Wanneer hoefsmit bij veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Wanneer hoefsmit bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:33

Hoi,

Ik vroeg mij af wanneer een veulen gemiddeld voor het eerst naar de smit gaat. Ik heb een shetlander veulen van inmiddels 6 maand en vind hem behoorlijk 'hoog' op de hoeven staan. Volgende week komt de smit zowiezo voor mijn andere paard dus die laat ik er dan naar kijken maar vroeg mij af wanneer jullie je veulen voor het eerst hebben laten bekappen.

Groetjes

meredith

Re: Wanneer hoefsmit bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:41

zodra de veulen hoef eraf komt.Goed opletten voor afwijkende standen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:42

Ons veulen al na 2 weken (niet dat er wat vanaf kwam, maar gewoon voor het wennen) en daarna 1x per 2 maanden.
Geleidelijk kwam er steeds meer van de hoef af.
Op deze manier kan je evt afwijkende standen goed corrigeren.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:43

meredith schreef:
zodra de veulen hoef eraf komt.Goed opletten voor afwijkende standen.

hoef eraf komt? ok nu hoor ik iets vreemds....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 15:43

overigens staat hij heel netjes recht op alle 4 de beentjes/hoefjes Ja

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 15:58

Wij laten ze iedere keer meenemen met de 'groten', dan kan de hoefsmid zelf kijken of het nodig is. En anders bel je je hoefsmid op, die weet het vast het beste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:17

Bij mij gaat het veulen gelijk moet de moeder / andere paarden mee. Elvira is toen bijv. ook al met een paar dagen naar de smid gegaan. Smid neemt de voetjes dan ook al op, tikt eens ertegen, haalt 1x de vijl erover enzo. Gewoon om te laten wennen / basis opvoeding. Stelt allemaal niks voor, en in het eerste half jaar dat ze nog bij mij staan gebeurt er eigenlijk qua 'bekappen' niks mee geloof ik. Iig niet noemenswaardig. En dan daarna adviseer ik ook om gewoon periodiek de smid erbij te laten komen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:22

Maya schreef:
Bij mij gaat het veulen gelijk moet de moeder / andere paarden mee. Elvira is toen bijv. ook al met een paar dagen naar de smid gegaan. Smid neemt de voetjes dan ook al op, tikt eens ertegen, haalt 1x de vijl erover enzo. Gewoon om te laten wennen / basis opvoeding. Stelt allemaal niks voor, en in het eerste half jaar dat ze nog bij mij staan gebeurt er eigenlijk qua 'bekappen' niks mee geloof ik. Iig niet noemenswaardig. En dan daarna adviseer ik ook om gewoon periodiek de smid erbij te laten komen.

Idd.. gelijk leren dat het normaal is..
Hebben wij ook gedaan en veulen is nu goed te bekappen (voor zover nodig uiteraard) zonder een pas verkeerd te zetten..

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:33

cp112 schreef:
Hoi,

Ik vroeg mij af wanneer een veulen gemiddeld voor het eerst naar de smit gaat. Ik heb een shetlander veulen van inmiddels 6 maand en vind hem behoorlijk 'hoog' op de hoeven staan. Volgende week komt de smit zowiezo voor mijn andere paard dus die laat ik er dan naar kijken maar vroeg mij af wanneer jullie je veulen voor het eerst hebben laten bekappen.

Groetjes

cp112,

Over het algemeen wordt er rond 3-4 maanden daadwerkelijk bekapt/gevijld aan een veulen. Als de omstandigheden het toelaten dan worden spelenderwijs al eerder de voetjes opgepakt, door de smid, als de merrie bekapt beslagen wordt.

Op zeker moment zie je het veulenhoefje verder naar beneden groeien, je ziet dan een dikke rand, dit is ook een goede aanwijzing wanneer het veulen bekapt moet worden. Naar mate die dikke rand verder naar beneden groeit dan kan het weleens gebeuren dat je een knik (naar achteren) in de hoef krijgt, dan is het echt tijd om te bekappen. Eigenlijk ben je dan al aan de late kant.

Hoeftniet

MamaGabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:36

wij deden ze ook altijd gewoon met de rest mee.
hoeft er niets af hebben ze toch de handeling weer even gehad.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:07

@Hoeftniet: Bedankt Ja ik zie inderdaad wel een sort 'rand'
ik dacht dat het redelijk lang duurde voordat een veulen bekapt moest worden.. weer wat geleerd dus, het is een shetlander dus die staan over het algemeen toch al wel redelijk 'hard' op de hoeven dus dat s een moi voordeel. a.s. week komt de smit voor de andere paarden dus nemen we het veulen gelijk mee..

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:12

Gewoon goed in de gaten houden hoe de hoefjes erbij staan. Je kan zo zien wanneer ze te lang worden als dehoef een te lang randje krijgt!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:31

Een hoefsmit bestaat niet, dus dat wordt sowieso moeilijk Haha! . Sorry hoor ...

Zo vroeg mogelijk beginnen met bekappen is het beste. Kan een hoop hoefproblemen schelen later. Het is ook handig om een veulen gewoon te wennen aan bekapt worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 16:02

De hoefsmiD is vadnaag geweest, het kleintjem hoefde niet direct nodig maar hij heeft er toch een klein stukje afgevijld. Kleine Binq vond het wel raar in het begin maar was verder super braaf Ja

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:16

gewoon de hoefsmid langs laten komen, en dan kijken of t nodig is..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:18

wij hebben het gedaan toen hij naar de opfok ging met 4 maanden Lachen hij heeft het veulenrandje eraf hehaalt Knipoog Hij was ontzettend braaf( we hadden geoefent ROFL ) maar vond het wel raar