Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:10

Dit schreef een collega laatst op zijn weblog en is wel interessant gezien de heftige discussies over tradtioneel bekappen-beslaan versus natuurlijk bekappen in Nederland maar ook in het buitenland en hier op bokt (dit nieuwe topic heb ik geopend omdat een ander topic offtopic dreigde te gaan door deze discussie, nou is met een inhoudelijk discussie niets mis, dus daarom wilde ik hier daar dan graag verder over bomen).

Als je dit onderstaande leest zou je denken dat de werkelijke verschillen eigenlijk minimaal zijn en vraag ik me eigenlijk af wat nou precies het probleem is :? Wat 'natuurlijk bekappen' vertelt komt overeen met wat in 1953 in boeken voor hoefsmeden stond.

Citaat:
geschreven door Prof.Dr. H.M. Kroon hoogleraar zöotechniek en hoefkunde van de rijksuniversiteit van Utrecht en Dr. R.H. J. Gallandat Huet, Kolonel der militaire veterinaire dienst uit den Haag staat in de 5de druk die herzien is door Prof. Dr. G.m. Van der Plank en uitgegeven in 1953 staan in hoofdstuk 13 de nadelen van hoefijzers opgesomd.

a) Het ijzer verzwaart de hoef, waardoor er eerder vermoeidheid optreedt

b) De schok wordt minder goed gebroken bij het beslagen paard dan wanneer het met veerkrachtige hoef op de grond komt

c) De beslagen hoef zal, vooral bij het neerzetten op de bodem, minder vast staan dan de onbeslagen hoef, die door de elastische straal vooral voor uitglijden wordt behoed

d) Het straalhoorn komt bij de beslagen hoef in het geheel niet of alleen met het onderste gedeelte van de straal op de bodem (* de stralen werden toen ook nog met ijzers zoveel mogelijk dragend gehouden! *) waardoor het de natuurlijke bevochtiging mist en droger zal zijn. Het hoorm neemt weliswaar niet gemakkelijk vocht op, doch wordt, wanneer het lang met een vochtige bodem in aanraking komt veerkrachtiger.

e) Zool en straal worden door het beslag van de bodem opgeheven, zodat de eerste altijd en de laatste dikwijls , de natuurlijke tegendruk op de bodem mist. Dit heeft tengevolge dat het hoefmechanisme minder goed werkt, de hoorngroei minder en de hoorn droger en harder wordt.
Verder is er een sterke druk op de zool, die geen tegendruk ondervindend eerder vlak wordt, terwijl, vooral bij wijde hoeven, de hoornwand naar buiten gedrukt wordt en de uit de aard zwakke plaatjesrand, de witte lijn, veel te lijden heeft.

f) De onregelmatige afslijting van de wand, waardoor de toon in verhouding van de verzenen te lang wordt, heeft geleidelijk een verandering van stand, een breken van de voetas naar achter, een meer doortreden in het kootgewricht en een sterke belasting van de buigpezen tengevolge.

g) Door het herhaalde nagelen in de wand heeft een verzwakking plaats, is er kans op splijten en brokkelen.

h) De bevestiging van het ijzer aan de wand door de nagel maakt de hoornwand altijd minder vrij in de beweging , waardoor het hoefmechanisme belemmerd kan worden.

i) Door het beslag en ook door fouten bij het bewerken en beslaan van de hoef , kunnen ziekten in de hoef optreden, die kreupelheid ten gevolge hebben.

Darna nog een hele verhandeling over de gevaren van het verliezen van ijzers.

