Paard raar kreupel/onregelmatig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Paard raar kreupel/onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:32

Al een tijdje ben ik aan het tobben met mijn haflinger.
Hij is inmiddels 4.5 jaar.
In januari begon hij ineens kreupel te lopen, waarbij zijn benen goed dik waren. Bodegraven is hier langs geweest, en wist niet zo goed wat het nou was. Hij loopt namelijk zowel links als rechts niet helemaal 100%
Toen ik eenmaal op de kliniek was, was er niks meer te vinden. Er zijn foto's gemaakt van alle 4 zijn benen, zowel de sprong als de knieën, om in ieder geval spat e.d. uit te sluiten. Zij hielden het op gevoelige zolen. De foto's waren perfect, helemaal niks op te zien.

Hij is nooit echt 100% goed geweest. Kreupel is hij niet, wel iedere keer onregelmatig. Gevoelige zolen zijn het absoluut niet volgens de smid.
In mei stond in de planning om weer naar de kliniek te gaan voor verder onderzoek, maar hij was niet kreupel genoeg om onderzoek te doen. Vervolgens is meneer in de sloot gaan liggen, en ernstig ziek geweest waardoor we helemaal niks hebben kunnen doen.

Een aantal weken geleden liep hij weer erg slecht. Hij wilde zelf ook liever niet draven, terwijl hij normaal echt ontzettend zin heeft om te lopen. Advies van Bodegraven was eerst de smid erbij, goede week wachten en dan weer kijken. Als hij dan nog kreupel liep, opladen en naar de kliniek rijden.
Nadat de smid is geweest is het wel weer wat minder geworden, maar hij blijft onregelmatig lopen.
Het lijkt vanuit de rug te komen. Met de benen is niks mis.

Op de wei is het een stuk minder als in de bak. Op het harde geeft geen verschil. Zijn benen zijn na die ene keer in januari nooit meer dik geweest of iets dergelijks.
Hij is tot nu toe iets van 5 keer onder het zadel geweest aan de longeerlijn. Ruiter erop of niet maakt geen enkel verschil
Dit speelde al toen we alleen nog maar aan het longeren waren, het kan dus niet komen door een ruiter op zijn rug.
Naar Bodegraven heeft geen zin, hij loopt niet onregelmatig genoeg voor onderzoek, maar mijn mannetje heeft duidelijk ergens last van. (dit weer na overleg met Bodegraven)
Chiropractor is erbij geweest, heeft ook niks uitgehaald. Maakte totaal geen verschil.

Herkent iemand dit?

Ik heb een aantal filmpjes toegevoegd van het lopen in de wei en aan de longe. Hij is niet kreupel, maar goed lopen doet hij dus ook niet.
In de wei is het wel een heel stuk beter dan aan de longe.

Wei:
http://www.youtube.com/watch?v=IvmzRPqPBAo

Longe rechtsom:
http://www.youtube.com/watch?v=puyr4LVYxhI

Longe linksom:
http://www.youtube.com/watch?v=UFPV0up7jag

Peelie

Re: Paard raar kreupel/onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:39

Rechts achter lijkt niet helemaal lekker mee te komen. In de wei lijkt hij scheef te lopen. Zit er misschien iets van een botvergroeing in de heup waardoor hij het achterbeen niet helemaal naar voren kan brengen. Of zit er toch iets van een spier of wervel scheef of vast.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 14:53

Aan zoiets denken wij dus ook.
Maar het vreemde is dat het met meer werken (dus elke dag voor zijn doen lang aan de longe, flink wandelen e.d.) dus niet erger wordt. Als het een spier zou zijn, dan zou dit toch erger moeten worden?
Er is geen peil op te trekken, hij kan weken vrij goed lopen, en dan ineens weer slecht, ongeacht hoeveel hij werkt.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:03

Is het rechterknie gewricht al eens gescand geweest? rechts achter is duidelijk het probleem en ik denk aan de knie. Misschien een overbelasting van het kniegewricht, is met echo heel makkelijk na te kijken en daarna met behandeling redelijk makkelijk te verhelpen. Ik vind m trouwens zoals ie op de film is meer als kreupel genoeg voor een kreupelheidsonderzoek hoor!

Greetz

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:10

het ligt er aan welke siperen je traint. Als je de achterhand echt traint kan het zijn dat hij slechter gaat lopen (als je overtraint), maar hij kan er ook beter van gaan lopen als je hem daardoor soepel maakt!

Romy, hij is nog veel kreupeler geweest. Ik vind het nu nog wel meevallen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:12

Bellen naar de Raaphorst in Wassenaar en afspraak maken de dag voordat Michiel Schepers komt, heb ik erg goede ervaringen mee.

Ik ben geen fan van bodegraven en zal dat nooit worden omdat ik altijd het idee heb dat ze "aanmodderen". In Wassenaar zijn ze eerlijk en direct, ook als dat niet leuk is.....maar zo kun je toch ook niet verder!

