Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 11:20

Op een koude winterse herfstdag is het tweede filmpje gemaakt van het paard van Fransje23

Hier de 'making of..'

Afbeelding
(foto gemaakt door fransje23)

We rennen voor het paard uit met een slap hangend, lang touw.

Arno (arno8) heeft met flash de twee filmpjes onder elkaar gezet en zoveel mogelijk gelijktijdig laten lopen. Ook is geprobeerd de opname uit dezelfde hoek te maken.

Het paard stond tot en met eind oktober op ijzers en is nu van de ijzers áf en is traditioneel bekapt.

hier de link voor als je 'm niet kunt openen via bokt: http://www.youtube.com/watch?v=REReSZKMnkg

Voor de puristen en liefhebbers onder ons, hier de twee filmpjes los van elkaar. Hoe vaker je ze kijkt, hoe meer dingen je ziet Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=oxsekc5g ... re=channel

http://www.youtube.com/watch?v=3emE0lIF ... re=channel

Dit zijn de andere filmpjes die we tot nu toe hebben gemaakt:

Zonder hoefschoenen (arabesk)

http://nl.youtube.com/watch?v=Gwe3QOlnrbY

Met hoefschoenen (arabesk)

http://nl.youtube.com/watch?v=yoAPxNW1VQs

kunststof beslag

http://nl.youtube.com/watch?v=5z5OjjoBQNo

toon versus hiellanden

http://nl.youtube.com/watch?v=Ghi4mhZgJvA

Hier zijn nog meer video's te vinden: videokanaal arno8

Citaat:
***disclaimer***
Wie de behoefte voelt om mij of iemand anders persoonlijk aan te vallen/af te zeiken/af te kraken, gelieve dat via de pb knop te doen
Ik ben de rest van de dag niet online, voor het geval iemand zich afvraagt waarom ik niet antwoord.
Dit is géén reltopic

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 26-11-08 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Re: Hoeflandingfilmpje: hetzelfde paard met en zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:32

Ik vind elke beweging van het paard zonder beslag zo veel vriendelijker, harmonieuzer .... zoals het bedoeld is Cool

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:43

Hm, met ijzers stapt hij niet over en veel minder zweeffase.. misschien geeft de beharing wat een vertekend beeld, maar vind zonder ijzers wel beter. Vind het wel knap gedaan het zo te filmen! Je ziet nu pas hoe die pezen daar belast worden! Zou er met kunststof beslag een verschil zijn met ijzers?
edit; oeps niet verder gekeken dan de filmpjes die erop staan Clown

Oja nog een vraagje; kan iemand mij uitleggen precies het verschil tussen toon en hiellanden? wat is beter? en heb je daar invloed op met bekappen oid?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:30

jeetje, ik had niet verwacht dat je zo veel verschil zou zien. Vind het ijzerloze filmpje er een stuk beter uit zien Ja

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:39

het kan aan mij liggen maar klopt het dat het met ijzer de pees veel grotere schok krijgt?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:46

het lijkt alsof zonder ijzers het veel soepeler gaat, hij zakt dan zegmaar wat makkelijker door, of hoe je dat ook maar moet zeggen, maar hoe zou het zijn als je zo'n ijzerhebt met een stukje rubber er tussen? dit had ik niet verwacht eigenlijk, met ijzer gaat veel schokkeriger,, kan het niet zijn dat het per paard verschilt? Knipoog

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:50

Oef das best veel verschil! Lijkt met ijzers allemaal veel harder. En dat er echt een grote druk op het been komt te staan. Zonder ijzers ziet het er veel 'natuurlijker/mooier' uit. Gaat veel soepeler en het lijkt erop dat de pees veel minder belast word

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:57

dorieeen schreef:
kan het niet zijn dat het per paard verschilt? Knipoog

De schokabsorbatie van ijzer is volgens mij bij elk paard gewoon het zelfde, het enige wat misschien verschil zou kunnen maken is dat de één beter beslagen wordt dan de ander. Ik denk dat een paard dat te krap op beslag wordt gezet minder hoefmechanisme heeft en daardoor nog meer schokken krijgt dan een paard dat wat ruimer op beslag staat. Maar goed, voor zo ver ik weet stond dit paard altijd gewoon netjes op ijzers toch?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:07

De landing lijkt met ijzers inderdaad veel harder.
Echter ... als je puur naar het silhouet van de onderbenen kijkt op beide filmpjes dan zie ik eerlijk gezegd weinig verschil in schokbeweging.

