Hoefzweer is er via de kroonrand uitgekomen *update*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Hoefzweer is er via de kroonrand uitgekomen *update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:51

Ik zal bij het begin beginnen. En heb dringend advies nodig van ervaringsdeskundigen! (en ja VA is al geweest!)

Even een korte intro het gaat om een 18 jarige appaloosa ruin. Staat overdag in de wei en 's nachts op stal. Hij staat al zeker 10 jaar op zaagsel en dit is de allereertse! keer dat hij een hoefzweer heeft in de 14 jaar dat ik hem heb.

Dinsdag 26 mei is mijn paardje Jimy kreupel uit het land gekomen. Ik dacht naja goed hij zal door de regen van de avond ervoor wel een glijer gemaakt hebben en wat spierpijn hebben. Dus koelen en stappen, het land op was geen goed idee doordat hij nu niet meer snel weg kon komen voor de groep.
Het gaat redelijk hij wil nog steeds stappen. Heb op woensdag een afspraak gemaakt om Thermo Grafische foto’s te maken om te zien waar het zit.

Donderdag 28 mei om 12.30 foto’s laten maken. Ik dacht dat het zou gaan om een pees/spier blessure in zijn knie. Op de foto’s kwam naar voor dat het probleem in de hoef zit. Nu is de persoon die deze foto’s gemaakt heeft hoefsmid en sloot eigelijk gelijk een hoefzweer uit.
We gingen er van uit dat en een peesblessure in zijn voet zat.

Dus weer rust en veel stappen en koelen.
Vrijdag ging het weer beter lekker vlot stappen en laten grazen.
Zaterdag heeft hij in het land naast de groep gestaan omdat het toch beter ging.

Zondag 31 mei ging het ineens slecht. Hij wilde zijn box niet uit en stond echt op 3 benen. Been is dik en warm.

Veearts met spoed gebeld na een klein uurtje was de veearts er. Toen hij Jim zag zei hij meteen dit is een hoefzweer. Tijdens het onderzoek met de tang reageerde hij nergens op en zeker geen pijn door de druk van de tang.
De veearts vond het maar vreemd. Hij dacht daarna toch aan een ontsteking van een peesschede omdat hij geen zweer kon vinden. Dus zijn advies was voorzichtig stappen en koelen. Om de eventuele ontsteking de kop in te drukken heeft hij een aantal spuiten gehad. Penicilline, ontstekingsremmer, vochtafdrijver en een pijnstiller.

’s Avonds nog geweest en hij zag er wat beter uit alleen geen verbetering in het been.

Maandag 1 juni schrok ik omdat er geen verbetering in zat en het been wel dikker en warmer geworden is.
Gelijk de DA gebeld. Die was er gelukkig weer redelijk snel. Hij vond het maar wat vreemd dat hij nog steeds op 3 benen stond en het been dikker geworden was dan de dag ervoor.

Dus nu vermoede hij een eventuele botbreuk, hoefzweer en ontsteking waren uitgesloten volgens hem. Weer spuiten gehad , nu antibiotica, vochtafdrijver, ontstekingsremmer en een sterkere pijnstiller. En de volgende dag naar de kliniek.

Veearts heeft een drukverband aangebracht om druk te verlichten, gelukkig probeerde hij gelijk op het been te staan!

2 juni om 15.00 een afspraak bij de kliniek. ’s Ochtends stond hij gelukkig weer op het been, maar deze was nog net zo net zo dik en warm als de dagen ervoor.

Jimy ingepakt en naar de kliniek. Daar stonden ze te kijken dat hij toch zo makkelijk van de trailer af kwam! Gelukkig liep hij netjes en rustig mee.

Na de verdoving werden er foto’s gemaakt en die zagen er goed uit. Na de foto’s werd hij geschoren en kon hij gescand worden. Op de bovenste pezen niets te zien tot hij net boven de kroonrand kwam daar gaf hij de veearts bijna een doodsklap. Daarmee gaf hij dus aan dat die plek erg veel pijn deed! Op de scan was nu ook duidelijk te zien waar de zweer zat.

Dus raadsel opgelost! Door het scannen en de druk van het verband is er een wondje gekomen waar de ontsteking er al door naar buiten kwam.

Goed nieuws dus! Inpakken met een vochtig animalintex verband en weer naar huis.

Nu heb ik na een paar dagen het verband eraf gehaald om het te veranderen voor een schone.

7 juni is de veearts geweest voor controle hij vond de wond er erg netjes uitzien en ik mocht beginnen met droog verband met betadine zalf.

Graag heb ik advies nodig over hoe de wond eruit hoort te zien.

Hierbij ook een aantal foto’s vanaf het moment dat we terug gekomen zijn uit de kliniek.

