Geen mustangroll bij zachte ondergrond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Geen mustangroll bij zachte ondergrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:30

Het ligt eraan waar je je paard op wil rijden; op asfalt is een mustangroll beter, maar als je vooral in de weide en bak rijdt en extra grip wil kun je 'm beter achterwege laten.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:33

Fabersmid,

Je moet echt eens de boeken van Hoefnatuurlijk bestellen, je krijgt er zelfs een DVD bij. Dit soort dingen komt ook aan bod.

Als hoefsmid heb je schijnbaar geen recht op spreken onder de NB gangers als je niet hun cursus gevolgd heb, vandaar dat ik een hele tijd geleden hun materiaal besteld heb. Ik ben wel zo arrogant om te denken dat ik de prakijk zelf kan zonder verbaal uitleg te krijgen (wat in hun boeken staat) van iemand die zelf enkel de 1 daagse cursus gevolgd heeft (of door iemand die deze cursus zelf ontwikkeld heeft zonder zelf een praktische cursus gevolgd te hebben). Ik moet wel zeggen dat ik eens een praktische dag meegemaakt heb (misschien was je er ook bij?) van zo'n bekap wonder maar dit was niet om aan te zien, ik weet zeker dat het niet bedoeling zou zijn dat de hele wereld zo te werk moet gaan.

Hoeftniet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:38

Hoeftniet schreef:
Fabersmid,

Je moet echt eens de boeken van Hoefnatuurlijk bestellen, je krijgt er zelfs een DVD bij. Dit soort dingen komt ook aan bod.

Blij dat ook eens een ander het zegt ;-) hoeft niet perse van PN er zijn ook andere goede NB boeken, maar die zijn engelstalig.

Citaat:
Als hoefsmid heb je schijnbaar geen recht op spreken onder de NB gangers als je niet hun cursus gevolgd heb, vandaar dat ik een hele tijd geleden hun materiaal besteld heb. Ik ben wel zo arrogant om te denken dat ik de prakijk zelf kan zonder verbaal uitleg te krijgen

Een smid zou dat zéker moeten kunnen :j

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:39

@hoeftniet: volgens mij ben je off-topic

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:47

Engels talig is geen probleem Arabesk.
Maar waar ligt de grens, ik heb al een boekenkast vol. Welke boeken en dvd's moet ik dan allemaal aanschaffen voor zelf studie? Het is toch geen verplichting alles aan te schaffen een normaal gesprek over natuurk bekappen te kunnen voeren?
Wat mij betreft is hoeftniet niet off topic, wil graag ider aan het woord laten.
Is er een vaste manier voor een mustangroll, of is het afhankelijk van het paard en situatie wat voor een mustangroll aan te brengen?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:49

Hoeftniet schreef:
Fabersmid,

Als hoefsmid heb je schijnbaar geen recht op spreken onder de NB gangers als je niet hun cursus gevolgd heb, vandaar dat ik een hele tijd geleden hun materiaal besteld heb. Ik ben wel zo arrogant om te denken dat ik de prakijk zelf kan zonder verbaal uitleg te krijgen (wat in hun boeken staat) van iemand die zelf enkel de 1 daagse cursus gevolgd heeft (of door iemand die deze cursus zelf ontwikkeld heeft zonder zelf een praktische cursus gevolgd te hebben). Ik moet wel zeggen dat ik eens een praktische dag meegemaakt heb (misschien was je er ook bij?) van zo'n bekap wonder maar dit was niet om aan te zien, ik weet zeker dat het niet bedoeling zou zijn dat de hele wereld zo te werk moet gaan.

Hoeftniet

Het grote voordeel voor mij was dat mijn standpunt alleen maar sterker is geworden en nog veel meer onderbouwd! Dit was me de E150 echt wel waard. FaberSmid je mag het mijn wel lenen, ik weet ten slotte dat het voor een goed doel is...toch?...

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:54

FaberSmid schreef:
Engels talig is geen probleem Arabesk.
Maar waar ligt de grens, ik heb al een boekenkast vol. Welke boeken en dvd's moet ik dan allemaal aanschaffen voor zelf studie? Het is toch geen verplichting alles aan te schaffen een normaal gesprek over natuurk bekappen te kunnen voeren?
Wat mij betreft is hoeftniet niet off topic, wil graag ider aan het woord laten.
Is er een vaste manier voor een mustangroll, of is het afhankelijk van het paard en situatie wat voor een mustangroll aan te brengen?

