Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:14

Dikte van huid is ook variabel en dikte van huid kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage. Denk maar aan stratenmakers handen en kantoorvlerkjes :)* Zo is het met zolen ook, de zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage.


Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:31

Dan krijg je tot op zekere hoogte eelt.
De huid zelf past zich niet aan, maar gooit er een bescherming overheen.

Zelf zou ik niet durven zeggen of de zool ook 'eelt' kan aanmaken.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:44

Arabesk schreef:
Dikte van huid is ook variabel en dikte van huid kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage. Denk maar aan stratenmakers handen en kantoorvlerkjes :)* Zo is het met zolen ook, de zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage.


Eelt ontstaat op plaatsen waar veel wrijving en druk is inderdaad en bied een plaatselijke noodoplossing. Overigens zal de ene persoon makkelijker en sneller eelt ontwikkelen dan de andere.
Natuurlijk kan ze zool is een heel stuk aanpassen maar niet oneindig.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:40

isabelvdm schreef:
Flosje446 schreef:
Senna heeft ook van die erge uitwaaiers vooral aan de voorhoeven en dan aan de binnenkant. Ze loopt ook erg gevoelig en is te dik. De hoefsmid moet iedere 6 weken komen om haar hoeven een beetje normaal te houden. Wat zou je in de voeding moeten veranderen om deze uitwaaiers te verminderen?
Ik zal morgen foto's maken van haar hoeven, voor zien ze er echt niet uit. Maar ik wacht het even af, eerst een bezoekje aan de kliniek voor een peesblessure en daar ga ik advies vragen over de hoeven. En daarna komt de hoefsmid.


Wat krijgt ze nu te eten? (Anders lastig te zeggen wat je zou kunnen veranderen)


Ze staat 24/7 op het land en krijgt iedere dag een handje muesli (Coolmix van Havens) en nog een supplement met extra vitaminen en mineralen.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:41

Zack schreef:
@Scoxxx
Wat zou ik met mijn smid moeten overleggen qua manier van bekappen?
Mijn smid vind zijn hoeven namelijk erg snel kort.
En heeft er daarom de laatste keer met beslaan echt niks van de hoeven afgehaald (behalve gevijlt) Maargoed dat kan je dan ook weer zien aan de nagelgaten.

Hij beslaat altijd koud, en als je idd 1 maatje groter onder gooit gaat dat niet echt.
Ik denk dat ik me zorgen maak in combinatie met de stand van zijn hoeven en het beslag.
Maar als jij zegt dat hij goed beslagwerk levert ben ik wat dat betreft iets gerust gesteld.
Hetgeen wat ik dan wel graag wil weten is wat ik tegen mijn smid moet zeggen om zijn hoeven te bekappen?
Ik zie namelijk zijn 'model' hoefjes wel voor me, maar hoe daar te komen heb ik geen idee van..


Moeilijk iets echt 100% zinnigs over te zeggen zo vanuit de foto-series. Op jouw website zie ik een paar moeilijke hoeven.
Ik ben ze nog eens goed gaan bestuderen... http://www.fjordzack.nl/Hoeven.html
Het lijkt erop dat de hoeven in eerste instantie rond waren. In een latere fase dat ze steeds vierkanter worden... maar schijn bedriegt! De lange hoefwanden en flare's doen de hoef ronder lijken, toen dit opgevijld werd zie je dat de hoefjes ietsjes vierkanter zijn qua vorm LV en RV
Dat maakt een ijzer passen moeilijk. Dat klopt.

Op de site ziet het bekapwerk van augustus 2008 er redelijk uit voor deze hoefjes. Zijn gewoon hoefjes met een uitdaging.
Zijn wel plathoefjes zeg maar. Eveneens dunne zool. Ik noem een hoef die niet concaaf loopt, bijna altijd plathoefjes.

Ehm... hoefsmid. Op zich heeft hij goed werk geleverd met deze hoefjes. Ik zou met hem persoonlijk eens overleggen of de takken wellicht iets langer kunnen. Eens kijken of de hoefsmid daarvoor een (goede) oplossing heeft? Lijkt me op dit moment meest effectieve manier van aanpak, voor dit dier.

Snel gaan de leiders, elk in zijn plaats;
Snuivend staren zij naar ons, verlegen en uitdagend,
En zijn weg in razendsnelle vaart. - Gilmore -

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:49

Ik heb deze ook even op een aparte pagina gezet, aangezien het er nogal veel zijn :+ klik hier om te kijken.
Tijdens het bekappen kwam ik dit tegen:
Afbeelding

Gevolg van een kneuzing door een steen waar ze op is gaan staan, hier was ze ook een week of twee kreupel van. Ik kon het er nu zo uitsnijden.

Sannessep

Berichten: 708
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:17

Kon je dat aan de onderkant ook zien, die kneuzing? Of zie je dat nu omdat je het eruit gesneden hebt...

