Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hoeftniet schreef:Fabersmid,
Je moet echt eens de boeken van Hoefnatuurlijk bestellen, je krijgt er zelfs een DVD bij. Dit soort dingen komt ook aan bod.
Citaat:Als hoefsmid heb je schijnbaar geen recht op spreken onder de NB gangers als je niet hun cursus gevolgd heb, vandaar dat ik een hele tijd geleden hun materiaal besteld heb. Ik ben wel zo arrogant om te denken dat ik de prakijk zelf kan zonder verbaal uitleg te krijgen
Hoeftniet schreef:Fabersmid,
Je moet echt eens de boeken van Hoefnatuurlijk bestellen, je krijgt er zelfs een DVD bij. Dit soort dingen komt ook aan bod.
Als hoefsmid heb je schijnbaar geen recht op spreken onder de NB gangers als je niet hun cursus gevolgd heb, vandaar dat ik een hele tijd geleden hun materiaal besteld heb. Ik ben wel zo arrogant om te denken dat ik de prakijk zelf kan zonder verbaal uitleg te krijgen (wat in hun boeken staat) van iemand die zelf enkel de 1 daagse cursus gevolgd heeft (of door iemand die deze cursus zelf ontwikkeld heeft zonder zelf een praktische cursus gevolgd te hebben). Ik moet wel zeggen dat ik eens een praktische dag meegemaakt heb (misschien was je er ook bij?) van zo'n bekap wonder maar dit was niet om aan te zien, ik weet zeker dat het niet bedoeling zou zijn dat de hele wereld zo te werk moet gaan.
Hoeftniet
FaberSmid schreef:Engels talig is geen probleem Arabesk.
Maar waar ligt de grens, ik heb al een boekenkast vol. Welke boeken en dvd's moet ik dan allemaal aanschaffen voor zelf studie? Het is toch geen verplichting alles aan te schaffen een normaal gesprek over natuurk bekappen te kunnen voeren?
Wat mij betreft is hoeftniet niet off topic, wil graag ider aan het woord laten.
Is er een vaste manier voor een mustangroll, of is het afhankelijk van het paard en situatie wat voor een mustangroll aan te brengen?
FaberSmid schreef:Hoeftniet gelukkig maar dat het de 150 euro waard was, als het de anderen ook waard is.
Ik ben niet anders gewend dat de hoefsmeden onder de vereniging elkaar helpen en lenen, zoals de mooie aanhangwagen en stand met alles er op en er aan.
Jammer dat het niet mogelijk is bij de vereniging(en) natuurlijk bekappen. Dan zit er niks anders op zelf te kopen of in dit geval met een omweg te lenen om van te leren.
Maar wat is jouw ervaring over een mustangroll?
FaberSmid schreef:Arabesk waar zijn je feiten die jouw theorie ondersteunen? Bekappen is de basis van het ambacht hoefsmid? Heb jij een idee wanneer het hoefijzer is uitgevonden en was het ijzer wel de eerste bescherming van de hoef? Alles valt onder het ambacht hoefsmid, misschien zegt gilde je wat meer?
Bewijzen van het ambacht hoefsmid zijn terug te voeren, van natuurlijk bekappen niet aangezien het ambacht er eerder was dan het natuurlijk bekappen uit Amerika.
Hoeftniet schreef:FaberSmid schreef:Hoeftniet gelukkig maar dat het de 150 euro waard was, als het de anderen ook waard is.
Ik ben niet anders gewend dat de hoefsmeden onder de vereniging elkaar helpen en lenen, zoals de mooie aanhangwagen en stand met alles er op en er aan.
Jammer dat het niet mogelijk is bij de vereniging(en) natuurlijk bekappen. Dan zit er niks anders op zelf te kopen of in dit geval met een omweg te lenen om van te leren.
Maar wat is jouw ervaring over een mustangroll?
Vroeger is mij geleerd de wand goed af te ronden als een paard enkel bekapt werd, dit om het afbrokkelen tegen te gaan. Ik doe het nog steeds om die reden en het bevalt mij prima. Om dit afronden als een vorm van "opzet" te zien gaat mij veel te ver, het is niet te vergelijken met een opzet die wij in een ijzer geven waarvan ik van mening ben dat deze standaard noodzakelijk is. Het afronden van de wand heeft naar mijn mening nog minder "opzet effect" als een vlak gelegd halfrond ijzer.
Ik zal er eerdaags eens aandahcht aanbesteden op mijn website.
FaberSmid schreef:Arabesk waar zijn je feiten die jouw theorie ondersteunen? Bekappen is de basis van het ambacht hoefsmid? Heb jij een idee wanneer het hoefijzer is uitgevonden en was het ijzer wel de eerste bescherming van de hoef? Alles valt onder het ambacht hoefsmid, misschien zegt gilde je wat meer?
