Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:49

Arabesk schreef:
Voorpagina nieuws bokt: "Arabesk spaart hoefijzers" :+


:') Je hebt er al heel wat..
Heb je dat plastic stimulerende plaatwerk+ ijzers van de cursus toen nog bewaard ?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:05

Jazeker :D en ik heb ook nog het kunststof ijzer van fransje23

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 00:07

Arabesk schreef:
Jazeker :D en ik heb ook nog het kunststof ijzer van fransje23


De Hippoflex tegenwoordig Cera :) Daar heb ik er zelf geen een meer van :D

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:19

Het eerste wat ik dacht was ook ´sinds wanneer veren ijzers´... Geen beter mechanisme om klappen op te vangen dan de hoef zelf.

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:40

Hmm wat een raar ijzer, nog nooit gezien!!!

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:42

Moesten er nog ijzerverzamelaars zo 1 willen, stuur maar pb'tje..wil enkel de verzendkosten, ben van BE. :)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 10:48

holy smoke! Da's een interessant stukje ijzerwerk! Nog nooit gezien

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:19

Apart om te zien! Snap wel dat je daar interesse in hebt Arabesk, leuk om te verzamelen trouwens :)

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:57

Hier zitten vast wel een aantal mensen die ervaring hebben met mijn probleem/vraag.
Mijn paard is 4 jaar geleden van de ijzers afgehaald. Hierna kreeg hij last van een verticale scheur in beide voorhoeven. Mijn toenmalige smid zei dat dit geen probleem was. Na verandering van stal zijn we overgestapt naar een natural balance bekapper. Zij vond de scheur wel een probleem en ging mijn paard regelmatig doen. De scheur beterde iets, maar naar haar mening niet genoeg. Mijn paard liep na bekapping wat gevoelig, maar niet schrikbarend slecht.
Hierna (afgelopen februari) kwam een natuurlijk bekapper. Hij bekapte mijn paard elke 6 weken. De hoef werd mooi afgerond de scheur werd met elke bekapping iets minder. Als de hoefwand echter werd kortgevijld, wat moest om mijn paard op de zool te laten lopen en de scheur uit te kunnen laten groeien, werd mijn paard stokkreupel. Mijn paard had erge flares en de scheur, waardoor het noodzakelijk was de hoefwand kort te houden. De zool van mijn paard is heel dun en voelt zacht aan, bijna als leer. Ik heb de hoef/zool 6 maanden tijd gegeven om gezond te worden, maar mijn paard bleef (zelfs met easyboot clouds) veel pijn hebben, zelfs op de wei. Nadat de ene na de andere hoefzeer elkaar opvolgden heb ik moeten besluiten mijn paard weer op ijzers te zetten.
Mijn vraag is nu: kan het zo zijn dat de hoeven van een (oud) paard zich niet meer kunnen aanpassen aan blootvoets lopen? Onze bekapper was erg bekwaam, de 10 andere paarden hadden gezonde hoeven en liepen prima.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:12

Als ik lees dat de zool zacht is als leer zou het kunnen zijn dat er vocht tussen de zool in de voet zit. Dit kan heel goed het kreupel lopen verklaren.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:21

Das best raar. Want eerder zonder ijzers ging het toch wel goed dan? Heb je ook foto's?
En ivm scheur, heb je al is geprobeerd langdurig te weken in schimmeldodende producten bv. chloordioxide? Iets opsmeren is vaak niet genoeg, dat geraakt niet diep genoeg. Schimmel groeit ook, en als die sneller groeit dan de hoefwand groeit die ook niet vanzelf uit. Als weken niet werkt is het uitsnijden een optie. Er voor zorgen dat al het zwarte weg is. En dan ook behandelen. Komt er terug een zwarte streep in, stukje weer weghalen. Daar hoeft paard normaal zelfs geen last van de te hebben. Die schimmel op zich zou ook niet. Dan hoeft de hoefwand ook niet zo erg ingekort worden en voorkomt het misschien wat gevoeligheid.
Plots random zweren ontwikkelen kan trouwens ook te maken hebben met cushing, als ze dan ook een beetje hoefbevangen worden gaan ze ook niet goed meer lopen. Had ze het aan alle hoeven? Of enkel 2 voor? Of maar 1 hoef?

