hoef brokkelt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:37

ja ben ook erg benieuwd naar de uitslag van dat onderzoek. wanneer is dat te verwachten???

Mijns inziens heeft niet zo zeer krachtvoer maar wel genoeg vitamines en mineralen te maken met de kwaliteit van de hoeven. als je wil zorgen dat je paard genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt dan moet ie ( heb ik geleerd)minimaal 1 kg krachtvoer krijgen. Ik heb een fjord dus dan is dat al snel te veel dus dan moet ik dit vervangen door vitamines extra te geven. Ik geef bijna geen krachtvoer (kwart brok) maar wel vitamine brokjes van pavo ( kan ook in de vorm van koeken), zodat ze voldoende vitamines binnen krijgt. En sinds dien is de kwaliteit van de hoeven wel verbeterd.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 18:44

vanavond komt er een foto van haar hoef, het is niet heel erg duidelijk of erg ofzo, maar ik vraag het me af Knipoog

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 00:36


Arabesk

Berichten: 28680
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:41

Wat ik zie op de foto, is een hoef die gewoon uit zichzelf is gaan afbreken om weer in te korten naar een natuurlijke lengte van de hoef. Het bijwerken van het uitstekende stuk is voldoende om de hoef weer goed te krijgen.

AH_scim
Berichten: 1339
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Kampen

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 11:45

Niks ergs dus? gewoon bij laten werken?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:31

ja dat zie ik ook. hij was dus toch te lang...

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:34

Dat heeft mijn paard ook gehad, heb het een tijdje aan gekeken maar het ging maar niet over. Dus toen ben ik over gestapt naar natuurlijk bekappen, daar bekap je je paard veel vaker (1x per week) en daardoor gingen zijn hoeven niet meer brokkelen en werden ze veel sterker.

Maar je hoeft niet persé daarvoor over te stappen op NB maar kunt ook gewoon een vijl kopen en af en toe even de hoef weer rond vijlen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:11

ho wacht! dat is niet waar. ik laat ook natuurlijk bekappen door de hoefsmid. en die komt echt niet iedere week. wordt mij te duur van het goede hoor;)

je KAN zelf bijveilen idd dan om het bij te houden, maar dat hoeft niet, en 1 keer per week hoeft volgens mij ook niet...

feit blijft dat het probleem hier gewoon was: te lange hoeven...

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:20

ikenindi schreef:
ho wacht! dat is niet waar. ik laat ook natuurlijk bekappen door de hoefsmid. en die komt echt niet iedere week. wordt mij te duur van het goede hoor;)

je KAN zelf bijveilen idd dan om het bij te houden, maar dat hoeft niet, en 1 keer per week hoeft volgens mij ook niet...

feit blijft dat het probleem hier gewoon was: te lange hoeven...


Vreemd, dat aan de hand van slechts 1 foto, waar niet eens het hele dier op staat geconludeerd kan worden wat er aan de hand is. Misschien zijn de zijkanten wel veel te kort in verhouding tot de gehele lichaamsbouw en stand van het been!
Vraag een second opinion van een andere (goed opgeleide) hoefsmid en laat je niet verleiden tot het doe-het-zelven of het laten komen van een doe-het-zelver.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: hoef brokkelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:37

nou, je kunt zien dat alleen de zijwant afbrokkeld. ik denk dat de hoefwant gewoon een stuk langer was dan de zool...