Bobbeltje op/in de straal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Bobbeltje op/in de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:10

Mijn paard heeft altijd al diepe straalgroeves gehad, vroeger ook lang rotstraal gehad maar dat is nu al een aantal jaren voorbij.
Sinds die natte periode een paar maanden geleden worden zijn hoeven en straal wat zachter, en nu zag ik vorige week dat een van de groeves wel erg groot en diep wordt. Die heb ik vorige week eerst met een kwastje en betadineshampoo schoongemaakt en toen een stukje handdoek erin gepropt. Twee dagen later weer opnieuw. En weer even later nieuw straal-verhard-spul gekocht (van kevin bacon) en ingesmeerd.. En vanmorgen de losse velletjes en flapjes er omheen weggehaald, weer alles goed schoongespoeld.. En toen alles goed bloot lag viel me op dat er twee bobbeltjes zitten. Ik maak me dus een beetje zorgen dat het iets ergs is, een ontsteking of gezwel ofzo.. Het voelt een beetje als een blaar, dikke huid met wat vocht erin. Het doet hem geen pijn, hij loopt ook niet onregelmatig, is alleen wat gevoelig als ik er hard op druk. En het is gewoon lichtgeel van kleur, net als de rest van de straal.
Wie heeft zoiets wel eens gezien en weet wat het is?
Ik heb een foto gemaakt, maar wel pas nadat ik het spul erop heb gesmeerd.
Afbeelding

Ik moet de smid sowieso deze week weer bellen.. Of is het misschien beter om een DA te laten komen?
Probleem is dat ik geen goede DA heb.. heb er al een stuk of 4 gehad, allemaal niet echt geweldig.

8nnemiek

Re: Bobbeltje op/in de straal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 20:51

Helemaal niemand ooit zoiets gezien? Zo'n stevige 'blaartjes' in de straal?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:26

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:33

Ik zou eerst eens de smid laten komen, en daarna kijken hoe het eruit ziet.
Desnoods kan je die foto's van vóór en na t bekappen door mailen naar hoofcare, met je uitleg erbij.

Als iemand dit vaker mee heeft gemaakt zijn hun het wel..
De gebroeders Van Nassau..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:11

Op zo'n foto is het natuurlijk niet heel duidelijk, maar ik denk hier uit te beoordelen dat het een mooi voorbeeld is van een hoef zoals ze er eigenlijk niet zou mogen uitzien.
een bijna niet aanwezige straal en voor de rest een hoef die dringend nood heeft aan een goede hoefsmid.
Mssn kan een goed beslag de zaak na een tijdje weer in orde krijgen maar zo hoort het zeker niet.
Ik ben zelf hoefsmid.
Als dit een voorbeeld is van natuurlijk bekappen dan is het gewoon triest.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:23

Het lijkt een beetje op wat mijn fjord eens gehad heeft. Ze had ook zachte hoeven gekregen en vervolgens een scherp steentje in de straal gekregen, die door de straal gegaan is waardoor het zachte onder de straal uitpuilde naar buiten.
Het uitpuilende stukje is weggesneden en ze moest op stal met een ijzer met een ijzeren plaatje eronder met watten om druk erop te zetten zodat de boel dicht kon gaan en niet weer naar buiten kwam puilen. Ik hoop voor jouw dat dit niet hetzelfde is, want dan ben je er niet zo snel klaar mee.
Ik zou er zo snel mogelijk iemand naar laten kijken. (dierenarts)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 10:09

aeolusnr1, mijn smid is een gewone smid/bekapper, geen natuurlijk bekapper. Ik heb toevallig een dikke maand geleden, net nadat hij geweest was, even foto's gemaakt van de onderkant, helaas net niet de voet waar ie die bobbeltjes heeft..
Dit was zijn achterhoef een maand geleden:
Afbeelding
En dit was zijn rechter voorhoef:
Afbeelding
Ik ben altijd tevreden over het werk van mijn smid. Nooit problemen mee gehad.. alleen dat nu een straalgroeve zo open ligt..
Ik heb de smid gebeld. Hij belt terug wanneer ie een gaatje heeft deze week. En dan maak ik inderdaad even foto's vantevoren als de hoef goed schoon is en erna, en kan ik ze eventueel doorsturen naar van nassau..

Edit, kreeg net telefoontje terug, morgenvroeg komt de smid langs Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:51

Benieuwd wat de smid (ervan) vindt, wanneer hij de blaar (?) opensnijdt met zijn renette.
Ziet er inderdaad vreemd uit. En er zit vocht in? Of pus? Beetje gemengd met bloed? Heb ik zelf ook nog nooit eerder gezien op deze manier.