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:20

Het was een stenig pad waar ik toen reed en ze stapte bovenop een steen, waarna ze kreupel was. Dat ze kreupel was was een paar maanden geleden, maart denk ik ofzo. Er viel toen niets aan de hoef te zien.

Sannessep

Berichten: 708
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:26

Hmmm, dan heeft mijn paardje dat ook vast gehad.. die was ook ineens een weekje erg onregelmatig, terwijl ik daar geen verklaring voor had (niet te zien/voelen aan de buitenkant).
Daarna knapte het vrij snel weer op, gelukkig. Het hoeft niet altijd ernstig te zijn natuurlijk maar je schrikt toch altijd weer he.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:07

In het vorige topic al eens belooft foto's te plaatsen van de hoeven van mijn paarden.
Vandaag dan toch echt eens eentje gegrepen en foto's genomen.

Ga niet te veel info geven, ben erg benieuwd naar jullie commentaar.
Als het moet kan ik altijd achteraf wat aanvullende info geven.

Vooraanzicht:
Afbeelding
De achterkant:
Afbeelding
Achter zijaanzicht:
http://i20.photobucket.com/albums/b228/ ... G_0258.jpg
Voor zijaanzicht:
http://i20.photobucket.com/albums/b228/ ... G_0263.jpg
Rechter voorvoet:
http://i20.photobucket.com/albums/b228/ ... G_0262.jpg
Linker voorvoet (lijkt dat hij een scheurtje heeft maar dat is het niet)
http://i20.photobucket.com/albums/b228/ ... G_0261.jpg

Vanaf nu heb ik geen idee meer welke voet wat is, ja de voor en achtervoeten weet ik uit elkaar te houden maar welke nu rechts en links is????
Denk linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Denk rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Achterhoeven:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Quest Arabians performance breeding based on the crabbet bloodlines.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:39

nette hoeven lijkt mij, waarvan zowel zool als wand dragen.

Vraagje:
Het valt me op (en ook bij andere hoeven die ik voorbij heb zien komen) dat de hoefballen van de achterhoef op de foto's van de onderzijde meer naar achteren lijken te liggen, het lijkt als het ware alsof de steunsels groeien vanuit een plek "voor de hoefballen" (volgt u m nog? :Y) ) ipv een groei die begint vanuit het midden van de hoefballen (zoals te zien bij de voorhoeven)
Hoe kan dat en is dat evt. schadelijk?

Ik kan me voorstellen dat de hoefballen bij het landen niet optimaal als schokdempers kunnen worden gebruikt. Het lijkt zelfs wel alsof de steunsels in de hoefballen prikken, maar als je kijkt naar de fotos van het achteraanzicht lijkt het weer mee te vallen omdat de verzenen vrij kort zijn.

Ben benieuwd, want ik zie het ook bij mijn eigen paardje :Y)

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:41


Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:41

@scoxxx
Ik zal hem eens bellen van de week (ik wacht wel heel eventjes want volgens mij word hij helemaal gek van mij hihi)

Maar wat voor zin hebben langere takken?
Opzich helpt het niet verder meedragen toch?
Is het nu schadelijk voor hem om hem nu nog 4 weken zo door te laten lopen tot de volgende x?
(als je ook gek van me word moet je het zeggen hoor :+ )

lovelance

Berichten: 2016
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:47

Ook ik zou graag wat willen horen over de hoeven van mijn paard Lance; advies, visies, commentaar etc.
linksvoor
Afbeelding
rechtsvoor
Afbeelding
rechtsachter
Afbeelding
linksachter
Afbeelding
onderkant voorbeen
Afbeelding
onderkant achterbeen
Afbeelding
van voren
Afbeelding
Ik zou graag na advies/commentaar wat meer willen vertellen

Hoogwaardige producten die bijdragen aan bewuste en positieve communicatie tussen mens en dier
WWW.LOVELANCE.NL voor de paarden- en hondenliefhebber
I N S T A G R A M - F A C E B O O K

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:19

Ik zei gisteren dat ik vandaag foto's van Senna's hoeven zou plaatsen en dat ga ik nu dus ook doen. Ik schaam me er wel een beetje voor hoe Senna's hoeven eruit zien. Ik heb het opgezocht en het is nu 6 weken geleden dat de hoefsmid is geweest. De hoefsmid zegt dat Senna hele harde hoeven heeft en dat dit scheuren niet erg is en ik me er geen zorgen over hoef te maken. De eigenaresse wil liever geen andere hoefsmid, want deze heeft ze al 10 jaar.
Rechtsvoor
Linksvoor
Rechtsachter
Linksachter

Wat vinden jullie er van?
En weet iemand misschien nog een goede hoefsmid in de omgeving Gouda?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:14

@ lovelance, de hoefwand is al wat lang aan het worden t.o.v. de zool en daardoor zie je dat er nu al stukjes gaan afbreken. Verder mooie brede straal :j

@ Flosje

Afbeelding

hoefwand is rechts behoorlijk geflared de hoefwand is ook nog eens te lang waardoor de hoefwand gaat scheuren en brokkelen. De eigenaresse mag zich wel ietsje meer achter het oor krabben hierover. Het zou al schelen als ze niet eens in de zes weken, maar eens in de vier weken de smid zou laten komen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:27

Arabesk schreef:
@ Flosje
hoefwand is rechts behoorlijk geflared de hoefwand is ook nog eens te lang waardoor de hoefwand gaat scheuren en brokkelen. De eigenaresse mag zich wel ietsje meer achter het oor krabben hierover. Het zou al schelen als ze niet eens in de zes weken, maar eens in de vier weken de smid zou laten komen.