Hoofdstuk 15
Wanneer paarden lang op stal (!) moeten blijven of enige tijd in de weide zullen blijven , verdient het bij gezonde (!) hoeven de voorkeur de ijzers te verwijderen.
Nog even over de straal:
........Nu begint men gewoonlijk met het besnijden van de straal. De straal moet men groot laten, opdat deze, óók bij beslagen hoeven , bij de belasting tegendruk op de bodem ondervindt en daardoor functioneert bij het hoefmechanisme.
Van de straal moet daarom alleen losse , omgekrulde of rottende delen weggenomen worden. Alleen wanneer de straal zo groot is , dat hij onder het beslagen ijzer zou uitsteken kan van de gezonde straal wat afgenomen worden, dit is uiterst zelden nodig.
Dit stuk afsluitend kan ik nog zeggen dat in het boek beschreven staat dat de zool zo dik mogelijk gehouden moet worden, dus dat hol snijden niet aan de orde is en dat een ijzer op de hoefwand én buitenste rand van de zool hoort te liggen en wordt gewaarschuwd tegen de nooit meer weggegane trend om de hielen onnodig hoog te houden. (!)
Ook vermeld wordt dat hoefijzers een kwaad zijn. Helaas wordt dan in een adem erbij vermeldt dat het een noodzakelijk kwaad is, omdat men toen geen idee had dat je hoeven, net als het paardenlichaam zelf kunt trainen op praktisch elke beproeving die ze moeten onder gaan.

Een traditionele bekapper, een smid, houdt niet veel van de principes uit dit boek aan. Maar het zijn wél Natuurlijk Bekappen principes!
De straal wordt weggesneden , men laat het paard alleen op de hoefwand lopen, de hoefwand wordt vlakgemaakt alsof het moet passen op een ijzer zonder met het hoefmechanisme rekening te houden en de hoefwand in de kwartieren blijft te lang, zodat scheuren of flares in het meest beweeglijk deel van de hoefwand gemakkelijk ontstaan.
De mannen die ooit de wilde paarden op een stukje zool en het binnenste deel van de hoefwand zagen lopen omdat het buitenste deel was weggesleten door het contact met stenen, bevestigen eigenlijk alleen hoe 60 jaar geleden al werd voorgeschreven hoe een paard hoort te lopen. Maar ja.... hoe bereik je dan dat een paard zo blijft lopen als je er een ijzer onder slaat en je weet dat de hoefwand een cm. per maand groeit? Nooit dus!

De enige manier is door veel lopen over harde ondergrond óf het nabootsen van die slijtage wat alleen mensen kunnen die zelf de voeten onderhouden omdat zij desnoods elke week even de rasp over de hoefwanden kunnen halen.
Met alle respect voor prof. natuurlijk bekappers, waarvan ik hoop dat zij werkelijk natuurlijk bekappen, maar ook zij kunnen de kwaliteit die iemand die zelf onderhoud pleegt nooit bereiken, al was het maar omdat hoefverzorging onbetaalbaar zou worden.

Overigens zijn de 'uitvinders' van natuurlijk bekappen (Jaimey Jackson en Pete Ramey) gediplomeerde hoefsmeden. Na hun bevindingen hebben ze hun ijzerwinkel in de prullenbak gegooid en zijn ook boeken gaan schrijven en cursussen gaan geven zodat eigenaren zélf de hoeven kunnen gaan onderhouden, want zij zagen in dat zonder dat goede hoefverzorging niet mogelijk was.

8nnemiek

Re: Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:30

Allemaal heel logisch eigenlijk :)

Dat blootvoets lopen beter is dan met ijzers onder is ook al vrij lang bekend, en ook onder (de betere) traditionele smeden, net zoals het niet terugsnijden van de straal en zool. Mijn traditionele smid snijdt ook alleen de losse stukjes van de straal en blijft van de zool af :) Het kan dus wel.
Er is eigenlijk heel weinig tot geen verschil te zien tussen de (traditioneel bekapte) hoeven van mijn paard, en de foto's van natuurlijk bekapte hoeven.
Er hoort eigenlijk gewoon maar een methode te zijn, een paardenhoef zou van nature maar op één manier kunnen afslijten, en zo zou die dan ook bekapt moeten worden. Voor mijn gevoel zitten de natuurlijk bekapte hoeven daar over het algemeen toch het dichtst bij in de buurt.
Ik weet eigenlijk niet wat er op dit moment bij de officiele opleidingen wordt verteld.. wel of niet straal en zool bijsnijden?
Verder ben ik op zich niet streng tegen ijzers, als het paard goed loopt, en de eigenaar is er blij mee, nou ja, prima, moet iedereen zelf weten. Maar ik zie paarden ook liever zonder als het even mogelijk is :j

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:00

Arabesk schreef:
Als je dit onderstaande leest zou je denken dat de werkelijke verschillen eigenlijk minimaal zijn en vraag ik me eigenlijk af wat nou precies het probleem is :? Wat 'natuurlijk bekappen' vertelt komt overeen met wat in 1953 in boeken voor hoefsmeden stond.

