Ervaring met sole guard gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Ervaring met sole guard gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 23:43

Heeft er iemand ervaring met sole guard van Vettec.
Dit is een middel dat onder de voet gesmeerd moet worden en is ter vervanging van ijzers.

SamCo

Re: Ervaring met sole guard gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:33

Heb geen ervaring, echter ik heb mijn grote twijfels over het product.
De hoef dient schoon te zijn en kurk- en kurkdroog eerdat je dit spul eronder plakt.
Wellicht met een fohn aan de slag?

Ik denk dat je het materiaal zeer snel verliest en juist op de momenten dat je het niet wilt.
Vettec is overigens wel een succes als zooltje x ijzertje.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:31

toch grappig deze reactie van jouw scoxxx,
Geen ervaring en toch een stellige mening erover hebben....
Ik heb er wel ervaring mee, hoeven moeten inderdaad goed droog zijn, ik gebruik daar een heater voor. Mits goed aangebracht kan het 3 weken blijven zitten. Let wel op dat je het exact volgens aanwijzingen van Vettec doet, en zorg dat er iets holling in het materiaal is. wanneer je het aanbrengt en het staat bol onder de hoef maak je je paard kreupel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:37

Gezien de ervaring van Sheraton, bleek mijn twijfel en mening niet geheel onterecht Knipoog
Ik persoonlijk zal het nooit gebruiken.
Zeker niet nu de ervaringen van Sheraton te hebben gelezen... want oei... kreupel als het materiaal bol trekt?!?

IJzertje is veiliger.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:14

scoxxx schreef:
Gezien de ervaring van Sheraton, bleek mijn twijfel en mening niet geheel onterecht Knipoog
Ik persoonlijk zal het nooit gebruiken.
Zeker niet nu de ervaringen van Sheraton te hebben gelezen... want oei... kreupel als het materiaal bol trekt?!?

IJzertje is veiliger.

Als het materiaal niet goed aan is gebracht, dwz als een bol onder de hoef zit, loopt het paard op klompen, is natuurlijk niet de bedoeling.
IJzertje veiliger? Nou daar kan ook zat mee mis gaan hoor, meer als met Vettec Knipoog
Het belangrijkste is natuurlijk dat je dat soort dingen laat doen door iemand met verstand van zaken.
Ikzelf heb het nog niet gebruikt en had ook zo mijn twijfels over de duur en gebruiksvriendelijkheid van het produkt, maar ik heb er al meerdere goede dingen over gehoord.

@Passepartout: het wordt niet onder de zool gesmeerd, het is twee-componenten materiaal wat door middel van een cartridge met een mengtuit in de hoef gespoten wordt. Er staan filmpjes van op you-tube als je eens wilt kijken hoe dat zo'n beetje gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:01

In principe zou je het niet bol moeten krijgen aangezien je een plastic plaatje erbij gebruikt. Voet vullen tot hoefwand en dan plaatje erop. 1 minuut drogen, voet neerzetten en dan na 6 minuten plaatje er af.
Zo begrijp ik het uit de beschrijving van Vettec.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:47

Needje schreef:
In principe zou je het niet bol moeten krijgen aangezien je een plastic plaatje erbij gebruikt. Voet vullen tot hoefwand en dan plaatje erop. 1 minuut drogen, voet neerzetten en dan na 6 minuten plaatje er af.
Zo begrijp ik het uit de beschrijving van Vettec.

Of nog makkelijker, het bij te leveren folie genruiken en een holling erin drukken.
Wat duurzaamheid van de oplossing betreft: het is een noodoplossing!!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:25

Ik heb er goede ervaring mee,je moet wel de voet super goed drogen.
Afhankelijk van de leefomgeving van het paard blijft het zo'n 3 tot 5 weken zitten. Ideaal dus bij hoefbevangenheid,en zoals Deighton al zei je moet het een beetje crea aanbrengen,en een beetje gevoel voor het materiaal hebben.
Glue U heeft inmiddels ook een variant welke ik aan het testen ben.

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:49

www.vettec.com
Mijn ervaring ermee is prima. Mijn paard liep erg gevoelig door en dunne zool. Met sole guard liep ze goed en kreeg de zool de tijd om weer wat te groeien. Het is 5 weken blijven zitten zonder ijzers en op het land.