[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:56

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:04

Tinkerlove schreef:
Als je deze link volgt kom je er dan?

Nee, haha, dan kom ik op een ander artikel (ook interessant, las ik vanmorgen, idd wel te downloaden), van andere auteurs.

Tinkerlove

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:11

Okeeeee, ik begrijp dat ik geen rechten heb om dat artikel te lezen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:24

Hoi

Ik kom me ( helaas) ook hier melden.
Heb de eerste pagina's gelezen,maar natuurlijk niet alle 388 :D

Vandaag heb ik te horen gekregen dat onze shet aan beide voorbenen hoefbevangen is en via rontgen blijkt dat bij beide voeten het hoefbeen is gekanteld.Hij heeft een pijnstiller gekregen en moet nu op speciaal beslag,maar de prognose was slecht.Hij loopt erg onregelmatig,maar hangt nog niet op de achterhand o.i.d. Het hoefbeen is wel gekanteld,maar komt nog niet door de zool.
Wat zijn jullie ervaringen/tips?
Hij krijgt alleen hooi en staat op een schrale wei ( beperkt)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:08

Helaas welkom in het topic. :(:)

Allereerst houd moed hoor. Het is heel moeilijk je paard zo te zien lijden. Maar het is mogelijk hier doorheen te komen.

Alleen hooi is goed. Maar ik zou hem meteen van het weiland halen (gras is echt uit den boze als je nog niet de oorzaak kent) en in een zandpaddock zetten. Nat zand geeft tegendruk tegen de zool.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:55

Je kunt het hooi nog spoelen (een tijdje in een speciekuip laten staan), dan is een groot gedeelte van de suikers eruit.
Je zou de voeten een aantal keren per dag kunnen koelen met een zacht straaltje water.
Verder zou ik ook zeggen: helemaal van het gras af.

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:13

paars schreef:
Kan iemand aan het volgende artikel full text komen uit Vetenary Record? Het is van mei dit jaar en ik kan het niet lezen...
Nutritional management of laminitis in a horse.
S. Van Weyenberg, M. Hesta, I. D. Kalmar, J. Vandermeiren, and G. P. J. Janssens
Vet Rec., May 30, 2009; 164(22): 694 - 695.

Paars: volgens mij heb ik 'm!
http://www.ker.com/library/Proceedings/08/11_NutritionalMgmtMeta_p127.pdf

via deze site: http://www.ker.com/library/Proceedings/ kom je allerhande interessante verwante links tegen van het Kentucky Equine Resarch US. Dit na het lezen van je link over Equishure. De link over Equishure heb ik nog niet helemaal uit en kom er nog op terug. Het doet me in eerste instantie denken aan: Foundergard virginiamycin waarover Proff. Pollitt schreef in chapter 4; laminitis in perspective.
Je vind info over Foundergard op: http://www.founderguard.uk.com/ --> seminars --> Foundergard seminar information (= word document)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:57

vanochtend was het dan zover, we konden naar de kliniek om foto's te laten maken. Ik had me al ingesteld op slecht nieuws en dat was maar goed ook anders was de klap heel hard aangekomen.

We hebben van beide voorvoetjes foto's laten maken, links is het ergste maar ook rechts is niet hoopvol. beide hoefbeentjes zijn zo gekanteld dat ze nog 1cm hebben tot ze door de zool heen komen.
De dierenarts gaf aan dat, omdat marco op dit moment toch nog heel redelijk loopt, gewoon door te gaan en dan te kijken tot het moment daar is dat het gewoonweg niet meer gaat. Beter worden kan alleen met een wonder.

Het was wel heel bijzonder toen de dierenarts vertelde dat het het einde was, kwam er zn grote hinnik uit het kamertje ernaast (van marco), het leek wel alsof hij het er totaal niet mee eens was!

Me smid heeft samen met de dierenarts besloten meer van de teen af te halen en niets aan de zool te doen. Heel vakkundig heeft hij dat gedaan en er een licht draversijzer onder gedaan, natuurlijk heeft hij in dit ijzer een opzet gemaakt zodat het lopen makkelijker gaat.

