Hoe heel dik paard met pijn beweging geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Hoe heel dik paard met pijn beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:20

Je moet juist bemest hooi hebben!!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:22

Als je evt voor een andere hooisoort kunt gaan kies dan timothee of graszaadhooi. Dat is laag in suikers. Oud hooi is qua suikers hetzelfde als ´gewoon´ hooi.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:55

laura1986 schreef:
Sta je open voor een homeopaat of holistische DA?

Ja. Mijn bekapper is ook van de holistische aanpak, heeft ook het een en ander uitgelegd over de effecten van het systeem (o.a. spijsvertering) op de hoeven. Hij had mij wel gewezen op de witte lijn, maar heeft er ook bij uitgelegd dat ik mij niet acuut zorgen hoefde te maken. Hij beslaat overigens niet, ik wil mijn paard ook liever niet op ijzers. Dat is hij niet gewend, heb 'm vorig jaar een paar maanden op ijzers gehad en hij ging er heel debiel van lopen. Ben al niet pro-ijzers en zeker nu niet. Ik houd rekening met stress als factor en ik wil zo weinig mogelijk enge/merkwaardige dingen voor 'm.

Ben net terug van de wei, ik heb geen nieuwe ligplekken gevonden in het zand en de mest die er lag zag er normaal uit, niet meer die dunne troep. Ben met hem een half uurtje gaan stappen op gras, zodat hij idd wat in beweging was. Hij zeurde een beetje dat hij terug wilde naar zijn vriendjes maar vond het ook leuk om even op stap te zijn, hij mocht zelf bepalen waar hij liep qua ondergrond (niet qua richting natuurlijk ;) )

De paddock, waar de paarden 's avonds en 's nachts staan, is zand, onderaan is het behoorlijk nat, bovenaan wat droger. Achter de paddock, tegen een heuveltje op, is het stukje wei dat ze nu hebben. Toen ik daarstraks daar bij hem in het gras zat werd er beneden gevoerd, hij draafde gauw naar beneden toe. Ben er niet zo voor dat hij heuvelafwaarts draaft maar ik ben wel heel blij dat hij wilde draven, en dat hij graag hooi wilde. Het hooi is overigens bemest, het komt bij een koeienboer uit de polder vandaan en ik weet dat hij kunstmest gebruikt. Het weiland is in het voorjaar voor het laatst bemest (maart), met paardenmest... ben er niet kapot van, wei ziet er sowieso niet uit, veel kale plekken.

Ben erg benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek, ik hoop op "gewoon" een gebrek aan een bepaald mineraal. Op advies van de VA ben ik weer mineralenkoeken gaan voeren, daar was ik mee gestopt. Er zitten ook af en toe kuilen in het zand in de paddock, sinds een paar weken weer. Dus ik hoop dat dat het is... het allerbeste nieuws was dat hij zijn voeten veel minder voorzichtig neerzette. Over het algemeen ziet hij er een pak levendiger uit dan gisteren, zal morgen eens kijken of hij op het gras aan de hand wil draven :) Het struikelen deed hij trouwens al toen ik hem net had, anderhalf jaar geleden. Met regelmatige massage is het wel minder geworden, maar vandaag merkte ik dat hij steeds met z'n hoeven een stukje doorgleed op de 50 meter aan tegels waar we vandaag overheen zijn gegaan. Dat is dus weer terug. Kan gewoon slijtage zijn natuurlijk, dat zullen de foto's uitwijzen :) Hij is pas 11 maar ik houd overal rekening mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:12

Is de witte lijn verbreedt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:22

Nee. Hij zet z'n voeten ook niet extra naar voren. Gewoon recht. Staat ook stil bij gefrunnik aan z'n lijf (naalden in z'n lichaam, hoeven uitkrabben)

Dacht ook nog aan iets (infectie oid) in de straal. Heb vanmiddag flink op z'n stralen staan duwen maar daar reageerde hij eigenlijk helemaal niet op. Geeft ook gewoon zijn voeten wanneer ik de hoeven wil uitkrabben en dat deed hij echt niet zo makkelijk toen hij bijvoorbeeld vorig jaar pijn in z'n ene straal had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:49

Zo, de uitslag van het bloedonderzoek is er.

