Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:00

In een topic ontstond een soort kijk-en-vergelijk elkaars foto's van hoeven, hetgeen enorm leuk en leerzaam bleek.
Helaas werd het topic gesloten door onnodig gekibbel.
Ik werd via de PB uitgenodigd/gevraagd om toch een soort voortgang te zetten in het kijk-en-vergelijk.

Nou bij deze dan en dus nodig ik hiermee iedereen uit, die er behoefte aan heeft Knipoog, om fotootjes te plaatsen van de (on)beslagen hoeven van je eigen paard.
Ik stel voor dat we (aanleiding tot) gekibbel negeren.

Nou hieronder volgen een aantal van mijn eigen foto's...
Haha, plus het mijn eigen commentaar op mijn eigen werk. Haha! Duivel

Moderatoropmerking:
Bij voorkeur niet meer dan 2 foto's, tenzij het de duidelijkheid echt ten goede komt, dan geldt een maximum van 15 foto's
Zie ook: Marije_jiplover @ [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-10-08 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Fotovoorwaarde toegevoegd + link naar meer uitleg.

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:12

Bij deze de foto's van mijn paard:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NDXG7OJA

Gister kwamen er weer wat onbeslagen en beslagen hoeven uit de vriezer waar ik niet vrolijk van werd Sigaar. Van de onbeslagen hoeven heb ik foto's gemaakt, die zal ik zo uploaden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:13

Ik heb overigens geen commercieel (kunststof)belang in deze hoor. Ik bekap en besla enkel mijn eigen paarden. En paarden van mijn zusje/ vrienden doe ik gratis. Tong uitsteken

Een persoonlijk vergrootglas na 10 weken kunststofbeslag. Te weten Dynamix en Easy Walker:

Afbeelding
Pootjes van een van mijn sportmerries op Dynamix na kleine 10 weken.
Persoonlijk zeer groot fan van om-de-6-weken-nieuw-beslag, maar omdat mijn 2 sportmerries momenteel in een relatief rustige trainingsperiode staan, dacht ik nu mooi eens te kunnen testen hoe kunststof zich ontwikkeld onder een paardenvoet na een wat langere periode.

Ziet er mooi uit; geen flare's, hielen staan nog netjes op het ijzer en groeien er niet naast/overheen.
Wellicht iets meer garnituur. Dat komt tijdens de volgende beslagbeurt met HippoFlex-ijzers wel.

Afbeelding
4 om 4 genageld

Afbeelding
Paardje rolt over de buitenkant zijlangs af, zoals je ziet op dit fotootje. Doet ze ook op blote voeten. In dit opzicht belemmert het kunststofijzertje haar natuurlijke en eigen gang niet. Vind ik persoonlijk een groot voordeel.

Afbeelding
Dit beeld echter baart me ernstige zorgen. Keiltjes en soortgelijk heb ik persoonlijk een grote hekel aan.
De teen is buitenlangs ernstig afgesleten.
Dit paard is gewoon een vlakke lander. Dit is afgesleten door wrijving tijdens de afrol.

Afbeelding
Hoppla, ijzertje eraf. Valt op de hoeveelheid modder/zand tussen ijzer en hoef. Vind ik niet erg. Hoe meer hoe beter, houdt in dat betreffend hoefje met ijzer altijd goed gevuld was met modder... een soort natuurlijk zooltje, gratis en voor niks Tong uitsteken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vergrootglas op het afgenomen ijzertje.
Is er nu wel sprake van een keil-achtig ijzertje ja of nee?
Opluchting bij mij... je ziet de binnenrand van het ijzertje overal even dik zijn.
En dus draagt de zool dus exact hetzelfde als 10 weken geleden (min of meer), toen het ijzertje er ondergetikt werd.
Ik was bang voor een voorover-kanteling van m.n./enkel het hoefbeentje, hetgeen niet goed zou zijn.
Maar zoals de binnenrand van het ijzertje laat zien... is dit niet het geval geweest.

Pak ik het gevreesde beeld er nog ffkes bij
Afbeelding
En trek ik een rechte lijn van de hielen richting teen. Dan concludeer ik dat de teen vanaf het tweede nagelgat harder gegroeid is dan de rest van de hoef, hetgeen de slijtage compenseert. In dat opzicht, hoefbeentje heeft gedurende afgelopen 10 weken geen vooroverkanteling gekend.