Je hebt vroeger toch geleerd de hoefwand goed af te ronden als je een paard bekapte? Voila: als het toevallig een mustang is die je bekapte dan heb je een mustang rol, is het een shire dan een shire rol en is het een shetlander dan heb je een..... shetlan d rol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 21:57

Hoeftniet gelukkig maar dat het de 150 euro waard was, als het de anderen ook waard is.
Ik ben niet anders gewend dat de hoefsmeden onder de vereniging elkaar helpen en lenen, zoals de mooie aanhangwagen en stand met alles er op en er aan.
Jammer dat het niet mogelijk is bij de vereniging(en) natuurlijk bekappen. Dan zit er niks anders op zelf te kopen of in dit geval met een omweg te lenen om van te leren.
Maar wat is jouw ervaring over een mustangroll?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:58

@FaberSmid: ik zucht ook weleens wanneer er weer eens vakliteratuur gepubliceerd word, maar aangezien ik vind dat ik alles op mijn gebied in mijn boekenkast hoor te hebben, geef ik maar weer geld ervoor uit. de laatste nieuwe is pas weer binnen.....

heeft Hoeftniet al een mening gegeven over de mustang-roll? zoniet is hij wat mij betreft off-topic.

edit: Hoeftniet: de een noemt het afronden, de ander mustang roll. who cares? alleen zitten er wel verschillen tussen de hoefbewerkers, zeg maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:59

de héle cursus is 150 euro, het mutlimediapakket gewoon los is 79,95 :P

verder is deze bij bol.com 25 euro
Afbeelding

en deze 27 euro
Afbeelding

alleen staat hier minder in dan in het PN pakket (= 2 boeken, dvd, zakboekje en kortingsbon voor cursus)

Als je het héle verhaal compleet wil hebben en je wil niet het PN pakket, raad ik aan om deze twee er ook bij te kopen:

18 euro
Afbeelding

en
23 euro
Afbeelding

en 'paddock paradise', niet via bol.com, maar mediaboekservice
27 euro
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-08-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:02

Nu komen we weer op een van mijn vragen uit. Hoe komt de bewering dat natuurlijk bekappen een nieuwe uitvinding is?
Ambacht hoefsmid bestaat al eeuwen, er word een nieuwe naam aan een anderen manier van bekappen gegeven en het wiel is weer opnieuw uitgevonden?
Dat is ook het geval met hyperflexy, ldr, rollkur, horsemanship, paardenfluisteren, vrijheidsdressuur en ga zo maar door?
Waar ligt de grens van de mustangroll?

Om eerlijk te zijn koop ik liever het beste gereedschap en dan boeken, daar hebben de paarden meer aan. En via Bokt valt er ook meer dan genoeg te leren, ervaring genoeg aanwezig.
Hoeftniet gaat wat mij betreft niet off topic, omdat hij wat toe te voegen heeft aan dit topic zoals alle die hier schrijven.

Mijn keuze zou dan ook de hele cursus zijn, zoals hoeftniet gekozen heeft. Maar in dit geval wordt het dus multi media pakket.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-08-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:09

As you wish:

Natuurlijk bekappen bestaat nog veel langer dan hoefsmederij, aangezien paardenhoeven al heel lang natuurlijk afslijten, al voordat het ijzer werd uitgevonden ;-)

Als je oprecht geinteresseerd bent lees je je eerst in, zoals hoeftniet ook al zei.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:11

FaberSmid schreef:
Hoeftniet gelukkig maar dat het de 150 euro waard was, als het de anderen ook waard is.
Ik ben niet anders gewend dat de hoefsmeden onder de vereniging elkaar helpen en lenen, zoals de mooie aanhangwagen en stand met alles er op en er aan.
Jammer dat het niet mogelijk is bij de vereniging(en) natuurlijk bekappen. Dan zit er niks anders op zelf te kopen of in dit geval met een omweg te lenen om van te leren.