Dit vindt de wetenschap: uit de bloedwaardes van het paard valt te concluderen dat alle waardes op twee na weinig opvallend zijn. De twee afwijkende waardes betreffen de glucose en die van een spierenzym. De glucose van het paard was opmerkelijk laag. Dit vindt vermoedelijk zijn oorzaak in het te vaak wisselen tussen weidegang en een stricter dieet. Het paard moet zich flauw en slapjes hebben gevoeld en is, zeker gezien het de eerste tien jaren van zijn leven altijd op gras heeft geleefd, gebaat bij weidegang en zo weinig mogelijk schommelingen in het dieet. Ook is stengelig ruwvoer met niet te veel energie daarnaast een vereiste.
De afwijkingen in de waardes van het spierenzym kunnen te wijten zijn aan de energie die het lichaam aan de spieren in plaats van aan de vetreserves van het paard heeft willen ontrekken.
De gevoeligheid van de voeten houdt geen verband met de in het bloed gevonden gegevens. Deze gevoeligheid behoeft nader kreupelheidsonderzoek in de vorm van foto's en/of uitverdoven.

Dit vindt mijn paard: eindelijk begrijpt ze dat ik gras moet eten. Oeh! Yeah! Grasgrasgras! :9

En dit vind ik: het zijn dus twee dingen, een hypo (vandaar dus dat hij ging liggen, en dat hij alleen behoefte had aan gras toen hij op z'n slapst was) en "iets" in zijn voeten of benen. Dit laatste gaan we onderzoeken. Echt ongelooflijk dat mijn dikke, gevoelig lopende IJslander niet hoefbevangen is. Maf dat je je ergens zo op kunt blind staren. Nou gauw uitvogelen wat er met zijn benen is, zodat ik weet hoe en in hoeverre ik hem kan belasten. Heb al 8 dagen niet gereden en ik wil er op!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:40

Maar kan je HBH dan in bloed zien?

Blacky5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:44

Je kunt je paardje 5 min tot een kwartet in een goed watigere modder zette, het verlicht de pijn. Ik weet niet hoe lang het paardje al heeft en of het uberout wel geneest

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:46

Blacky5 schreef:
Je kunt je paardje 5 min tot een kwartet in een goed watigere modder zette, het verlicht de pijn. Ik weet niet hoe lang het paardje al heeft en of het uberout wel geneest

er moeten nog foto's gemaakt worden dus er is nog niks duidelijk qua pijnlijk lopen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:19

Zou de pijn niet eerder vanuit de schouder(s) kunnen komen?!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:24

Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn..

wbt je vraag over bewegen, wij hebben met onze pony ook twee weken moeten stappen vanwege een blessure. Ze is daar wel degelijk van afgevallen (ik ook :D ) Dus gewoon lekker aan de hand aan de wandel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:49

singasong schreef:
Zou de pijn niet eerder vanuit de schouder(s) kunnen komen?!

Dat zou heel goed kunnen inderdaad, ga ik zelfs steeds meer rekening mee houden, ook gezien zijn bouw en een aanwezig spierprobleem in beide schouders maar eerst dus maar het kreupelheidsonderzoek afwachten :)

PBA_: er is niets dat wijst op een ontsteking in het lichaam. Ook zijn witte lijnen zien er normaal uit.

Paard staat dag en nacht buiten, 's avonds en 's nachts op een steeds blubberiger paddock, dus aan beweging en modder ontbreekt het hem bepaald niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:02

Het is prettig om te horen dat het bloedbeeld niet extreem afwijkend was en dat je nu verder kunt gaan met vervolgstappen. Wanneer weet je meer?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:05

