Ik vraag me ook af waarom het ooit vrijgegeven is.
Natuurlijk zijn er ook goede hoefsmeden zonder diploma, en mindere hoefsmeden met diploma.
Maar wanneer er gewoon een strakke lijn wordt getrokken met eventueel een overgangsfase denk ik dat er in ieder geval al een hoop beunhazen
(die met eventuele bodemprijzen de markt kapot maken) :S uitgefilterd worden.
Essentieel lijkt me ook een (minimaal) jaarlijkse controle.
Er werd wat gezegd over dat voorstage grote onzin is?

Je wordt niet zomaar vanuit het niets in 2 of 3 jaar hoefsmid.

Het is zo belangrijk dat je gevoel voor paarden hebt en verder ontwikkeld, en dat je het vak in de vingers krijgt.
Daar gaat veel tijd inzitten.
Voordat je aan een opleiding begint kun je beter eerst dmv een voorstage bekijken of het vak wel voor jou geschikt is.

ART_UMA schreef:ruitje schreef:want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.
Tja, dat is blijkbaar niet zo, zoals ik het hoor van een aantal "hoefsmeden in opleiding" is dat er ontzettend veel focus is op het maken van de collectie "verder nooit meer nodig" modellen ijzers. Het lijkt dan meer op een smeed opleiding als op een hoef opleiding.
Ja, er wordt zeker goed aandacht besteed op de opleiding aan de collectie-ijzers.
Als je na gaat dat er 1 dag (laatste jaar iig) in de week gesmeed wordt, paarden en dode voeten bekapt en beslagen worden enz.
en de rest van de week alleen maar praktijk/stage en een aantal uur in de week theorie… valt dat wel mee.
Maar het smeden uit staaf is wel iets waar je zoveel profijt van hebt in de praktijk (beslaan).
Als je weet hoe je een rechte staaf ijzer tot een keurig hoefijzer smeedt, wordt het pas maken van een fabrieksijzer alleen maar gemakkelijker.
En ook belangrijk is dat een smid een lip aan een ijzer kan aanhalen wanneer dit nodig is.
De collectie bestaat overigens uit ijzers waarvan je van een aantal blij mag zijn dat je smid ze maken kan.

ruitje schreef:Dat van die collectie weet ik ook, ook bijvoorbeeld dat men nog veel ijzers uit staaf moet maken. Welke hoefsmid van tegenwoordig doet dat nog?
Ik denk dat dat voor een groot deel ook aan de hoefsmid ( in opleiding) zelf ligt, ik bedoel, je kan ook zelf opzoek naar verschillende stage adressen en andere leerpunten.
Maar wat zou jij er dan nog graag in zien? in de opleiding, meer een blik naar natuurlijk bekappen ofzo?
Voor de collectie hoeven er slechts 2 ijzers uit staaf gesmeed te worden,
dus zolang de hoefsmid in opleiding dat niet goed genoeg kan,
zal hij/zij net zo lang moeten blijven smeden uit staaf totdat het wel goed genoeg is.

@Dennis,
Ik vraag me af of pegasus inmiddels al een erkende opleiding is?
Want voor zover ik begreep, een paar maanden geleden, is dat pegasus nog niet bij de vereniging aangesloten is en dus nog geen officieel examen heeft?
@Farrier,
Ga je zelf ook meedoen in Zelhem?