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:02

daffodil schreef:
Bellen naar de Raaphorst in Wassenaar en afspraak maken de dag voordat Michiel Schepers komt, heb ik erg goede ervaringen mee.

Ik ben geen fan van bodegraven en zal dat nooit worden omdat ik altijd het idee heb dat ze "aanmodderen". In Wassenaar zijn ze eerlijk en direct, ook als dat niet leuk is.....maar zo kun je toch ook niet verder!

Ik zou idd ook naar een andere kliniek gaan, Bodegraven heb ik zelf ook geen hoge pet van, ze konden bij mijn pony toen die tijd ook niet vinden wat het was, en maar terug laten komen na zoveel weken. Uiteindelijk is het bij die van mij toch goed gekomen maar niet dankzij hun. Ikzelf vind de kliniek in Lienden een goede, zij gaan echt door totdat ze gevonden hebben wat er aan je paard scheelt. Maar ik zag dat je daar best wel een eind vandaan woon.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:10

Wassenaar is vrij dichtbij voor mij. Lienden is idd een heel eind verder weg.

Ik ben van mening dat ook links achter niet helemaal meekomt, maar niet zo erg als rechts. Vandaar dat wij hier aan de rug denken...

Ook heb ik gedacht om er nog een osteopaat bij te halen. Maar ben bang dat er evt meer kapot wordt gemaakt dan dat er al is..

Romy overbelasting kan ik me helaas niet voorstellen. Hij heeft het namelijk ook als hij een tijd niks heeft gedaan, dus puur op rust staat. Hij werkt ook nog bijna niks, en heeft ook nog niet erg veel gedaan (ik heb een beetje een pechpaard)

Als ik met hem op de kliniek ben vind hij alles zo interessant, zodat hij echt door alle pijntjes heenloopt. Dat is het frustrerende met hem.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:16

Hebben ze hem wel uitverdoofd?

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:17

Osteopaat kan er ook veel uithalen. Ik heb zelf Sandra van Leeuwen en die heeft bij die van mij veel gedaan. Na 2 behandelingen was mijn paardje helemaal opgeknapt. Kijk eens op http://www.veterinaire-osteopathie.nl Hier staat veel informatie op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:18

Een ostheopaat kan alleen maar goed doen :) Wel mist je een goede hebt.

Ik merk het ook aan mara, ze knapt er gewoon zo erg van op. Ze gaan ook uit van de eigen 'geneeskracht' van een paard. Dat vind ik het mooie er van. En het werkt gewoon.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:21

Katja hij is nooit uitverdoofd. Als hij op de kliniek is loopt hij zo fit als een hoentje overal doorheen. Diagnose daar was dan ook niet kreupel, hij zal zich wel verstapt hebben.
Ze vinden hem te weinig kreupel lopen om het zo maar te zeggen. Dan zien ze niet duidelijk genoeg het verschil met uitdoven. Dat is de reden dat ze dat ook niet gedaan hebben.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:23

Ik zou eens even overleggen of je hem dan of door een dierenarts thuis kunt laten uitverdoven of dat je hem een paar dagen daar kunt rijden en dan daar uit laat verdoven. Dat is imo wel de eerste stap van een goed kreupelheidsonderzoek.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:37

Als de DA niks vind, laat ik mijn paard is een keer checken door Zomers uit belgie, hij meet je paard door op alle punten, ontstekingen, organen alles.

Door dat er op de foto's niks te zien is, en hij ook geen "werk overbelastig"zal hebben.. zou ik al eerder denken dat er lichamelijk van binnen iets niet lekker zit... waardoor hij slecht over zijn rug gaat lopen met het gevolg kreupel lopen...

Als het niet duidelijk is zou ik Daimy daar is door doorlaten meten.. en anders naar Laaracker... Alles is op homeopatische wijzen en kan dus geen kwaad.

Benen verdoven en inspuiten heeft bij deze weinig zin, want er is niks te zien op foto's... ja of hij moet een peesbelesuren hebben die verticaal loopt die zijn slecht te zien op foto's...

Maar Gerrit Zomers haalt er ook dingen uit met betrekking tot alles wat in het lichaam zit..

