Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annfe
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-04-21

Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-24 00:35

Hoii,

Mijn paard is aardig overgewicht, voornamelijk door een gebrek aan beweging. Ik zit in mijn examenjaar, waardoor ik (met enorm schuldgevoel) haast geen tijd meer heb voor mijn grote vriend. Nu ben ik bezig een werkschema te maken voor mijn paard om af te vallen.

Ma: longeren (15 min warmlopen, 15 min verhoogde balkjes, 5 min buiging, 10 min cool down)
Di: Rijden (dressuur gericht)
Wo: rustdag
Do: losgooien, vrij springen
Vr: Longeren (15 min warm lopen, 10 min veel overgangen, 10 min verhoogde balkjes, 10 min cool down)
Za: Rijden (springen gericht)
Zo: Buitenrit/wandeling voor ongeveer 1 uur

Hiernaast overweeg ik ook om magnesium en appelazijn toe te voegen aan zijn voeding. Momenteel heeft hij (indien mogelijk met het weer) de hele dag weidegang en heeft hij bij aankomst in stal 1 gevulde hooizak (ongeveer 10-12 kilo gok ik) en daarnaast ook een handje muesli in de avond en ochtend met een pompje lijnzaad.

Ik heb niet heel veel ervaring met een eigen paard en al zeker niet met de voeding, dus ik hoop hier een goed idee te krijgen.

Nog één vraagje; er wordt aangeraden zo'n 20-30 kilometer per dag te halen met je paard. Hoe doe je dit? Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat met 1 uurtje rijden/longeren bereikt.

Alvast bedankt!


Hutcherson

Berichten: 7332
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 01:26

Ik heb een chubby die echt wel heel wat kilootjes kwijt mocht.
Een bourgondisch paard zeg maar :+
Die al dik werd als ie naar gras keek en ook in de winter op hooi niet echt slanker werd.
Die viel heel veel af van meer bewegen met onze toenmalige verzorger.
Maar wat pas echt hielp is verhuizen naar onze nieuwe woning en perceel. Het perceel is niet vlak maar loopt op (of af, hoe je het bekijkt).
Gezien zn achterhand wat slapjes is en het advies altijd was: heuveltje op heuveltje af etc, vond ik zoon bergachtig perceel wel een fijn idee. Beetje spieropbouw is niet verkeerd.
Maar beest is eenmaal gaan lopen en hij bleef maar lopen op de track. Even hier kijken, even daar aan de beuk snacken, even daar aan de els snacken, even liggen etc. Ik heb nog nooit zijn ribben kunnen voelen maar nu kan ik ze zelfs fotograferen (wel als ie gebogen staat hoor :+ )en je voelt ze door zn regendekentje heen!ik ben zo blij. Hij ziet er echt goed uit.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 08:31

Als hij al de hele dag op de weide staat is 10/12 kilo hooi voor de avond en de nacht teveel. Ga dat eens wegen. Een gemiddeld paard eet die hoeveelheid op 24 uur. En de jouwe krijgt daar dus nog gras bij. Afhankelijk van hoeveel er staat natuurlijk. Daarnaast kan je een deel van je hooi vervangen door stro. Wel wat te knabbelen maar minder voeding

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:14

20 tot 30 kilometer per dag rijdend afleggen is niet te doen. Dat is leuk als je een keer een dagtocht gaat maken, maar niet voor dagelijkse beweging. Dat haal je ook echt niet naast je werk. Ik heb het op de Veluwe een keer gedaan, wel enorm op het gemakje met veel stappen en natuurlijk wel ook lange stukken draf en galop waar het kon, en met een pauze mee zijn we bijna 5 uur onderweg geweest voor 30 kilometer. Dat is niet iets wat je dagelijks wilt doen. :+

Zou inderdaad kijken naar beperking van gras zolang je paard te dik staat en misschien ook beperking van hooi (kleinere maas slowfeeder, minder rijk ruwvoer, etc.)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:44

Je kan best 25-30 km per dag rijden hoor. Twee uurtjes continu draf en dan ben je er al. Enduranceruiters doen dat regelmatig, zij het niet dagelijks, omdat je bij dat soort trainingen beter na iedere trainingsdag een rustdag kunt inlassen.