Foto 1 in het verband van de kliniek weer thuis op stal 2-6-2009:
http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... oetje1.jpg

Foto 2 na twee dagen in het verband 4-6-2009
http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... oetje5.jpg

Foto 3 na controle door de veearts 7-6-2009
http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... voetje.jpg

Foto 4 weer ingepakt 7-6-2009
http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... tje1-1.jpg

Graag zou ik ervaringen van jullie hebben hoelang dit duurt om te genezen. En vooral hoe kan ik de voet inpakken om hem weer het land in te krijgen zonder dat de wond vies en nat wordt!

Sorry voor het lange verhaal.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 19-10-09 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:57

Ik ben geen ervaringsdeskundige met deze vorm van hoefzweer.

Maar ik heb weleens een klauwzak gebruikt om een paard te laten weken met een hoefzweer. Misschien kun je die ook gebruiken om te voorkomen dat het vies en nat wordt? Ze worden ook veel bij koeien gebruikt!

Neskolay

Re: Hoefzweer is er via de kroonrand uitgekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:03

Mijn vorige KWPN'er heeft 2maal een ontsteking gehad in de hoef welke er door de kroonrand uitkwam. (scheur van 4cm)
Eerste keer heeft revalidatie een jaar geduurd, 2e keer heb ik hem in moeten laten slapen.
Ik heb niks om de wonden heengebonden, moest luchten en zo kwam alle rotzooi eruit, zijn hoef is de eerste keer erg slecht geweest.
Duurde ook 3 weken in de kliniek voordat het openbarstte.

*in het kort... als je meer wilt weten stuur gerust een pb!*

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:05

Caesar schreef:
Ik ben geen ervaringsdeskundige met deze vorm van hoefzweer.

Maar ik heb weleens een klauwzak gebruikt om een paard te laten weken met een hoefzweer. Misschien kun je die ook gebruiken om te voorkomen dat het vies en nat wordt? Ze worden ook veel bij koeien gebruikt!

Bedankt voor je reactie!

Ken wel een hoefzak maar geen klauwzak, bij de hoefzakken mag je helaas niet mee stappen dus dan moet de zak omgedaan worden in het land en dat is ook niet echt een optie.

Maar wel een goed idee!

Orlando waarom heb je je paard inlaten slapen de tweede keer?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:06

Mijn haffie heeft ook (ong 2 maanden geleden) een hoefzweer gehad boven de kroonrand. Ze was flink kreupel, maar ze konden niks vinden. Maar de DA vond het niet heel ernstig en wilde het nog even aankijken. Als het binnen 6 weken (rust) niet over was zouden we foto's maken. 8 weken later(lees vorige week) zag ik een horizontale streep op haar hoef vlak onder haar kroonrand. ( ze liep niet meer kreupel) Wat bleek nou (heb de DA weer laten komen) ze had dus een hoefzweer die er daar uit is gebroken. Dit heb ik niet zien gebeuren. Ik hoef er verder niks meer aan te doen. Alleen zorgen dat haar hoefen niet vuil zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:11

TS:

Aangezien mijn paard een behoorlijk verleden had met kliniek in en uit, met een zware peesblessure stond en leverproblemen had en deze hoefzweer er nog eens bijkwam heb ik hem laten gaan.
Hij stond op 3 benen en binnen 2 dagen knapte zijn kroonrand al open, been was dik tot aan zijn borst en had zware bloedvergiftiging.
Hoogswaarschijnlijk was de ontsteking zo mega groot dat er risico aanzat dat zijn hele hoefwand los ging laten.
Dit wilde ik niet afwachten en heb hem dus in laten slapen om hem verder leed te besparen....

*maar dit was dan wel een extreem geval en de eerste keer is het prima genezen al is die hoef wel altijd zwakker gebleven dan de rest*

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:15

het beste is gewoon niets erop of erom te doen. Zalf en verband maken het week en dat is juist niet goed. Komt vanzelf een korstje op en het gaatje groeit dicht. kunnen ze ook gewoon het land mee op hoor.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:19

Orlando bedankt voor je reactie! Ik kan die keuze die je gemaakt hebt goed indenken en dat was inderdaad een ernstig geval! :(:)

Bastarasta ik ben bang dat je niet goed naar de foto's gekeken hebt het gaat niet om een "gaatje" Maar om een flinke scheur van zeker 4 cm breed...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:20

Mijn paard stond de eerste keer ook dag en nacht buiten zonder iets er omheen en moest 2x per dag spoelen met biotex(?) geloof ik.. alleen eerste dagen in de kliniek hadden ze er iets om gedaan voordat hij naar huis mocht.
Maar het was bij hem in de kootholte ook opengebroken toen, was aan de voorkant een scheur van zeker wel 4cm.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:24

Ik heb dit meerdere keren meegemaakt met meerdere paarden.
Er niks op doen en het goed in de gaten houden is mijn beste ervaring.
Meestal was het zo genezen en groeit de wond naar beneden uit de hoef. Dat uitgroeien kan wel een jaar duren, maar daar hebben ze op zich geen last van.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:39

Ik denk ook open laten, in de wei en 2x per dag in de biotex of iets anders wat ontsmet weken.
De zooi moet eruit komen.

