vreemde gang, graag jullie commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:58

paard doet dit ook uit zichzelf in de wei

Graag jullie commentaar :Y)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:01

dat is telgang,dan lopen ze als een kameel.
dus wel het linker voorbeen en het linker achterbeen,gaan tegenlijk naar voren,en rechts net zo.komt veel voor bij dravers en ijslanders.
edit:je kunt dit verbeteren in het rijden door hem aktiefer te laten stappen.

Arabesk

Re: vreemde gang, graag jullie commentaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 00:11

als hij actiever stapt is het inderdaad weg.

Het is geen IJs noch een draver (puntneus), het is een arab.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:13

Het is nog niet helemaal telgang, de benen worden nog net niet tegelijkertijd neergezet, maar lateraal is het wel. Meestal duidt dit bij niet-gangenpaarden op een probleem ergens, vaak in de rug.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:14

Dit is inderdaad een flinke neiging naar telgang. Bij een paard dat het in de wei ook zo duidelijk doet zou toch eens achter m'n oren krabben of er niet ergens een fysiek probleem zit wat hij probeert te ontlasten. Of hij moet al zo verschrikkelijk vast in z'n lijf zitten dat hij niet anders meer kan.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:18

Wat voor probleem zou dat kunnen zijn dan?
Mijn (onbeleerde) pony doet het wel als hij besluit dat hij haast heeft, maar net niet de moeite wil doen om aan te draven.
Ik masseer hem wel, vind ie lekker, knopen heeft ie in ieder geval niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:20

misschien toch niet goed bekapt zelf?
Laatst bijgewerkt door Charaz op 15-01-09 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:20

Het is een telgang, maar wat ik zorgwekkender vind, is zijn gevoelige manier van lopen op zijn voeten. Hij loopt zoals ik bijna alle paarden zie lopen die natuurlijk bekapt worden, ze durven de voorvoeten amper nog neer te zetten.

De telgang zelf kan ook door slappigheid komen, maar dat zie ik bij dit paard nog niet terug, dan zou hij veel "groter" moeten stappen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:21

Het paard loopt nét niet in de tel. Er net tegen aan.
Lan heeft deze gang indertijd ontwikkeld toen ze hoogdrachtig was van Wiz. Hele dikke buik, deze gang was makkelijker. Ik ben er wel even behoorlijk mee bezig geweest haar weer uit die gang te krijgen want ze had besloten dat het onder het zadel ook wel fijn stappen was zo.

Oplossing: zelf meetellen. Direct óf duidelijk langzamer zetten óf veel actiever laten stappen. Het hardop meetellen in het begin is zodat je zelf direct voelt wanneer de eerste pas uit het ritme gaat. Het duurde even, maar Lan doet het niet meer.

Als je er niet mee zit is geen geen probleem. Maar het levert onder het zadel een waggel op die als het lang aanhoudt niet prettig uitzit. En verder wil een jury dit niet zien. De stap is niet meer tactmatig dan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:23

Nouja geen probleem Anya, dit kan ook duiden op een lichamelijk probleem en het lijkt me niet dat Arabesk het dan geen probleem kan vinden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:23

Mischien op de niet natural-way je paard gaan trainen ;)

(grapje)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:24

onze folie doet dit ook, voornamelijk als ze druk is. Bij haar weet ik zeker dat het niet door een probleem in de rug komt aangezien ze pas nog behandeld is door een osteopaat en er geen rugproblemen waren. Nu weet ik ook dat er af en toe bij de merens 4 en/of 5 gangers voorkomen (haar dochter laat soms spontaan een soort van tolt zien) Onze drachtige merrie doet dit nu ook maar bij haar gooi ik het op het feit dat haar buik toch wat in de weg begint te zitten (merrie wordt niet meer gereden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:26

ja het kan ook duiden op een lichamelijk probleem. Zoals pipo al zegt een achterhand die niet sterk genoeg is o.a. En erg grote paarden hebben ook de neiging om telgang te adopteren. Maar het hoeft geen lichamelijk probleem te zijn. Soms is het overigens ook een rijtechnisch probleem en het kan er ook ingereden worden door de ruiter dus. Er zijn best veel oorzaken voor het ontstaan van telgang. Mensen verkijken zich behoorlijk op 'de stap'. Dat is best een moeilijke gang. Zeker als er fouten ingeslopen zijn, of als je merrie zelf tellen heeft ontdekt door de dikke drachtige schommelbuik.

