Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:27

@ scoxxx
je wuift nu 2 maal een moeilijke hoef weg met de bestempeling 'aangeboren'. Ik ben het met je eens dat in de huidige tijd er in de fokkerij geen aandacht wordt besteed aan de hoeven, en dat we moeten roeien met de riemen die we hebben.
Maar dunne zolen aangeboren! Die kende ik nog niet.
Elke hoef zal een dikkere zool produceren met de juiste behandeling. Correcte hoefvorm bevorderen is daar een van. Een andere optie is het paard de mogelijkheid te geven op ronde kiezels te laten lopen, en niet alleen in de zachte wei. Hoefschoenen met goede inlegzooltjes om de structuur binnen in de hoef te stimuleren is een andere mogelijkheid.
Probleem is dat we geleerd hebben te denken in ijzers. En dat sluit zoveel andere opties uit.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:35

Arabesk schreef:
@ zack op de 'after' foto's vind ik de hoeven nog steeds te lang



Te lang!! Mijn hemel, het arme dier heeft nauwelijks hoeven.
En waarschijnlijk een zool zo dun als papier. Als je dat korter zou maken, zou hij strompelen.
De witte lijn ziet er op de foto's van dit jaar erbarmelijk uit. Ik ben eigenlijk blij dat hij nu op ijzers staat, want zo een paard zonder ijzers houden, is een lijdensweg.
Ik hoop dat iemand met verstand van zaken je kan helpen, want nogmaals, in mijn ogen ziet dit er zorgwekkend uit.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:38

volgens mij hebben we het niet over dezelfde foto :+, ik heb het over een foto waarbij de hoefwand nog duidelijk uitsteekt boven de zool

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:43

isabelvdm schreef:
@ scoxxx

Elke hoef zal een dikkere zool produceren met de juiste behandeling. Correcte hoefvorm bevorderen is daar een van. Een andere optie is het paard de mogelijkheid te geven op ronde kiezels te laten lopen, en niet alleen in de zachte wei. Hoefschoenen met goede inlegzooltjes om de structuur binnen in de hoef te stimuleren is een andere mogelijkheid.
.


Hebben we jarenlang geprobeerd, no results. (been there... done that ;-) )
Nu ben ik er gewoon heel stellig in (geworden). Dunne zolen? Vrijwel direct op ijzers in het werk.
Betreffende paarden laat ik niet verder "pijn" leiden, zeg maar... nu ja gevoelig lopen.
Paarden moeten gewoon over (grof) puin, grind en losliggende stenen kunnen draven en galopperen.... zonder een enkele "auw"
Ik ga daar echt niet meer mee kl*jo-en qua hoefschoenen en NB-principes... die tijd ligt achter mij.
Daarnaast, betreffende dieren lopen zoveel beter indien ze vrij-in-de-wei staan na het werk... op ijzers. Beter dan blote voeten vrij-in-de-wei.

Blijft voor mij persoonlijk uit mijn NB-historie, de manier van bekappen over. Dat is en blijft perfect (vind ik). NB in de vorm van Pete Ramey, maar wel met ijzers :P

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:46

Oh ja, maar straks wanneer wedstrijdseizoen 2009 gedaan is, gaan ze wel weer blootvoets... tot aan maart 2010...wanneer de trainingen en wedstrijden weer serieuze vormen aannemen na de winterrust... dan weer terug op ijzers.
Langdurig beslag geeft wel een verzwakte witte lijn agv nagelen.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:48

de foto's van 2009?
Nee, de hoefwand steekt denk ik niet uit. De zool steekt uit, maar het lijkt in mijn beeld althans alsof de witte lijn een dal is. De zool is zo plat als een dubbeltje, nogmaals in mijn perceptie, en vormt allerlei bruggen om te helpen het gewicht te dragen. Deze hoeven zijn in mijn zienswijze niet te lang, maar in een zeer slechte en zorgwekkende conditie, dit paard zou, als het mijn paard was, niet zonder ijzers of hoefschoenen, zelfs in de wei, mogen lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:50

isabelvdm schreef:
k ben eigenlijk blij dat hij nu op ijzers staat, want zo een paard zonder ijzers houden, is een lijdensweg.


je spreekt jezelf een beetje tegen

isabelvdm schreef:
Probleem is dat we geleerd hebben te denken in ijzers. En dat sluit zoveel andere opties uit.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:53