Verder duurt het idd ongeveer een jaar voordat de hoef zicht heeft vernieuwd.
Daarbij moet goed gekeken worden of de kroonrand niet beschadig is, zo ja moet er iets aangedaan worden om verkeerde of zelfs wegblijvende groei te voorkomen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:18

ik heb het vroeger ook meegemaakt met mijn vorige paard
die kreeg als veulen ook een ontsteking in de hoef en is ook naar buiten geslagen
hoefsmid er bij uit gesneden maar hielp niet sloeg naar boven toe en kwam eruit rondom de kogel
hele huid om de kogel heen stief af en kwam nieuwe huid voor terug alleen zonder haarzakje
gevolg een nieuwe dubbele huid om been heen maar helaas geen haar dus nu schoonheidsfoutje

ze heeft het wel overleefd maar was echt kantje boord maar was ook een hele erge mate van ontsteking
ik heb het toen destijd met jodiumwater en een pamper van babys gedaan
pamper om het been en hoef wikkelen (met tape of klevende bandage van dierenarts) vast maken en jodium water ingieten .
dan gaat het broeien en kom de pus het been uit
moest ik 2 keer per dag vervangen.

sterkte met je paardje heb de fotos bekenen maar ziet er goed en uit .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:34

Cherry, ik ga iets zeggen wat je niet leuk vind. ;)

In de alternatieve hoek is het juist van belang dat het paard beweegt! De zweer moet eruit! Dus ik adviseer je echt weidegang. Ik snap je problemen hierin, en je angst. Echt! :j Gisteren wist ik niet dat het om een zweer ging overigens, anders had ik nog harder gezeurd. :o

En heel soms, ik hoop t niet voor je, zitten er meerdere zweren. Dan denk je dat je klaar bent, en zit er dus nog 1.

De thermograven- meneer weet zelf ook heel goed dat bewegen met bij een zweer. Dat promoot hij nl altijd.

Sterkte!
ALs de zweer eruit is, komt het snel weer goed.

colinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:46

ik heb het met mijn haflinger vorig jaar ook gehad. kwam ineens iets smerigs boven zijn kroonrand uit.
de VA heeft hem toen de eerste keer vanuit onder goed bloot gelegd en ik moest weken 2x 20minuten in de soda.
Kort daarna heb ik mijn Hoefsmid toch nog laten komen en hij heeft hem toen vanaf onder nog iets meer open gemaakt (de hoef).
Ik heb hem voor de rest gewoon buiten laten lopen zonder iets erom heen. Beweging stimuleerd ook om de zweer eruit te krijgen.

bij mijn haflinger was het niet zo erg als die van jou dus kon daarna redelijk snel alweer met hem aan het werk. Wanneer de zweer er volledig uit is moeten ze meteen weer goed lopen.

Succes en sterkte

Colinda

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:22

hier, helaas een ervaringsdeskundige ;)
de scheur bij mijn merrie was kleiner, maar veel dieper, ze hebben het in de kliniek open gesneden en daar heeft ze dan nog 7 dagen moeten staan...
ik heb haar nadien gedurende 2 weken om de twee dagen ontsmet, verband om gelegd (tegen de viezigheid, het was drassig), en dan bloot gelaten en 2x daags ontsmetten met wondspray...
het is heel mooi genezen, je ziet er echt niets meer van... ik was alleen 600 euris + alle verbanden, watten, ducktape en kleefverband armer :+

Bastarasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:07

ja dat zag ik, maar ook daar komt een korstje op.
Heb dit zelf meerdere keren meegemaakt bij mijn vorige paard, ook bovenaan uitgebroken. als je bang bent dat er nog troep inzit, kun je weken in biotex of sodawater, 15 minuten 1 of 2 keer per dag, 4 dagen lang.
Als je paard loopt komt de pus er sneller uit dan dattie stilstaat, het wordt eruitgeperst door de beweging. Als de pus er uit is, zou ik de wond dichtlaten groeien zonder zalf of verband, dat werkte bij ons heel goed en ze stond er gewoon buiten mee in de wei. Het lijkt heel erg maar het kan snel verbeteren.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:09

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:17

Ik vind het er netjes uitzien!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:19

Special thanks to you AM! ;-)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:21

Ziet er netjes uit. Hoop voor je dat hij zo weer te 'been ' is.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:40

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:03

ik heb ook axederm gebruikt, ben er zelf nog speciaal naar NL voor gereden,
want in belgië is die niet vrij te krijgen...

het ziet er mooie uit, met geduld en genoeg vezorging komt het goed :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:06

Ik smeer er nu een tea tree creme op van Wendels & Herbs.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:44

Moeten de ontstoken delen van de hoef niet uitgesneden worden?
Zolang de ontsteking in de hoef zit, gaat die niet genezen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:30

geneest vanzelf vanaf het moment dat de pus eruit is hoor...:)