Als je medische oorzaken uit wilt sluiten moet je de DA raadplegen. Ik neem aan dat Arabesk dat zelf heel goed kan bedenken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:27

het is niet net telgang of bijna telgang het is tegang,je ziet toch duidelijk het linker voorbeen en het linkervoorbeen tegenlijk naar voren bewegen,meestal is het slappigheid van het paard,lijkt me heel vreemd dat het aan het bekappen ligt,de stand van de voeten hebben niks met telgang te maken,ook al heeft hij gevoelige voeten,dan is het geen rede om te telgangen,er zijn kunnen meerdere oorzaken zijn,ofwel het paard is slap en daarom is dit voor hem een makkenlijke gang(kost weinig energie)rugproblemen kan,maar is ook geen aanleiding om te telgangen,wat wel veel vaak voor komt,is dat hij te strakke kniebanden heeft,waardoor deze gang makkenlijker voor hem is.ook problemen in het spronggewricht kunnen een oorzaak zijn.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 15-01-09 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:29

Toen ik het filmpje keek dacht ik het achterbeen een fractie later van de grond te zien komen dan het voorbeen. Het achterbeen wordt ook heel kort neergezet. Maar ik kan me best vergissen hoor. Of het nu volledige tel of net geen tel is, het is wel tellen en de oplossing is het zelfde: medische oorzaak, hoevenoorzaak, drachtigheidsoorzaak, ruiterfout. Uitzoeken waar het aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:31

knooopje schreef:
het is niet net telgang of bijna telgang het is tegang,je ziet toch duidelijk het linker voorbeen en het linkervoorbeen tegenlijk naar voren bewegen,meestal is het slappigheid van het paard,lijkt me heel vreemd dat het aan het bekappen ligt,de stand van de voeten hebben niks met telgang te maken,ook al heeft hij gevoelige voeten,dan is het geen rede om te telgangen,er zijn kunnen meerdere oorzaken zijn,ofwel het paard is slap en daarom is dit voor hem een makkenlijke gang(kost weinig energie)rugproblemen kan,maar is ook geen aanleiding om te telgangen,wat wel veel vaak voor komt,is dat hij te strakke kniebanden heeft,waardoor deze gang makkenlijker voor hem is.

Iets beter lezen, er staat niet dat het paard telgangt omdat ie verkeerd bekapt is, er staat dat het paard vreemd gevoelig loopt en dat dit door mij veelvuldig gezien is bij paarden die op deze wijze bekapt worden. Ze durven de voeten niet normaal neer te zetten.
Er wordt geen relatie gelegd tot telgangen.

Zoals Anya hierboven al omschrijft, meestal is telgangen een rijtechnisch probleem, teveel hand en niet door het lijf gereden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:41

Het filmpje is te kort om er echt wat zinnigs van te zeggen, maar mij bekroop het gevoel dat ie gewoon aan 4 benen tegelijk kreupel is :o

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:44

Pipo schreef:
knooopje schreef:
het is niet net telgang of bijna telgang het is tegang,je ziet toch duidelijk het linker voorbeen en het linkervoorbeen tegenlijk naar voren bewegen,meestal is het slappigheid van het paard,lijkt me heel vreemd dat het aan het bekappen ligt,de stand van de voeten hebben niks met telgang te maken,ook al heeft hij gevoelige voeten,dan is het geen rede om te telgangen,er zijn kunnen meerdere oorzaken zijn,ofwel het paard is slap en daarom is dit voor hem een makkenlijke gang(kost weinig energie)rugproblemen kan,maar is ook geen aanleiding om te telgangen,wat wel veel vaak voor komt,is dat hij te strakke kniebanden heeft,waardoor deze gang makkenlijker voor hem is.

Iets beter lezen, er staat niet dat het paard telgangt omdat ie verkeerd bekapt is, er staat dat het paard vreemd gevoelig loopt en dat dit door mij veelvuldig gezien is bij paarden die op deze wijze bekapt worden. Ze durven de voeten niet normaal neer te zetten.
Er wordt geen relatie gelegd tot telgangen.

Zoals Anya hierboven al omschrijft, meestal is telgangen een rijtechnisch probleem, teveel hand en niet door het lijf gereden.

ow sorry heb ik inderdaad te snel gelezen!
klopt helemaal wat je zegt!

edit hij heeft ook geen teen,maar rare kleine voetjes.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 15-01-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:45

Overigens is - ongeacht de oorzaak - langzame telgang bij IJslanders in elk geval ongewenst, net als in de 'gewone' dressuurproefjes. De telgangproeven die worden verreden moeten uiteraard in een snelle tijd zijn, maar de telgang moet ook een zweefmoment hebben.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:47

Equimotion schreef:
Het filmpje is te kort om er echt wat zinnigs van te zeggen, maar mij bekroop het gevoel dat ie gewoon aan 4 benen tegelijk kreupel is :o

Dat was ook mijn eerste gedachte....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:50

Het ziet er uit alsof hij op eieren loopt, net of hij liever de grond niet aanraakt zegmaar. Vind ook dat hij erg korte, kleine voetjes heeft.

edit: Zie nu dat meerdere mensen dat ook gezegd hebben. Ja misschien anders bekappen?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:53

bij mij kwam het ook een beetje over alsof het pijn heeft :?

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:56

wat apart nog nooit gezien :D weer wat geleerd

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:34

Arabesk, ik ben wel benieuwd... al zag ik zelf niet één twee drie een hoefprobleem. Zou je bereid zijn dat te laten onderzoeken?

bammbamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:43

is het niet zo dat je pony zich op glad ijs waagt
ik heb het idee dat het gewoon spekglad is!!!