liefst voor altijd bij me houden. Ideeen, suggesties en meningen zeer welkom dus nu.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:11

Hoelang staat je paard nu op die nieuwe stalling?

Vind het wel vreemd dat hij ook stijf is ook al stond hij buiten. Mijn paard staat ook op een stalling waar de paarden snachts binnen gaan, en ik ondervind daar bij mijn paard geen last van momenteel.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:12

hij staat er nu 2 maanden.
Ik vind een half uur ook zo lang, ik maak al maar rondjes van max een uurtje. Dat betekent de helft van de tijd, daar knaagt t ook bij mij.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:33

Stijfheid hoeft niet ( alleen ) door de artrose te komen natuurlijk. Meer op stal staan, is ook stijvere spieren. Geef je bijvoorbeeld iets van omega 3 olie ? Dat kan al schelen voor de spieren. En geef je glucosamine ?

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:39

ik geef audevard artro en omega 3 olie inderdaad, dat doe ik al jaren en dat is niet veranderd.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:42

mystery1980 schreef:
ik geef audevard artro en omega 3 olie inderdaad, dat doe ik al jaren en dat is niet veranderd.


Dat is super, maar kan je dus ook niet veranderen. Zit er in de audevard ook hyaluronzuur ? Soms hebben paarden niet meer genoeg aan hun eigen glucosamine product en moeten ze over op een ander ( beter ?) product.
Tegen beginstijfheid werkt rhus echt goed, maar dat is dan geen beginstijfheid van wel 30 minuten, dat is wel lang ja.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:55

even van de website geplukt: •Ekyflex Arthro is bijzonder compleet en bevat hoge niveau's van bromelaïne, Boswelle serrata, hyaluronzuur en Omega-3 essentiële vetzuren.
•Chondroïtine, glucosamine en MSM zorgen samen voor de ontwikkeling van proteoglycanen en collageen, die essentieel zijn voor de moleculen in het kraakbeen

Dus ja hyaluronzuur kan ik niet meer bijgeven dan ik al doe.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:00

Uit mijn ervaring kan ik melden dat het soms goed is om van supplement te veranderen.
Vooral als je merkt dat je paard wat meer last krijgt.
De stijfheid herken ik ook wel mij mijn haflinger. Hij staat in principe 24/7 buiten en scharrelt daarbij ook echt veel, gaat alleen snachts op stal als het heel nat weer is want hij heeft geen schuilmogelijkheid en ik wil dat hij droog kan liggen.

Maar met rijden heeft die van mij ook wel 20 min. nodig om op te warmen. Loopt de 1e draf beroerd maar hij moet daar altijd even doorheen. Na 20 minuten is zijn diesel motor opgewarmd en loopt hij als een trein. :)

Maar misschien is het het proberen waard om eens van supplement te wisselen en een nieuwe 'prikkel' aan te bieden.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:10

heb je nog suggesties voor welk supplement dan? Ik heb het nodige geprobeerd voordat ik ging geven namelijk en niks daarvan hielp. Hij krijgt dit ook op recept van de dierenarts.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:46

Ik heb goede ervaringen met Equiflex HA artrose mix vloeibaar (van Excellent en zit hyaluronzuur in)
En nu geef ik Joint Comp van Phytonics waar hij het goed op doet. (zonder hyaluronzuur maar is homeopathisch)

Maar SI gewricht blijft sowieso moeilijk om flexibel te houden. Het is niet echt een plek die je zo soepel kan houden met beweging als bijv. een been gewricht.
Laat je hem ook wel eens behandelen door osteo of fysio?
Die van mij wordt eenmaal per jaar behandeld door Linda van der Voorn met goed resultaat.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:24

Misschien een BoT deken ??? Geen idee hoor, ik heb er geen ervaring mee. Misschien dat een gewone deken wel net zoveel doet mbt warm houden en doorbloeding.

Over Grand meadows heb ik ook wel veel goede positieve verhalen gelezen. Mijn paard deed het super op joint comp ( is trouwens niet homeopatisch hoor).

edit : ha grappig open ik net mijn mailbox --> bij horze nu 20% korting op BoT ( en dan is het nog duur hoor ).

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:59

Ik gebruik BoT mijn paard is achter wat stijf en dit scheelt heel veel.

Story

Berichten: 826
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:11

Maris schreef:
Misschien een BoT deken ??? Geen idee hoor, ik heb er geen ervaring mee. Misschien dat een gewone deken wel net zoveel doet mbt warm houden en doorbloeding.

Over Grand meadows heb ik ook wel veel goede positieve verhalen gelezen. Mijn paard deed het super op joint comp ( is trouwens niet homeopatisch hoor).

edit : ha grappig open ik net mijn mailbox --> bij horze nu 20% korting op BoT ( en dan is het nog duur hoor ).


Hoezo is Joint comp niet homeopatisch?
Mijn homeopaat heeft het mij voorgeschreven als homeopatische ondersteuning. Phytonics staat hier ook bekend om. Zo ben ik geïnformeerd.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:31

joint comp is op kruiden basis, maar er zitten geen homeopatische verdunningen zoals D3 of C100 etc in. Toch ?