BTW, de foto's van de bekapping ziet er heel netjes uit!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:58

Ik zou er zeker even naar laten kijken door een deskundig persoon. Bij ons op stal had vorig jaar een paard ook ineens beginnende straalkanker. Bij dat paard werd het straalweefsel een beetje kaas-achtig. Als je er op tijd bij bent valt dat nog relatief eenvoudig te behandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:05

Als je er op duwt en als je het ziet lijkt het inderdaad een beetje kaasachtig. Maar het is wel vast, ik kan er niets vanaf krabben.
Ik hoop dat het allemaal blijkt mee te vallen morgen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:57

Ik heb eens op de site van hoofcare rondgekeken.. En kwam dit stukje tegen:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eking.html
Lijkt er érg veel op! Ik hoop dat het dus gewoon een ontsteking is Lachen
Het zou kunnen, want in de bak liggen wel eens takjes met keiharde doornen eraan, en we rijden ook af en toe buiten over scherpe grindpaden..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:18

Ik was erg benieuwd hoe het gegaan is gisteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:37

De smid is geweest, heeft de hoeven mooi bijgewerkt, maar hij heeft het bobbeltje niet opengemaakt ofzo.. Volgens hem was het gewoon rotstraal en moest ik het zo droog en schoon mogelijk houden en met rotstraalspul behandelen..
Maar ik vertrouw het zelf toch nog niet helemaal. Hij heeft vaker rotstraal gehad, maar dat stonk heel erg, en dit niet.
Dus ik laat voor de zekerheid de dierenarts nog komen. Die moest sowieso in december komen voor de inenting, dus dan laat ik hem een maandje eerder komen voor de spuit en kan hij meteen naar de hoeven kijken.
Ik houd het in ieder geval elke dag goed in de gaten of het niet erger wordt.. Twee keer per dag met een kwastje en een betadineshampoo-oplossing schoonmaken, afdrogen, spul erin en een watje erin..
En dan kan de DA hopelijk volgende week even langskomen.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:41

Ik heb gezocht op de pc naar de foto's die ik toen gemaakt heb(maar kon ze dus niet vinden), want het leek daar toch ook heel erg op. Maar je zou toch verwachten dat je smid wel weet wat hij doet.
Puilt het echt door de straal naar buiten? Goed dat je de dierenarts er nog even bijhaalt, omdat je toch nog twijfelt.
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 30-10-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 11:56

Mijn pa heeft er gisteren nog een duidelijkere foto van gemaakt met zijn mobiel, dus als hij vanavond thuis is dan zal ik even kijken of ik de foto op mn computer kan krijgen Lachen
Het is een goede smid, maar het blijven ook maar mensen natuurlijk, en hij kan zich ook vergissen. En hij zag natuurlijk alleen de hoef met wat modder erin, niet goed met water uitgespoeld, en dan lijkt het al snel allemaal rotstraal. Daarom blijf ik dus toch een beetje twijfelen. En ik zou natuurlijk niet willen dat het straks dieper gaat zitten of groter wordt, daarom inderdaad toch maar voor de zekerheid de DA nog eens laten kijken. Die komt wel altijd naar de stal toe, zodat ik de hoef van tevoren goed kan schoonspoelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:57

ik vind het inderdaad apart dat je smid niets met het bobbeltje gedaan heeft, maar vooral dat hij de hoef niet grondig heeft schoongemaakt om het allemaal écht goed te bekijken.

rotstraal heeft een typische geur (waarmee je dus bekend bent), en gaat niet gepaard met stevige bobbeltjes in het straalweefsel. rotstraal lijkt het bobbeltje mij zéker niet.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:01

ik zou het zeker in de gaten houden het lijkt veel op wat mijn paard heeft en deze heeft dus hoefkanker niet om je ban te maken maar het gaat vaak sneller als je denkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:48

als je denkt dat het rotstraal is SNEL beginnen met dryfeet van cavalor voordat het verder gaat want het ziet er nu al niet super uit moet ik zeggen..! Je hebt mijn link gezien en dat wens ik je echt niet doe!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:10

Ik ben al vanaf vorige week bezig met hoofsolution van kevin bacons, heel fijn spul (zit ook op de foto erop, lijkt een beetje op hoefteer, maar dan dus ademend en bacteriedodend) en sinds vanmorgen zijn de stralen ook weer wat harder en droog. Maar dat blaartje/bobbeltje blijft er zitten, en blijft ook zacht.

