afvlakking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snamsap
Berichten: 256
Geregistreerd: 15-12-05

afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 15:54

Ik ben al een tijdje voor een paard rond aan het kijken maar bijna elk paard lijkt wel iets te hebben..
Nu heb ik een leuk paard gezien wat geopereerd is aan ocd waardoor een afvlakking wat te groot is om Röntgenlogisch goed mee gekeurd te worden .klinisch is dit paard wel goedgekeurd en heeft er dus geen last van. maar , wat ik mij af vroeg zelf wil ik met dit paard de sport ingaan (dressuur) zou dit niet nog last van die afvlakking kunnen krijgen?En is het dus wel zo slim om dit paard te kopen?

Ik hoor graag jullie meningen:)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:55

Verplaatst van MD naar BEH.

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:43

Hoe oud is het paard en is het paard al actief in de sport? Een 10 jarige die al n tijd hoog in de sport loopt en klinische in orde is geeft je een stuk meer zekerheid dan een 3 jaarse die nog niet in het werk staat.
Waar zit de afvlakking, een kogel gaat vaak minder problemen dan een knie bv.

snamsap
Berichten: 256
Geregistreerd: 15-12-05

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:51

het is een 4 jarige en zijn afvlakking zit in zijn knie.Wat voor een problemen zou ik daar mee kunnen verwachten en hoe groot is die kans ?

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:15

Dat zou ik toch niet aandruven, zeker omdat ie echt de sport in moet voor de recreatie ok maar dressuursport waar n hoop kracht van achteruit moet komen zou ik liever niet aanbeginnen met n paard met n flinke afvlakking in de knie. Problemen die je kunt verwachten zijn minder krachtontwikkeling, sneller overbelasting en eventueel een kreupel paard. In percentages gezegt 50-50 denk ik dat ie er wel of geen last van kan krijgen. Hij is niet voor niets niet goedgekeurd voor de sport!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:15

Romy18 schreef:
Dat zou ik toch niet aandruven, zeker omdat ie echt de sport in moet voor de recreatie ok maar dressuursport waar n hoop kracht van achteruit moet komen zou ik liever niet aanbeginnen met n paard met n flinke afvlakking in de knie. Problemen die je kunt verwachten zijn minder krachtontwikkeling, sneller overbelasting en eventueel een kreupel paard. In percentages gezegt 50-50 denk ik dat ie er wel of geen last van kan krijgen. Hij is niet voor niets niet goedgekeurd voor de sport!

Inderdaad. Die van mij had ook OCD en was daarom alleen goedgekeurt als recreatiepaard.

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:54

dat zou ik ook niet aandurven. Dat het paard er nu geen last van heeft, garandeert niet dat hij daar, als hij wat verder in de sport is, geen last van krijgt. Nu is de kans op blessures bij elk paard natuurlijk aanwezig, maar je moet de kat niet op het spek binden.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: afvlakking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:46

Dat ligt eraan hoe erg de afvlakking is. Er lopen wel meer paarden in de topsport rond met een afvlakking in de knie. Als de chip er maar uit is, dan kan die niet gaan zwerven en ergens anders schade toebrengen. Een afvlakking kan eigenlijk niet zoveel kwaad, zolang de randen van het bot maar redelijk glad zijn, dus geen "haken". Ik weet niet of je de foto's zelf ook hebt gezien, maar anders zou je dat nog eens na kunnen kijken.

Heb er zelf ook één gereden en die loopt nog steeds super, zelfs in het springen wat toch een grote belasting is.