Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Paard verliest steeds zijn ijzers!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:07

In theoretische onderbouwing ben ik altijd heel slecht in. Maar ik ga het proberen.

Stel je voor dat jij je hele leven op schoenen hebt gelopen en dan ineens moet je op blote voeten verder. Dat voelt niet fijn en je zult tijd moeten hebben om te wennen.

Als je weet hoe het hoefmechanisme werkt, snap je dat een hoef moet uitzetten als hij de grond raakt. Paarden hebben geen kleppen in hun benen zoals mensen waardoor het bloed niet automatisch weer omhoog stroomt. Hier hebben ze hun 'neerzet' techniek voor nodig. Je snapt dus dat de hoef een soort pompwerking heeft. Met een hoefijzer knijp je de voet als het ware dicht waardoor hij niet kan uitzetten als hij op de grond komt.

Verder draagt het paard dan zijn hele gewicht op de rand van zijn hoef, terwijl zonder ijzers het paard zijn gewicht kan verdelen. En belangrijker, de straal raakt de grond zonder hoefijzer. In de straal zitten de groeisensoren die bepalen hoe snel en waar de hoef moet groeien.

Met hoefijzer zijn de hielen van een paard vaak te lang, en alleen de rand van de hoef raakt de grond. De voetas (kan er wel plaatjes van opzoeken) kan dan 'gebroken' zijn waardoor het paard hoefkatrol ed kan krijgen.

Nog wat nadelen van hoefijzers;
Je slaat ijzeren pinnen in een paard zijn voeten, die daardoor gaten krijgen en inderdaad gaan brokkelen zonder ijzers. Ze zijn namelijk zwak gemaakt.
Paarden kunnen behoorlijk trappen, maar met hoefijzers onder nog veel vervelender. Als ze elkaar of zichzelf verwonden met een ijzer is het vaak nog erger dan zonder.
Onder een hoefijzer heeft de hoef geen 'lucht'. Kun je je bedenken hoe het daaronder gaat uitzien als al het vuil zich gaat ophopen.

Ok, je snapt inmiddels dat ik tegen hoefijzers ben. Het enige wat jammer is, is dat je met wedstrijden op gras proppen nodig hebt anders glijd je paard uit. Maar ook dat valt te overzien want daar kun je je paard op trainen. Mijn paard maakt de meest vreemde en hoge sprongen op het gras zonder ijzers. Haar straal raakt namelijk de grond en werkt als een antislip.

Er is maar mijn mening geen enkele reden om een normaal, redelijk gezond paard hoefijzers onder te slaan. Desnoods kun je hoefsschoenen gebruiken in de gewennings periode.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:39

pff laat iedereen toch zelf beslissen of ze hoefijzers nemen of niet Slapen
Maar goed ik had hier ergens al gepost, mijn paard verliest dus ook vaak zijn ijzer. Mijn paard heeft nu ijzers met kortere takken. Maar gister toen hij op de trailer moest is zijn hele ijzer verbogen, nagels eruit, gelukkig was er een hoefsmid op de wedstrijd en die heeft mijn ijzer er weer onder getikt. En die zei dat een opzet misschien zou helpen. Wat het is, geen idee, hij vertelde een heel verhaal Clown maar ik ga het mijn hoefsmid de volgende keer even vragen, misschien helpt het?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:07

Ik vind het niet terecht dat ijzers bij voorbaat slecht zijn. Als je een goede smid hebt, kan hij je paard zo beslaan, dat je paard er geen enkele hinder van ondervind. Maar dan heb ik het wel over een goede smid, die ijzers precies naar de hoef maakt en zo klein mogelijke nagels gebruikt voor het behoud van de wand. Sterker nog, heb je bij een goede smid wel eens een hoefijzer bekeken die er net af kwam? In het ijzer is nl een rand weg gesleten door het hoefmechanisme.. Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:28

jeske333 schreef:
Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..

Nou dat is nieuws, hoe werkt dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:41

jeske333 schreef:
Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..

Goh! Leg 'es uit?!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:45

jeske333 schreef:
Sterker nog, heb je bij een goede smid wel eens een hoefijzer bekeken die er net af kwam? In het ijzer is nl een rand weg gesleten door het hoefmechanisme.. Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..

Als bekapper kom ik regelmatig paarden tegen wiens ijzers eraf moeten, vind het echter nooit zo'n mooi gezicht. Maar leg uit, een ijzer het hoefmechanisme bevorderen als deze te weinig is, hoe werkt dat?

JessieVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:56

Mijn paard verloor ook steed haar ijzers (ik moest ze steeds weer gaan zoeken in de weide), maar toen ik van stal veranderd ben, veranderde ik dus ook van hoefsmid en die zei dat het eigenlijk tegennatuurlijk is om een paard op ijzers te zetten. Hij zei dat mijn paard haar ijzers verloor omdat ze heel sterke hoeven heeft. Nu heeft ze vooraan een heel licht ijzer, en vanachter helemaal geen, waarschijnlijk staat ze binnenkort helemaal zonder ijzers...
Als je paard sterke, harde hoeven heeft is het denkik beter om ze enkel vooraan of helemaal niet te beslaan...
merk aan mijn paard dat ze veel lichter loopt zonder die zware ijzers onder haar Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:31

Ik heb geen zin om uit te leggen dat ijzers ook wel eens goed kunnen zijn voor het hoefmechanisme... Als je het echt wilt weten, vraag het dan aan de grotere smeden in het land.. Alleen moet je de vraag dan wel goed stellen: Kunnen ijzers ervoor zorgen dat een slecht hoefmechanisme beter wordt?

sukses.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:54

jeske333 schreef:
Ik heb geen zin om uit te leggen dat ijzers ook wel eens goed kunnen zijn voor het hoefmechanisme... Als je het echt wilt weten, vraag het dan aan de grotere smeden in het land.. Alleen moet je de vraag dan wel goed stellen: Kunnen ijzers ervoor zorgen dat een slecht hoefmechanisme beter wordt?

sukses.....

Ja nu zijn we een stuk wijzer. Net als je gaat vragen bij de bakker of zijn brood het beste van het hele land is Koe

JessieVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:25

Santana der hoeven zien er in ieder geval beter uit nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:32

Ik snap niet waarom zo'n soort topic meteen uit moet draaien op de eeuwige discussie wel of geen ijzers! Laat iedereen dat voor zich bepalen! Het is nu eenmaal zo dat veel paarden die op concours lopen ijzers nodig zijn om proppen te kunnen draaien tegen het glijden, dan heeft het weinig nut om te zeggen dat ijzerloos beter is...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:35

jeske333 schreef:

sukses.....

Net zoals je geen zin hebt om uit te zoeken wat het hoefmechanisme nou eigenlijk is en net zoals je geen zin hebt om na te denken over ijzers. En dan staat geen zin van jou nou voor mij voor; je hebt totaal geen kennis van zaken. Dat verklaart ook je eerdere uitspraak.

Nou bedankt voor je tip hoor, ik ga wel naar meneer de grote smid en zal deze vraag stellen Haha!

Iedereen moet ook zelf uitzoeken of hij of zij ijzers wil, maar je bent aan je paard verplicht er over na te denken en je er in te verdiepen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:43

Relaxed schreef:
Ik snap niet waarom zo'n soort topic meteen uit moet draaien op de eeuwige discussie wel of geen ijzers! Laat iedereen dat voor zich bepalen! Het is nu eenmaal zo dat veel paarden die op concours lopen ijzers nodig zijn om proppen te kunnen draaien tegen het glijden, dan heeft het weinig nut om te zeggen dat ijzerloos beter is...

Nou daar wil ik dan toch nog even graag op reageren. Mijn paarden lopen concoursen zonder ijzers....

Maar om Tamara te helpen gaven wij de tip om het eens zonder ijzers te proberen. Probeer het eens, verdiep je er eens in.

JessieVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:38

Citaat:
Nou daar wil ik dan toch nog even graag op reageren. Mijn paarden lopen concoursen zonder ijzers....

Maar om Tamara te helpen gaven wij de tip om het eens zonder ijzers te proberen. Probeer het eens, verdiep je er eens in.

voila, exact wat ik bedoelde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:44

Nou dan ben je vast een van de weinigen. Zag laatst nog een paard lopen in de Z2 zonder ijzers, nou ze kon beter met ijzers en proppen rijden, want hij gleed om de haverklap weg en ging behoorlijk lopen krabbelen daardoor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:47

@ evita: dat jij denkt dat ik geen kennis van zaken heb.. prima, lekker belangrijk!! Ik weet wel beter.. wel typisch dat mijn man wel alle slechte hoeven die hij krijgt wel goed weet te krijgen, hoe verziekt ook.. en er zijn meerdere mensen die wel overtuigd zijn van goed beslag, misschien een idee om je hier eens in te verdiepen..

verder vind ik het een onnodige discussie, aangezien men of fel tegen ijzers is, of juist voor... maar hoe dan ook, ieder zijn denkwijze en probeer een ander niet te overtuigen als ie dat niet wil...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:55

Jeske333 je hebt gelijk hoor.
Ieder zijn eigen mening maar ik vraag gewoon om advies.
En wilde weten of jullie ook last van dit probleem hebben/hadden en wat jullie er tegen gedaan hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:48

Mijn man heeft ook paarden beslagen, die met enige regelmaat de ijzers af trapten. Als het ijzer pasklaar was, haalde hij een stuk van de takken af van het ijzer, zodat deze niet te ver uitstaken. Bovendien slijpte hij de bovenkant van de tak rond af, dat als er een paard op zou staan, deze er eigenlijk vanaf gleed. Bovendien gebruikte hij de kleinere nagels om het ijzer vast te zetten. Een kleinere nagel is minder sterk. Een grotere nagel blijft doorgaans wel beter vast zitten, maar als het paard dan op zijn ijzer gaat staan heb je kans dat er een stuk van de wand afscheurt. Een kleinere nagel is iets minder sterk, maar daarmee behoud je wel de wand. En als een ijzer er vaker af ligt, kwam hij gewoon vaker, maar hij weigerde grotere nagels te gebruiken. Bovendien gebruikte hij elke keer de zelfde nagelgaten, om zo min mogelijk gaten in de wand te krijgen..