Het probleem is dat er zoveel onkundige hoefsmeden én natuurlijke bekappers rond lopen ;)

Ik weet zeker dat je mijn paard (inmiddels) goed op de voeten vindt staan, terwijl hij door een traditionele smid bekapt wordt. Maar ik ga dan ook naar een écht goede smid en laat niet pietje van om de hoek komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:35

Ik ga me Aimee mee.. Ik heb een heel goede traditionele hoefsmid. Vertelt mij altijd dat mijn paarden geen ijzers nodig hebben vanwege hun prima hoeven. Raadt me ook aan af en toe een stukkie op asfalt te lopen. Maar de pony van een vriendin staat wel op ijzers.. ooit hebben ze haar hoefzool te ver weggebrandt waardoor ze een heel dunne zool heeft.

Bij ons op stal komt ook een natuurlijk bekapper die een artrose paard weer aan het lopen heeft gekregen. Echt een wereld van verschil. Maar er loopt ook een natuurlijk bekapper rond die ik het liefste van het erf zou willen jagen. En dat geldt ook voor een van de traditionele hoefsmeden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:48

Ze bedoelen een ijzer is een noodzakelijk kwaad.
Op blote voeten ok en ook gezond, maar wat doe je met wedstijdpaarden???
Op gras en op nat gras???
Dan breek je je nek zonder kalkoenen.
Daarmee heb ik genoeg ervaring.
En vergeet niet Huet spreekt over vermoeiing, maar in 1953 waren de ijzers veel zwaarder als wij nu onder de rijpaarden hebben.

Alleen in het NB bereik zijn zoveel stromingen, wanneer die eens zich beraden met elkaar.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:49

Hoefschoenen als vervanging van ijzers professor?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:52

Aimee schreef:
Arabesk schreef:

Het probleem is dat er zoveel onkundige hoefsmeden én natuurlijke bekappers rond lopen ;)

Dat ben ik met je eens, ik zie af en toe werk van zowel NB als hoefsmeden dat ik denk :roll:, (maar ik zie óók goed werk gelukkig :j )

Daarom is het ook zo belangrijk dat een eigenaar ook kennis in huis heeft zodat hij/zij slecht werk herkent en maatregelen kan nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:53

Je hebt zelfs hoefschoenen met kalkoenen :P
En daarnaast hebben lang niet alle paarden moeite met lopen op gras.
Als je alleen al ziet wat voor stunts ze in de wei uithalen.. En met ruiter lijken de meeste paarden er echt niet meer moeite mee te hebben.
En ik zie het probleem niet echt om dan een paar keer in een seizoen een wedstrijd te moeten afzeggen omdat het hard regent.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:11

MysticTinker schreef:
Je hebt zelfs hoefschoenen met kalkoenen :P
En daarnaast hebben lang niet alle paarden moeite met lopen op gras.
Als je alleen al ziet wat voor stunts ze in de wei uithalen.. En met ruiter lijken de meeste paarden er echt niet meer moeite mee te hebben.
En ik zie het probleem niet echt om dan een paar keer in een seizoen een wedstrijd te moeten afzeggen omdat het hard regent.

Als je eens goed naar paarden kijkt, in de dressuur of bij het springen dan zie je dat de paarden niet lekker bewegen als het glad is, ze gaan net zo als wij verkrampen in de bewegingen.
Een hoefschoen is geen alternatief, die is weer te stroef, waardoor het hoefmechanisme en dito de beweging van het paard gestoord wordt.
Een ijzer heeft dan altijd nog het voordeel dat hij niet stroef is.
En jij zegt een wedstrijd af als het hard regent, maar wat denk je van douw op het gras??????