Volgende week heb ik weer overleg met VA, dan gaan we eens kijken naar de mogelijkheden en kostenplaatje van zo'n onderzoek, en wat we precies gaan doen. Tot die tijd kijk ik heel goed naar hoe hij is, en doe ik zo voorzichtig mogelijk, hij heeft momenteel de status van bejaard artrosepaard. Ben als de dood dat ik wat vernachel :=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 11:28

hestejente schreef:
Volgende week heb ik weer overleg met VA, dan gaan we eens kijken naar de mogelijkheden en kostenplaatje van zo'n onderzoek, en wat we precies gaan doen. Tot die tijd kijk ik heel goed naar hoe hij is, en doe ik zo voorzichtig mogelijk, hij heeft momenteel de status van bejaard artrosepaard. Ben als de dood dat ik wat vernachel :=

Klinkt als het beeld wat die van mij vorig jaar had. DA stelde meteen de diagnose 'aan 4 voeten hoefbevangen' mede ook omdat hij veel te zwaar is. Moest meteen van het gras. Heb de volgende dag mijn therapeute laten komen omdat ik zelf erg twijfelde aan de diagnose van de DA en die vertelde dat hij stijf stond van de reuma in zijn voorhand, vooral zijn schouders. Niet hoefbevangen dus!
Oorzaak o.a. een bacterie in het lichaam, dacht in zijn darmen/slijmvliezen.

Heb je Traumeeldruppels in huis, die zou je hem kunnen geven. Mss dat dat iets verlicht?!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:57

Oh jeez, reuma! Wat een ellende, moet er niet aan denken. Maar wel fijn dat jij nou weet wat er met je paardje is. Traumeeldruppels heb ik niet, kan ik die zomaar zonder bijwerkingen geven?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:07

Hoe gaat het nu met je paard?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:14

Best goed! Vanavond ben ik een eindje gaan rijden, eerst (waar de weg bestraat/geasfalteerd is) ernaast gelopen, op het harde sloft hij nog een klein beetje met linksvoor en met rechtsvoor helemaal niet zolang ik er niet op zit. Wanneer ik er wel op zit is het een heel stuk minder al dan vorige week onbelast :)

Gisteren was mijn paard al zwaar irritant en niet te genieten wegens meer dan twee weken geen reet uitgevoerd hebbende en ik denk dat hij het erg leuk vond om weer eens met mij rond te zeulen. Hij mocht zelf het tempo bepalen, en ook of hij liever in de berm of op het pad liep. Hij gaf op de terugweg zelfs aan te willen draven, dat mocht hij maar heb 'm wel teruggenomen toen we langs een akker kwamen waar zo te zien pas mais was geoogst. Lag een hoop zooi (stengels, touwtjes, diepe bandensporen en hier en daar een kolf) op de grond dus maar verder gereden in stap. Hij was lekker relaxed, het was ook echt zitten, niks doen en teugels op halfzeven. Denk dat 't voor zijn hoofd heel goed is om zoiets te doen. Morgen ga ik met 'm wandelen in het bos :)

Verder heb ik eens gekeken naar hoe hij beweegt maar kom er aan de hand daarvan niet echt uit waar het probleem nou precies zou kunnen zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:18

Goed nieuws dus!
Tis ook heel moeilijk om zelf te ontdekken waar een probleem zit.
Een poosje terug liep die van mij kreupel op linksvoor terwijl het probleem rechtsachter zat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:21

:)* Rechtsachter is inderdaad zijn probleembeen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:27

Is het niet gewoon een hoefzweer? :)

Miss. een andere dierenarts(sen) erbij halen?
Hier heb ik ook gehoort dat de dierenarts het niet wist maar een andere DA wel :\

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:27

hestejente schreef:
:)* Rechtsachter is inderdaad zijn probleembeen!

Nou, mss heb je het antwoord dan al gevonden :D Bij die van mij was het een peesblessure rechtsachter ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 23:29

Mijne heeft rechtsachter een verzuurde hamstring (chronische spierpijn) Hoe was je erachter gekomen dat het probleem uit een ander been kwam?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:34

hestejente schreef:
Mijne heeft rechtsachter een verzuurde hamstring (chronische spierpijn) Hoe was je erachter gekomen dat het probleem uit een ander been kwam?

Via mijn therapeute. Die heeft hem doorgemeten met de Lecherantenne. Ze wist precies de plek aan te wijzen waar het zat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:55

Met een wattes? En wat voor therapeut is dat?