Ik weet niet of hoefkanker altijd begint met rotstraal.. vorige maand is de smid nog geweest, alles netjes bijgewerkt, en toen had hij geen rotstraal. En ook nu stinkt het helemaal niet..
Maar ik zat er zelf aan te denken; misschien stinkt het gewoon niet omdat hij niet in de mest staat?? Zou dat kunnen, rotstraal die niet stinkt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:16

Ik vind het er niet lekker uitzien . Heeft je paardje er geen last van?
Die diepe groeven horen daar toch helemaal niet te zitten? Kan goed door de nattigheid komen. Maar die nattigheid zorgt natuurlijk ook voor weekheid waardoor er makkelijk iets doorheen kan komen natuurlijk en kan uitbroeden tot onstekingen of dergelijke.

Belangrijk lijkt mij iig de voet van je paardje mooi droog te houden zodat de groeven weer 'normaal' worden.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:26

Straalkanker hoeft niet te beginnen met rotstraal.
Zou het wel goed in de gaten houden, en anders echt een goede smid laten komen die ervaringen heeft met probleem hoeven. (ik will niet zeggen dat jou hoefsmid niet goed is)
Vind het beetje raar dat de smid de hoef niet goed schoon heeft gemaakt zodat hij beter kan kijken wat het is.
Blijf in elk geval goed doorgaan met ontsmetten en droog houden en dagelijks controleren. zo kan je het snelst handelen wanneer er problemen ontstaan. Zelf vind ik de egyptische zalf goed werken en dat gebruiken met een gaasje (die je bij de dierenarts kan halen in pakken van 100stk)
De gebr van nassau zijn trouwens geweldig, al kunnen ze soms wat hard overkomen Knipoog
Ze geven altijd goed hun mening en kennis. En helpen de paarden graag. Stuur de foto's daar eens naar door met duidelijk je verhaal. Dan zullen ze zeker bereid zijn je advies te geven.
Laatst bijgewerkt door czarina op 30-10-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:27

Hij heeft er geen last van nee, alleen als ik met de hoevenkrabber diep in de groeven ga, of hard op het zachte deel druk. Loopt ook niet onregelmatig ofzo.
Die diepe groeven heeft hij altijd gehad. 3 jaar geleden heb ik daar al eens een topic over geopend omdat ik het ook vreemd vond dat het zo diep was, en toen bleek dat op zich niet zo'n probleem te zijn, daar schijnen meer paarden last van te hebben. Toen had ik deze foto gemaakt: http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... aac892.jpg

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:33

Maar het lijkt wel alsof dit op een andere plek zit Ja. Dit is veel groter en meer naar boven gelegen.

Houd het maar goed schoon (doe je gelukkig al) en ontsteking heb je zo te pakken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:36

czarina, probleem is dat ik nérgens een betere smid kan vinden. Vroeger heb ik eens een goede gehad, die heeft ook eens op stal een paard geholpen met een flinke hoefzweer, maar die kreeg toen een dubbele hernia..
Daarna nog zeker 4 smeden vanuit alle hoeken van Limburg laten komen, de eerste stond goed aangeschreven.. maar knipte meteen de teen kort en liet de hielen staan zodat mn paard zo'n beetje een bokhoef kreeg, heeft maanden geduurd voordat ie zijn normale vorm terug had Nagelbijten / Gniffelen Volgende had geen zin om de hoeven netjes te bekappen toen hij een flinke scheur had, en knipte even een flinke brokkel af met als gevolg een gigantisch gat.. En dat waren de twee beste van wat ik van andere mensen in de buurt had gehoord.. Later heb ik dus mijn eigen smid gevonden die de (gezonde) hoeven altijd supernetjes bekapt.
Daarom ben ik dus heel erg voorzichtig met andere smeden.. Dit waren nog maar 'kleine' dingetjes.. een brokkel of een verkeerde stand.. Maar als zoiets misgaat bij een ontsteking of iets dergelijks dan ben ik verder van huis..

Ik zal wel een foto doorsturen naar van nassau inderdaad. Ik denk dat ik morgen even mijn goede fototoestel meeneem en eens mooie foto met veel detail van bovenaf probeer te maken Lachen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:41

Zat net even op je andere topic te neuzen, maar straalkanker hoef je in dit geval nog niet bang voor te zijn denk ik. dat ziet er totaal anders uit. Dit lijkt meer op verval van de hoef ipv woekering. Dat bobbeltje lijkt meer op een ontsteking lijken. En met dit weer zijn de hoeven al snel zachter waardoor er sneller ontstekingen ontstaan.
Maar in ieder geval succes er mee