Wellicht komt het door een hardere groei van de teen, dat de teen van het ijzertje sneller slijt? Maar dat weet ik niet zeker.... slechts een klein vermoeden dewelk wellicht fout is.

Afbeelding
Dit beeld laat mijn vermoeden ook wel blijken.
Ook wordt op dit fotootje duidelijk dat het ijzertje zich aanpast aan de hoefwandgroei gedurende 10 weken. Hoefwand groeit altijd harder dan de zool.
Je ziet op deze foto en de foto's met hond Blonde Puck op achtergrond, dat de binnenrand ijzer hoger ligt dan buitenrand ijzer.

En dus meten, want meten is weten. Hoefjes zijn gemeten met ijzers, en hoefjes gemeten na bekapping, blote voetjes... gemeten hoeken zijn eender aan elkaar.

Afbeelding
Dit beeld laat zien dat kunststof zich goed laat bewerken: linkerhiel/-tak (binnenhiel) is duidelijk anders gevijld dan rechterhiel/-tak. Aanpassing ijzertje op het hoefje is dus zeer goed mogelijk.
Opmerkzaam zijn de ingesleten sporen van het hoefmechanisme die centraal op de hielen staan.

Afbeelding
Dit vind ik minder joepi-de-poepi! Hoefmechanisme heeft voor een deel buiten het ijzertje plaatsgevonden.
Dit paardje heeft hoeven-met-een-uitdaging. Wandjes zijn zeer dun.
En dus, gaat er volgende keer een groter maatje kunststof onder. Hetgeen waarschijnlijk inhoudt dat ik ijzertje ter hoogte van de kwartieren straks dien bij te vijlen... om zo tot een groter oppervlakte te komen ter hoogte van de hielen, maar kleiner oppervlakte ter hoogte van de kwartieren.

Valt me op dat Easy Walker minder gesleten is in de tenen dan Dynamix.
Ik weet niet of dit komt vanwege betere kwaliteit materiaal Easy Walker. Zou ik beide paarden op Easy Walker moeten zetten.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7XC6MKMA.jpg

Maar dat doe ik niet, HippoFlex-ijzers zijn inmiddels bestelt.

Voorlopig staan de twee sportmerries nog ffkes op blote voeten. Als we straks weer meer gaan rijden, worden de HippoFlex-ijzers er onder geslagen. Begin november denk ik.
Uiteraard zal ik dan ook weer fotootjes plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-10-08 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto teveeel in link veranderd

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:38

Arabesk schreef:
Bij deze de foto's van mijn paard:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NDXG7OJA

Gister kwamen er weer wat onbeslagen en beslagen hoeven uit de vriezer waar ik niet vrolijk van werd Sigaar. Van de onbeslagen hoeven heb ik foto's gemaakt, die zal ik zo uploaden.

Leuk!
Overigens, de voetjes van Arabesk doen me een beetje denken aan de voetjes van een van mijn arabieren... Knipoog

Zelf ook wat blote-voeten-fotootjes van een aantal van mijn paarden, maand geleden allen bekapt op deze foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=MQWF84FX

Foto 1 t/m 5 zijn voetjes met een uitdaging. Komt goed, is alleen wat meer werk aan. Zie ook de hoeveelheid flaky material.
Foto 6 t/m 12 zijn werkelijk voetjes from heaven Schijnheilig Nog nooit zulke mooie en perfecte hoefjes bekapt. Dit paardje heeft hoefverzorging gekend vanaf haar eerste levensmaand. Iedere maand een vijltje eroverheen.
Geen enkel flaky material ook.
Foto 13 t/m 20 van het paardje met de voeremmer in zijn mond Vork doet ie altijd na het eten en loopt rustig 5 minuten met die voeremmer te spelen. Klein beetje flaky material. Dit paard loopt 2 x per week een kwartier tot 20 minuten over het asfalt te draven in hoog tempo, onder het zadel. Hij vind bermen maar niks en loopt liever op het asfalt te stampen.
Opvallend is dat de witte lijn niet helemaal synchroon loopt in de hoefwand en dus ook aan de kroonrand.
Heel typisch, geen idee hoe dat komt. Dit paard heeft vanaf zijn zesde levensmaand goede hoefverzorging gekend. Wellicht aangeboren dan?
Is ook een halve draver. Ik zie bij sommige dravers vrij kenmerkende dravervoetjes zeg maar: vrij hoge hielen, neiging tot klemvoetjes... maar kei- en keihard. Weinig specifieke hoefproblemen bij dravers (die ik ken Knipoog )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:49