Bij het ijzerloze filmpje zien de benen constant zwart en in de schaduw. Je ziet dus niks van de huid van het paard.
Bij het filmpje waar het paard met ijzers loopt staat de zon volop op de benen en is elke beweging van de huid goed te zien. Daardoor lijkt het veel heftiger met ijzers omdat de schokgolf daar goed te zien is en bij het ijzerloze filmpje is dat niet aan de orde.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:20

-Wordt het paard in exact hetzelfde tempo voorgebracht?
-Zelfde voorbrenger?
-Paard net zo zwaar als de vorige keer?
-Zelfde straat waar hij op voorgebracht wordt?
-Bodem gesteldheid hetzelfde?
-Zelfde afstand?
-Beide keren rechtuit gelopen?
-Hoe lang stond het paard beslagen toen hij gemonsterd werd? Hoelang stond hij zonder ijzers toen hij gemonsterd werd?
-Voet as in beslagen toestand is anders dan in bekapte toestand, ook dit heeft effect op de beelden.
-Heeft het paarde opzet in het ijzer en heeft het opzet in bekapte toestand?
-Op de foto is er geen sprake van "slap hangend touw". Alleen het uiteinde is slap. Daadwerkelijk is de rechterhand zo'n 20 cm onder het hoofd van het paard.

etc, etc.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:58

En hebben de lezers van dit topic wel dezelfde oogarts? Clown

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:00

dus met ander woorden ijzers zijn dus slechter?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:04

intressant om te zien, de mijne wordt ook natuurlijk bekapt en ik loop altijd over straat met hem,.... ik pijns er niet over om er ijzers onder te doen hahaha dat blijkt nu wel weer Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:07

Toen ik het eerste filmpje keek was ik toevallig in een enorm traditionele bui (ik at er ook 'grootmoeders stevige erwtensoep' bij) en toen ik het tweede filmpje bekeek kreeg ik zomaar zin om mijn schoenen uit te trekken en over het grint te gaan rennen, vanuit het niets! Clown

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:57

Heel nuttig, dank je wel!
Had het er laatst nog over op school!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:08

SpikyBlue schreef:
Toen ik het eerste filmpje keek was ik toevallig in een enorm traditionele bui (ik at er ook 'grootmoeders stevige erwtensoep' bij) en toen ik het tweede filmpje bekeek kreeg ik zomaar zin om mijn schoenen uit te trekken en over het grint te gaan rennen, vanuit het niets! Clown

Als ik jou was, zou 'k dat niet doen Haha!
maar het is ook gewente denk 'k.
Mensen die nooit schoenen hebben gehad hebben zo'n eeltkussens dat ze zonder schoenen door kunnen.
denk dat het bij paarden ook ONGEVEER zo zal zijn

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:58

Ik heb er achteraan naar de andere filmpjes gekeken van de swedisch hoofschool, gatverdamme...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 23:01

Hoeftniet schreef:
-Wordt het paard in exact hetzelfde tempo voorgebracht?
-Zelfde voorbrenger?
-Paard net zo zwaar als de vorige keer?
-Zelfde straat waar hij op voorgebracht wordt?
-Bodem gesteldheid hetzelfde?
-Zelfde afstand?
-Beide keren rechtuit gelopen?
-Hoe lang stond het paard beslagen toen hij gemonsterd werd? Hoelang stond hij zonder ijzers toen hij gemonsterd werd?
-Voet as in beslagen toestand is anders dan in bekapte toestand, ook dit heeft effect op de beelden.
-Heeft het paarde opzet in het ijzer en heeft het opzet in bekapte toestand?
-Op de foto is er geen sprake van "slap hangend touw". Alleen het uiteinde is slap. Daadwerkelijk is de rechterhand zo'n 20 cm onder het hoofd van het paard.