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:14

Arabesk schreef:
ik zie af en toe werk van zowel NB als hoefsmeden dat ik denk :roll:, (maar ik zie óók goed werk gelukkig :j )

Zeg dat! Je wil niet weten wat voor prutsers al bij mijn paard zijn geweest :=
Ik heb er eentje gehad die haalde in een keer een dikke cm van de voorkant af, en helemaal niets achteren, waardoor mijn paard ineens totaal anders op de hoeven stond en niet meer goed liep.. foto (al lijkt het minder erg op de foto)
Toen een hele tijd later mijn eigen smid op vakantie was, en mijn paard een flinke scheur in de hoef had, kwam er een smid die het niet zo nodig vond om te bekappen (!!) en alleen even de druk eraf haalde.. vóór ... na :x (daarna heb ik het zelf maar even wat rondgeveild en een beetje netter gemaakt, uiteindelijk is het wel weer netjes uitgegroeid gelukkig..)
Maar met mijn eigen smid ben ik ontzettend blij, hij werkt heel netjes en mijn paard loopt geweldig. Zelfs de dag na de bekapping kan ik over kiezelpaadjes draven enzo. En dat is toch ook een normale, traditionele smid :) foto en van opzij

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:32

@ mystictinker; Jees die eerste foto's krijg er kromme tenen van! En die 2e foto is inderdaad niet om over naar huis te schrijven :7 .

Wat betreft NB en traditioneel. Ik denk dat het inmiddels bij de betere traditionele hoefsmid wel doorgedrongen is dat het minimaal wegsnijden van de straal beter is voor het hoefmechanisme. Ik ben helemaal blij met mijn traditionele smid. Mijn paard heeft ook jaren zonder ijzers gelopen, smid gaf aan dat ijzer niet nodig was, aangezien ze prima voeten heeft. Toen kreeg ze een scheurtje en hebben we eerst zonder ijzer genprobeerd. Toen het scheurtje er na een jaar nog zat, hebben we een ijzertje er onder gedaan, en ook daar loopt ze prima op.

Ik heb niks tegen NB, maar waar ik wel kriebels van krijg is dat mensen zelf denken na één dagcursus dat ze kunnen bekappen. Vervolgens prutsen ze maar raak, en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. Nou geld dat niet alleen voor NB maar geld dat natuurlijk ook voor mensen die een cursus traditioneel bekappen hebben gevolgd en zich vervolgens uitgeven als hoefsmid (beide voorbeelden heb ik meegemaakt :n )

Dus ik zou zeggen, gebruik je gezond verstand, kijk naar je paard en kies dat geen wat bij je paard en jezelf past.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:38

@ mystic tinker: jeetje wat een foto's .. ik durf zelfs te zeggen dat ik dat beter kan , en neen ik ben geen hoefsmid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:07

@ mystic tinker, tjee zeg, die scheur voor en na %). Je vraagt je af hoe die HS zijn eigen nagels knipt :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:33

Professor schreef:
Dan breek je je nek zonder kalkoenen........

Sorry, dit is echt kletsica.
Als je paard fatsoenlijk in balans loopt dan kun je prima op gras rijden op blote voeten. En ook prima op nat gras.
Ik heb jaren op een gemaaid stuk wei gereden, bij gebrek aan een bak. Gaat echt heel goed hoor.
Wedstrijden deed ik ook zonder ijzers, no problem

Nu hebben mijn paarden achter af en toe plates, als ik reining wil starten. Niet omdat ze niet kunnen glijden op blote voeten, maar omdat dat slecht is voor de pezen en banden. Dus als ik reining wil starten, dan doe ik dat achter elkaar en dan weer heel lang niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:29

er zou idd geen of vrijwel geen verschil moeten zijn tussen goed traditioneel en goed NB...in principe is een goede smid
(als ik praat over bekappen) een goede smid...punt

het is een persoon met voldoende kennis en kunde die weet wat hij/zij doet
en ruim voldoende geschoold is

mijn paard loopt op blote voeten en dit blijft zo, ik ga met haar naar een smid met een traditionele opleiding , hij weet wat hij doet en waar hij het over heeft en mijn paard vaart er wel bij

pas als ik wedstrijden op de ovaalbaan ga rijden moet ik even aanijken hoe het gaat

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:07

Anya schreef:
Professor schreef:
Dan breek je je nek zonder kalkoenen........

Sorry, dit is echt kletsica.
Als je paard fatsoenlijk in balans loopt dan kun je prima op gras rijden op blote voeten. En ook prima op nat gras.
Ik heb jaren op een gemaaid stuk wei gereden, bij gebrek aan een bak. Gaat echt heel goed hoor.
Wedstrijden deed ik ook zonder ijzers, no problem

Nu hebben mijn paarden achter af en toe plates, als ik reining wil starten. Niet omdat ze niet kunnen glijden op blote voeten, maar omdat dat slecht is voor de pezen en banden. Dus als ik reining wil starten, dan doe ik dat achter elkaar en dan weer heel lang niet.

Ja ja onzin roepen, spring jij dan eens met je paard op een natte grasmat een 3 voudige kombinatie met een hoogte van 1.30m, wanneer je paard afzet glijd hij zelfs met kalkoenen een paar centimeter, dus ik spreek lariekoek, en jij niet?????

Zelfs voetballers hebben noppen onder de zolen wanneer het te glad wordt.
Nee maar jouw paard kan in balans alles, bij alle tempi en tempo????
Gewoon onzin, je kunt niet in een middengalop, wat het tempo bij springen is op een natte grasmat ontspannen een wending rijden.
Loop zelf maar eens op je blote voeten of op schoenen met leren zolen over ijzel.
Dan kun je nog zo in balans zijn, het is zeer moeilijk om niet uit te glijden en dat kost kracht, je gaat op den duur zelfs verspannen lopen.
En volgens mij kun je ook zonder ijzers reining rijden, wanneer de techniek maar goed is,
Alleen de stop is wat korter maar is niet gevaarlijk voor de pezen wanneer alles onder controle is.
Maar uitglijden is gevaarlijk heel gevaarlijk daar is alles ongecontroleerd.
En daarom ijzers met kalkoenen, en natuurlijk beenbescherming.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:17

Springen, klopt.. maar ik zie de dressuurruiters ook zwaar met kalkoenen aan komen rijden. En dat is echt echt echt niet nodig. En echt niet in de pakweg b of de l. Daar wordt niet zoveel gevraagd.

Ja hoor, met een kort stopje heb je geen ijzers nodig. Die heb ik dan ook niet voor gewone training onder. Dat staat er toch ook. Maar een langere stop is zonder plates gewoon niet goed voor de pezen.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:26

Citaat:
g) Door het herhaalde nagelen in de wand heeft een verzwakking plaats, is er kans op splijten en brokkelen.

ja en daarom moet je in de witte lijn nagelen!!!!!
dan heb je dat dus niet.

nog beter, als het niet nodig is alleen bekappen en niet beslaan.

maar wanneer is deze discusie en stemmingmakerij nou eens klaar.
er zullen altijd goede en slechte (nb)smeden zijn. zorg dat de goede zich kunnen onderscheiden met een diploma en verplichte jaarlijkse bijscholing

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:27

Anya schreef:
Springen, klopt.. maar ik zie de dressuurruiters ook zwaar met kalkoenen aan komen rijden. En dat is echt echt echt niet nodig. En echt niet in de pakweg b of de l. Daar wordt niet zoveel gevraagd.

Ja hoor, met een kort stopje heb je geen ijzers nodig. Die heb ik dan ook niet voor gewone training onder. Dat staat er toch ook. Maar een langere stop is zonder plates gewoon niet goed voor de pezen.