TS: ik vind je schema niet uitdagend genoeg om een paard te laten afvallen. Dan mag je echt wel 4-5 per week minimaal een uur op je paard zitten en dan vooral draf en galop doen, waarmee je dan op zo'n 8 à 10 km per keer zit. Een paard draaft 12-14 km/u, galoppeert 18-20 km/u. Met een uur bakwerk waarbij je 40 minuten effectief aan het werk bent (meer doet dan warmstappen en cooldown), moet je voor 10 km afstand afleggen die 40 minuten werk continu draven en galopperen wil je in de buurt komen.

Nou neem ik aan dat die 25-30 km per dag inclusief het lopen in de wei is. Als je daar meer beweging kunt stimuleren door het water bij stal te hebben en het gras (of hooi) zo ver mogelijk weg dan helpt dat daarbij.

_Jerry
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-01-19

Re: Hoe effectief spiermassa bouwen en afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:00

Ik zou, zeker wanneer wat vanaf mag, ook op de rustdag nog wat aan de hand wandelen. Even de verbranding weer wat omhoog.

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:02

Getrainde endurance ruiters zijn toch niet te vergelijken met een hobbymatig ruiter die al weinig tijd heeft naast studie/werk om elke dag daadwerkelijk te trainen? :+ Zou erg voorzichtig zijn met dat soort uitspraken en adviezen in ieder geval omdat daar hele vakkundige training bij komt kijken.

2 uur non stop draven is voor een ongetraind paard namelijk niet te doen en voor een ongetrainde ruiter al helemaal niet. Dat is toch gigantisch veel? Daarnaast zou het hier in de randstad niet eens kunnen. Op een rondje van 3 uur kom je zoveel verharde wegen, verkeer, hekjes, wandelaars, honden of andere ruiters tegen dat je echt regelmatig moet stappen. Ik blijf dus bij mijn punt dat het niet haalbaar is voor een gemiddelde ruiter om zoiets te doen. :o

40 minuten non stop draven en galopperen in een bak vind ik ook echt heel heftig. Een bak is, zeker een kleiner formaat, echt belastend. Laat staan als je dan niet de mogelijkheid geeft om tussentijds te stappen. Niet eens alleen fysiek, maar ook mentaal rij je je paard anders op den duur helemaal over de zeik volgens mij. Je moet daarvoor echt naar je paard kijken wat ie aankan. Mijne is na een half uur intensief trainen in de les echt op. Maar neem ik hem mee op rit dan staat ie na terugkomst van een rit van 3 uur soms gewoon nog steeds aan genoeg om hem bij wijze van spreken nog een rondje mee te nemen. Dat kost hem mentaal veel minder en fysiek is het duidelijk minder zwaar dan 30 minuten bakwerk. Rechtuit en kilometers maken is gewoon hele andere belasting dan springen in een bak of continu buigingen vragen.

Plus, dit alles moet je ook echt opbouwen. Je paard laten wennen aan langer werk, intensiever werk en ook aan de tijd dat je eventueel vaker en langer in het zadel zit. Ik zou dus voorzichtig zijn met opeens het werk gigantisch omhoog gooien. Alles gedoseerd en met mate en vooral mate in de energie die je erin stopt.

Je zou trouwens die lijnzaadolie al weg kunnen laten. Het is niet veel wat je geeft maar olie is volgens mijn vorige DA de beste bron om energie uit te halen en dus een makkelijke dikmaker. Niet perse wat je nodig hebt dus en een kleine win.

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:46

Het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt over het overgewicht van je paard, zeker in een drukke periode zoals je examenjaar. Je werkschema ziet er goed uit met een gebalanceerde mix van activiteiten. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je paard regelmatig beweegt, en je schema lijkt daar goed aan te voldoen.

Wat betreft de voeding, het toevoegen van magnesium en appelazijn kan soms voordelen hebben, maar ik raad aan om dit eerst te bespreken met een dierenarts of een voedingsdeskundige voor paarden. Zij kunnen het beste advies geven over de specifieke behoeften van jouw paard. Let ook op de hoeveelheid muesli en lijnzaad, aangezien deze calorierijk kunnen zijn.

Over het advies van 20-30 kilometer per dag: dit is een algemene richtlijn en kan variëren afhankelijk van het ras, de conditie en de leeftijd van het paard. Een uur rijden of longeren zal waarschijnlijk niet aan deze afstand voldoen, maar het is belangrijk om realistisch te zijn over wat haalbaar is binnen je schema. Consistentie in beweging is belangrijker dan het exact halen van deze afstand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers