Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IJzersterk

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:34

Het zou imo een hele goede zaak zijn als het beroep weer beschermd wordt.
Ik vraag me ook af waarom het ooit vrijgegeven is.
Natuurlijk zijn er ook goede hoefsmeden zonder diploma, en mindere hoefsmeden met diploma.
Maar wanneer er gewoon een strakke lijn wordt getrokken met eventueel een overgangsfase denk ik dat er in ieder geval al een hoop beunhazen
(die met eventuele bodemprijzen de markt kapot maken) :S uitgefilterd worden.
Essentieel lijkt me ook een (minimaal) jaarlijkse controle.

Er werd wat gezegd over dat voorstage grote onzin is? Koe

Je wordt niet zomaar vanuit het niets in 2 of 3 jaar hoefsmid. Dromen
Het is zo belangrijk dat je gevoel voor paarden hebt en verder ontwikkeld, en dat je het vak in de vingers krijgt.
Daar gaat veel tijd inzitten.
Voordat je aan een opleiding begint kun je beter eerst dmv een voorstage bekijken of het vak wel voor jou geschikt is. Lachen

ART_UMA schreef:
ruitje schreef:
want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.

Tja, dat is blijkbaar niet zo, zoals ik het hoor van een aantal "hoefsmeden in opleiding" is dat er ontzettend veel focus is op het maken van de collectie "verder nooit meer nodig" modellen ijzers. Het lijkt dan meer op een smeed opleiding als op een hoef opleiding.

Ja, er wordt zeker goed aandacht besteed op de opleiding aan de collectie-ijzers.
Als je na gaat dat er 1 dag (laatste jaar iig) in de week gesmeed wordt, paarden en dode voeten bekapt en beslagen worden enz.
en de rest van de week alleen maar praktijk/stage en een aantal uur in de week theorie… valt dat wel mee.
Maar het smeden uit staaf is wel iets waar je zoveel profijt van hebt in de praktijk (beslaan).
Als je weet hoe je een rechte staaf ijzer tot een keurig hoefijzer smeedt, wordt het pas maken van een fabrieksijzer alleen maar gemakkelijker.
En ook belangrijk is dat een smid een lip aan een ijzer kan aanhalen wanneer dit nodig is.
De collectie bestaat overigens uit ijzers waarvan je van een aantal blij mag zijn dat je smid ze maken kan. Sigaar

ruitje schreef:
Dat van die collectie weet ik ook, ook bijvoorbeeld dat men nog veel ijzers uit staaf moet maken. Welke hoefsmid van tegenwoordig doet dat nog?
Ik denk dat dat voor een groot deel ook aan de hoefsmid ( in opleiding) zelf ligt, ik bedoel, je kan ook zelf opzoek naar verschillende stage adressen en andere leerpunten.
Maar wat zou jij er dan nog graag in zien? in de opleiding, meer een blik naar natuurlijk bekappen ofzo?

Voor de collectie hoeven er slechts 2 ijzers uit staaf gesmeed te worden,
dus zolang de hoefsmid in opleiding dat niet goed genoeg kan,
zal hij/zij net zo lang moeten blijven smeden uit staaf totdat het wel goed genoeg is. Knipoog

@Dennis,
Ik vraag me af of pegasus inmiddels al een erkende opleiding is?
Want voor zover ik begreep, een paar maanden geleden, is dat pegasus nog niet bij de vereniging aangesloten is en dus nog geen officieel examen heeft?

@Farrier,
Ga je zelf ook meedoen in Zelhem? Lachen

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 07:37

Citaat:
Ga je zelf ook meedoen in Zelhem?

Het is al een jaar of twee de bedoeling dat ik meedoe, maar door drukte kom ik telkens trainingsuren tekort. Als ik meedoe, wil ik ook kans maken om te winnen Bloos
Wedstrijdsmeden lijkt oppervlakkig gezien wel op 'gewoon' beslaan, maar ondermeer door de tijdsdruk en de wedstrijdspanning is het toch weer geheel anders.
Laten we zeggen dat het maken van ijzers uit staaf bij mij een beetje roestig is. Haha! Haha! Haha!
Maar het gaat in de naaste toekomst absoluut gebeuren.

Citaat:
De collectie bestaat overigens uit ijzers waarvan je van een aantal blij mag zijn dat je smid ze maken kan.

de collectie is idd lang niet meer zo uitgebreid als vroeger. Daarentegen is de theorie en praktijk van de bewegingsleer van een paard ontzettend uitgebreid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:01

Wendy schreef:
Er lopen m.i. heel wat mensen rond met het papiertje op zak die ik niet in de buurt van mijn paard laat komen.
Met beschermen los je niks op, kijk eerst maar eens kritisch naar het bestand van mensen die het papiertje al op zak hebben en ga eens bedenken hoe je de kwaliteit van de opleiding kunt verbeteren... want als er zoveel prutsers het papiertje op zak hebben lijkt me toch iets grondig mis met de opleiding?

Pas als dat voor elkaar is, zou je kunnen denken aan het beschermen van het beroep, niet eerder.

Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat jij vindt dat de opleiding niet deugt moet je het dus maar helemaal opengooien? Lijkt me niet wenselijk en zeker geen verbetering. Als toch opnieuw bekeken moet worden of het vak weer beschermd moet worden dan kan daar natuurlijk heel mooi in meegenomen worden waar de te volgen opleiding aan moet voldoen. Dan ben je ook opbouwend bezig. Volgens mij is het 1 het gevolg van het ander en hoef je beschermen en de eisen waaraan je moet voldoen juist niet los van elkaar zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:25

Kymalin schreef:
Wendy schreef:
Er lopen m.i. heel wat mensen rond met het papiertje op zak die ik niet in de buurt van mijn paard laat komen.
Met beschermen los je niks op, kijk eerst maar eens kritisch naar het bestand van mensen die het papiertje al op zak hebben en ga eens bedenken hoe je de kwaliteit van de opleiding kunt verbeteren... want als er zoveel prutsers het papiertje op zak hebben lijkt me toch iets grondig mis met de opleiding?

Pas als dat voor elkaar is, zou je kunnen denken aan het beschermen van het beroep, niet eerder.

Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat jij vindt dat de opleiding niet deugt moet je het dus maar helemaal opengooien? Lijkt me niet wenselijk en zeker geen verbetering. Als toch opnieuw bekeken moet worden of het vak weer beschermd moet worden dan kan daar natuurlijk heel mooi in meegenomen worden waar de te volgen opleiding aan moet voldoen. Dan ben je ook opbouwend bezig. Volgens mij is het 1 het gevolg van het ander en hoef je beschermen en de eisen waaraan je moet voldoen juist niet los van elkaar zien.

Ja, maar dan hebben de NB-ers niks meer om zich tegen af te zetten................

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:00

Fryske schreef:
Absoluut voor. Niet iedere gek met een kapmes kan een paard bekappen en beslaan. Gaat veel te veel risico mee gemoeit.

Dat zou geweldig zijn !! als het er door komt. No foot no horse, er zijn al veel te veel charletons bezig met dingen waarvan ze absoluut geen benul hebben.