[quote="scoxxx
Nu ben ik er gewoon heel stellig in (geworden). Dunne zolen? Vrijwel direct op ijzers in het werk.
Betreffende paarden laat ik niet verder "pijn" leiden, zeg maar... nu ja gevoelig lopen.
Paarden moeten gewoon over (grof) puin, grind en losliggende stenen kunnen draven en galopperen.... zonder een enkele "auw"
Ik ga daar echt niet meer mee kl*jo-en qua hoefschoenen en NB-principes... die tijd ligt achter mij.
Daarnaast, betreffende dieren lopen zoveel beter indien ze vrij-in-de-wei staan na het werk... op ijzers. Beter dan blote voeten vrij-in-de-wei.

Blijft voor mij persoonlijk uit mijn NB-historie, de manier van bekappen over. Dat is en blijft perfect (vind ik). NB in de vorm van Pete Ramey, maar wel met ijzers :P[/quote]

Ja, ok, is een optie. Voor mij is 'het werk' minder belangrijk dan een gezond leven voor mijn paard. Gevoelig lopen is een eufemisme waar ik de schurft aan heb, overigens. Gevoelig lopen is voor een paard kreperen van de pijn en dat doe je ze niet aan. Voor jou zijn ijzers het antwoord, voor mij hoefschoenen. Ieder het zijne of het hare.
Blijf er bij dat dunne zolen te verhelpen zijn. :P

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:56

Arabesk schreef:
isabelvdm schreef:
k ben eigenlijk blij dat hij nu op ijzers staat, want zo een paard zonder ijzers houden, is een lijdensweg.


je spreekt jezelf een beetje tegen

isabelvdm schreef:
Probleem is dat we geleerd hebben te denken in ijzers. En dat sluit zoveel andere opties uit.


Nee hoor. Ik ben blij dat hij nu op ijzers staat. Zolang er niet iemand is die hem goed op blote voeten kan zetten. Beter fout op de ijzers zonder pijn, dan fout op blote voeten met pijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:06

hoefschoenen?

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:07

ja, zeker hoefschoenen, maar zonder een goede bekapping blijft het niets.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:15

En, voor de goede orde, ik denk niet dat ijzers een lange termijn oplossing zijn. Maar ik denk nu eenmaal niet in ijzers. Om een zieke hoef beter te krijgen, zal je de ijzers weg moeten gooien. IJzers zijn korte termijn oplossing. Om de hoef de kans te geven zichzelf te genezen, en daar is een hoef heel knap in, zal je de juiste omstandigheden moeten creeren. Alles is mogelijk, als je de tijd hebt en niet teveel verwacht. Als het belangrijk is voor jou als mens om te presteren in competities en als het paard wat je nu hebt gemakkelijk vervangen kan worden door een beter, gezonder paard, dan zijn ijzers ideaal. Als je samen met je paard oud wilt worden, en prestatie minder op de voorgrond staat, dan kies je voor de moeizamere ijzerloze weg.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:20

Wat brengt jou trouwens ineens naar dit blauwe forum :D, je was hier voor het laatst in 2006? 8-)

Ben jij nog actief bij de gele buren? Ik lees daar wel mee, maar zeg daar lang niet zoveel als hier.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-07-09 01:22, in het totaal 1 keer bewerkt

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:21

Is dat van belang?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:22

isabelvdm schreef:
Is dat van belang?


nieuwsgierigheid en interesse :-)

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:32

ok.
de nieuwsgierigheid slaan we over.
de interesse wil ik wel antwoord op geven.
Maar dat zal heel arrogant klinken.
Ik heb door de jaren heen erg veel geleerd over hoeven.
Maar ik ben alles behalve een professional.
Vroeger schreef ik op HN, maar ik lees HN niet eens meer omdat daar de visie op hoeven vast en zeker is, helaas niet mijn visie, dus het heeft geen zin voor mij om daar te schrijven.
Toch zou ik graag mensen willen helpen met problemen die ze hebben met de hoeven van hun paard(en), domweg omdat ik zelf, en voornamelijk mijn paard een moeilijke tijd heeft doorgemaakt met haar hoeven. Voor mijn paard heb ik veel geld en tijd besteed aan het verwerven van kennis, kennis die ik graag wil delen.
Ik zal zien of dat hier van nut zal zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:44

nou welkom (terug) op bokt dan maar *proost* :Y)

verwacht niet dat je hier overal met open armen ontvangen wordt, hier wemelt het ook van de vastgeroeste meningen vanuit welke hoek dan ook, je zal best nog weleens tegenwind krijgen en het kan er hier ook best hard aan toe gaan %). Voordeel hier is wel, dat persoonlijk afzeiken niet getolereerd wordt, dan grijpen de mods in. ;-)

