Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jeske333 schreef:Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..
jeske333 schreef:Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..
jeske333 schreef:Sterker nog, heb je bij een goede smid wel eens een hoefijzer bekeken die er net af kwam? In het ijzer is nl een rand weg gesleten door het hoefmechanisme.. Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..
jeske333 schreef:Ik heb geen zin om uit te leggen dat ijzers ook wel eens goed kunnen zijn voor het hoefmechanisme... Als je het echt wilt weten, vraag het dan aan de grotere smeden in het land.. Alleen moet je de vraag dan wel goed stellen: Kunnen ijzers ervoor zorgen dat een slecht hoefmechanisme beter wordt?
sukses.....
jeske333 schreef:Ik heb geen zin om uit te leggen dat ijzers ook wel eens goed kunnen zijn voor het hoefmechanisme... Als je het echt wilt weten, vraag het dan aan de grotere smeden in het land.. Alleen moet je de vraag dan wel goed stellen: Kunnen ijzers ervoor zorgen dat een slecht hoefmechanisme beter wordt?
sukses.....
Relaxed schreef:Ik snap niet waarom zo'n soort topic meteen uit moet draaien op de eeuwige discussie wel of geen ijzers! Laat iedereen dat voor zich bepalen! Het is nu eenmaal zo dat veel paarden die op concours lopen ijzers nodig zijn om proppen te kunnen draaien tegen het glijden, dan heeft het weinig nut om te zeggen dat ijzerloos beter is...
Citaat:Nou daar wil ik dan toch nog even graag op reageren. Mijn paarden lopen concoursen zonder ijzers....
Maar om Tamara te helpen gaven wij de tip om het eens zonder ijzers te proberen. Probeer het eens, verdiep je er eens in.
jeske333 schreef:Ik vind het niet terecht dat ijzers bij voorbaat slecht zijn. Als je een goede smid hebt, kan hij je paard zo beslaan, dat je paard er geen enkele hinder van ondervind. Maar dan heb ik het wel over een goede smid, die ijzers precies naar de hoef maakt en zo klein mogelijke nagels gebruikt voor het behoud van de wand. Sterker nog, heb je bij een goede smid wel eens een hoefijzer bekeken die er net af kwam? In het ijzer is nl een rand weg gesleten door het hoefmechanisme.. Bovendien kan een ijzer ook het hoefmechanisme bevorderen.. als deze te weinig is..
jeske333 schreef:Mijn man heeft ook paarden beslagen, die met enige regelmaat de ijzers af trapten. Als het ijzer pasklaar was, haalde hij een stuk van de takken af van het ijzer, zodat deze niet te ver uitstaken. Bovendien slijpte hij de bovenkant van de tak rond af, dat als er een paard op zou staan, deze er eigenlijk vanaf gleed. Bovendien gebruikte hij de kleinere nagels om het ijzer vast te zetten. Een kleinere nagel is minder sterk. Een grotere nagel blijft doorgaans wel beter vast zitten, maar als het paard dan op zijn ijzer gaat staan heb je kans dat er een stuk van de wand afscheurt. Een kleinere nagel is iets minder sterk, maar daarmee behoud je wel de wand. En als een ijzer er vaker af ligt, kwam hij gewoon vaker, maar hij weigerde grotere nagels te gebruiken. Bovendien gebruikte hij elke keer de zelfde nagelgaten, om zo min mogelijk gaten in de wand te krijgen..
Je zou dan evt idd nog springschoenen aan kunnen doen, maar doe dan wel een grotere maat, zodat ie wel over je ijzers heen valt.
Zo zie je maar, ik weet niet waar ik over praat... zoals evita al zei..
Tamara21 schreef:Wat vinden jullie nu van zijn hoeven?