Vroeger is mij geleerd de wand goed af te ronden als een paard enkel bekapt werd, dit om het afbrokkelen tegen te gaan. Ik doe het nog steeds om die reden en het bevalt mij prima. Om dit afronden als een vorm van "opzet" te zien gaat mij veel te ver, het is niet te vergelijken met een opzet die wij in een ijzer geven waarvan ik van mening ben dat deze standaard noodzakelijk is. Het afronden van de wand heeft naar mijn mening nog minder "opzet effect" als een vlak gelegd halfrond ijzer.

Ik zal er eerdaags eens aandahcht aanbesteden op mijn website.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:17

Arabesk waar zijn je feiten die jouw theorie ondersteunen? Bekappen is de basis van het ambacht hoefsmid? Heb jij een idee wanneer het hoefijzer is uitgevonden en was het ijzer wel de eerste bescherming van de hoef? Alles valt onder het ambacht hoefsmid, misschien zegt gilde je wat meer?
Bewijzen van het ambacht hoefsmid zijn terug te voeren, van natuurlijk bekappen niet aangezien het ambacht er eerder was dan het natuurlijk bekappen uit Amerika.

Dan hebben we het zelfde geleerd, maar dat verbaasd mij niks. De opleidingen zullen het nu hedendaags ook niet anders leren, het wordt tijd hier en daar weer eens een bezoekje te brengen.
Kom zeker een kijkje nemen op jouw website, bezoek ook regelmatig hoefnatuurlijk en de vereniging van natuurlijk bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:23

FaberSmid schreef:
Arabesk waar zijn je feiten die jouw theorie ondersteunen? Bekappen is de basis van het ambacht hoefsmid? Heb jij een idee wanneer het hoefijzer is uitgevonden en was het ijzer wel de eerste bescherming van de hoef? Alles valt onder het ambacht hoefsmid, misschien zegt gilde je wat meer?
Bewijzen van het ambacht hoefsmid zijn terug te voeren, van natuurlijk bekappen niet aangezien het ambacht er eerder was dan het natuurlijk bekappen uit Amerika.

Waar wil je naartoe?

Bewijzen dat hoefsmeden ouder is dan natuurlijk bekappen? Zo ja, ok wat dan nog? Hoefsmeden (hoeven smeden? het is toch ijzers smeden?) is ouder dan natuurlijk bekappen, en dus ...?

Brieven kun je ook per postduif versturen, dat doen ze al eeuwenlang zo, je kan ook emailen. Handboogschieten gebeurt ook al eeuwenlang, al heeft het leger nu wel tanks ipv bogen.

Dat iets ouder is, is nog niet per se een goed argument dat het ook béter is.

Lees je nou eens in, ik heb je genoeg websites gegeven waar al heel veel gratis info op staat, aangezien je kennelijk geen geld wil uitgeven aan boeken ;-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 22:44

Waar ik naar toe wil Arabesk, is naar wat het beste is voor paarden en niet voor de ego van de mens.
Dat het ambacht en gilde hoefsmid ouder is dan natuurlijk bekappen, dat is toch een belangrijk feit? Hoefsmeden doen meer dan hoefijzers smeden, dat zou jij toch moeten weten?
Is het nu zo erg dat het natuurlijk bekappen na het ambacht en gilde hoefsmid was en geen nieuwe uitvinding? Naar mijn mening niet, wel iets blijven volhouden wat niet zo is. Net zoals bij de rollkur en de anderen voorbeelden.
Ik beweer ook niet dat als iets ouder is ook beter is die conclusie trek jij, dat is in het geval van de rollkur het tegendeel zoals wij beide weten. Er is daar door de uitvinder een mooi boek over beschreven, dat zijn uitvinding fout is. Maar helaas wordt zijn boek verkeerd gebruikt, maar goed dat is een anderen discussie.
Het ambacht hoefsmid is niet fout en dat beweer je ook niet of wel soms? Dat een hoefsmid fouten kan maken ja, een hoefsmid is ook maar mens. Maar expres de slechtste foto's misbruiken om natuurlijk bekappen beter te laten lijken? Er is ook de wel bekende website van een zeer slecht voorbeeld van natuurlijk bekappen, Maar de waarheid ligt in het midden.
Als de hoefverzorging verwaarloosd wordt, wil dat niet zeggen dat het werk van de bekapper of hoefsmid slecht is.
Vandaag weer mooi voorbeeld gezien, paard moest al lang zijn hoefverzorging krijgen. Maar pas als de mensen problemen krijgen met de hoeven, laten zij de bekapper of hoefsmid weer komen. In dit geval de hoefsmid, hopelijk een erkende die goed is.
Maar om nu weer on topic te komen, graag antwoord op mijn vragen over de mustangroll?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 01:51

antwoord op je mustangroll had k al gegeven.

