Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MysticTinker schreef:Pfff.. alweer zo'n topic, ik heb niet veel zin om weer uitgebreid mijn mening te moeten uittypen..
In het kort:
De paardenhoef van een paard kan maar op één manier correct worden bekapt, en dat is op de manier zoals dat ene paard in de natuur zijn (gezonde) hoeven zou afslijten. Dat is per paard verschillend, maar over het algemeen vind ik dat het natuurlijk bekappen er het dichtst bij zit.
Maar: een GOEDE smid zou de hoeven precies hetzelfde moeten bekappen als een GOEDE NB'er. Mijn traditionele smid doet dat ook![]()
Maar daar zit meestal het probleem, niet elke smid is een goede smid, niet elke bekapper is een goede bekapper.
Kuggur schreef:En het nut van jouw bijdrage is.....?
Mijn opmerking was om duidelijk te maken dat er over dit onderwerp al tíg, vrij oeverloze discussies zijn gevoerd hier op bokt (blijkt ook uit bovenstaande reacties).
FaberSmid schreef:Duidelijke mening, wat betreft correct bekappen ben ik het met je eens. Een verschil zal wel zijn, dat ik me aan de voetas en het paard zal houden.
FaberSmid schreef:Hoe zit dat dan met afwijkende beenstanden en hoeven?
MysticTinker schreef:Zeg dat! Je wil niet weten wat voor prutsers al bij mijn paard zijn geweest![]()
Ik heb er eentje gehad die haalde in een keer een dikke cm van de voorkant af, en helemaal niets achteren, waardoor mijn paard ineens totaal anders op de hoeven stond en niet meer goed liep.. foto (al lijkt het minder erg op de foto)
Toen een hele tijd later mijn eigen smid op vakantie was, en mijn paard een flinke scheur in de hoef had, kwam er een smid die het niet zo nodig vond om te bekappen (!!) en alleen even de druk eraf haalde.. vóór ... na(daarna heb ik het zelf maar even wat rondgeveild en een beetje netter gemaakt, uiteindelijk is het wel weer netjes uitgegroeid gelukkig..)
Maar met mijn eigen smid ben ik ontzettend blij, hij werkt heel netjes en mijn paard loopt geweldig. Zelfs de dag na de bekapping kan ik over kiezelpaadjes draven enzo. En dat is toch ook een normale, traditionele smidfoto en van opzij