Leuk zeg, zo'n topic Lachen

Ik heb gisteren mijn paard opgehaald (hij stond op een vakantie/weidegang-adres).
Hoe de hoeven bekapt zijn, heb ik nog niet zo heel erg goed kunnen bestuderen. Het eerste wat me opviel, was namelijk wat rotstraal. Hebben jullie daar nog tips voor?
Een tip voor een GOEDE smid omgeving Den Haag is ook welkom Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:50

Over de kunststofbeslag foto's:

De teen slijt bijna niet bij beslagen paarden, de hielen kunnen echter wel enigszins slijten op de takken van het ijzer. Dat houdt in dat de stand van de hoef na enkele weken veranderd (dat bedenk ik niet zelf, dat vertelt ook Chris Oomen, docent hoefsmid Deurne). Ik denk dat dat de reden is dat de toon langer is dan de hiel.

Dat het kunststofijzer meer is gesleten op de toon, komt mogelijk doordat je paard een toonlander is? Ik heb hier een kunststof ijzer liggen van één van de paarden van onze filmpjes, dat is niet zo extreem afgesleten bij de toon, dat paard landt ook met de hielen op de slow motion opnamen.

Hier nog een dramahoef van de cursus voor en na
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FUNENZZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QDGJ6RX7.jpg

na
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNZ3BFBW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOMHEW8E.jpg

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:56

Die hoef is echt drama zeg Bloos!

De straal loopt op de na-foto wel mooi breed uit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:58

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:03

@ scoxx, de reden dat een van je paarden een dunne hoefwand heeft is mogelijk dat de hoef te weinig slijtage ondervindt. Het lichaam past de groei van de hoefwand daarop aan, door dunner te worden. Je kunt je voorstellen dat Konikjes in Flevoland ook niet zo'n razend dikke hoefwand hebben, want die zou op de zachte ondergrond niet snel genoeg afslijten en zouden de Koniks met enorme lange hoeven rondlopen op een gegeven moment.

Paarden die op rotsachtige bodem leven, moeten wel dikke slijtvaste hoefwand aanmaken, anders slijten ze tot hun neus af Clown.

Bij mijn eigen arab zag ik ook dat de hoefwand dikker werd toen ik begon met NB, het regelmatig laten 'afslijten' (vijlen) van de hoef zorgde dat het lichaam dikkere hoefwand ging aanmaken. Toen ik hem net kreeg was de hoefwand nog geen halve cm dik, tegenwoordig zeker wel 1,8 tot 2 cm. Op de foto's lijkt het echter een dunne hoefwand, omdat wij een de mustangroll aanbrengen tot ín de ongepigmenteerde hoefwand.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 12:27

Arabesk schreef:
Over de kunststofbeslag foto's:

De teen slijt bijna niet bij beslagen paarden, de hielen kunnen echter wel enigszins slijten op de takken van het ijzer. Dat houdt in dat de stand van de hoef na enkele weken veranderd (dat bedenk ik niet zelf, dat vertelt ook Chris Oomen, docent hoefsmid Deurne). Ik denk dat dat de reden is dat de toon langer is dan de hiel.

Daarom een groot fan van om-de-6-weken-nieuw-beslag.
Ik denk echter bij mijn paardje op kunststof, dat de teen sneller gegroeid is vanaf het tweede nagelgat.
Afbeelding
Vergelijk je dit ideale Tong uitsteken hoefje met fotootje van het kunststof-beslagen voetje (voor de bekapping en net na het verwijderen van het ijzer)...
Afbeelding
.... dan lijkt het er heel sterk op dat de teen + bijbehorende zool harder gegroeid is dan de kwartieren + zool.

Beslagen hoefjes zijn gemeten met ijzer en na bekapping: hoef-hoek bleek eender aan elkaar. Daarom vermoed ik geen standverandering gedurende de 10 weken beslag.

Arabesk schreef:
Dat het kunststofijzer meer is gesleten op de toon, komt mogelijk doordat je paard een toonlander is? Ik heb hier een kunststof ijzer liggen van één van de paarden van onze filmpjes, dat is niet zo extreem afgesleten bij de toon, dat paard landt ook met de hielen op de slow motion opnamen.