Achter voeten zien er zo nog redelijk uit maar het verbaast ons niets als daar ook een kanteling te zien is, hier hebben we geen foto's van laten maken omdat de smid en dierenarts dit niet noodzakelijk vonden.

hier de foto's:

Rechts:
Afbeelding

Links:
Afbeelding

Het was voor mij wel te zien dat het niet goed zat maar lastig omdat ik geen foto had van hoe het zou moeten zijn. We hadden thuis nog foto's van de voeten van de pony van me zus en toen was het verschil wel heel erg duidelijk te zien....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:01

|( Wat een naar nieuws :(:) .
De kanteling is duidelijk te zien, het hoefbeen loopt niet meer parallel aan de hoefwand en ook niet met de zool. Dat ie nog redelijk loopt is nog een sprankje hoop. Sterkte.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:11

ja volgens de dierenarts hoort een paard met zulke voeten niet meer te kunnen lopen, of heel voorzichtig.
Marco loopt nog best, ja wel rustig en voorzichtig op de weg maar in de berm is er haast niets te zien aan hem. hij geeft zelfs aan dat hij stukjes wil draven...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:13

@fancylover :(:) 2 fors gekantelde hoefbenen. Balen. Maar zolang Marco er voor gaat, blijven volhouden hoor.
Je ziet het bij Image, die loopt zonder pijnstiller ook super met een gekanteld hoefbeen. Ik ga gewoon heel hard duimen dat het voor Marco ook zo goed gaat.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:14

is het hoefbeen bij Image ook zo gekanteld?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:15

inderdaad een flinke kanteling...het is goed dat ze flink wat van de toon hebben afgehaalt....de hoefwand zou (optisch gezien)weer gelijk moeten lopen met het hoefbeen.

Misschien een idee om er een zooltje tussen het ijzer te doen?
Je moet echt proberen te voorkomen dat er een zoolkeuzing onstaat hier.
En natuurlijk heel erg uitkijken dat hij niet nog een keer bevangen raakt.
Bij nog een ernstige bevangenheid met nogmaals een kanteling heb je een hele grote kans op een sincker...maar dat wist je denk ik al...

Zoals het er nu uitziet hoeft het nog geen einde verhaal te betekenen hoor!
bij goed beslag,en misschien een zooltje kan hij gewoon goed lopen!

Ik ken een paard wat slechter op de foto staat en die loopt gewoon rad!
(hoefbevangenheid met gekantelt hoefbeen,hoefkatrol en artrose,en bot osteophyten)

Niet bij de pakken gaan neerzitten hoor!
Die foto is goed om te zien hoe de hoefsmid moet corrigeren,en dat hij inderdaad niet in de zool moet gaan snijden....verder gewoon naar je paard kijken!(en die foto wegstoppen...)

Sterkte meid!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:16

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:19

natuurlijk geven we de hoop niet op, helemaal omdat hij aangeeft dat hij het allemaal wel kan.

Ik heb mijn smid niet over zooltjes gehoord, de dierenarts ook niet. Zal het de volgende keer wel aan hem vragen (dat is pas over 6 weken).

En het tegengaan van een volgende hoefbevangenheid, hoe doe ik dat? ik weet nog steeds niet wat de reden van zijn bevangenheid was de laatste keer. De smid zegt dat dit komt omdat hij het chronisch is..
De dierenarts vond het niet nodig om bloed te laten prikken.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:21

janouk schreef:
fancylover schreef:

ja, op de site van Van Nassau staan éen foto, maar hier in het topic staan ze ook ergens
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

edit: even opgezocht op blz 379 staan foto's van nov 07 en mei 08 van Image haar hoef

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:22

janouk schreef:
fancylover schreef:

ja

bij mijn pablo alle 4....hij loopt als een trein,(en bokt ook als een trein) :D ...wel op ijzers rondom...
Geloof me....het is niet het einde voor Marco! :(:) Dat gaf hij zelf toch ook al aan? :D

iedergeval zorgen dat hij een goed gewicht heeft ,niet te zwaar ,maar ook niet te dun....en heel weinig of geen weidegang
uitkijken met zetmeel en suikerrijk voer...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:26

hij krijgt totaal geen weidegang meer, al jaren niet.
hij krijgt op dit moment marstall vito, hij eet dit wel maar niet geweldig. Het probleem is dat hij zn moeilijke eter is dat hij dus ook gewoon dun is. Je kunt zn ribben zien.
Hij eet wel heel veel hooi, dit krijgt hij ook onbeperkt.
Hij krijgt lucerne van Subli (vandaag voor het eerst) en ik hoop dat hij dit blijft eten, vorig jaar ook al geprobeerd en toen at hij het totaal niet.