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:11

Ik hoor iedereen hier die 10 minuten instappen, nu voel ik me wel heel overdreven met me 20 minuten.. _O- Hoorde namelijk van de fysio dat bij 20 min instappen er smeersel vrij komt waardoor de gewrichten weer meer kunnen smeren. :) Maar dat zal natuurlijk bij elk paard wel anders zijn.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:19

Ben ik weer
Ik geef mn paard nu iets meer dan een week glucosamine bij, op advies een 'hoge dosis'. en hij loopt echt duidelijk beter en minder stijf in stap, maar opvallender vind ik dat hij niet meer zn stal uit komt alsof al zijn benen gebroken zijn en hij weer fatsoenlijk op kan staan.. hij ligt sowieso veel minder. In draf is hij wel stijf en loopt hij kort. Aangezien deze veranderingen na het geven van glucosamine denk ik toch dat artrose goed mogelijk is? Hij krijgt nu ook een kruidenmengels prutje dat goed schijnt te helpen, genaakt Door een stalgenootje. Dus ben benieuwd hoe dat werkt.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:20

aangezien mijn paard nu aangeeft dat hij nog niet lekker loopt stap ik nu een half uur in hoor.
Lijkt mij dat er geen tijd voor staat, maar dat aanpassen per paard belangrijk is.

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:29

mystery1980 schreef:
aangezien mijn paard nu aangeeft dat hij nog niet lekker loopt stap ik nu een half uur in hoor.
Lijkt mij dat er geen tijd voor staat, maar dat aanpassen per paard belangrijk is.
was ook absoluut niet aanvallend bedoelt, weet natuurlijk niet dat jullie dat ook allemaal weten toch? :) lieve bedoelingen.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [CENTRAAL] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:39

Ja inderdaad gewoon wat aanzien per paard.

Ik durf het haast niet schrijven uit angst om het te vervloeken, maar wat loopt mijn knollie goed!! Vorig jaar (voor de diagnose artrose kwam) stond hij nu al 3 weken stil. Nu met de glucosamine + omega olie en elke 2 maanden een shiatzu behandeling loopt hij als nooit tevoren. Alhoewel ik ook denk dat het dankzij mijn nieuwe hoefsmid die de foute hoefstand zag van zijn hoeven. Ik denk (of ik hoop) dat door de correctie aan zijn hoeven zijn last van artrose ook minder is

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:40

@marlenepony las het ook zeker niet aanvallend hoor.

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:44

The_Cat schreef:
Ja inderdaad gewoon wat aanzien per paard.

Ik durf het haast niet schrijven uit angst om het te vervloeken, maar wat loopt mijn knollie goed!! Vorig jaar (voor de diagnose artrose kwam) stond hij nu al 3 weken stil. Nu met de glucosamine + omega olie en elke 2 maanden een shiatzu behandeling loopt hij als nooit tevoren. Alhoewel ik ook denk dat het dankzij mijn nieuwe hoefsmid die de foute hoefstand zag van zijn hoeven. Ik denk (of ik hoop) dat door de correctie aan zijn hoeven zijn last van artrose ook minder is
stond je paard te stijl? Dan hebben wij precies t zelfde namelijk, zijn hoefstand is ook veranderd van stijl naar ' normaal '. Super fijn om te horen dat t zo goed gaat zeg :) Mijn pony staat nu ook zonder kit en leder, dus kaal op ijzers en dat gaat ook verbazingwekkend goed!

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:57

Marlenepony schreef:
The_Cat schreef:
Ja inderdaad gewoon wat aanzien per paard.

Ik durf het haast niet schrijven uit angst om het te vervloeken, maar wat loopt mijn knollie goed!! Vorig jaar (voor de diagnose artrose kwam) stond hij nu al 3 weken stil. Nu met de glucosamine + omega olie en elke 2 maanden een shiatzu behandeling loopt hij als nooit tevoren. Alhoewel ik ook denk dat het dankzij mijn nieuwe hoefsmid die de foute hoefstand zag van zijn hoeven. Ik denk (of ik hoop) dat door de correctie aan zijn hoeven zijn last van artrose ook minder is
stond je paard te stijl? Dan hebben wij precies t zelfde namelijk, zijn hoefstand is ook veranderd van stijl naar ' normaal '. Super fijn om te horen dat t zo goed gaat zeg :) Mijn pony staat nu ook zonder kit en leder, dus kaal op ijzers en dat gaat ook verbazingwekkend goed!


Erger nog, mijn paard stond scheef. Ik kan niet zeggen dat de schuld origineel lag bij mijn vorige hoefsmid, maar mijn paard was fout bekapt en blijven bekappen, en de dierenarts die kwam voor de artrose maakte de opmerking dat hij niet recht op zen hoeven stond. Hij heeft toen een andere hoefsmid aangeraden waar hij met samenwerkte, en die kwam tot de conclusie dat mijn paard scheef stond en scheef liep, waardoor mijn paard foute belasting heeft gekregen op de gewrichten, en hierdoor waarschijnlijk dus de artrose ook gekregen heeft.