Haha... toonlanding? Daar geloof ik niet in, dat weet je Knipoog. Ik persoonlijk hou het op slijtage door wrijving tijdens de afrol/afzet (voor zover je kan spreken over een afzet bij voorpootjes).

Afbeelding
Deze foto laat zien dat een afrol waarschijnlijker is dan een toonlanding. Een toonlanding waarbij de toon landt op de rechter buitenkant van de hoef, vind ik erg onwaarschijnlijk.
In real-life staat betreffend sportpaardje in stand recht op de pootjes, maar in beweging zie je een toontrederige afrol/beweging.

Dunne hoefwand door te weinig slijtage? Zou heel goed kunnen. Maar desbetreffend dier is heel snel gevoelig op grint en asfalt en behoeft sneller een ijzertje ter bescherming dan de rest van de kudde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:22

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 15:55

Ik moet toegeven dat het erop lijkt dat desbetreffend paardje toonlandt Knipoog
Maar voor de wellicht nieuwsgierige medelezer Tong uitsteken .... op 0.50 seconden bijvoorbeeld zie je dat er inderdaad een duidelijke toondown-moment is, echter op 0.52 seconden zie je dat ter hoogte van de kroonrand de hoef op het laatste moment kantelt en gewoon vlak landt.

Maaruh... meerdere foto's zijn welkom Cool

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:42

scoxxx schreef:
Ik moet toegeven dat het erop lijkt dat desbetreffend paardje toonlandt Knipoog
Maar voor de wellicht nieuwsgierige medelezer Tong uitsteken .... op 0.50 seconden bijvoorbeeld zie je dat er inderdaad een duidelijke toondown-moment is, echter op 0.52 seconden zie je dat ter hoogte van de kroonrand de hoef op het laatste moment kantelt en gewoon vlak landt.

Het lijkt inderdaad wat van een toonlander weg te hebben maar ook ik zie op het allerlaatste moment een kanteling van de hoef waardoor het alsnog vlak land.
Op 2.08 sec. zie je bijv. goed hoe je tot op het laatste moment goed onder de rechter voorhoef door kunt kijken.

Arabesk, hoe jij overmatige slijting ziet bij de toon ter bevestiging van ... is mij een raadsel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:26

In het vorige topic stonden ze al maar nu nogmaals...de voetjes van mijn paard na 4 weken op dit beslag:

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en achter

Afbeelding

Ik zal vanavond misschien nog wel foto's maken van hoe ze er nu bijstaat na een kleine 6 weken. Volgende week gaat het beslag er weer een paar maanden af. Zo doe ik dat ieder jaar, in het enduranceseizoen beslag en in de winterperiode een maand of 3-4 op blote voeten. Gaat goed, ook nooit problemen met de overgang.

Ik zal ook nog even op zoek gaan naar het filmpje van de landing en afrol op you tube.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:53

Arabesk schreef:
Dat het kunststofijzer meer is gesleten op de toon, komt mogelijk doordat je paard een toonlander is? Ik heb hier een kunststof ijzer liggen van één van de paarden van onze filmpjes, dat is niet zo extreem afgesleten bij de toon, dat paard landt ook met de hielen op de slow motion opnamen

Je bedoeld die van mijn paard Lachen Die is inderdaad niet zo heel erg afgesleten maar heeft er ook maar 5 weken ondergelegen.

Arabesk schreef:
Je kunt je voorstellen dat Konikjes in Flevoland ook niet zo'n razend dikke hoefwand hebben, want die zou op de zachte ondergrond niet snel genoeg afslijten en zouden de Koniks met enorme lange hoeven rondlopen op een gegeven moment.

Wat mij van de zomer opviel bij de "wilde" pony's in New Forest was dat de hoeven inderdaad erg lang waren en afbrokkelde. Deze pony's lopen natuurlijk veel over eht zachte maar ook rustig over de paden met steentjes en asfalt. Dat alles is blijkbaar niet genoeg om de voetjes kort te houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:46

Ik ga nog even verder met mijn monoloog Tong uitsteken

scoxxx schreef:
Ik zie bij sommige dravers vrij kenmerkende dravervoetjes zeg maar: vrij hoge hielen, neiging tot klemvoetjes... maar kei- en keihard. Weinig specifieke hoefproblemen bij dravers (die ik ken Knipoog )

Ik ken de dravervoetjes voornamelijk als vrij smal met een neiging tot snel lange tenen. Mijn draver heeft naar mijn mening dan weer niet van die "typische dravervoetjes"

Op een ander forum was iemand waarvan de smid vertelde dat veel dravers die neiging hebben tot brede voeten die snel doorzakken. Dat is dus helemaal niet mijn ervaring.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 10:55

fransje23 schreef:
Ik zal vanavond misschien nog wel foto's maken van hoe ze er nu bijstaat na een kleine 6 weken.