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:36

Eerder zonder ijzers ging qua lopen prima, al gingen grindpaadjes echt niet, maar das niet het einde van de wereld. De flares en scheur werden alleen steeds erger, dus er moest iets gebeuren. Vandaar hoefwand kort houden en goed afronden, maar dan kreeg hij pijn. En dat was gewoon in stap op de wei. Bij iedere oneffenheid en takje waar hij op stond. Hoefschoenen aangeschaft en lang geprobeerd, maar het was gewoon niet meer paardwaardig. Toen hij eenmaal weer op ijzers stond merkte ik pas echt hoe verl pijn hij heeft gehad. Veel meer lopen, draden kapotmaken voor lekkerder gras, vrolijker. Misschien ligt het eraan dat hij oud is? Darmen werken minder, gebit is niet meer bruikbaar? Wellicht kunnen de hoeven zich ook niet meer herstellen op zekere leeftijd? Hij heeft bloedonderzoek gehad en alles was prima, ook geen cushing.
Ik blijf het gewoon raar(en jammer) vinden. 24/7 buiten en ijzers is niet ideaal.

zal even foto's zoeken.
Edit: de schimmel werd bij het bekappen blootgelegd. Ik zette de plantenspuit met imavorol erop en daarna smeerde ik de honing erin met een tandenborstel, dus kwam overal goed bij.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:50

Kan zijn dat het niet goed genoeg weg gesneden is, of dat het gewoon terug gekomen is en daar niet op is ingespeeld :p Onlangs in een topic hier ook, eerste keer was maar half weggedaan en groeide niet echt uit, daarna naar kliniek en alles grondiger weg. Al had dat thuis ook gewoon gekund :P
Gevoelig op steentjes vind ik nog geen drama, sommige paarden gaan daar niet aan wennen en al helemaal niet als ze verder gewoon in de zachte wei/stal staan.
Normaal lopen op vlak asfalt en de wei is wel een minimum, anders is er toch wat mis met hoeven/paard... Liep hij met schoenen aan dan ook slecht? Een takje in de wei dat pijn doet is wel heel gevoelig ...

Op oude leeftijd zal er wel al meer zijn dat minder goed werkt maar het klinkt echt alsof het ineens heel erg verslechterde en dan is er misschien wat meer mis, al dan niet door ouderdomsziektes :p

Hoe is hij zelf? Eerder te dik of zoals oudjes aan het vermageren? :)

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:11

Met schoenen liep hij beter, maar nog niet goed. Probleem met de schoenen was dat die bij lang dragen gingen zweten en stinken en meneer daar rotstraal van kreeg. Het is altijd een slank paard geweest, maar werd in die tijd echt mager. Op het moment gaat het voor een paard dat alleen nog pap kan eten prima, beter dan het was, maar nog altijd dun. Sinds hij van de pijn af is is hij veel vrolijker en fitter. Ik heb geloof ik alleen nog tijd nodig om aan de ijzers te wennen. Het liefst wil ik ze eraf, maar dat betekende eerder pijn en dat wil ik niet. Pfff.
Ik krijg geen fotos geplaatst. Zal morgen nog eens proberen.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:19

Ik ben een meelezer, maar wil toch even reageren. Ik heb een oudere merrie (met artrose) en heb haar vorig jaar ook van de ijzers af gehaald. In het begin heeft ze wat gevoelig gelopen en later dat jaar veel ellende gehad met zweren en bevangenheid. Ik heb haar toen direct van de biks afgehaald en een andere smid genomen.
Nu heeft ze voor haar doen een goede stand gekregen en komt ze in volle galop van het weiland af.

Mijn tip: kijk naar je voer. Bij mijn merrie heeft het veel verschil gemaakt.