Als jij je happy voelt bij traditioneel smeden en bekappen en ik bij natuurlijk bekappen, nou prima toch?

Genoeg info op internet te vinden als je meer wil weten om je horizon te verbreden ;-). Ik heb hier óók de info op de plank staan van de hoefsmeden opleidingen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 07:40

Hoeftniet schreef:
FaberSmid schreef:

Vroeger is mij geleerd de wand goed af te ronden als een paard enkel bekapt werd, dit om het afbrokkelen tegen te gaan. Ik doe het nog steeds om die reden en het bevalt mij prima. Om dit afronden als een vorm van "opzet" te zien gaat mij veel te ver, het is niet te vergelijken met een opzet die wij in een ijzer geven waarvan ik van mening ben dat deze standaard noodzakelijk is. Het afronden van de wand heeft naar mijn mening nog minder "opzet effect" als een vlak gelegd halfrond ijzer.

Ik zal er eerdaags eens aandahcht aanbesteden op mijn website.

Zoals door een aantal van jullie gevraagd:

Ik ben on topic gebleven. Geean reacie??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 09:58

FaberSmid schreef:

Dan hebben we het zelfde geleerd, maar dat verbaasd mij niks. De opleidingen zullen het nu hedendaags ook niet anders leren, het wordt tijd hier en daar weer eens een bezoekje te brengen.
Kom zeker een kijkje nemen op jouw website, bezoek ook regelmatig hoefnatuurlijk en de vereniging van natuurlijk bekappen.

Dit was mijn reactie Hoeftniet, er was wel een reactie.

Arabesk schreef:
antwoord op je mustangroll had k al gegeven.

Als jij je happy voelt bij traditioneel smeden en bekappen en ik bij natuurlijk bekappen, nou prima toch?

Genoeg info op internet te vinden als je meer wil weten om je horizon te verbreden ;-). Ik heb hier óók de info op de plank staan van de hoefsmeden opleidingen.

Arabesk bedankt voor je persoonlijke berichten en het toelichten van. Ik heb je terug geschreven dat ik weet dat er van alles is aan boeken, dvd's en websites. Maar ik wil het graag persoonlijk van de natuurlijke bekappers lezen, vandaar dat ik dacht daar is Bokt ideaal voor.
Dat alles uit boeken en van dvd's is, wil niet zeggen dat er geen eigen ervaring is en juist dat wil ik weten. En geen quotes uit of van, dat kan ieder en ik zelf ook.
Nee van eigen ervaring en bewoording, helaas wordt dat dan verkeerd begrepen en meteen uitgemaakt voor een deskundige, koning en in opdracht schrijven.
Het is ook maar net hoe je het leest, begrijpt en op vat, neem bijvoorbeeld:
http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... ofcare.htm
Wat is de waarheid, bij de een, bij de ander of in het midden?
Maar ieder kan zien hoe makkelijk het is de ander zwart te maken en is dat voor de welzijn van het paard?
Om weer on topic te komen, hoe zit het nu met die mustangroll? Hoe moet je die aanbrangen, daar is geen een lijn in wat betreft de manier van vijlen? Waar is het begin en waar is het einde? Hoe geeft het paard aan over de mustangroll?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 22-08-09 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:58

Hoeftniet schreef:

Klopt... een goed hoefsmid rondt inderdaad de hoefwanden af.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat een afgeronde hoefwand geen opzet is. Nog minder ben ik persoonlijk het met je eens dat een vlak afgelegd rim-beslag meer opzet geeft dan een afgeronde hoefwand.... ik kom het in de praktijk te vaak tegen dat vlak afgelegd rim-beslag (geen/weinig opzet dus... want dat bedoel je toch Hoeftniet?) uiteindelijk problemen zorgen voor paarden die langdurig en zware prestaties moeten leveren, eerder (onnodig) vermoeid zijn en er wellicht derhalve ook eerder kreupel uitliggen op de lange afstand-wedstrijden.
Maar dat laatste is een heel heel voorzichtig vermoeden mijnerzijds, geen hard bewijs daarvoor.

