Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:23

@ hoefniet, wat is een rechte voetas als we praten over scharniergewrichten en de laterale voetas.

Citaat:
Onderstaande fotoreeks is genomen met een interval van 0.5 seconde. Gaande van een naar achter gebroken hoefas, 'rechte hoefas' tot een naar voren gebroken hoefas
.

Afbeelding
bron: http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

en ik laat je niet gaan met 'een goede hoefsmid ziet dat gewoon'

Een écht goede hoefsmid legt dan ook uit waar hij naar kijkt :Y)

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:30

Ach Arabesk..
Geloof dat er naar jou toe ook heel veel vragen zijn gesteld die je nooit hebt beantwoordt dus kom nu niet aan met die laatste 2 zinnen want geloof dat er niemand verplicht is jouw antwoord te geven net zoals jij ervoor kiest om een hoop vragen af te doen met Ja ga hier de hele cursus toch niet oplepelen!!!

Hoeftniet
Berichten: 293
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:39

Arabesk schreef:
@ hoefniet, wat is een rechte voetas als we praten over scharniergewrichten en de laterale voetas.

Citaat:
Onderstaande fotoreeks is genomen met een interval van 0.5 seconde. Gaande van een naar achter gebroken hoefas, 'rechte hoefas' tot een naar voren gebroken hoefas
.

Afbeelding
bron: http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

en ik laat je niet gaan met 'een goede hoefsmid ziet dat gewoon'

Een écht goede hoefsmid legt dan ook uit waar hij naar kijkt :Y)


Als je oprecht geïnteresseerd bent dan kan ik je maar 2 dingen adviseren:
1.) Kom een keer chinezen dan hebben we het er over (en evt je problemen)
OF
2.) Doe de opleiding voor regulier hoefsmid en weet de zaken van 2 kanten te belichten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:41

1. blij dat jij wél met me uit eten wil :D :+
2. wie weet ga ik dat nog wel eens doen

maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag

Hoe beoordeel je de laterale voetas van een scharniergewricht :?

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:42

HoeftNiet Het is maar goed dat hoefsmeden dat alles wel leren.

Arabesk van waar de vraag, de voetas is toch niet van toepassing bij natuurlijk bekappen aangezien jullie de zool volgen?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 24-09-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:44

Tja jullie komen niet verder dan verwijzen naar een tweejarige mbo niv 2 of 3 opleiding met maar één dag per week naar school.

Een inhoudelijke uitleg van de laterale voetas beoordelen mis ik nog steeds. Ik kan je ook best, indien geinteresseerd, in één A4tje de werking van een GC-MS uitleggen, het lijkt me dat het beoordelen van de laterale voetas geen hocuspocus is waar je een zestiendelige encyclopedie voor door hoeft te werken.

Anders een verwijzing naar de uitleg in een lesboek? Of is het zoiets magisch dat je het alleen na inwijding kan beoordelen?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-09-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:46

Arabesk hoefsmeden willen graag de gehele anatomie van het paard en niet een stukje.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:47

FaberSmid schreef:
Arabesk hoefsmeden willen graag de gehele anatomie van het paard en niet een stukje.


Ok prima, vertel verder. Leg het uit. We zijn hier voor kijk en vergelijk en we zijn verheugd dat er twee smeden in ons midden zijn die hopelijk het een en ander kunnen verduidelijken en kunnen uitleggen.

Hoe beoordelen júllie de laterale voetas van een scharniergewricht?

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:50

Arabesk mijn voorstel is op de uitnodigingen van HoefNiet in te gaan, die staan nog open. Dan kunnen we live de theorie en praktijk bespreken. Jullie natuurlijk bekappen en wij het bekappen en beslaan.

Hoeftniet
Berichten: 293
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:56

Arabesk schreef:
1. blij dat jij wél met me uit eten wil :D :+
2. wie weet ga ik dat nog wel eens doen

maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag

Hoe beoordeel je de laterale voetas van een scharniergewricht :?



Arabesk,

Ik wacht je komst geduldig af, dan zal ik je brandende vragen zoveel mogelijk naar tevredenheid proberen te beantwoorden. Tot dan moet je het met de theoriën uit je boeken en internet doen.

Mag ik je nog even aan je belofte herinneren dat je niet meer op Fabersmid zou reageren?