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:35

http://nl.tinypic.com/r/24l35et/9
http://nl.tinypic.com/r/k54ex0/9
http://nl.tinypic.com/r/33vhl4z/9
http://nl.tinypic.com/r/2m6lwde/9
Als het goed is werken bovenstaande links? Dit was begin dit jaar. Onderstaande fotos zijn een aantal maanden later gemaakt.
http://nl.tinypic.com/r/28jv404/9
http://nl.tinypic.com/r/1juwbd/9

Nadia wat voerde jij eerst? En nu?
Mijn paard krijgt per dag 1 schep muesli en 2 scheppen brok als krachtvoer. Daar zal hij ongeveer de helft van binnenkrijgen, want doordat hij tanden mist gaan daar brokken tussenzitten en die laat hij uit zijn mond vallen. Verder 1,5 schep bietenpulp, 1,5 schep lucernabrok en 1,5 schep zemelen geweekt. En 1 schep lucerne en onbeperkt hooi, maar daar wordt alleen op gesabbeld.

@ dubbeldun. Mijn paard had volgensmij inderdaad vocht tussen zool en voet. Hij kreeg in beide hoeven een klein gaatje waar vocht uit kwam als ik op de zool duwde. Na 5 weken wilde mijn paard opeens helemaal niet meer lopen en bleek daar een hoefzweer te zitten. Ik zal google eens raadplegen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 06:51

Ik zie nog veel steunsel materiaal over de zool zitten en kneuzingen.
Dat verklaart wel dat het zeer doet als ie op zo'n zool moet lopen.

Ik zou ook het krachtvoer schrappen, goed hooi en alleen bietenpulp.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 09:28

tomatenplant schreef:
http://nl.tinypic.com/r/24l35et/9
http://nl.tinypic.com/r/k54ex0/9
http://nl.tinypic.com/r/33vhl4z/9
http://nl.tinypic.com/r/2m6lwde/9
Als het goed is werken bovenstaande links? Dit was begin dit jaar. Onderstaande fotos zijn een aantal maanden later gemaakt.
http://nl.tinypic.com/r/28jv404/9
http://nl.tinypic.com/r/1juwbd/9

Nadia wat voerde jij eerst? En nu?
Mijn paard krijgt per dag 1 schep muesli en 2 scheppen brok als krachtvoer. Daar zal hij ongeveer de helft van binnenkrijgen, want doordat hij tanden mist gaan daar brokken tussenzitten en die laat hij uit zijn mond vallen. Verder 1,5 schep bietenpulp, 1,5 schep lucernabrok en 1,5 schep zemelen geweekt. En 1 schep lucerne en onbeperkt hooi, maar daar wordt alleen op gesabbeld.

@ dubbeldun. Mijn paard had volgensmij inderdaad vocht tussen zool en voet. Hij kreeg in beide hoeven een klein gaatje waar vocht uit kwam als ik op de zool duwde. Na 5 weken wilde mijn paard opeens helemaal niet meer lopen en bleek daar een hoefzweer te zitten. Ik zal google eens raadplegen.


Deze voetjes kunne nog vele malen netter, steunsels vlakker richting de zool.
En niet heel werelds vreemd dat ze niet lekker loopt/liep want er komen zool kneuzingen uit, wellicht heeft ze een hoefzweer gehad.
En waarom zit dat enorm gat voorin die hoef ? ontzetten zonde.
Verder de hoef zoveel mogelijk afronden met een flinke mustang rol.

tomatenplant
Berichten: 25
Geregistreerd: 22-03-14

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:39

Tja. De bekapper haalde eraf wat eraf kon, maar durfde er nooit meer af te halen omdat er gewoon niet veel materiaal zat. Hij legde dit ook elke keer uit.
Paard had inderdaad ook een hoefzweer. Deze is uitgesneden door de da.
Dat grote gat is de scheur. Zo ver liep deze door.
En vwb voer, als ik hooi en bietenpulp voet krijgt mijn paard alleen bietenpulp binnen, dat lijkt me veel te eenzijdig.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:43

