Moeilijke peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Moeilijke peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:04

Hee,

Mijn paard heeft naar mijn idee een nogal complexe peesblessure. Ik heb een redelijke ervaring met peesblessure's, maar bij deze weet ik even niet wat ik hiermee moet.
Het begon met een klein scheurtje (0,3 cm) in de diepe buigpees, LV. Ze liep hierbij kreupel op haar beide voorbenen. Mijn veearts wilde zich eerst richten op LV, omdat ze daar toch wel duidelijker kreupel op liep en RV af en toe. Na veel zoeken op de echo, was bijna niks te vinden, was een heel klein scheurtje te zien. Ze staat echter niet goed op haar hoeven, haar linkerhoef is een stuk stijler als de linker. Dit is door de hoefsmid gecorrigeerd, ze ging op zooltjes met silliconen ertussen. Na zes weken boxrust en 3 keer 10 minuten per dag stappen, kwam hij voor controle. Het leek toen dat het alleen maar erger geworden was. Nog zes weken aan de hand gestapt, flinke energie uitbarstingen en een gevaarlijk paard aan mijn zeide. Toen op de echo geweest, de pees was wonderbaarlijk genezen, wonderbaarlijk vond ik het omdat ze nog steeds goed kreupel liep, dus een stuk erger dan bij de diagnose! Dit even afgewacht, en weer op gaan zitten en ze liep weer rad. Op aanraden van mijn veearts mochten de zooltjes eronder vandaan. Dit heb ik gedaan, want ze zijn behoorlijk prijzig. Dit was de eerste blessure.
Na 5 maanden te hebben gereden, werd ze weer kreupel, dit keer rechtsvoor. Ik heb dit een tijdje afgewacht. Toen is mij aangeraden om een homeopaat erbij te halen (http://www.anettedevogel.nl). Zij heeft haar doorgemeten, en concludeerde dat haar lever en darmen behoorlijk van slag waren, door de boxrust die ze heeft gehad. Hiervoor heb ik toen een aantal middeltjes gehad, oa drainage compositum en acupunctuur créme. Dit moest ik aanbrengen op haar rug op bepaalde plekken. Ook beweerde ze dat haar pees ontstoken was, dit zou komen omdat haar achterhand hoger als haar voorhand staat. Dit moest met rijden op te lossen zijn, dmv het rechtrichten. Ik wilde voor de zekerheid toch een echo, en deze keer dezelfde blessure, alleen het andere been. Met dezelfde oorzaak. Hij raadde me aan om haar weer op boxrust te zetten en gecontroleerd stappen aan de hand. Dit heb ik niet gedaan, ipv daarvan heb ik haar dag en nacht op het land gezet. Zij staat er rustig bij, wandelt wat en heb haar iedere dag wat gepoetst en gewandeld.
Nu zijn we 8 weken verder, en ben ik begonnen met het opbouwen van stapritjes. Ik mocht dit van mijn veearts van het begin af aan al doen, maar ik heb gewacht tot het vocht uit haar been weg was getrokken. Nu zie ik geen vocht, maar na het stappen zit er weer behoorlijk wat. Dit baart me behoorlijk zorgen, ik heb een groot paard, en ben zelf niet zo zwaar, dus ik denk niet dat dit overbelasting kan zijn, heb het ook rustig opgebouwd en zit nu op een half uurtje stappen op de verharde weg.
Bij de vorige eigenaar heeft ze ook een soortgelijke blessure gehad, omdat er littekenweefsel te zien is. Dit is er natuurlijk niet bij gezegd dat ik haar kocht, ik heb een gewoon goedgekeurd paard gekocht, ze is op die stal geboren en ze zou nooit wat gehad hebben.

Ik heb dit zelf nog nooit meegemaakt dat een paard hierdoor blessures ontwikkeld. Ik wil hier graag meningen en ervaringen over horen. Wat raden jullie me aan om hiermee te doen? Ik vraag me af of dit blijvend is. Ze heeft op M niveau dressuur gelopen, en L niveau springen. Ik rijd dit zelf niet, ik dressuur wat in de bak en het springen heb ik al opgegeven. Wedstrijden werkten we wel naartoe, maar hebben we de kans nog niet voor gehad. Ik heb haar gekocht toen ze 9 was, ze is nu 11. Misschien is ze nu uitgegroeid en komt het er nu pas uit, maar zo heb ik nog meerdere theorieen. Met andere woorden, ik weet echt niet wat ik hiervan moet vinden, en bij mij op stal zijn de meningen hier ook flink over verdeeld. Ik weet nog niet wanneer ik terug ga voor weer een echo.