Je zou dan evt idd nog springschoenen aan kunnen doen, maar doe dan wel een grotere maat, zodat ie wel over je ijzers heen valt.

Zo zie je maar, ik weet niet waar ik over praat... zoals evita al zei..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 20:16

Gelul als ik het zo even mag zeggen.
Ik heb inderdaad springschoenen gekocht en ga ze gewoon uitproberen.
Had eerst een maat L maar die waren echt veelste groot.
Ga nu maar een M proberen.
En dan kunnn sommige van jullie wel zeggen zonde van het geld, had je beter wat anders voor kunnen kopen.
Nou mijn paard gun ik alles en krijgt ook echt alles wat hij nodig heeft.
Dus dan maakt voor mij het ook niet uit als die springschoenen niet werken, het gaat om het belang van mijn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:24

Die springschoenen kosten 2-3 euro, dus ook al lukt het idd niet... Je kan ze wel beter iets groter hebben, ze moeten aan de achterkant echt op de grond komen.

Mijn hoefsmid heeft ook alles geprobeerd om te zorgen dat ze zouden blijven zitten, maar niets hielp, hij had ze wat gedraaid, de takken meet naar binnen geslagen enz enz. Maar als hij ze nog kleiner zou leggen zou dat problemen gaan geven... Waarom dan niet uiteindelijk de springschoenen proberen??

TS ben zeer benieuwd of het bij jou ook werkt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:15

jeske333 schreef:
Ik vind het niet terecht dat ijzers bij voorbaat slecht zijn. Als je een goede smid hebt, kan hij je paard zo beslaan, dat je paard er geen enkele hinder van ondervind. Maar dan heb ik het wel over een goede smid, die ijzers precies naar de hoef maakt en zo klein mogelijke nagels gebruikt voor het behoud van de wand. Sterker nog, heb je bij een goede smid wel eens een hoefijzer bekeken die er net af kwam? In het ijzer is nl een rand weg gesleten door het hoefmechanisme.. Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..

Ja ja en roken is goed voor je gezondheid Clown
ja eventjes ja tegen de stress misschien maar op lange termijn....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:32

jeske333 schreef:
Mijn man heeft ook paarden beslagen, die met enige regelmaat de ijzers af trapten. Als het ijzer pasklaar was, haalde hij een stuk van de takken af van het ijzer, zodat deze niet te ver uitstaken. Bovendien slijpte hij de bovenkant van de tak rond af, dat als er een paard op zou staan, deze er eigenlijk vanaf gleed. Bovendien gebruikte hij de kleinere nagels om het ijzer vast te zetten. Een kleinere nagel is minder sterk. Een grotere nagel blijft doorgaans wel beter vast zitten, maar als het paard dan op zijn ijzer gaat staan heb je kans dat er een stuk van de wand afscheurt. Een kleinere nagel is iets minder sterk, maar daarmee behoud je wel de wand. En als een ijzer er vaker af ligt, kwam hij gewoon vaker, maar hij weigerde grotere nagels te gebruiken. Bovendien gebruikte hij elke keer de zelfde nagelgaten, om zo min mogelijk gaten in de wand te krijgen..

Je zou dan evt idd nog springschoenen aan kunnen doen, maar doe dan wel een grotere maat, zodat ie wel over je ijzers heen valt.

Zo zie je maar, ik weet niet waar ik over praat... zoals evita al zei..

Dezelfde nagelgaten gebruiken, terwijl beweerd wordt Whoosh! dat beslag de doorbloeding/hoefwandgroei niet remt, dat is vlgs mij vragen om loszittende ijzers, maakt niet uit hoe hoefbehoudend een smid te werk gaat.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:57

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 12:40

Hier de beloofde foto's.
Sorry het heeft even geduurd maar het is gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie nu van zijn hoeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:42

Tamara21 schreef:
Wat vinden jullie nu van zijn hoeven?

We kunnen nu alleen de boven- en voorkant zien.
Dit geeft een beeld dat je paard ontzettend hoog en steil op de voeten staat.

Zou je ook foto's willen maken van zij-aanzicht en juist ook van de onderkant, vanuit diverse zij-aanzichten?