Als hij het onderzoek doet ziet het er allemaal beetje "apart"uit... en daarna krijg je vaak vanalles voor geschreven.. maar ik heb er altijd baat bij gehad en meerdere met mij..als de DA het niet weet kies ik altijd als eerste voor die stap.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:42

Laaracker hoor ik heel veel goede dingen over!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:43

En gewoon een paar dagen in Bodegraven laten staan en daar rijden? Of een tijdje longeren voordat de DA ernaar komt kijken?
Ik loop zelf met mijn ruin al ruim een jaar in Bodegraven, met een verhaal dat ook zo begon. DA thuis zag er niets aan en vond dat ik maar door moest rijden, ik heb dat in eerste instantie gedaan maar voelde me daar toch niet prettig bij.
Dus ben ik met hem naar Bodegraven gegaan en daar hebben ze uiteindelijk wel een diagnose kunnen stellen. Met zo'n vage kreupelheid vergt het stellen van een diagnose natuurlijk ook vaak gewoon meer tijd.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:49

Laarakker had het even terug te druk helaas. Op zijn verzoek ben ik naar Steffie vd Laarse gegaan. Zij zat zelf met een blessure, maar nadat ze de filmpjes had bekeken, wist ze eigenlijk zeker dat ik er een chiropraktor bij moest halen. Dit is Karianne van Lodash geweest. Helaas heeft dit niks uitgehaald.
Ik kan zoiezo ookwel kijken of Laarakker nog plek heeft, niet geschoten is altijd mis.

Dat is dus het probleem. Ik kan nog best wel wat kanten op, maar ik heb dus geen idee welke kant ik op moet denken.

Het is zelfs al zo erg dat als ik Bodegraven bel, ik alleen maar mn naam hoef te noemen, en vervolgens vragen ze gelijk hoe het met Daimy is :+

De 1e keer kreupel is Maaike van Bodegraven hier toen geweest. Die wist ook echt niet waar ze aan moest denken. Ze wist alleen maar dat het niet goed zat, en dat het toch wel een kans van spat zou kunnen zijn. Maar dat is het dus niet...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:54

Ik zou laaracker bellen en ander gerrit zomers, doe inprincipe het zelfde concept alleen laaracker is uitgebreider..

Bodengraven is goed, maar als het niet werkt moet je verder gaan zoeken en niet blijven aanmodderen, zo'n onderzoek bij laaracker en of zomers is altijd goed, want het is gewoon een algemene check voor je paard. Als dan ook zijn kreupelheid nog over gaat is het helemaal mooi..

Ik heb ook weken met mijn paard bij bodegraven gelopen, ingespoten, foto's alles, niks te vinden maar stok kreupel... Zomers gebeld.. door laten meten was van alles mis, met dr nieren en weet ik het wat, en het been wat kreupel was, zat een ontstekingen tussen dr schoft en schouder... binnen een paar dagen liep ze weer goed...

Ik zou dat als eerste doen, baat het niet dan schaad het niet, is het opgelost dan is het super, zoniet dan kan je dat ook weer uitsluiten... en de volgende stap nemen..

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:58

Komt Zomers ook aan huis? Laaracker moet je heen, die komt niet aan huis helaas. Daimy kan niet echt in een trailer vervoert worden, moet altijd met een grote vrachtwagen anders sloopt meneer de boel ;)
Als het moet, moet het, daar ben ik ook echt niet moeilijk in, maar als het even vermeden kan worden, graag ;)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:02

Zover ik weet komt gerrit Zomers nog steeds aan huis... denk dat als je even google opzoekt dat je wel een site van hem vind...

edit

http://www.gerrit-zomer.nl/

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:17

Laarackers en Steffi ben ik dan weer niet zo'n fan van :n Maar goed, iedereen heeft zo zijn voorkeuren uiteraard :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:45

Heb je de filmpjes wel eens laten zien in Bodegraven? Zoals ik het begrijp is hij dus nog nooit in de kliniek geweest maar alleen op stal onderzocht. Daardoor beperk je het aantal onderzoeks methodes flink. Denk hierbij aan oa. echo's en foto's. Heel veel succes.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 17:48

Aukelizzy hij is ook op de kliniek geweest. Maar daar konden ze dus niks vinden.
Sprongen en knieën zijn op de foto geweest, waren helemaal perfect, niets op aan te merken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:48

Foto's zijn al een keer gemaakt daar was nisk op te zien. En hij is dus wel al op de kliniek geweest. een aantal maal zelfs...

MM je bent me voor :P

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:06

Ik kan niet anders dan nogmaals zeggen, bel de Raaphorst! Ik heb de ostheopaat gehad, de zadelmaker, de tandarts, de acupuncturist en uiteindelijk toch maar de stap genomen om naar Wassenaar te gaan, terwijl mijn paard nog geen dag kreupel geweest was. Daarom dachten we constant dat hij last van zijn spieren had.....

In wassenaar is hij grondig onderzocht, op het harde, op het zachte, rugfoto's gemaakt, waren goed en toen een inwendige echo van de onderkant van zijn rug en zijn bekken en daar kwam toen het probleem naar voor.
Dit zou een ostheo, fysio en noem ze allemaal maar op er nooit uit hebben kunnen halen en alles wat ze gedaan zouden hebben zou tijdelijk zijn, dit probleem móet opgelost worden vóor je de spieren etc. kan loswerken.

Heel erg veel kreupelheden komen vanuit de rug, dus als je foto's van zijn benen niets uitwezen, hebben ze dan daarna de rug gefotografeerd??