Heb je al eens Wiesencobs geprobeerd? Met wat warm water er over vallen die ook snel uit elkaar. Vit/min. kun je in kleine brokjes of poeder daarbij mengen(bijv. Formula4Feet). Dan heb je geen -veelal erg suikerhoudend- krachtvoer meer nodig.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:51

M@matenplant...m'n merrie kreeg eerst krachtvoer en kuil en iets meer dan een jaar geleden ben ik overgestapt op muesli en hooi. Inmiddels krijgt ze in de ochtend alleen hooi en 's avonds 1 schep muesli (Care4Life ivm de lage hoeveelheid suiker+zetmeel), 1 bekertje Vital Complete en een beetje Speedibeet waardoor ik haar artrose poeder doe. Over dit alles nog wat olie, en dan krijgt ze nog een hoop hooi.

Vorig jaar heb ik veel ellende met haar voeten gehad, eerst een hoefzweer, allergische reactie op het kuil, 2x hoefbevangen en weer een zweer. Ik was er klaar mee en heb het suiker zoveel mogelijk uit haar dieet geschrapt. Buiten dat ze goed is afgevallen, wat weer goed helpt bij die artrose...heb ik dit jaar niks aan de hand gehad met haar. In overleg met de smid hebben we de stand van haar benen iets aangepast en nu loopt madame als een zonnetje...en dat met haar bijna 22 jaar. De hoefsmid is ook erg tevreden met de conditie van haar voeten, deze is in het laatste jaar veel beter geworden. Dus ook op oudere leeftijd kunnen hoeven beter worden, ik zie het bij mijn paard.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:01

Ik heb er eentje van 30 en die loopt de boel nog op te juinen, ook HB-geweest in haar jongere jaren en nog steeds erg platte zolen, maar ze loopt als een jonge blom.
Op wandeling krijgt ze wel hoefschoenen aan anders voelt ze de steentjes wel.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:44

Als op deze foto het is 'uitgesneden' dan snap ik wel waarom het niet weg is hoor..
Afbeelding

Al dat zwarte is gewoon schimmel, waarschijnlijk kruipt dat onder de hoefwand nog een heel stuk verder door naar boven. Als je het nog voor de helft laat zitten gaat het niet uitgroeien.

Dit is een beter voorbeeld van schimmel weghalen... En ook het kruimelige witte mag weg en dan mag je de hele hoef weken in iets sterks of insmeren of... Op de laatste foto zie je onderaan nog een beetje zwart zitten, dat is ook nog weggehaald maar dan via de onderkant... En dit was eigenlijk een heel klein scheurtje dat er al een paar maanden niet uitging. Beest heeft verder gezonde voeten. Het kan echt veel hoger gaan dan het lijkt onder die hoefwand. Jammer dat ik geen echte voorfoto heb, de eerste foto (linksboven) was al een stuk weggehaald maar bleek dieper dan gedacht dus dan maar de frees erbij..
Naar het schijnt is weken enkel ook voldoende maar heb zo een vermoeden dat dat ook niet hoog genoeg geraakt was in dit geval. Moet dat eerst een keer zelf ervaren voor ik dat geloof :p
Afbeelding

Wat die zachte zolen betreft ben ik er ook nog niet uit. Als je daar nog meer gaat afhalen loopt die wss nog beroerder :p Lijkt idd nog steunsel te zitten maar dat krijg je zomaar niet weg, het is waarschijnlijk ook best dun die zool/steunsel/whatever it is... Zijn die zolen in de zomer dan ook knoerthard en bijna niks af te krijgen? Een RX maken is misschien wel handig in dat geval, dan weet je hoeveel speelruimte je echt hebt :)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:00

De zool moet je ook niet aankomen, enkel de steunsels. Belangrijk is dat paard een goede mustang rol heeft. Daardoor kan paard beter afwikkelen. En zonde van dat uitsnijden, een gezonde hoef begint bij de voeding.
En als dat goed is, gaan bewegen dan gaat de hoef van bovenuit herstellen dan zo groeit alles eruit. Dit heeft wel enig tijd nodig.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:27

Een opgesloten abces 'groeit' er niet uit hoor.