Bekap ik een paard dan rond ik de hoefwanden netjes af incluis mustangrol.
Paar x al mee geexperimenteerd zelfs: met mustangrol komen ze op blote voeten makkelijker uit de schouder dan zonder mustangrol.
Maak ik de mustangrol te heftig/leg ik die terug (te vroege afrolmoment)... dan zie je een te snel voorbeen en verliest het paard wat "balans" zeg maar.
Is allemaal mm-werk, sterk paardafhankelijk en je behoeft een verdomd scherp oog.... maar het is er wel, aldus mijn ervaring.

Ik hanteer overigens ook mustangrol onder het beslag. Erg handig, groeit de teen net een fractie-tje minder snel. Behoudt je net iets langer de correcte balans van betreffende beslagen hoef.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 12:08

Scoxxx kun jij mij het verschil vertellen tussen de hoefwand afronden en de mustangroll?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 16:43

scoxxx schreef:
Hoeftniet schreef:

Voor alle duidelijk even mijn antwoorden vet gedrukt en onderstreept. Het is geenszins de bedoeling schreeuwig over te komen!

Klopt... een goed hoefsmid rondt inderdaad de hoefwanden af.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat een afgeronde hoefwand geen opzet is. Nog minder ben ik persoonlijk het met je eens dat een vlak afgelegd rim-beslag meer opzet geeft dan een afgeronde hoefwand.... ik kom het in de praktijk te vaak tegen dat vlak afgelegd rim-beslag (geen/weinig opzet dus... want dat bedoel je toch Hoeftniet?) Nee, ik bedoel een "halfrond ijzer" uiteindelijk problemen zorgen voor paarden die langdurig en zware prestaties moeten leveren, eerder (onnodig) vermoeid zijn en er wellicht derhalve ook eerder kreupel uitliggen op de lange afstand-wedstrijden. Over het belang van opzet zijn de meeste hoefsmeden het eens, een vlak ijzer behoeft standaard altijd opzet.
Maar dat laatste is een heel heel voorzichtig vermoeden mijnerzijds, geen hard bewijs daarvoor.

Bekap ik een paard dan rond ik de hoefwanden netjes af incluis mustangrol. Wat is het verschil tussen de mustangrol en het afronden van de wand??
Paar x al mee geexperimenteerd zelfs: met mustangrol komen ze op blote voeten makkelijker uit de schouder dan zonder mustangrol.
Maak ik de mustangrol te heftig/leg ik die terug (te vroege afrolmoment)... dan zie je een te snel voorbeen en verliest het paard wat "balans" zeg maar.
Is allemaal mm-werk, sterk paardafhankelijk en je behoeft een verdomd scherp oog.... maar het is er wel, aldus mijn ervaring. Knap, de wetenschap heeft hier geavanceerde apparatuur voor nodig om dit vast te stellen, maar niets is uitgesloten natuurlijk.

Ik hanteer overigens ook mustangrol onder het beslag. Erg handig, groeit de teen net een fractie-tje minder snel. Behoudt je net iets langer de correcte balans van betreffende beslagen hoef. Ik niet, de voet wordt bekapt en de wand wordt evenwijdig gezet aan de witte lijn, zoals het hoort. Wel vijl ik licht garnituur na het plaatsen van het ijzer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:38

Hoeftniet schreef:
Knap, de wetenschap heeft hier geavanceerde apparatuur voor nodig om dit vast te stellen, maar niets is uitgesloten natuurlijk.[/u]

Daadwerkelijk correcte wetenschap inzake hoeven is momenteel nog ver te zoeken. Vooralsnog blijft het een ambacht, met hier en daar een (semi-)wetenschappelijke poging.
Wilt niet zeggen dat dat laatste minder waardevol is, integendeel.
Maar je beroepen op "de wetenschap" is in Hoevenland erg betrekkelijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:08

FaberSmid schreef:
Scoxxx kun jij mij het verschil vertellen tussen de hoefwand afronden en de mustangroll?

Scoxxx heb je over me heen gelezen per ongeluk?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:43

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal felle reacties in dit topic geplaatst. Discussiëren is prima, maar respecteer ook andermans mening :)