Bewijzen van het ambacht hoefsmid zijn terug te voeren, van natuurlijk bekappen niet aangezien het ambacht er eerder was dan het natuurlijk bekappen uit Amerika.
Dan hebben we het zelfde geleerd, maar dat verbaasd mij niks. De opleidingen zullen het nu hedendaags ook niet anders leren, het wordt tijd hier en daar weer eens een bezoekje te brengen.
Kom zeker een kijkje nemen op jouw website, bezoek ook regelmatig hoefnatuurlijk en de vereniging van natuurlijk bekappen.
Arabesk schreef:antwoord op je mustangroll had k al gegeven.
Als jij je happy voelt bij traditioneel smeden en bekappen en ik bij natuurlijk bekappen, nou prima toch?
Genoeg info op internet te vinden als je meer wil weten om je horizon te verbreden. Ik heb hier óók de info op de plank staan van de hoefsmeden opleidingen.
Hoeftniet schreef:Vroeger is mij geleerd de wand goed af te ronden als een paard enkel bekapt werd, dit om het afbrokkelen tegen te gaan. Ik doe het nog steeds om die reden en het bevalt mij prima. Om dit afronden als een vorm van "opzet" te zien gaat mij veel te ver, het is niet te vergelijken met een opzet die wij in een ijzer geven waarvan ik van mening ben dat deze standaard noodzakelijk is. Het afronden van de wand heeft naar mijn mening nog minder "opzet effect" als een vlak gelegd halfrond ijzer.
scoxxx schreef:Hoeftniet schreef:Vroeger is mij geleerd de wand goed af te ronden als een paard enkel bekapt werd, dit om het afbrokkelen tegen te gaan. Ik doe het nog steeds om die reden en het bevalt mij prima. Om dit afronden als een vorm van "opzet" te zien gaat mij veel te ver, het is niet te vergelijken met een opzet die wij in een ijzer geven waarvan ik van mening ben dat deze standaard noodzakelijk is. Het afronden van de wand heeft naar mijn mening nog minder "opzet effect" als een vlak gelegd halfrond ijzer.
Voor alle duidelijk even mijn antwoorden vet gedrukt en onderstreept. Het is geenszins de bedoeling schreeuwig over te komen!
Klopt... een goed hoefsmid rondt inderdaad de hoefwanden af.
Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat een afgeronde hoefwand geen opzet is. Nog minder ben ik persoonlijk het met je eens dat een vlak afgelegd rim-beslag meer opzet geeft dan een afgeronde hoefwand.... ik kom het in de praktijk te vaak tegen dat vlak afgelegd rim-beslag (geen/weinig opzet dus... want dat bedoel je toch Hoeftniet?) Nee, ik bedoel een "halfrond ijzer" uiteindelijk problemen zorgen voor paarden die langdurig en zware prestaties moeten leveren, eerder (onnodig) vermoeid zijn en er wellicht derhalve ook eerder kreupel uitliggen op de lange afstand-wedstrijden. Over het belang van opzet zijn de meeste hoefsmeden het eens, een vlak ijzer behoeft standaard altijd opzet.
Maar dat laatste is een heel heel voorzichtig vermoeden mijnerzijds, geen hard bewijs daarvoor.
Bekap ik een paard dan rond ik de hoefwanden netjes af incluis mustangrol. Wat is het verschil tussen de mustangrol en het afronden van de wand??
Paar x al mee geexperimenteerd zelfs: met mustangrol komen ze op blote voeten makkelijker uit de schouder dan zonder mustangrol.
Maak ik de mustangrol te heftig/leg ik die terug (te vroege afrolmoment)... dan zie je een te snel voorbeen en verliest het paard wat "balans" zeg maar.
Is allemaal mm-werk, sterk paardafhankelijk en je behoeft een verdomd scherp oog.... maar het is er wel, aldus mijn ervaring. Knap, de wetenschap heeft hier geavanceerde apparatuur voor nodig om dit vast te stellen, maar niets is uitgesloten natuurlijk.
Ik hanteer overigens ook mustangrol onder het beslag. Erg handig, groeit de teen net een fractie-tje minder snel. Behoudt je net iets langer de correcte balans van betreffende beslagen hoef. Ik niet, de voet wordt bekapt en de wand wordt evenwijdig gezet aan de witte lijn, zoals het hoort. Wel vijl ik licht garnituur na het plaatsen van het ijzer.
Hoeftniet schreef:Knap, de wetenschap heeft hier geavanceerde apparatuur voor nodig om dit vast te stellen, maar niets is uitgesloten natuurlijk.[/u]