Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:22

Ik voldoen qua fotos volgens mij niet aan de eisen van die site, maar doe toch een poging :+
Niet drastisch veranderd; hoefwand bijgewerkt tot de zool, zie dat hij ook een beetje de stralen bij heeft gesneden maar dat was ook een flapperig zooitje. De scheuren zijn bijna weg, en de flares waren ook niet onwijs heftig vond ik. Hoefsmid was ook tevreden, volgende x kan ik misschien wel wat langer wachten dan 6 weekjes.

Voor had ik de hoeven schoon gemaakt. Na het bekappen had ze al even in het landje gelopen en dus weer vieze voeten :)

Rechts voor: voor / na
AfbeeldingAfbeelding

Onderkant rechtsvoor: voor / na
AfbeeldingAfbeelding

Linksvoor: voor / na
AfbeeldingAfbeelding

Linksvoor onderkant voor/na
AfbeeldingAfbeelding

Linksachter voor/na
AfbeeldingAfbeelding

Rechtsachter voor/na
AfbeeldingAfbeelding

Achter na
Afbeelding

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:28

Ga er van uit dat ie op de eerste na-foto zelf scheef staat, en niet z'n voet. :)

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:31

Needje schreef:
Ga er van uit dat ie op de eerste na-foto zelf scheef staat, en niet z'n voet. :)

Ja, sorry... de ondergrond loopt daar hobbelig ietsjes naar beneden. Ze staat wel wat scheef op haar voetje, maar niet zó scheef gelukkig. Volgende keer moet ik de moeite eens nemen naar de wasplaats te gaan... :o

En mijn shetje. Hiervoor werd ze zelf bijgevijld bij haar vorige baasje volgens mij. Hoefsmid heeft er ietsjes bij gewerkt. Ze staat nogal hoog op haar voetjes, maar dat vond hij niet echt ernstig. Hij heeft er echter wel een klein stukje afgeknipt zodat ze net wat mooier staat. Maar hier ook niet rigoreus bezig geweest: wand bijgewerkt tot zool, straal ietsjes bijgesneden, zool ietsjes bij gewerkt op sommige plekjes, en een stukje eraf geknipt.
Wederom; voor het bekappen had ik de hoeven schoongemaakt, na het bekappen had ze eventjes op het landje gelopen en had ik er niet tijd meer voor :o

Linksvoor: voor/ na
AfbeeldingAfbeelding

Rechtsvoor voor/na
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter voor / na
AfbeeldingAfbeelding

Rechtsachter voor/na
AfbeeldingAfbeelding

Voorvoetjes voor:
Afbeelding

Voorvoetjes na:
Afbeelding

Voorvoetjes voorkant na bekappen. Haakje door het achterlijk energie eruit gooien in het land *zucht* en ze heeft idd flaires. Net als Wietje dus :Y)
Afbeelding

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:35

Ik zal mijne ook nog even een keer plaatsen :)

Citaat:
Wat vinden jullie van deze? Pony heeft een tijdje op ijzers gestaan, maar is nu slecht te bekappen/beslaan na een slechte ervaring met de hoefsmid. Hij loopt niet veel op asfalt, alleen tussen weiland en bak op betonplaten. Dit was net na het bijwerken:

linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:(voor)
Afbeelding

rechtsachter voor en na het bijwerken
Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:49

Bij die zouden de wanden nog wel iets korter, gelijker aan de zool mogen volgens mij.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:13

ah fijn, hier kunnen we weer verder :)
donderdag worden mijn paarden weer bekapt, zal mijn best doen om te onthouden weer foto's te maken :)

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:18

Tancreda4 schreef:
Bij die zouden de wanden nog wel iets korter, gelijker aan de zool mogen volgens mij.

idd, vind ze eigenlijk nog veel te lang.

Leuk weer een nieuw topic, ga ik ook weer lekker meelezen :P

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:29

@Wendy
Ik vind het zeker een goede veruitgang!

Zelf vind ik de wanden wel oke zo (het lijkt alsof de wanden wel gewoon gelijk zijn aan de zool of niet?

@Ingrid
Jeeetje wat heeft die kleine een uitwaaiers!!
Zo erg (en erger) had zack ze achter..

Ik zal eventjes de fotos uploaden..
(ik schaam me diep als ik het zo zie..)

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:47

oke hierbij even een uitleg over wat mijn smid zegt in het kort.

Hij zet Zack krapper op zijn ijzers omdat zack hele erge uitwaaiers heeft (en nog erger had) zo kan hij daar meer steun aangeven zodat die uitwaaier vanzelf eruit groeit.
Nu klinkt dat allemaal wel logisch enzo, maar nu valt elke keer de waaier over het ijzer heen.
Toen had ik mijn smid gebeld (die kwam binnen een half uur) en die zei dat dat niet zo erg is omdat de hielen er gewoon nog netjes opstonden.
Voor mijn gemoedsrust (denk ik) heeft hij dat overhangende stukje weggesneden en wat gevijlt voor zover dat mogelijk was zonder standaard.
Toch blijf ik twijfelen, er hoort toch helemaal niks over het ijzer heen te vallen? ongeacht wat voor erge waaiers hij ook heeft?

Ik heb er ook bij nagedacht om een andere smid te laten komen.
Helaas is het hier niet zo gemakkelijk om aan een andere smid te komen aangezien iedereen echt propje vol zit..

Oja, zijn hoeven worden ong. om de 5 weken gedaan.
Zo zie je aan de nagelgaten dat er in die 5 weken (deze keer wegens omstandigheden 6 weken) echt weinig gegroeit is.
Helaas groeien ze zonder ijzers net zo langzaam :(

Wees een beetje lief voor me want ik schaam me een beetje zoals hij er nu bij staat.