De hoefsmid wil dus niet zo vaak komen, want die vind dat niet nodig. Hij zegt dat Senna sterke hoeven heeft en als hij iedere 4 weken moet komen gaat ze toch alleen maar nog gevoeliger lopen.

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:36

Ik ben het met Arabesk eens, daar zou ik al snel weer een smid bij willen zien, ze zijn behoorlijk lang. Je kan de volgende keer eventueel vragen of hij je een beetje wilt laten zien hoe je kleine haakjes en scheurtjes weg kan veilen, zodat ze niet verder kunnen scheuren. Kan je de hoefwand iets netter houden.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:11

Afbeelding
Bekunststoft hoefje met de brug iets naar voren

Afbeelding
Ander bekunststoft hoefje met de brug iets naar achter (andere maat ijzer)

Snel gaan de leiders, elk in zijn plaats;
Snuivend staren zij naar ons, verlegen en uitdagend,
En zijn weg in razendsnelle vaart. - Gilmore -

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:20

Flosje446 schreef:
De hoefsmid wil dus niet zo vaak komen, want die vind dat niet nodig.


lekkere smid is dat dan :7

Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:24

MIsschien niet helemaal het juiste topic, maar wat zijn goede alternatieve voor easyboots? Ik was er super tevreden over, tot laatst een wondje op de bal van een achtervoet, en zag nu van het ritje van gisteren een kneuzing kleur op de hoefbal van een voorvoet. En veel anders doe ik ze ook niet aan :? Ze heeft ze een half uur aan gehad, vond ik haar niet zo fijn lopen en waren we toch bij de zandpaden aangekomen en heb ik ze uitgetrokken. Maar goed, zonder schoenen gaat hem niet worden, ze heeft nogal gevoelige periodes. Misschien maar schoenen gaan aanmeten? Voeten blijven momenteel wel redelijk constant.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:35

Renegades, die zijn heel goed en schuren niet, omdat het achterstuk meebeweegt met de hiel en ook niet stijf vastzit aan de schoen. :j

HIer wat pic's van mijn vakantie, er kwamen ook daar hoeven voorbij :+. We waren in de Eiffel bij vrienden, bij een toeristische waterval (tussen de krijsende nederlandse kinderen) zagen we een groep Vlaamse trektochtruiters. Merckwaerdig beslag:

Afbeelding
merk op hoe de toon is afgehakt om plaats te maken voor de lip...


natuurlijk bekappen is ook bekend in Duitsland, in elk geval de Eiffel. Dit waren hoefjes van paardjes die bij een een of ander conferentiecentrum stonden (in een paddock met een hooinet)

Afbeelding

Een mustangroll en géén strasserbekapping, ik dacht altijd dat strasser populairder zou zijn in dtsl dan NB

Die vrienden van ons wonen echt als in een sprookje: de veranda heeft uitzicht op vier bergdalen, ze wonen zelf op de berg en je ziet de paardjes gewoon voor je huis lopen

Afbeelding

Ik heb een tijdje bij ze gewoond en de veulens van toen zijn nu al groter. Dit was zó'n ontzettend lelijk veulen, maar is erg leuk opgedroogd
Afbeelding

Dit zijn oostenrijkse trekpaarden he, je moet er van houden :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 29-07-09 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:36

Tancreda4 schreef:
MIsschien niet helemaal het juiste topic, maar wat zijn goede alternatieve voor easyboots? Ik was er super tevreden over, tot laatst een wondje op de bal van een achtervoet, en zag nu van het ritje van gisteren een kneuzing kleur op de hoefbal van een voorvoet. En veel anders doe ik ze ook niet aan :? Ze heeft ze een half uur aan gehad, vond ik haar niet zo fijn lopen en waren we toch bij de zandpaden aangekomen en heb ik ze uitgetrokken. Maar goed, zonder schoenen gaat hem niet worden, ze heeft nogal gevoelige periodes. Misschien maar schoenen gaan aanmeten? Voeten blijven momenteel wel redelijk constant.

Heb je die nieuwe al gezien?
easyboot bare oid?

Zack

Berichten: 4094
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:38

@arabesk
Ik kan de eerste foto niet echt heel wijs worden.
Zit daar nou wel of geen lip?
Heb je geen betere foto?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:41

nee helaas geen betere foto, er zat wel een lip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Durquia, jazzejam en 11 bezoekers