Springen klopt, en dressuur niet????
Normaal wordt er altijd op zand dressuur gereden.

Maar ook internationaal met eventing op gras.
En daar rijden ze met alle paarden met kalkoenen.

Omdat ze hun verstand gebruiken, en drommels allert zijn dat hun paarden geen griffelbeentje breekt, of andere verwondingen krijgen.

Het is gewoon op eieren rijden, je kunt je paard (kammeraad) dat niet aandoen, je wilt optimaal je paard voorstellen en niet af en toe takt fouten hebben omdat het glad is.

Weet niet wat jullie onder dressuur verstaan, of wat jullie kunnen zien, wanneer een paard op gladde bodem loopt zonder ijzers??

Langzamerhand denk ik dat men oogkleppen op heeft, zo blind is, dat men niet begrijpt dat het, wanneer je werkelijk rijdt je ook optimaal je paard wil voorstellen, en dat je uit respekt voor je paard hem ook die mogelijkheid biedt.

Denk dat je niet weet waar je over praat, een kort stopje, je bedoeld de slide is korter.
Dat is waar, maar het is niet schadelijk voor de pezen, dan zouden alle dressuur paarden dus ook kapot gaan in de pezen door de zware verzameling in een pirouette, piaffe en passage, wanneer ze geen ijzers zouden hebben???

En blessures met sliding stops met de techniek te maken hebben en niks met ijzers. Enige is dat je verder doet sliden, maar als de techniek waardeloos is, de ijzers juist eerder blessures zullen veroorzaken!

Bovendien wanneer u ziet wat er werkelijk gebeurt bij een sliding stop, dan zult u dergelijke opmerking niet plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-06-09 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:29

dunja74 schreef:
Citaat:

ja en daarom moet je in de witte lijn nagelen!!!!!
dan heb je dat dus niet.

nog beter, als het niet nodig is alleen bekappen en niet beslaan.

maar wanneer is deze discusie en stemmingmakerij nou eens klaar.
er zullen altijd goede en slechte (nb)smeden zijn. zorg dat de goede zich kunnen onderscheiden met een diploma en verplichte jaarlijkse bijscholing

Hier ben ik het volkomen mee eens.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:43

Beste Professor.. Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat mensen van mij hun paard niet op ijzers mogen zetten. hallo, ik rij tegenwoordig western.. dat is met shanks, niet bitloos o.i.d.

En ja in deze regio wordt dressuur toch echt op gras verreden. En niet op zand. Wellicht is dat in Duitsland anders.. hier wel. Springen wordt daarentegen weer vaker op zand verreden.

En je gaat me toch werkelijk niet vertellen dat het gemiddelde paard niet blootvoets een pakweg L-proefje op het gras kan doorkomen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:52

Anya schreef:
Beste Professor.. Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt dat mensen van mij hun paard niet op ijzers mogen zetten. hallo, ik rij tegenwoordig western.. dat is met shanks, niet bitloos o.i.d.

En ja in deze regio wordt dressuur toch echt op gras verreden. En niet op zand. Wellicht is dat in Duitsland anders.. hier wel. Springen wordt daarentegen weer vaker op zand verreden.

En je gaat me toch werkelijk niet vertellen dat het gemiddelde paard niet blootvoets een pakweg L-proefje op het gras kan doorkomen?

Kijk nu gaat u al twijvelen aan u zelf.
Werkelijk een goed gereden proef kun je niet op gras rijden wanneer deze nat is, zonder kalkoenen.
Een proef doorkomen kan wel, maar dat heeft niets met rijden te maken.
Dan zit je erop en zegt god zegen de greep.

Het gaat erom dat het paard dan meer bezig is met zichzelf op de benen te houden, dan met een dressuur opgave.
Wanneer u niet kunt zien dat een paard dan nooit zo kan gaan als het volgens het reglement zou moeten zijn.
Takt enz...
Hoef dat toch niet uit te leggen???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:57

Ik twijfel niet, ik weet dat het kan. Bovenstaande vraag was een retorische vraag. Dat is een stijlvorm voor de duidelijkheid.