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LA
Afbeelding

LV
Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding


@Aimee
Ik vind eigenlijk dat jij weinig toevoegd aan dit topic.
Je loopt alleen maar onaardig te doen, en een beetje egocentrisch dingen te roepen.

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:03

Zack, van mij mag je je laatste zinnen wel weghalen. Die voegen niets toe en zijn imo nog minder aardig en egocentrischer als de posts van Aimee.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:14

De reden dat een paardenhoef 'waaiert', kan je bijna altijd in de voeding zoeken. Verkeerde voeding veroorzaakt een verzwakking van de laminae. Waardoor de hoefwand niet meer strak om het hoefbeen sluit, maar uitwaaiert. Dit uitwaaieren is niet comfortabel voor het paard, maar erger, het duidt op een lichte vorm van hoefbevangenheid. Eerste prioriteit voor betere hoeven, is betere voeding. Anders blijf je dweilen met de kraan open.

En Zack, kijk naar de hielen van je paard. De hielen lijken laag bij de grond, maar zijn in feite veel te lang, omdat de hielen naar voren groeien. Als je de lijn van de hoorncellen volgt, zie je, dat de hielen bijna horizontaal groeien, in plaats van verticaal.
Laatst bijgewerkt door isabelvdm op 28-07-09 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 21:14

Aimee, Zack en Needje.....Nou......geen ruzie maken hoor..... :\

Zullen we gewoon informatief over hoeven verder gaan?

@Zack: Ik vind het nog niet zo heel erg schokkend hoor...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:15

die waaiers, ook wel flares genoemd, zijn het gevolg van een witte lijn die op die plek verbreed is, daar is de hoefwand losgelaten en zit het hoefbeen ook niet meer goed vast aan de hoefwand. Wat op zijn beurt vaak weer resulteert in gevoelig lopen.

Afbeelding

Oorzaken van flaren noemde isabelvdm al. :j

Needje

Berichten: 19211
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:50

Arabesk, mijn paard heeft geen flares, en geen verbrede witte lijn. Toch loopt ie niet heel lekker op het harde. Wat kan dat zijn?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:53

prikkende steunsels, rotstraal of gevoelige straal door een schimmel, te lange hoefwand, maar ook bijv. artrose geeft een beeld van gevoelig lopen op het harde. Het kan ook uit de schouder of de rug komen.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:58

...onderontwikkeld straalkussen of kraakbeen dat aan weerszijden zit.
Dunne zool, en ga zo maar door.
Onmogelijk om daar een antwoord op te geven zonder paard en leefomstandigheden te kennen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:08

@paintlinger
Ik maak geen ruzie hoor...
Dan ben ik nog veeeeel erger :+
Ik vind het gewoon een beetje triest hoe ze hier iedereen loopt af te snauwen terwijl iedereen het goed bedoelt.
Om eerlijk te zijn vind ik het wel schokkend maar dat komt miss omdat ik nogal perfectionistisch ben.

@Isabelvdm
Kun je me dat iets beter uitleggen?
Want lager dan dit kan echt niet.. na ga je korter dan de kussens. (al lijkt dat op de foto's niet zo)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:13

Een mee-lees-stipje van mij.
Ik vind het erg interessant.

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:16

Nee, kan inderdaad niet lager.
En dat is het probleem wat je hebt.
Hoogstwaarschijnlijk heb je onder het voorste gedeelte van de hoef, dus in de toon, een hele dunne zool, en onder het achterste gedeelte, in de hielstreek een te dikke zool.
Wat kan je daar aan doen... Helaas, ik heb geen verstand van beijzerde hoeven, dus dat kan ik je niet vertellen.
Wel iets om met je hoefsmid te overleggen, en als hij er niet voor open staat, iemand anders te vinden. (En mijn persoonlijke mening is: ijzers in de prullenbak.)

Ik edit weer eens:
De hoeven moeten meer onder het lichaam gebracht worden. Nu schuiven ze te ver vooruit, waardoor je ongebalanceerde groei veroorzaakt.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:23

Ijzers zijn nu echt helaas nodig.
Zoals je aan de nagelgaten ziet groeien de hoeven echt amper.
En dat is zonder ijzers helaas ook zo.
Ja dat idee had ik ook, maar mijn smid zegt dat ik spoken zie.. (en geloof me die zie ik erg snel..)

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:26

Bovendien, ik zal maar gewoon even toevoegen, in plaats van te editten, doordat de hiel niet op de juiste plek zit, worden bij landing van de hiel, de krachten misplaatst. Als de hiel op de natuurlijke plek zit, opent dat de juiste bloedvaten, op het juiste moment. De hoef is een heel complex mechanisme, niet zomaar even uit te leggen in een klein raampje op de computer. Het is ook niet van belang, want wat jij wil, is dat je paard goede hoeven heeft. En een goede hoefverzorger moet daar voor kunnen zorgen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:28

Pffff, ik word gek van mn pony afentoe.. ;(

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:29

Ik geloof best dat zonder ijzers de hoeven ook niet groeien. IJzers er af is niet de ultieme oplossing. Goede hoefvorm is dat wel, en alleen een ervaren bekapper zal dat kunnen bewerkstelligen.
En je ziet geen spoken.
Als je je paard zo door laat lopen, gaat hem dat erg opbreken. Je zal een list moeten verzinnen.

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:31

Zou dit ook de reden kunnen zijn waarom hij gallen heeft?

isabelvdm
Berichten: 80
Geregistreerd: 20-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:33

Absoluut!

Edit
Nou nou, nooit zo stellig zijn, maar ja, waarschijnlijk wel. ;)