In ieder geval bedankt voor het lezen, ik hoop dat ik het duidelijk uit heb gelegd.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier wat foto's, de meest duidelijke die ik heb van haar stand. En eentje van het rijden, ik schijn haar teveel op haar voorhand te rijden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:38

bah wat een pech ...

ben je altijd bij dezelfde dierenarts geweest?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:44

Ik persoonlijk vind 8 weken rust erg weinig voor een peesblessure. Mijn paard heeft meerdere peesblessures gehad en ik ben toch wel tussen de 5 en 16 maanden kwijt geweest!

En waarom heb je het paard op het land gezet, terwijl DA boxrust voorstelde?
Heb je al een second opinion aan een andere DA gevraagd?
En heb jij bij de koop gevraagd naar vorige blessures?

Succes met je paard!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:58

8 weken vind ik ook erg kort. Het is misschien lastig maar je moet erg veel geduld hebben met zulke blessures.

Ik ben ook alweer een jaar verder na de diagnose peesblessure (beschadiging van de buitenste buiger overigens).

Het vocht dat in het been komt na het rijden klinkt apart. Bij mij werd de zwelling juist zichtbaar minder bij beweging. Dus als ik met haar had gelopen zag je ook echt dat het dunner was. Veel koelen is zowiezo niet verkeerd.

misschien toch een 2nd opinion?

succes in ieder geval

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:08

Ze heeft nu 8 weken rust, maar ik ben nog niet bezig met het rijden hoor. Doe op aanraden van mijn DA stapritjes uitbouwen, waar ik al veel later mee ben begonnen dan dat hij voorstelde.

Ik heb haar op het land gezet omdat ze dan rustig staat, en als ik met haar stap terwijl ze boxrust heeft, stijgert en bokt ze. En het is me sterk afgeraden door de homeopaat, en daar ben ik het zeker mee eens, ik vind niet dat ik mijn paard 3 maanden in een hokje moet zetten. Mijn veearts heeft zelf ook aangegeven dat hij niet echt weet wat hij ermee aanmoet, en geeft tegenstrijdige adviezen.

Second opinion wil ik wel doen, maar daar moet ik minimaal 1,5 uur voor rijden. Ik heb zelf geen trailer en bij mij op stal zijn er weinig mensen die voor me willen rijden, dit kost meestal erg veel moeite. Ik ben weer naar dezelfde veearts gegaan omdat ik de diagnose wilde dat ze een peesblessure had. En naar welke veearts je ook gaat, je krijgt overal een ander advies... Ik weet dus niet of ik hier wat mee opschiet.

Ik heb in ieder geval alle geduld van de wereld, ik ben allang blij dat ik haar heb. Vind het erg jammer dat ik niet kan rijden en mis het ook echt, maar heb liever een gezond paard dan dat ik haar pees straks helemaal kapot rijd.

Ze hebben me bij de koop verzekerd dat ze in haar hele leven nog nooit wat gehad heeft, geen koliekje, niks. Maar met een genezen blessure worden ze gewoon klinisch goedgekeurd.

Het vocht naar het stappen vind ik ook heel vreemd, naar mijn weten hoort dit niet..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:27

Ik zou toch voor een second opinion gaan! Rot dat je geen eigen trailer hebt, maar het lijkt mij beter dan nu zo aanmodderen.... Naar welke DA wil je? (mag ook per PB ;) ). Ik heb goede ervaringen met zowel de klinieken Emmeloord en Bodegraven (maar dat is inderdaad een eindje rijden!). Mijn vorige DA ben ik ook heel tevreden over (ben verhuisd). Hij zit in de omgeving Alkmaar.. Volgens mij heeft hij geen eigen praktijk meer, maar je kan het altijd proberen of hij naar je toe wil komen!

Ik heb het over deze DA: [EA-GZ] Ervaring met Erwin Gijtenbeek?
Als je zijn tel.nr. wilt, PB me maar!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:34

hier staat ook een paard die afgelopen februari een peesblessure heeft opgelopen.
Er is een peesscan gemaakt en het advies was: 2 x per dag 10- minuten stappen en voor de rest boxrust.

Na 8 weken is weer een peescan gemaakt en mocht de eigenaar meer gaan stappen op het harde.

Na 3 maanden mocht ze het werk voorzichtig weer oppakken, de pees was weer goed.

Maar.. nog steeds is het been dik. Dat komt niet van de pees, maar er zit nog iets van een bloeduitstorting - te vergelijken met -bij een mens- een spatader.

De DA vertelde dat dit mogelijk minder zou worden, maar het kon ook zijn, dat het dik zou blijven. Dan moet je het scharen onder een schoonheidsfoutje. Eigenlijk net zoals een gal.

Om precies te weten wat er aan de hand is met jouw paard, zou je het beste een peesscan kunnen laten maken. Misschien valt het allemaal reuze mee.
Ik zou toch maar die extra moeite doen om naar een andere kliniek te gaan. Dan weet je het ook zeker.