Een gewone basisproef waar het meest moeilijke dat gevraagd worden een paar passen wijken een een paar passen middendraf is, kan prima zonder ijzers. Ik ben ervan overtuigd dat je daarvoor geen kalkoenen nodig hebt. Het veronderstelt wel dat je je paard recht en in balans kunt rijden.

Maar goed: we wijken af van het topic. En we worden het niet eens. Dus ik zou zeggen: als jij er nu lekker kalkoenen in draait, dan hou ik mijn paarden zonder ijzers, behalve als ik bedenk dat ik ze toevallig een keertje wel op ijzers zet omdat het mij goed uitkomt op dat moment.

Mooie uitkomst toch? Allebei happy :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:12

Anya schreef:
Ik twijfel niet, ik weet dat het kan. Bovenstaande vraag was een retorische vraag. Dat is een stijlvorm voor de duidelijkheid.

Een gewone basisproef waar het meest moeilijke dat gevraagd worden een paar passen wijken een een paar passen middendraf is, kan prima zonder ijzers. Ik ben ervan overtuigd dat je daarvoor geen kalkoenen nodig hebt. Het veronderstelt wel dat je je paard recht en in balans kunt rijden.

Maar goed: we wijken af van het topic. En we worden het niet eens. Dus ik zou zeggen: als jij er nu lekker kalkoenen in draait, dan hou ik mijn paarden zonder ijzers, behalve als ik bedenk dat ik ze toevallig een keertje wel op ijzers zet omdat het mij goed uitkomt op dat moment.

Mooie uitkomst toch? Allebei happy :j

We wijken niet van het topic af, u zegt dat zonder ijzers geen western reining gereden wordt omdat je dan niet een sliding stop kunt maken, ik zeg die kan ook zonder ijzers.
Geeft u geen bevedigend antwoord op.

Dan zeg ik dat een paard op nat gras, wat ik werkelijk vreemd vind, geen kalkoenen nodig heeft om een proef te rijden op lager niveau.
Dus daar hoeven hebben ze geen takt enz te hebben???
Geen wendingen te rijden???
Een auto op winterbande heb je dan ook niet meer nodig, want hij is in balans en kan niet glijden???
Nee mevrouw het gaat erom dat er grenzen gezet zijn, die het paard niet door alleen zijn balans kan opheffen, nl het glijden door de hoef wanneer deze geen grip meer heeft.

Wijken is nou niet het moeilijkste in een proef en uitstrekken ook niet, maar wel als het glad is, dan wordt het roulette.
En dressuur is net als reining geen geluk, het is het kunnen onderbewijs stellen dat van je paard met meer of minder medewerking van de ruiter.

En daarom heb je ijzers met kalkoenen nodig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:28

Professor schreef:
We wijken niet van het topic af, u zegt dat zonder ijzers geen western reining gereden wordt omdat je dan niet een sliding stop kunt maken, ik zeg die kan ook zonder ijzers.
Geeft u geen bevedigend antwoord op.

Beste professor: u kunt niet lezen ;)
Ik zeg dat ik mijn paard voor reining-wedstrijden SOMS op ijzers zet. Omdat langere stops nu eenmaal meer vragen van pezen en banden. Maar ik schrijf tot tweemaal toe dat ik rustig zonder ijzers train, ook op stops. Alleen zijn die stops dan wat korter.

Om dat nog even kracht bij te zetten.
Onderstaande een foto van een jonge KWPN-er van 1.80 hoog, tijdens zijn eerste stop vanuit galop, ZONDER ijzers. Let op de stofwolkjes achter en de doorlopende voorhand.. : hij glijdt ;)
Kortom: eerst even echt goed lezen en dan kunnen we verder praten ;) 8-)

Nogmaals: foto van paard in stop ZONDER IJZERS
Afbeelding

En verder blijf ik erbij dat een paard in balans uitstekend wendingen kan rijden op gras zonder ijzers ;)
Dus dit kunnen we nog wel een keertje of tig herhalen, maar dat worden we niet eens.