Arabesk schreef:Over de kunststofbeslag foto's:
De teen slijt bijna niet bij beslagen paarden, de hielen kunnen echter wel enigszins slijten op de takken van het ijzer. Dat houdt in dat de stand van de hoef na enkele weken veranderd (dat bedenk ik niet zelf, dat vertelt ook Chris Oomen, docent hoefsmid Deurne). Ik denk dat dat de reden is dat de toon langer is dan de hiel.
Daarom een groot fan van om-de-6-weken-nieuw-beslag.
Ik denk echter bij mijn paardje op kunststof, dat de teen sneller gegroeid is vanaf het tweede nagelgat.

Vergelijk je dit ideale
hoefje met fotootje van het kunststof-beslagen voetje (voor de bekapping en net na het verwijderen van het ijzer)...

.... dan lijkt het er heel sterk op dat de teen + bijbehorende zool harder gegroeid is dan de kwartieren + zool.
Beslagen hoefjes zijn gemeten met ijzer en na bekapping: hoef-hoek bleek eender aan elkaar. Daarom vermoed ik geen standverandering gedurende de 10 weken beslag.
Arabesk schreef:Dat het kunststofijzer meer is gesleten op de toon, komt mogelijk doordat je paard een toonlander is? Ik heb hier een kunststof ijzer liggen van één van de paarden van onze filmpjes, dat is niet zo extreem afgesleten bij de toon, dat paard landt ook met de hielen op de slow motion opnamen.
Haha... toonlanding? Daar geloof ik niet in, dat weet je
. Ik persoonlijk hou het op slijtage door wrijving tijdens de afrol/afzet (voor zover je kan spreken over een afzet bij voorpootjes).

Deze foto laat zien dat een afrol waarschijnlijker is dan een toonlanding. Een toonlanding waarbij de toon landt op de rechter buitenkant van de hoef, vind ik erg onwaarschijnlijk.
In real-life staat betreffend sportpaardje in stand recht op de pootjes, maar in beweging zie je een toontrederige afrol/beweging.
Dunne hoefwand door te weinig slijtage? Zou heel goed kunnen. Maar desbetreffend dier is heel snel gevoelig op grint en asfalt en behoeft sneller een ijzertje ter bescherming dan de rest van de kudde.