_Kimberley

Re: Moeilijke peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:49

Ik wil graag meningen horen.. Kan dit misschien verplaatst worden naar discussies?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:30

Aangezien er geen discussie topic is op BEH en het topic wel duidelijk onder BEH valt kan ik hem helaas niet verplaatsen.

Ik ben zelf ook van mening dat 8 weken duidelijk te kort is voor een pees blessure. Hier hadden we er eentje met een peesblessure aan een voorbeen en dit dier heeft 6 maanden op rust gestaan. Daarna was het helemaal over.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:58

Sterkte met je paard meis, behoorlijk klote weer.

En dat je haar op het land zet, daar ben ik het helemaal mee eens hoor. De theorie van boxrust en twee of drie keer per dag 10 of 20 minuten stappen klinkt leuk, maar de praktijk is anders. Ik had ook een vijfjarige met een peesblessure, nou probeer daar maar eens mee te gaan stappen, de hoeven vlogen me om de oren.

Dat het been meer vocht vertoont na de beweging dan ervoor, vind ik ook raar.

Ik heb zelf goede resultaten behaald met consequent twee maal per dag smeren met Traumheel gel, dat trekt het vocht uit de zwelling, maar dan nog, dat is symptoombestrijding, je hbet er nog geen oorzaak mee gevonden of aangepakt, maar ik vond dat altijd wel de moeite waard. En het paard leek het lekker te vinden en dan heb je zelf het gevoel dat je er wat aan "doet". En dan ga ik er van uit dat je dan dus ook tien minuten met koud water gekoeld hebt.

Voor de rest: ik zou zeggen de zomer laten staan en tegen de tijd dat het winter wordt en ze niet meer op het land kunnen, maar weer eens laten scannen, dan weet je wat en kun je maatregelen treffen voor de winter. Ik hoor goede verhalen van het shockwaven in Wassenaar, zo uit mijn hoofd gezegd heet die kliniek de Raaphorst, maar kan er ook helemaal naast zitten.

En naast alles: wat ze ook op stal tegen je zeggen en zelfs wat de veearts zegt: ga op je eigen gevoel af. Na zo'n 10 jaar eigen paarden gehad te hebben, kan ik wel zeggen dat dat het beste is. Zo'n veearts kan het leuk zeggen, maar laat me echt niet lynchen door met zo'n idioot aan een touwtje te gaan lopen. En als het dan alleen maar "vliegeren" is, kan je zelf ook wel met je gezonde verstand nagaan dat dat nergens en voor niemand ergens op slaat.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:39

Thanks voor je reactie! Traumeel gel heb ik gebruikt idd, flesje is alweer bijna op. Heb er zelf geen verschil bij gezien, vocht bleef zitten. Maar het is ook pijnstillend, dus voor niets is het niet geweest.

Ik heb er vandaag een andere smid bij gehad, de eerste die het met mijn mening eens was. Hij vond de pees goed voelen, maar dat zegt natuurlijk vrij weinig. Bij mijn vorige smid viel het ijzer met beslag er steeds af, dus hoop dat deze beter is. De versenen ( schrijf je dat zo? ) zien er al beter uit, zijn nu bijna gelijk. Dat is mijn vorige hoefsmid in maanden lang beslaan niet gelukt. Deze smid heeft haar bij de vorige eigenaar ook gedaan, en ben wel wat wijzer geworden. Zijn advies was het rijden weer rustig op te gaan pakken, geen moeilijke dingen, gewoon rijden. Volgens hem heeft ze gewoon een lichte bokhoef en moet het zo op te lossen zijn. Who knows.. Hij zegt ook dat het vocht gewoon galletjes zijn.

Als ik naar een kliniek ga dan wil ik graag naar Emmeloord. Heb ook veel goede dingen gehoord over hun schockwave therapie. Het is alleen bijna onmogelijk met het vervoer, en weet ook nog niet zeker of het wel nodig is.

Heb haar gister een sprintje zien trekken in het land en dat zag er in draf en galop helemaal rad uit. Al liep mijn vorige pony met een gat in haar pees ook gewoon rad, maar die was wel wat harder voor zichzelf dan dit paard (behoorlijk kleinzerig).

Gelukkig heb ik geen haast, beter te lang rust dan te kort!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:45

er is een hk-topic over peesblessures, zie mijn onderschrift.
daar ben je van harte welkom om ervaringen etc uit te wisselen.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:37

Hoe was de laatste scan, uit je verhaal lijkt het alsof die helemaal goed was?
Bij het lezen van je verhaal, heb ik het gevoel dat er ergens anders iets niet helemaal goed is (en niet alleen een peesblessure zorgt voor een overvulling!).

Ik ga met enkele anderen mee voor een second opnion.
Misschien een paardentaxi of moet een andere stalgenoot naar de kliniek etc...

Succes!