etc, etc.

zelfde voorbrenger, rechtut
i
exact hetzelfde stuk weg. Alleen mét ijzers was de weg droog en zonder ijzers had het net geregend echter de hoeven glijde méér door op de droge weg door de ijzers

HET TOUW HANGT IN EEN BOOG misschien moet je eens een andere bril kopen. Buitengewoon irritant dat jij die er niet bij was het beter weet dan fransje23, arno8 en ik bijelkaar die er bij waren (plus nog wat mensen die niet op bokt zitten)

Afbeelding

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:23

Prachtig gedaan hoor.
Idd , iedereen ziet in zo'n filpmpje wat hij er graag in zou zien, maar ik ben het zeker niet eens met sommige opmerkingen die hier al gedaan werden.
Zoals ik het kan zien dacht ik eruit op te maken dat beide paarden, met en zonder hoefijzer vrijwel gelijk liepen, de stappen waren vrijwel gelijk.
ik had idd wel de indruk dat er bij het ijzer idd een kleine weerslag te zien was, maar of dit als een nadeel moet gezien worden , nee volgens mij zeker niet.
Wel moet ik tegeven dat bij het ijzerloze paard de hielen duidelijk iets korter stonden dan bij het met ijzer, ook de landing was eigenlijk net hetzelfde .
Ik ben zelf ook bezig met paarden , train paarden , geef rijles en ben zelf ook hoefsmid.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:42

Ik heb het idee dat het gedeelte rondom de kroonrand bij de beslagen hoef meer "doordrilt" dan bij de onbeslagen hoef.
Ik ben groot fan van mooi beslag hoor... haha, dat weet iedereen nu wel denk ik Knipoog

Echter, ik zou er persoonlijk en desondanks niet voor kiezen om een paard op RIM-beslag op asfalt te trainen.
Ik voel altijd groot verschil in het RIM-beslagen paard (in snelle draf)... op asfalt en in de berm. Waar asfalt dan minder positief uitkomt, zal maar zeggen.
Indien een RIM-hoefje vol met zand/modder zit en loopt op zand/modder... zal het doortrillen nihil zijn.

Train ik hetzelfde dier op blote voeten en op RIM-beslag enkel in het bos... merk ik ook weer verschil, ten positieve van het RIM-beslag.
Zand schuurt en zand slijt ook blote voeten op den lange duur. En dan zie ik betreffend paard dus 3 x beter presteren op RIM-beslag.
En zo kan je makkelijk 10 a 12 paarden verder zijn en met alle paarden bovenbeschreven fenomeen ervaren.
Hoe langer de (train-)afstanden, hoe beter ze presteren op hoefbescherming.

Wat ik probeer te zeggen, hoefmanagement van een (sport)paard is niet zo makkelijk. Maar manage het wel! Analyseer, overweeg positieve en negatieve consequenties, staar je niet blind op 1 oplossing.... Er zijn zoveel mogelijkheden waarmee je je paard beter mee kan laten presteren qua hoefverzorging!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:44

Je kunt duidelijk verschil zien..

Ook dat hij/zij niet toonland met ijzer Tong uitsteken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:50

opala schreef:
En hebben de lezers van dit topic wel dezelfde oogarts? Clown

Waar slaat dat nou op Verward

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:07

Dat was volgens mij een grapje.. Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:11

duidelijk verschil........... paard maakt in het onderste onbeslagen filmpje een veel ruimere pas

(en de paslengte is het enige waar ik op gelet heb, ala dressuurtrut Haha!)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 01:49

erg mooi gemaakt, ik vind het met die hoefschoen wel erg onprettig om te zien. Je ziet gewoon dat het paard zijn hoef niet graag wil neerzetten omdat die hoefschoen zo los ziet. Bij onbeslagen deeltje zie je dat het paard veel makkelijker loopt, het tilt de voeten veel fijner op. Met ijzers ziet het eruit alsof het veel moeite kost