Ik ben nu opzoek om te kijken of er misschien ander voer is wat hij wel lust en mag? Wat voeren jullie op dit moment?

hij krijgt overigens nog wel 2x een klein beetje wortels, dit is het enige wat hij echt goed eet!! Maar meer durf ik hem echt niet te geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:31

Of wat te denken van Isa ... bij haar was eigenlijk ook alle hoop opgegeven ... 2 gekantelde hoefbenen (die heeft ze al jaren volgens mij), flinterdunne zolen, hoefzweren van kroonrand tot zool ... toch is het goed gekomen.
Van de week heeft ze zelfs wat 'gesleept' :D
http://www.youtube.com/watch?v=1VqwCkE-fWQ

Als je paardje niet opgeeft, zelf ook zeker niet opgeven hoor. Er is echt heel veel te bereiken, als je maar geduld hebt en rustig aan blijft doen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:45

Nee hoor, de moed niet op geven.
Wat de paarden over het algemeen goed eten is de seniores priores van Subli. Het suikergehalte hiervan zit ook in de 'veilige' zone.
Ik geef ook de Lucerne van Subli. Die van mij vinden het niet bijzonder, laten het ook regelmatig liggen en eten het dan later wel weer op.
Je zou nog Energie Kern Mix van Subli bij kunnen geven. Dit ziet er een beetje uit als Brinta en is geheel op oliebasis. Dit om Marco toch op gewicht te houden.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:40

De seniores priores is toch veel werk om het klaar te maken, moet toch 6 uur weken?

De energie kern mix ken ik niet, moet je dat ook weken?

Ik heb trouwens ook iets gehoord van marstall wiesencobs, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:37

Ik heb wiesencobs van Agrobs, is zo goed als hetzelfde.
Maar daar zit verder niets in, is vergelijkbaar met geperst hooi en dus ook in waarden. Wil je het als alleen voer geven, moet je toch al snel 3 tot 5 kg van voeren.
Maar om medicijnen of supplementen doorheen te doen is het ideaal. Het hoeft maar 15 minuten te weken (kan ook droog gevoerd worden, maar beter van niet omdat het wat uitzet als het vochtig wordt en dus verstoppig in de keel kan veroorzaken).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:52

Wat een naar bericht Fancylover...gelukkig heeft Marco er nog genoeg zin in, dat geeft moed!!
janouk schreef:
edit: even opgezocht op blz 379 staan foto's van nov 07 en mei 08 van Image haar hoef

Wat mij opvalt aan de foto, is dat je bij die van Janouk duidelijk het hoefbeen ziet afwijken van de lijn, maar dat vind ik bij Marco helemaal niet zo goed te zien. De wand loopt er ver van weg, maar de botstructuren staan niet uit de lijn. Spreken van een verkanteld hoefbeen; dan kijk je toch niet alleen naar de wand, maar ook naar de voetas? Ik bedoel...denk even in de foto dat het hoefbeen wél parallel / normaal aan de wand zou lopen, dan loopt de voetas hier toch wel erg vreemd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:08

ja...die voetas loopt naar beneden....punt als het ware naar beneden,het hoefbeen bedoel ik.
De kanteling van het hoefbeen wordt bepaald naar de mate van niet meer evenwijdig lopen met de hoefwand.

Bij Marco is er sprake van een vrij ernstige kanteling,nog net geen sincker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:24

Ik ben even zo vrij geweest wat lijnen te tekenen in één van de foto's van Marco:

Afbeelding

De rode en gele lijnen zitten in een gezonde hoef evenwijdig aan elkaar ....
Hier is duidelijk sprake van een afwijking zowel tov zool als van de wand. Er is dan sprake van hoefbeenkanteling en de hoek is het aantal graden kanteling. Dat is hier inderdaad best veel.