Tot ziens,
Hoeftniet

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:03

Ok in elk geval bedankt voor het aanbod, maar toch is het misschien ook interessant voor de mensen die hier zitten om uitleg te krijgen over hoe jullie de laterale voetas beoordelen.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:08

Arabesk, wat is de laterale voetas? Ik kom niet verder na enig speurwerk dan de laterale hoefwand (to mediale hoefwand) en de dingen die ik vind over de laterale voetas zijn quotes van jou.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:10

LizMD schreef:
Arabesk, wat is de laterale voetas? Ik kom niet verder na enig speurwerk dan de laterale hoefwand (to mediale hoefwand) en de dingen die ik vind over de laterale voetas zijn quotes van jou.


http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

De dorsale voetas kan ik nog inkomen, maar de laterale voetas niet, omdat het om een scharniergewricht gaat en het dus eigenlijk onmogelijk is om die te beoordelen, omdat het afhangt van hoe het paard staat.

Vandaar dat ik zo benieuwd ben hoe hoeftniet en FS beide hoefsmid, de laterale voetas beoordelen van een paard waarbij het gaat om scharniergewrichten :?

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:14

Dus de dorsale voetas kunt u nog inkomen, maar de laterale voetas niet?

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:18

Bedankt voor de link Arabesk.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:26

Mag ik me er even met mijn net gewonnen informatie mee bemoeien? De enige vraag die Arabesk stelt is hoe jullie een rechte laterale voetas beoordelen terwijl deze afhankelijk is van de manier waarop het paard staat (de hoeveelheid druk die hij uitvoert). Zoals bovenstaande foto laat zien kan een paard in enkele seconden verschillende standen laten 'zien'.
Zoals de link ook aangaf is de dorsale voetas veel minder afhankelijk van de druk die het paard eraan geeft.

Ik begin ondertussen nu ook wel nieuwsgierig te worden Fabersmid!

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:33

Zo ben ik nieuwsgierig naar mijn vraag, over de dorsale voetas?
Een live bespreking over theorie en praktijk natuurlijk bekappen en bekappen en beslaan lijkt mij prachtig.

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:37

De 1 na laatste zin gaf ook antwoord op jouw vraag. Maar een live bespreking heb ik op dit moment vrij weinig aan, want daar heb ik niets te zoeken. Dus ik zou wel graag een summiere samenvatting willen.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:45


FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:47


fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:57

Wat mij nu opvalt na het lezen van de links over de laterale voetas...in dit topic kan niets meer gezegd worden van een voetas op een foto omdat die makkelijk veranderd en erg afhankelijk is van de gewichtsverdeling etc. op dat moment .

FaberSmid

Berichten: 5025
Geregistreerd: 19-06-09
Woonplaats: Forge & smithy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:05

Daar moet men dus doorheen kijken, een paard in zijn beweging beoordelen kan toch ook?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 07:28

FaberSmid schreef:
Daar moet men dus doorheen kijken, een paard in zijn beweging beoordelen kan toch ook?


bij natuurlijk bekappen kijken we voorál naar hoe het paard beweegt, dwz de dynamische aspecten

maar nu weten we nog steeds niet hoe júllie de laterale voetas beoordelen, (statisch)

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:03

Peelie schreef:
de hoeven zijn veeeeeeel te lang.

achter sleept hij. Hij moet recht op zijn hoeven gezet worden, dat maakt het lopen een stuk makkelijker voor hem.

Ik denk dat je aan de hielen niet zo heel veel meer kan doen gezien zijn leefttijd... (21 als ik het goed had gelezen in je pro)
''

ze zijn te lang, ja, maar het grootste probleem is dat de hoeven veel te nauw zijn, de stralen zijn veel te smal en rommelig door schimmel/bacterie/rotstraal. en zo te zien is dat niet sinds gisteren het geval. zoek een goede smid/bekapper en behandel de rotstraal.

en Hoeftniet: HOEZO MOET DAT NOU WEER EEN NB'ER OP ZIJN GEWETEN HEBBEN? ik ken legio paarden die door gewone smeden gedaan worden, waarvan de hoeven nog rotter eruit zien. blote én beslagen hoeven.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:39

Hoeftniet schreef:
Aan jou de vraag: Als het dier 28 is, verander je dan de stand om de stralen te laten genezen (omdat dit volgens jou de enige juiste methode is). Zo niet, hoe los je dan het probleem op? Of los je het probleem niet op en laat je het dier zo lopen?

Hoeftniet


Jij hebt het over de behandeling van rotstraal, terwijl ik het had over "behandeling" van een onderontwikkelde, diepliggende straal. Met rotstraal heb ik totaal geen ervaring, je schijnt het te kunnen ruiken, dat is alles wat ik ervan weet. Ongeacht de leeftijd verander IK niks aan de stand, de stand bepaalt het PAARD zelf.