In dit topic wordt over het algemeen wel fijn gepraat (op sommige negatieve elementen na dan, die nu gelukkig weer vertrokken zijn)

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 01:58

Ik verwacht niets. Wat ik persoonlijk, met of zonder mods, echter niet tolereer, is dat ik voor dorpsidioot word uitgemaakt, omdat ik een andere mening heb dan de zelf uitgeroepen goeroe.

Edit

Maar genoeg prietpraat. Laten we bij het onderwerp blijven.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:54

@Isabel
waarom vind je de foto's op de site er zorgwekkend uitzien?

@Arabesk
De onderste foto's op de site kwam het net van zijn ijzers af en waren zijn hoeven dus iets aan de lange kant. (hij had 2x op ijzers gestaan dus zeg 2 maandjes)
Grotendeels van het jaar doen we namelijk altijd blootvoets.

Na 2x op een neer gaan met binnen en buiten zetten krijg je dus het effect van de onderste hoeven op de foto.

De bovenste foto's lijkt de hoefwand hoger/langer dan de zool.
Denk dat dat een beetje vertekend door de onwijs grote flares die hij heeft.
alles zat namelijk netjes gelijk aan de zool.

@Scoxxx
Wat zou ik met mijn smid moeten overleggen qua manier van bekappen?
Mijn smid vind zijn hoeven namelijk erg snel kort.
En heeft er daarom de laatste keer met beslaan echt niks van de hoeven afgehaald (behalve gevijlt) Maargoed dat kan je dan ook weer zien aan de nagelgaten.

Hij beslaat altijd koud, en als je idd 1 maatje groter onder gooit gaat dat niet echt.
Ik denk dat ik me zorgen maak in combinatie met de stand van zijn hoeven en het beslag.
Maar als jij zegt dat hij goed beslagwerk levert ben ik wat dat betreft iets gerust gesteld.
Hetgeen wat ik dan wel graag wil weten is wat ik tegen mijn smid moet zeggen om zijn hoeven te bekappen?
Ik zie namelijk zijn 'model' hoefjes wel voor me, maar hoe daar te komen heb ik geen idee van..

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:00

Vroeger kwam er een nieuw topic na 500 blz. :? .... maar evengoed is er nog steeds mijn interesse ;)

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:01

Oja, mijn pony heeft op blote voetjes nog nooit geen stap kreupel gelopen of gevoelig

@Opala
Ik schrok me ook al een ongeluk toen ik hem op slot zag staan..
mijn favo topic! hihi :+

suzannelos
Berichten: 232
Geregistreerd: 11-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:05

Wat een hoop info. Ga deze topic gelijk volgen ;)

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:16

opala schreef:
Vroeger kwam er een nieuw topic na 500 blz. :? .... maar evengoed is er nog steeds mijn interesse ;)


Dat is in de huiskamer, in gewone fora is het 100 :)

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:28

Weer wat geleerd ;)

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:10

isabelvdm schreef:
fransje23 schreef:
Ik kan toch een hele serie van bovenstaande oorzaken afvinken, eigenlijk alleen de dunne zolen niet, en ze is toch echt erg gevoelig op haar achtervoeten.


Op grond waarvan kan je slecht ontwikkeld straalkussen afvinken, vraag ik uit nieuwsgierigheid?
Wel gek dat ze gevoeliger is op achtervoeten, of is ze voor beslagen?


Voor staat ze inderdaad op beslag. :)

Haar straal bij de achervoeten is best goed ontwikkeld, gezond en gezien de afdruk raakt deze ook de grond.

Dunne zolen is overigens iets wat waarschijnlijk erfelijk is en komt relatief vaak voor bij paarden met veel volbloed-bloed. Ik denk ook dat er weinig aan te veranderen is. Net als de dikte van bijvoorbeeld de huid.