Oh graag, ben wel nieuwsgierig.
En ik ga op zoek naar "duidelijke" Cytec-hoefjes-foto's.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:05

Ik heb dan wel weer een draver die lange voor voeten heeft, en 2 verschillen EN, zullen jullie erg graag fotos van willen.
Hij heeft op cytec gestaan. Heb geen fotos van beslagen voeten.
Zal fotos maken als hij bekapt is!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:18

Hier de foto's van mijn paard.
Gisteren zijn we een wandeling gaan maken onder andere over kasseien, steentjes,..
Hij wordt nb bekapt. Pas bij ons had hij hoefijzers, die liet ik eraf halen en hij liep niet mank. Daarna kwam er toevallig iemand op bezoek die een nb-cursus enkele jaren geleden had gedaan en deze vijlde wat te veel af. Dus liep hij een week of 2 kreupel. Daarna nog eens traditioneel laten bekappen, maar toen liep ie ook weer kreupel en nu wordt hij professioneel nb bekapt en hij loopt er heel goed op Lachen

Afbeelding

Afbeelding
waar ik mij wat zorgen om maak is bovenstaande foto. ik ken niet veel van hoeven af, maar euhm dat middenste ding daar is een deel uit Bloos

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:32

Ik heb een welsh pony met 1 bok hoef

Ze wordt vrijdag gecorrigeerd door een hoefsmid die er wat meer ervaring mee heeft. Mijn vorige hoefsmid hield haar goed bij, maar ik zie heel erg dat bij mijn huidige haar hielen wel erg hoog worden.

Ze staat nu op ijzers, en moet nu echt heel erg nodig naar de smid terwijl zij 7 weken geleden nog gedaan is. Bij mijn vorige smid ging ze om de 9 á 10 en dan werd er maar weinig gecorrigeerd. Ben niet zo happy dus nu.

Ik zal proberen foto`s te maken van hoe ze nu staat, en hoe ze na vrijdag staat. Misschien vinden jullie dat ook wel interessant.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 11:37

Merel_Brit schreef:
Ik zal proberen foto`s te maken van hoe ze nu staat, en hoe ze na vrijdag staat. Misschien vinden jullie dat ook wel interessant.

Hoe meer foto's, hoe meer vreugd!!! Go jij! Go jij!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:53

Even een stipje, kan ik vandaag of morgen even foto's maken + plaatsen van Rowan... Sowieso altijd interessant om dit soort topics te volgen. Net als de andere topics. Heb zelf altijd vrij weinig in te brengen maar lees stiekem wel mee Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:06

Merel_Brit schreef:
Ze staat nu op ijzers, en moet nu echt heel erg nodig naar de smid terwijl zij 7 weken geleden nog gedaan is. Bij mijn vorige smid ging ze om de 9 á 10 en dan werd er maar weinig gecorrigeerd. Ben niet zo happy dus nu.

Dat klinkt bij mij alsof de hoeven nu eindelijk goed groeien. :0 Mijn paard krijgt overigens standaard na zo een 7 weken nieuw beslag omdat anders de stand te veel veranderd.

Foto's zijn gister niet gelukt..het was wat druk en te gezellig op stal Haha!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:09

Dat groeien valt wel mee. Het is meer dat euhm..hoe leg je dit nu uit...

Er word denk ik te weinig van de hoef afgehaald waardoor ze dus eigenlijk steeds iets hoger komt te staan. Het verschil met hoe ik haar graag zie wordt dus steeds groter, ook al word ze wel bekapt/beslagen. Ze is naar deze hoefsmid nog maar 3x geweest. Ik hoop dat je het een beetje snapt. Moeilijk om duidelijk uit te leggen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:25

Ik zal ook over een tijdje goede foto's plaatsen van de hoeven van mijn paardje. 17 november komt de hoefsmid weer, ben benieuwd of hij verbetering ziet. Mij valt het op dat het rond de oude hoefzweer nog steeds wat zacht is, hopelijk zegt dat niet veel.